abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20446764
Ik heb weer eens wat vraagjes over het brood.
Weet iemand hoe je zachte bolletjes kan maken??? Ze krijgen bij mij altijd een hard korstje en ik wil gewoon de zachte puntjes zoals in de winkel.
Ten tweede ben ik op zoek naar een lekker broodrecept met gedroogde tomaten. Weet iemand wat er lekker is om nog meer in een brood met gedroogde tomaten te doen???
  dinsdag 6 juli 2004 @ 18:46:54 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20446808
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 18:45 schreef Berb het volgende:
#
Ten tweede ben ik op zoek naar een lekker broodrecept met gedroogde tomaten. Weet iemand wat er lekker is om nog meer in een brood met gedroogde tomaten te doen???
Olijfolie, geitenkaas, majoraan, rozemarijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 6 juli 2004 @ 18:52:54 #153
45206 Pietverdriet
pi_20446919
Zachte broodjes:
250 ml lauwwarme melk
60 gram gesmolten boter
2 el suiker
2 eieren
560 gram bloem
2 tl zout.
gist

Kneden, 10 min
1 1/2 a 2 uur laten rijzen
blik invetten met boter
broodjes vormen, op blik leggen en 1/2 tot 1 uur laten rijzen
1 eidooier en 1 el melk mengen, met een penseel de broodjes insmeren.
  woensdag 7 juli 2004 @ 11:40:24 #154
34891 melonovy
La Kutschie
pi_20460019
Hey thanx Piet, ga ik even uitproberen vanmiddag...

Berb, zongedroogde tomaatjes in combi met olijven (en feta) is ook heerlijk. In het broodboek van mijn vader staat dat je het water kan vervangen voor tomatensap, krijg je rode broodjes van. Ik heb er ook wel eens een blikje tomatenpuree door gedaan, van het deeg bolletjes gedraaid en die door de sesamzaad gehaald en afgebakken in de oven (25 min. op 200 graden.)

Succes met experimenteren!
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 7 juli 2004 @ 11:46:17 #155
34891 melonovy
La Kutschie
pi_20460170
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Zachte broodjes:
250 ml lauwwarme melk
60 gram gesmolten boter
2 el suiker
2 eieren
560 gram bloem
2 tl zout.
gist

Kneden, 10 min
1 1/2 a 2 uur laten rijzen
blik invetten met boter
broodjes vormen, op blik leggen en 1/2 tot 1 uur laten rijzen
1 eidooier en 1 el melk mengen, met een penseel de broodjes insmeren.
uh, hoe lang moet je eigenlijk afbakken?
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 7 juli 2004 @ 12:23:29 #156
45206 Pietverdriet
pi_20461143
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 11:46 schreef melonovy het volgende:

[..]

uh, hoe lang moet je eigenlijk afbakken?
Euh
Ligt erg aan je oven, niet iedere oven is gelijk, ene heeft meer vermogen, warmte verdeling, maar voorverwarmen op 220 en dan tussen de 15 en 20 minuten.
  woensdag 7 juli 2004 @ 13:52:49 #157
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_20463523
ik heb afgelopen weekend ook broodjes gebakken.
500 gram all in 1 brooddeeg (wit)
water er bij 300 ml
in de bbm 15 minuten laten kneden
er uit gehaald onder een natte theedoek in een kom 30 min laten rijzen
toen bolletjes er van gemaakt en weer laten rijzen
en toen 15 minuten op 220 graden in de oven
  donderdag 8 juli 2004 @ 11:24:53 #158
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_20484870
Gisteren een broodje gebakken met een bakje (zo'n 125 gram) spekjes erin. Spekjes uiteraard wel eerst uitgebakken en vervolgens op keukenpapier laten uitlekken en afkoelen. Is ook best lekker, al maakte ik me in 't begin een beetje zorgen over het deeg - dat bleef maar aan één kant van het bakblik plakken tijdens het kneden terwijl aan de andere kant van het bakblik nog steeds veel bloem lag. Maar uiteindelijk is het toch goedgekomen.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:52:56 #159
34891 melonovy
La Kutschie
pi_20511825
Piet, ik heb vandaag je zachte bolletjes recept uitgeprobeerd, en keurig de maten opgevolgd, ik vond ze wel redelijk lekker, alleen een beetje aan de droge kant.
Mijn docheter heeft er heerlijk van gesmuld
Maar eigenlijk houd ik het liever bij mijn eigen bolletjes zonder ei en melk.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_20513506
Ik heb alle drie de delen over broodbakmachines vluchtig doorgenomen (dus niet alles, was gewoon te veel), maar niet zo snel een duidelijk antwoord gevonden: waar (winkel) koop je nou een goede machine (merk/type)? Liefst ook voor niet al te duur .
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  vrijdag 9 juli 2004 @ 16:39:11 #161
46114 DzjieDub
pi_20513850
Waar: Makro (maar ook, bijvoorbeeld, Mediamarkt)
Welk: AFK BM2 - beste getest in de Kassa( ? )-test
Wakosta: Indien in de Winstpakker, rond de 35 Euri. Anders rond de 45 - 50 Euri.

Persoonlijk oordeel: Stuk of 15 broodjes tot nog toe gebakken, geen eentje echt mislukt (al was er eentje een beetje droog en eentje had een ingezakte bovenkant - beide fouten zijn op mezelf terug te voeren).
...maar er zijn andere BBMs die ook goed zijn.
pi_20534443
Bedankt DzjieDub, ik ga in m'n vakantie wel een x bij Mediamarkt in Rotjeknor kijken
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  woensdag 14 juli 2004 @ 14:32:30 #163
46114 DzjieDub
pi_20619224
Overigens, nu wil ik dus best wel een chocoladebrood bakken (op verzoek van m'n collega annex kamergenote), maar daarvoor heb ik blijkbaar chocoladedruppels nodig. Wie oh wie kan me vertellen waar oh waar ik die kan halen, of hoe ik die zelf kan maken? Is dat gewoon een chocoladereep (puur) smelten en druppels op een stuk bakpapier of alufolie druppelen? Maar dat worden van die platte schijfjes (niet dat er andere soorten schijven bestaan overigens) dan gelijk...
Veelmaals dank!
pi_21305638
Ik heb er sinds kort ook een, de AFK. Hij doet het prima!

Ik heb er al 2 volkorenbroden en 1 volkorenbrood met noten en rozijnen mee gebakken. Dat laatste is overigens heel makkelijk, je gooit bij het piepsignaal gewoon wat studentenhaver door het deeg.
pi_21310080
Vandaag een brood gebakken met het 6-granenmeel van Soubry en t is heerlijk .
Fake it till you make it...
  maandag 16 augustus 2004 @ 13:00:54 #166
100654 Ket_Ais
"I'm not a toy"
pi_21322288
Heej broodliefhebbers!
Ik heb even een vraagje en het spijt me als deze al eerder gesteld is, maar ik heb niet echt de tijd om alles na te gaan (aangezien dit al deel 3 is)
Wat zijn jullie ervaringen met de timer gebruiken? Ik zou ook wel graag zondagochtend wakker willen worden met de heerlijke geur van versgekbakken brood in het huis. Ik heb alleen een keer gehoord dat bij mensen de vlam er die ochtend insloeg en dat vond ik behoorlijk eng. Nu durven mijn vriend en ik die timerfunctie niet zo te gebruiken. Het zal vast wel net een technisch mankementje zijn geweest maar toch.... Hopelijk kunnen jullie me een beetje geruststellen zodat ik het eens aandurf en zeker weet dat ik niet wakker wordt van de geur van brand.
I used to be a schizofrenic but we're OK now
pi_21322342
Ik heb tot nu toe alleen maar brood gebakken dat ik erbij was. Dus ook niet zaterdagavond erin en dan zondag wakker worden met de geur van vers brood. Overigens doen mijn ouders dat wel...
Ik vind het een beetje een eng idee, dus ik bak gewoon overdag brood...
  maandag 16 augustus 2004 @ 13:07:50 #168
100654 Ket_Ais
"I'm not a toy"
pi_21322405
Gelukkig zijn we al niet de enigen die het een eng idee vinden.
  maandag 16 augustus 2004 @ 14:08:24 #169
46114 DzjieDub
pi_21323469
Ik heb de timer een paar keer gebruikt, en geen enkel probleem gehad. Als je maar zorgt dat alle ingrediënten echt in de mengbak zitten en niet op het verwarmingselement kan er eigenlijk niets misgaan. En natuurlijk 'verse' spullen kunnen niet meegebakken worden - rozijnen of zo. Wat erg jammer is want dat is nou net zo lekker, 's ochtends - rozijnenbrood met kaneel en een beetje boter erop laten wegsmelten. Of een likje sinasappelmarmelade.
Eventueel kun je een rookdetector in de keuken - of waar je de BBM ook hebt staan - installeren, maar ik weet eerlijk gezegd niet of die ook al reageert tijdens een normaal bakproces. Uitproberen dus
  maandag 16 augustus 2004 @ 14:17:39 #170
46114 DzjieDub
pi_21323665
Op de vorige pagina stond een recept voor 'n brood met knoflook en sjalot - hoeveel van elk ongeveer heb ik nodig voor een broodje van driekwart kilo? Ongeveer?
Dank!
  maandag 16 augustus 2004 @ 14:38:39 #171
100654 Ket_Ais
"I'm not a toy"
pi_21324052
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 14:08 schreef DzjieDub het volgende:
Ik heb de timer een paar keer gebruikt, en geen enkel probleem gehad. Als je maar zorgt dat alle ingrediënten echt in de mengbak zitten en niet op het verwarmingselement kan er eigenlijk niets misgaan. En natuurlijk 'verse' spullen kunnen niet meegebakken worden - rozijnen of zo. Wat erg jammer is want dat is nou net zo lekker, 's ochtends - rozijnenbrood met kaneel en een beetje boter erop laten wegsmelten. Of een likje sinasappelmarmelade.
Eventueel kun je een rookdetector in de keuken - of waar je de BBM ook hebt staan - installeren, maar ik weet eerlijk gezegd niet of die ook al reageert tijdens een normaal bakproces. Uitproberen dus
Dank je voor de tip, maar die rookmelder durf ik niet aan, wij hebben geen afzuigkap namelijk.
Maar wat je zegt, goed opletten dat alles wel in de mengbak zit. Wie weet is het daar mis gegaan bij die mensen. En ja idd, geen verse ingrediënten, eigenlijk heel logisch en jammer. Rozijnenbrood met kaneel en wegsmeltend boter, kreun....mijn maag knort nu al......
  maandag 16 augustus 2004 @ 14:45:31 #172
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_21324195
Wij hebben een aantal keren de timer gebruikt, geen probleem...

Sowieso vullen wij de vorm buiten de BBM en zetten em dan pas in de BBM...
pi_21324507
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 14:17 schreef DzjieDub het volgende:
Op de vorige pagina stond een recept voor 'n brood met knoflook en sjalot - hoeveel van elk ongeveer heb ik nodig voor een broodje van driekwart kilo? Ongeveer?
Dank!
Gewoon op de gok doen, begin eens veilig met 2 sjalotjes en 2 knoflookteentjes, als je de smaak vindt tegen vallen, kun je de volgende keer er iets meer of minder van gebruiken.
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 16 augustus 2004 @ 17:43:29 #174
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_21326511
ik heb de timer ook wel eens gebruikt maar ik vond het niet zo een succes als ik dan smorgens vers brood wou,mijn slaapkamer is naast de keuken en dat ding maakt nog al wat lawaai tijdens het mixen dus dat doe ik niet meer maar zet hem wel is smorgens op timer dat als ik smiddags thuis kom uit me werk dat ik dan vers brood heb.
pi_21326965
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 17:43 schreef glossy het volgende:
ik heb de timer ook wel eens gebruikt maar ik vond het niet zo een succes als ik dan smorgens vers brood wou,mijn slaapkamer is naast de keuken en dat ding maakt nog al wat lawaai tijdens het mixen dus dat doe ik niet meer maar zet hem wel is smorgens op timer dat als ik smiddags thuis kom uit me werk dat ik dan vers brood heb.
Dat met dat geluid lijkt mij ook niet wat, wij hebben zo een van princess en die piept nogal hard, aangezien we bijna naast de keuken slapen lijkt me dat je daar toch wakker van wordt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')