abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 november 2004 @ 00:19:22 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23155512
Je kan het oud worden bestrijden door er iets vet aan toe te voegen, of, wat ik lekkerder vind, rogge gebruiken ipv tarwe. Je moet dan wel een zuurdesem maken, maar je brood blijft zeker een week lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23158580
Als je kant en klare mixen gebruikt voor je brood dan kan je net zo goed die luchtkastelen bij de supermarkt c.q. bakker halen. Het lekkerste is om zelf de hoeveelheid gist te minimaliseren voor de smaak, maar met een goed rijs-resultaat.

Achja, ieder z'n meug
pi_23159141
Sinds een aantal weken ben ik ook een echte verslaafde wat betreft het bakken van brood. Heerlijk zo'n broodbakmachine, en dan heb ik nog een goedkope (de Home Electronics, verkrijgbaar bij de blokker).

Een paar dingen die mij zijn opgevallen:
- Het is godsgruwelijk moeilijk om vanuit basisbestandsdelen een lekker zacht wit brood te maken. De structuur van het brood is meestal ciabatta achtig, en ik wil juist een fijn melkwit achtig brood. Ook slechte resultaten heb ik met de Soubry witbrood mix (sowieso zijn de soubry mixen niet echt lekker...), eveneens een ciabatta (wel handig als je bijvoorbeeld een ciabatta wilt maken ). Iemand tips om gewoon met tarwebloem een lekker wit broodje te maken?
- Voor speciaal broden is het veel lekkerder om deze gewoon af te bakken in de oven. Als ik experimenteer, dan mislukt er natuurlijk wel eens een deeg, maar gooi je dit op een bakplaat, even laten rijzen, en afbakken in de oven, en tot nu toe altijd heerlijke broden gehad uit de oven. In de BBM heb je rondom meestal een wat dikkere korst, in de oven krijg je meer een echt brood (en het is sneller klaar ook uiteindelijk).
- Om kostenbesparend bezig te zijn is het natuurlijk het beste om geen kant en klaar mixen te gebruiken (1.50-2.00 euro per standaard brood, ben niet gek). Echter verkopen ze bij de Konmar tegenwoordig echt heerlijke broodmixen die echt niet te duur zijn. Per pak van 1 kilo betaal je 1.50, waardoor je totale broodprijs net op 1 euro uitkomt (alleen gist toevoegen, ik ga even uit van de prijs van een zakje droog gist). Het resultaat? Een heerlijk kloosterbrood (een van mijn favoriete broden voor ik de BBM had), lekker tarwebrood (maar niet echt speciaal), en een echt goed zacht wit brood. Het proberen waard!
- Ik heb de BBM gekocht om een beetje kostenbesparend te werken.... Nou dat is dus niet echt zo, aangezien ik juist erg veel experimenteer en vanalles en nogwat erdoorheen gooi. Maar lekkerder is het wel!

2 Recepttipjes:

Kaneel Rozijnenbrood:
500g bloem
300ml water
3 eetlepels kaneel (naar smaak meer toevoegen)
200 gr rozijnen
3 eetlepels suiker (meer mag )
1.5 theelepel zout
7 gr gist
20gr (room)boter

Heerlijk geurend, en erg lekker met een beetje boter en suiker.
Variatie tip: op een bakplaat in de oven afbakken, voor het bakken bestrooien met wat suiker om een krokante gecarameliseerde korst te krijgen. Smaakt totaal anders van de bakplaat dan uit de BBM, maar beide variaties zijn erg lekker.

Kaas Uien Ciabatta:
500gr bloem
300 gr water
1.5 theelepel zout
3 uien (fruiten van te voren (! > anders wordt het brood te zacht), een gedeelte toevoegen na de piep)
1 zakje geraspte kaas/ 200gr kaas raspen (er niet doorheen gooien bij de piep, want dan verknal je echt het deeg (de kaas smelt door de frictie van de kneedhaak)).
Tijm/Rozemarijn/knoflook om het deeg op smaak te brengen (gewoon gelijk bij het deeg gooien, let wel, van knoflook wordt het brood wat zoet)
Beetje olijfolie

Kneden op de deegstand van de machine (alleen dan is er geen piep), of gewoon op een bakprogramma maar dan wel in de gaten houden dat je het programma stopt voor het bakproces..
Een gedeelte van de uien als garnering, Kaas er overheen strooien. Op een ovenplaat (bestrooid met een beetje bloem) een uurtje laten rijzen. Lichtelijk kuiltjes erin duwen na het rijsproces om het brood enigzins plat te houden (anders bolt het wat op, en dan krijg je verschillen in gaarheid), in de oven afbakken in ~40 minuten. Alleen de geur al....
pi_23159495
Om te snel droog worden te voorkomen kun je twee tabletjes vit. c toevoegen aan het deeg.
Zolang er was is, is er leven.
  maandag 8 november 2004 @ 09:50:43 #255
45206 Pietverdriet
pi_23159630
quote:
Op maandag 8 november 2004 08:01 schreef 205_Lacoste het volgende:
Als je kant en klare mixen gebruikt voor je brood dan kan je net zo goed die luchtkastelen bij de supermarkt c.q. bakker halen. Het lekkerste is om zelf de hoeveelheid gist te minimaliseren voor de smaak, maar met een goed rijs-resultaat.

Achja, ieder z'n meug
Wat k&K mixen betrefd,
Nee, het ligt er maar net aan wat voor mix je gebruikt en wat je er mee doet
Wat gist betreft: Nee
Gist doet wel degelijk wat voor de smaak, en niet alleen voor de rijs. ligt er alleen wel aan wat voor een gist je gebruikt, en of je prefermenten (of desems) gebruikt. Als je prefermenten of desems gebruikt dan krijg je veel meer smaak aan je brood.
pi_23159656
quote:
Op maandag 8 november 2004 09:42 schreef Dinus het volgende:
Om te snel droog worden te voorkomen kun je twee tabletjes vit. c toevoegen aan het deeg.
Gebruik je dan de gewone vit-c uit de drogisterij??
  maandag 8 november 2004 @ 09:57:28 #257
45206 Pietverdriet
pi_23159745
quote:
Op maandag 8 november 2004 09:52 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Gebruik je dan de gewone vit-c uit de drogisterij??
ja, maar gebruik niet meer als een half tabletje per 500 gram meel. Heeft anders invloed op de structuur van je brood.
pi_23169183
quote:
Op maandag 8 november 2004 09:12 schreef DinoPK het volgende:
- Om kostenbesparend bezig te zijn is het natuurlijk het beste om geen kant en klaar mixen te gebruiken (1.50-2.00 euro per standaard brood, ben niet gek). Echter verkopen ze bij de Konmar tegenwoordig echt heerlijke broodmixen die echt niet te duur zijn. Per pak van 1 kilo betaal je 1.50, waardoor je totale broodprijs net op 1 euro uitkomt.
Da's inderdaad niet duur, zeg... (alleen jammer dat er hier nergens een Konmar in de buurt is )
Mijn favoriete kant-en-klare broodmix is Atlanta bruin, die heeft een heel bijzondere, aromatische smaak , maar die kost 1,09 euro per pak van 500 gram bij Super de Boer. De inhoud daarvan past precies in m'n bakblik en levert een brood op van ± 700 gram. Lekkere smaak, maar inderdaad niet echt kostenbesparend dus.

Een oven heb ik niet, dus ik moet het brood volledig in de BBM bakken, maar als m'n magnetron ooit nog eens de pijp uit gaat koop ik in ieder geval een combi-magnetron, zodat ik het afbakken ook daarin kan doen.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_23333841
Ik heb er net één van de praxis gekke weken. En tot nu toe was t brood wel lekker maar in gezakt
.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
  † In Memoriam † maandag 15 november 2004 @ 19:36:47 #260
7074 moussy
kuttekop
pi_23335536
quote:
Op maandag 8 november 2004 17:03 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Da's inderdaad niet duur, zeg... (alleen jammer dat er hier nergens een Konmar in de buurt is )
Mijn favoriete kant-en-klare broodmix is Atlanta bruin, die heeft een heel bijzondere, aromatische smaak , maar die kost 1,09 euro per pak van 500 gram bij Super de Boer. De inhoud daarvan past precies in m'n bakblik en levert een brood op van ± 700 gram. Lekkere smaak, maar inderdaad niet echt kostenbesparend dus.
die is idd lekker, een beetje zoet
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23335916
quote:
Op maandag 8 november 2004 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja, maar gebruik niet meer als een half tabletje per 500 gram meel. Heeft anders invloed op de structuur van je brood.
Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen, ik gebruik er twee per 600 gram meel, en het brood heeft een naar mijn smaak prima structuur.
  maandag 15 november 2004 @ 20:02:35 #262
35189 Troel
scherp en bot
pi_23336256
Maar hoe groot zijn die tabletjes dan? EN wordt het tabletje dan verpulvert?

EN kan je dat ook met de andere vitamines doen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 15 november 2004 @ 20:14:52 #263
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23336629
ga voor de kerst denk ik zuurdesem brood maken want dat blijft godelijk, lekker bij een kaasplateu

eens een receptje opduiken voor in de oven
pi_23339696
quote:
Op maandag 15 november 2004 20:02 schreef Troel het volgende:
Maar hoe groot zijn die tabletjes dan? EN wordt het tabletje dan verpulvert?

EN kan je dat ook met de andere vitamines doen?
Ik gebruik gewoon de standaard gele tabletjes van 60 mg van de DA drogist. Ik verpulver ze even tussen twee lepels, maar misschien hoeft dat niet eens.

Ik heb de tip van de broodbaklijst van Yahoo, en of het met andere vitamines kan, geen idee.
  maandag 15 november 2004 @ 22:44:16 #265
45206 Pietverdriet
pi_23341266
quote:
Op maandag 15 november 2004 20:14 schreef karper het volgende:
ga voor de kerst denk ik zuurdesem brood maken want dat blijft godelijk, lekker bij een kaasplateu

eens een receptje opduiken voor in de oven
Hier nog een topic voor je dan
  woensdag 17 november 2004 @ 20:36:31 #266
104779 divX_Xvid
Retro Gangsta
pi_23386227
Hallo luitjes!! De broodbakmachine van het Kruidvat is echt toppie!
Art comes to you proposing frankly to give nothing but the highest quality to your moments as they pass.
  woensdag 17 november 2004 @ 23:40:00 #267
45206 Pietverdriet
pi_23391449
quote:
Op maandag 15 november 2004 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier nog een topic voor je dan
Ben ik nou gek of heeft iemand deze Brood bakken in de oven! link weggehaald?
pi_23397222
quote:
Op woensdag 17 november 2004 23:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben ik nou gek of heeft iemand deze Brood bakken in de oven! link weggehaald?
Hehe je wordt al een dagje oude he? Je was het gewoon vergeten te posten gekkie
Art comes to you proposing frankly to give nothing but the highest quality to your moments as they pass.
  donderdag 18 november 2004 @ 11:38:59 #269
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23398258
ik heb sinds maanden weer is brood gekocht,bbm heb ik ingepakt (we gaan verhuizen)
pi_23400402
quote:
Op donderdag 18 november 2004 11:38 schreef glossy het volgende:
ik heb sinds maanden weer is brood gekocht,bbm heb ik ingepakt (we gaan verhuizen)
Door wat drukte heb ik ook weer een brood gekocht... dat valt dan toch vies tegen
pi_23402608
Toch veel goede beoordelingen. Zit erover te denken om er een te kopen. Ben student. Handig dan? Paar snelle vraagjes:

1. Is een zelfgebakkenbrood (excl. stroom en bbm afschrijving) goedkoper dan een bakker-brood?
2. Kan je meergranen-bilogisch-superlekker-bloem oid. gewoon bij de supermarkt krijgen? (EDIT: En gist en de rest)
3. Hoe lang ben je bezig met een brood (lees: broodbak-sessie, incl. afwassen, ingredienten zoeken...)
4. Waarin zie je het kwaliteitsverschil tussen een bbm van Eur. 40 en van Eur. 200? (student == student...)

Kan best zijn dat ze er al staan, maar dit gaat vast sneller.
Aut viam inveniam aut faciam
  donderdag 18 november 2004 @ 15:23:00 #272
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23402739
quote:
Op donderdag 18 november 2004 15:16 schreef pelleke het volgende:
Toch veel goede beoordelingen. Zit erover te denken om er een te kopen. Ben student. Handig dan? Paar snelle vraagjes:

1. Is een zelfgebakkenbrood (excl. stroom en bbm afschrijving) goedkoper dan een bakker-brood?
2. Kan je meergranen-bilogisch-superlekker-bloem oid. gewoon bij de supermarkt krijgen? (EDIT: En gist en de rest)
3. Hoe lang ben je bezig met een brood (lees: broodbak-sessie, incl. afwassen, ingredienten zoeken...)
4. Waarin zie je het kwaliteitsverschil tussen een bbm van Eur. 40 en van Eur. 200? (student == student...)

Kan best zijn dat ze er al staan, maar dit gaat vast sneller.
1. ligt er aan hoevaak je hem gebruikt denk
2.kan je in de supermarkt krijgen en anders wel bij welkoop als die bij je in de buurt is
3.in 2 uur en 50 minuten is je kekneed,gerezen en gebakken
4.een goedkope van bv de aldi is net zo goed als een dure van 200 euro
pi_23537062
Hey,
mijn brood is in principe goed maar steeds is mijn korst te hard zelfs als de instelling lichte korst is.
Hebben jullie daar tips voor?

Little Angel nr1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
pi_23537482
quote:
Op woensdag 24 november 2004 11:13 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Hey,
mijn brood is in principe goed maar steeds is mijn korst te hard zelfs als de instelling lichte korst is.

Little Angel nr1
Wat voor brood probeer je te bakken? Het is zo nogal moeilijk om zo tips te geven. Misschien is een ander programma van je broodbakmachine een goed idee?
pi_23537706
quote:
Op woensdag 24 november 2004 11:13 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Hey,

Little Angel nr1
Een beetje melk maakt de korst wat zachter als ik me niet vergis. Het lijkt me dat dit ook geldt voor een klein beetje olijfolie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')