Sinds een aantal weken ben ik ook een echte verslaafde wat betreft het bakken van brood. Heerlijk zo'n broodbakmachine, en dan heb ik nog een goedkope (de Home Electronics, verkrijgbaar bij de blokker).
Een paar dingen die mij zijn opgevallen:
- Het is godsgruwelijk moeilijk om vanuit basisbestandsdelen een lekker zacht wit brood te maken. De structuur van het brood is meestal ciabatta achtig, en ik wil juist een fijn melkwit achtig brood. Ook slechte resultaten heb ik met de Soubry witbrood mix (sowieso zijn de soubry mixen niet echt lekker...), eveneens een ciabatta (wel handig als je bijvoorbeeld een ciabatta wilt maken
![]()
). Iemand tips om gewoon met tarwebloem een lekker wit broodje te maken?
- Voor speciaal broden is het veel lekkerder om deze gewoon af te bakken in de oven. Als ik experimenteer, dan mislukt er natuurlijk wel eens een deeg, maar gooi je dit op een bakplaat, even laten rijzen, en afbakken in de oven, en tot nu toe altijd heerlijke broden gehad uit de oven. In de BBM heb je rondom meestal een wat dikkere korst, in de oven krijg je meer een echt brood (en het is sneller klaar ook uiteindelijk).
- Om kostenbesparend bezig te zijn is het natuurlijk het beste om geen kant en klaar mixen te gebruiken (1.50-2.00 euro per standaard brood, ben niet gek). Echter verkopen ze bij de Konmar tegenwoordig echt heerlijke broodmixen die echt niet te duur zijn. Per pak van 1 kilo betaal je 1.50, waardoor je totale broodprijs net op 1 euro uitkomt (alleen gist toevoegen, ik ga even uit van de prijs van een zakje droog gist). Het resultaat? Een heerlijk kloosterbrood (een van mijn favoriete broden voor ik de BBM had), lekker tarwebrood (maar niet echt speciaal), en een echt goed zacht wit brood. Het proberen waard!
- Ik heb de BBM gekocht om een beetje kostenbesparend te werken.... Nou dat is dus niet echt zo, aangezien ik juist erg veel experimenteer en vanalles en nogwat erdoorheen gooi. Maar lekkerder is het wel!
![]()
2 Recepttipjes:
Kaneel Rozijnenbrood:
500g bloem
300ml water
3 eetlepels kaneel (naar smaak meer toevoegen)
200 gr rozijnen
3 eetlepels suiker (meer mag
![]()
)
1.5 theelepel zout
7 gr gist
20gr (room)boter
Heerlijk geurend, en erg lekker met een beetje boter en suiker.
Variatie tip: op een bakplaat in de oven afbakken, voor het bakken bestrooien met wat suiker om een krokante gecarameliseerde korst te krijgen. Smaakt totaal anders van de bakplaat dan uit de BBM, maar beide variaties zijn erg lekker.
Kaas Uien Ciabatta:
500gr bloem
300 gr water
1.5 theelepel zout
3 uien (fruiten van te voren (! > anders wordt het brood te zacht), een gedeelte toevoegen na de piep)
1 zakje geraspte kaas/ 200gr kaas raspen (er niet doorheen gooien bij de piep, want dan verknal je echt het deeg (de kaas smelt door de frictie van de kneedhaak)).
Tijm/Rozemarijn/knoflook om het deeg op smaak te brengen (gewoon gelijk bij het deeg gooien, let wel, van knoflook wordt het brood wat zoet)
Beetje olijfolie
Kneden op de deegstand van de machine (alleen dan is er geen piep), of gewoon op een bakprogramma maar dan wel in de gaten houden dat je het programma stopt voor het bakproces..
Een gedeelte van de uien als garnering, Kaas er overheen strooien. Op een ovenplaat (bestrooid met een beetje bloem) een uurtje laten rijzen. Lichtelijk kuiltjes erin duwen na het rijsproces om het brood enigzins plat te houden (anders bolt het wat op, en dan krijg je verschillen in gaarheid), in de oven afbakken in ~40 minuten. Alleen de geur al....