quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 01:52 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
[..]
Stel je niet aan. De mensen thuis genoten ervan. Net als dat verhaal van Koeman en het Duitse shirt. Die rivaliteit, die strijd en de slinkse streken maakt de confrontatie Nederland - Duitsland zo speciaal.
Zelfs Rijkaard en Völler konden er na afloop om lachen.
ik betwijfel het, als ik duitsers spreek over duitsland-nederland komt ook wel degelijk dat moment redelijk vaak ter sprake (dat van Koeman en zijn shirt afvegen niet, die legende doet het voornamelijk in nederland goed, volgens mij heeft koeman zelfs ooit ontkent dat het werkelijk zo sterk was, hooguit een klein grapje tussendoor).
Duitsers vinden dat moment werkelijk een zeker schande en vinden het niet passen bij een goede en nette speler als Rijkaard die juist eerder gezien wordt als een gentleman.
Niet eens enkel om dat het afkeurenswaardig was (daar weten ze wel raad mee, spelers als Basller, Effenberg en ook Matthaus waren flinke en ergere etters)
maar dat wat het vreemds gevonden wordt is dat die actie zo hardgrondig
dom was, Rijkaard bezegelde ermee eigenlijk de uitschakeling van nederland, deed voornamelijk zijn eigen team ermee teniet, en gaf zo zelf de wedstrijd, waarin ze, ondanks dat ze de mindere waren, nog wel een zekere kans hadden, uit handen.
Voor afkeurenswardige daden kan soms emotie een goed excuus zijn, maar domheid in het voetbal kan geen excuses kennen, dat kan en mag je niet voor laten komen als professionele voetballer.
waarschijnlijk zat ik die klodder spuug eerder een hoop frustratie rondom het enorme gejen en getreiter onderling en tussen verschillende coaches en spelers; al vanaf de kwalificatie van Nederland voor het WK van 1990 (waar nederland in een zware groep overigens zich direkt kwalificeerde, nog voor duitsland, echter de coach Libregts werd in een vuil politiek spelletje terzijde geschoven, waarna een veels te oude, en eigenlijk gepensioneerde Rinux Michels samen met Beenhakker het moest doen, zonde dat Michels zijn glorierijke cariere moest afsluiten met het meest mislukte WK voor een nederlands elftal ooit, wat was dat een wanprestatie, Cruijff had daarvoor niet thuis gegeven, wel veel commentaar hebben, maar als puntje bij paaltje komt zijn vingers niet willen branden...)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25