quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 11:32 schreef Hayk het volgende:
Hi!
Ik zoek nog een teletoeter voor m'n m42 camera, en nu kán ik aan een (Bejaarde) 300mm/5,5 Kenlo komen.
Is dat een ruklens? Of gewoon doen? (anders gevraagd: Krijg ik voor 45 euro iets leuks? Of ka nik het beter in m'n zak houden en verder kijken? Kenlo zegt me werkelijk helemaal níets....
Is waarschijnlijk een Kenlock. Hoewel 45 Eur aan de hoge kant is (op beurzen koop je ze soms voor pakweg 20) heeft zo'n goeiekope M42-tele wel een zeker nut
![]()
Je kunt dan namelijk eens heerlijk snuffelen aan het instituut 300mm, want hoe de lens optisch ook is, het blijft een 300mm met typisch 300mm-gedrag en typische 300mm-problemen. Mocht nou blijken dat het een te lang brandpunt is of juist te kort dan heb je dat voor een paar tientjes ontdekt en dan is de schade nog altijd een stuk minder dan bij een lens van een paarhonderd euri.
Advies voor elke tele is om eerst het nodige te investeren in een stevig statief, uit de hand fotograferen met een supertele is een vrij hachelijke onderneming en leidt vaak tot van die net niet scherpe opnamen waarvan de lens dan geheel onterecht de schuld krijgt.
Dan de kwaliteit van Kenlock-tele's
Het zijn natuurlijk niet de meest briljante lenzen, maar echt slecht zijn ze nou ook weer niet. Zeker wanneer je vanaf een stevig statief fotografeert, nauwkeurig scherpstelt en netjes twee stopjes diafragmeert komt er een heel aardig plaatje uit.
Bij de langere telelenzen van Kenlock (de 6,3/400 en 8/500mm) werk je met een langbrandpuntlens die zich kenmerken door een wat briljanter beeld dan de echte teleconstructie. Er zijn er door de jaren heen heel veel verkocht dus kom je ze op beurzen en in het tweedehands-circuit zeer regelmatig tegen (voor bijzonder weinig geld bovendien)