abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 april 2009 @ 01:46:26 #51
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_68259274
Hélas Pour Moi
Eén van Godard`s meest gecompliceerde en wat mij betreft minst aantrekkelijke films die ik tot nu toe heb gezien.
Het is een moderne versie van de mythe van Zeus waarin God neerdaalt op aarde en het lichaam van een man (in dit geval Gérard Depardieu) over neemt.
Een nogal wazige film waarbij je eigenlijk sowieso al geinteresseerd moet zijn in en kennis hebben van de originele mythe. Daarnaast voert Godard zijn gebruik van montage van muziek en geluiden door tot in het extreme waardoor de aandacht meerdere malen verloren gaat.
Het is een Godard dus het is nog steeds speciaal, maar erg veel kon ik hier niet mee.

6,5/10
  donderdag 30 april 2009 @ 22:19:52 #52
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_68542026
Une femme mariée, fragments d’un film tourné en 1964 en noir et blanc
De overbrugging tussen 2 verschillende stijlen, 2 verschillende soorten films van Godard: Band à Part (een meer mainstream film, voor zover dat bij Godard mogelijk is) en Alphaville (het begin van een stijl waarin steeds meer en vaker wordt afgeweken van de normale film conventies). Une Femme Mariée is dan ook duidelijk een mix tussen beide stijlen, een mix die goed werkt.

Godard mixt alles door elkaar: widescreen shots en close-ups, lang aanhoudende scenes zonder cuts en snelle montage, scenes met prachtige muziek en stukken waarin geluid compleet afwezig is. Het werkt buiten gewoon goed en verfrissend. Daarnaast staat die mix ook symbool voor de het "gevecht" waarin onze hoofdpersoon Charlotte zich bevindt: moet ze trouw blijven aan haar echtgenoot in een redelijk bloedeloze relatie of gaat ze voor de spanning van een nieuwe relatie?
Dat maakt de film tot een prachtige karakterstudie die je ook stof tot nadenken geeft.

Een prachtig stuk film op een keerpunt in Godard`s oeuvre.
Een prachtige ode aan het leven en aan de kracht en schoonheid van de vrouw.

IMDB Cijfer: 7,2/10
Mijn Cijfer: 8,8/10
pi_71415329
De Fame heeft de Nederlandse box van Godard flink afgeprijsd (eerst was die ruim 50 en nu iets rond de 35 euro). En die inleidingen door Colin McCabe zijn wel interessant.

Ik heb nu A bout de souffle, une femme est une femme, le petit soldat, le mepris, pierrot le fou en Week End gezien. Eigenlijk allemaal het kijken waard.

Die trailers alleen al...





[ Bericht 14% gewijzigd door Toad op 29-07-2009 00:56:27 ]
pi_72234084
Om het topic levend te houden: wat is jullie favoriet?
  zondag 30 augustus 2009 @ 12:02:55 #55
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_72276199
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 16:14 schreef Toad het volgende:
Om het topic levend te houden: wat is jullie favoriet?
Le Mépris
en die van jou?
pi_72308779
Ik denk toch wel A Bout de Souffle.

En op de tweede linie: Une femme est une femme, Le Mepris en Pierrot Le Fou.

Daarna komt wat mij betreft Week End en Le Petit Soldat.

Made in USA vond ik wel erg ontoegankelijk vanwege het politieke aspect. Dat maakte film niet echt leuk.

Bande à part krijg ik binnenkort. Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar, maar ik heb trouwens nog best veel liggen.
pi_72388162
Alphaville vandaag gezien. Ik ben wel te spreken over de film. Weer echt Godard om alleen materiaal te schieten wat echt bestond in die tijd, ook al is het een SF-film. Nou ja, eigenlijk zijn Godards films niet in een genre te stoppen.

Anna Karina is ook sterk in de film. Die stem van Alpha 60 was wel grappig trouwens, ik denk dat dat ook wel zo bedoeld is.



Langzaam kom ik nu bij z'n latere werk. Ik hoop dat ik dat nog steeds kan waarderen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Toad op 03-09-2009 01:14:09 ]
pi_72448980
Bande à Part gezien.



Die dansscene.
Wel apart dat deze film niet in die verzamelbox zit. Hij is echt supergaaf.
  zaterdag 5 september 2009 @ 04:00:13 #59
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_72454207
Goeie regisseur. Al vind ik de topic titel niet zo tof. Godard met Tarantino vergelijken is een belediging voor Godard.
The Light Is Leaving Us All
pi_72458668
@Zeitgeist: daar heeft Gorro al iets over in dit topic gezegd.
pi_72641135
Vivre Sa Vie gezien.
Wel zware kost van Godard. Ik ben dat alleen maar van hem gewend als hij over politiek gaat praten. Maar toch: het is een erg goede film. Karina bewijst dat ze ook een heel ander type rol kan spelen. En zoals Gorro al eerder aangaf in dit topic: er zitten een paar mooie scenes tussen.
pi_73028058
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 19:54 schreef Maikel_1981 het volgende:
Hoera! Godard's controversiele film 'Hail Mary' (AKA Je Vous Salue, Mary) wordt 3 oktober door New Yorker op DVD uitgebracht. Nu is New Yorker geen Criterion uiteraard, maar meestal zijn hun releases wel adequaat. Als extra staat de film The Book of Mary van vaste Godard medewerker Anne-Marie Mieville gepland.

Mijn dag kan niet meer stuk
Het is wachten op een nieuwe release van Hail Mary. Geen enkele versie is op dit moment meer te verkijgen.
pi_73079570
Prenom Carmen gezien.
Mooie beelden en muziek. Ik mis de vitaliteit, humor en scherpte van de eerste jaren van Godard. Het zit er nog wel in, maar het is minder en dat is jammer. Er zitten een paar expliciete scenes in waar Detmers lang met Godard over gepraat heeft.

Trouw interviewde Detmers begin jaren '90, interessant artikel is dat geworden.
  zaterdag 26 september 2009 @ 01:44:02 #64
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_73118075
Le Mépris
Godard`s beste en meest bekende film wordt alleen maar beter als je `m vaker bekijkt. Tegelijkertijd een ode aan de cinema en een aanklacht tegen "de moderne film", een film die alles heeft: een prachtig verhaal dat is gegoten in de prachtige beelden van Godard`s vaste cinematograaf Raoul Coutard en voorzien is een mooie soundtrack. Bardot is erg sterk in haar rol van gekrenkte vrouw, Jack Palance als de dictator-achtige producent (die tijdens het filmen net zo`n slechte relatie had met Godard als z`n personage in de film met de door Fritz Lang vertolkte regisseur) is misschien nog wel het best. Een heerlijke gemene rol.

De blu-ray uitgave uit de Studio Canal reeks is een absolute aanrader. Het beeld is (op een paar kleine momenten na) erg mooi en strak, maar nergens overdreven fel. Erg goed. De extra`s, die voor het grootste deel hetzelfde zijn als die op de 2 disc Criterion uitgave, zijn ook zeer de moeite waard.

Een prachtig meesterwerk dat behoort tot de beste films ooit gemaakt en groeit met iedere kijkbeurt.
Een film (en uitgave) die in geen enkele collectie mag ontbreken.

9,5/10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')