Ook ik ben fan van hem.
quote:
'Gefeliciteerd, u bent gekozen tot beste premier van de wereld.'
'Dank u, ik heb het ook gelezen in NRC.'
'Ze zijn zeker niet bij uw achterban langs geweest.'
'Ik weet niet waar ze wel zijn langs geweest. Maar ik begrijp dat er bepaalde nominaties worden gedaan. Ik beschouw het als een compliment voor Nederland.'
'Ja, u verdient het ook wel, maar ik bedoelde dat u de afgelopen week erg veel kritiek vanuit uw eigen partij te verduren kreeg.'
Kritiek die door Mingelen vervolgens tot drie keer toe als gebrek aan vertrouwen van de PvdA-fractie in het kabinet - 'u dus' - uitlegt.
Wanneer Kok in het gesprek, over het al dan niet boren in de Waddenzee, de term 'bestuurlijk zuiver' in de mond neemt, sneert Mingelen: 'Hoe bestuurlijk zuiver is het om nog met de Nederlandse Aardolie Maatschappij te gaan praten, terwijl al zeker is dat boren in de Waddenzee politiek niet haalbaar is?'.
quote:
'Mevrouw Vos van GroenLinks is ongetwijfeld bezorgd over de Waddenzee, maar aan de andere kant is het natuurlijk heel prettig voor GroenLinks om de PvdA zo te kunnen toespreken. Want waar zouden al die teleurgestelde PvdA-kiezertjes eigenlijk naar toe gaan? Precies, naar GroenLinks.'
quote:
'Onder deze druk kan zelfs minister Korthals niet passief blijven.'
quote:
'Heeft Jorritsma het eigenlijk wel naar haar zin op Economische Zaken?'
quote:
'Korthals was vandaag gewoon niet vooruit te branden.'
quote:
'De paarse hemel moet wel zo'n beetje naar beneden komen, wil De Vries zich ergens druk over maken. Maar dat is ook een beetje zijn zwakke plek. Z'n passieve imago blijft een probleem, want - zoals u weet - in de politiek telt het imago zwaar.' De spot van Mingelen krijgt een sarcastisch ondertoontje als hij er ook nog een advies aan koppelt:
'Staatssecretaris Cohen staat als altijd garant voor een evenwichtige aanpak. Maar ja, de Kamer wacht al anderhalf jaar op de notitie en nu stelt hij het weer uit. Kennelijk heeft Cohen niet zo'n erge haast. Misschien moet 'ie dat dan ook maar duidelijk zeggen.'
quote:
Wanneer staatssecretaris Adelmund tijdens een debat over de achterstand van allochtonen in het onderwijs in tranen uitbarst, merkt Mingelen op: 'Het is een gewone discussie, maar niet voor Adelmund'. Waarna een compilatie van huilende politici wordt uitgezonden en de reactie van Adelmund achteraf dat haar tranen als katalysator voor oplossingen kunnen dienen. Mingelen, verontwaardigd: 'Maar dat is toch echt een misverstand! Als Adelmund denkt dat haar emoties het debat ten goede komen! Integendeel, dat slaat alleen maar dood. Als ze echt het debat wil uitlokken, moet ze toch haar emoties onder controle houden!'.
quote:
Als Netelenbos quasi trots zegt dat 'ook de ANWB en de Kamer van Koophandel mijn voorstel nu steunen', laat Mingelen zich gaan: 'Ja maar.. dat komt omdat u - precies om de reden die de VVD ook zegt - u houdt ze een buitengewone dikke worst.. ik zal niet zeggen: u koopt ze om, maar u verleidt ze wel en dat is een aanbod dat ze niet kúnnen weigeren! U, u komt gewoon met een tas met geld en die kan zo groot zijn als ze maar willen! (-) Is het bestuurlijke moed van de gemeente Amsterdam, als ze van u een blanco cheque krijgen?!'.
bron:
http://villa.intermax.nl/(...)nter_ferr.20491.html