abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18933913
ZWEDEN

De wedstrijden die Zweden zeker speelt
14 juni 20:45 grC Zweden v Bulgarije (José Alvalade, Lissabon)
18 juni 20:45 grC Italië v Zweden (Dragão, Porto)
22 juni 20:45 grC Denemarken v Zweden (Bessa, Porto)

Zweden plaatste zich voor dit toernooi, door poule 4 te winnen, voor Letland, Polen, Hongarije en San Marino. De Zweden hebben vooral een degelijk team, dat werd ingeschaald als groepshoofd. Op dit EK nemen ze het op tegen Denemarken (altijd beladen), Italië en Bulgarije. Tegen die laatste opponent begint op 14 juni het toernooi voor de Zweden. Ze zitten daar in groep C.

Het Zweedse pak ziet er zo uit:

over de Zweedse selectie
De Zweedse coaches zijn Tommy Söderberg en Lars Lagerbäck. Zij maakten als eersten hun EK-selectie bekend. Hun 23 namen voor dit EK, mits de spelers geen blessures oplopen, zijn de volgende:

Doel:

Magnus Hedman (Ancona): Over het algemeen een degelijke en betrouwbare doelman, die echter wedstrijdritme mist. Speelde weinig bij Celtic, Ancona dacht met hem in de Serie A te kunnen blijven, maar ook daar kwam hij niet aan de bak. Verspeelde zijn basisplaats in de nationale ploeg op die manier ook.

Andreas Isaksson (Djurgården): Jong talent. Isaksson werd al op jonge leeftijd gekocht door Juventus, maar had daar te veel goede goalies voor zich. Eenmaal terug in Zweden kwam hij tot wasdom en nu willen veel Europese clubs, waaronder PSV, hem halen. Lijkt de eerste man te worden.

Magnus Kihlstedt (FC Kopenhagen): Ervaren keeper, die niet meer dan 3e man zal zijn. Misstaat niet in de goal, indien nodig.

Verdediging:

Erik Edman (SC Heerenveen): de linksback van Heerenveen speelde een vrij constant seizoen. Edman kan ook aanvallend nog wel wat brengen. Zal hard knokken voor een basisplaats.

Andreas Jakobsson (Brøndby IF): Oudere centrumverdediger, die enkele seizoenen voor het Duitse Hansa Rostock speelde en daar een sterke indruk maakte. Geen topper, maar iemand die weet wat hij wel en vooral niet kan.

Petter Hansson (SC Heerenveen): Mooie bekroning voor een sterk seizoen in Nederland. Hansson voert diverse spelersklassementen aan dit seizoen en heeft zijn doel, de nationale ploeg, kunnen bewerkstelligen.

Teddy Lucic (Bayer Leverkusen): Lucic is zo iemand die buiten Zweden zelden kon overtuigen. Was in Italië, maar dat was geen succes. Terug bij AIK Solna dwong de linksbenige Lucic een nieuwe transfer af, eerst naar Leeds en nu naar Leverkusen. Speelt daar zelden. Concurrent van Edman.

Olof Mellberg (Aston Villa): Mannetjesputter met een stoer uiterlijk. Mellberg is een "regular" bij Aston Villa en in de nationale ploeg de onbetwiste defensieleider. Kopsterk, waardoor hij ook aanvallend iets kan brengen.

Johann Mjällby (Celtic): Achter zijn naam staat nog een licht vraagteken. Als hij fit is, speelt hij naast Mellberg centraal. Mjällby moet echter nog snel fit zien te geraken. Is een speler met een goed positioneel inzicht, die ook defensief op het middenveld uit de voeten kan.

Michael Svensson (Southampton): Ook nog verwikkeld in een fitheidsrace. Svensson kwam via Troyes naar Southampton en is daar inmiddels al anderhalf seizoen een gewaardeerde kracht centraal achterin.
Michael Svensson dus niet op tijd fit.

Zijn vervanger is Alexander Östlund: Östlund is een drievoudig international die uitkomt voor Hammarby. Een fysiek sterke jongen, die vol vertrouwen verdedigt. Lijkt sowieso dus geen basiskracht.

Erik Wahlstedt (Helsingborgs IF): Niet zo'n bekende speler. Rechtsbenig en mogelijk een optie voor de basis, bij gebrek aan beter.

Middenveld:

Anders Andersson (Belenenses): Loper. Andersson is geen briljante speler en mislukte dan ook bij Benfica. Bij Belenenses is hij van grote waarde, door de vele meters die hij maakt. Kan overal op het middenveld spelen.

Pontus Farnerud (RC Strasbourg): Mislukte min of meer bij Monaco, maar de technisch vrij vaardige Farnerud bloeide op bij Strasbourg. Is meer een speler voor de toekomst, alles wat hij nu mee zal pakken is mooi meegenomen.

Kim Källström (Stade Rennes): Grootste talent van Zweden. Spelmaker Källström werd verrassend getransfereerd naar Stade Rennes, terwijl grotere teams hem volgden. Zo ook Ajax en PSV. Scoorde al vijf maal in Frankrijk en moet de spitsen gaan bedienen.

Tobias Linderoth (Everton): IJverige werkmier, die bij Everton geregeld mag starten. Heeft een ijzeren conditie, maar mist echte voetbalkwaliteiten.

Frederik Ljungberg (Arsenal): Zal een vrije rol krijgen op één van de flanken en van daar moeten penetreren. Profiteert bij Arsenal vaak van de steekpasses van anderen, moet bij Zweden veel zelf doen. Zou dus kunnen gaan tegenvallen.

Mikael Nilsson (Halmstads BK): Speler met een goede trap in het rechterbeen, die ook als opkomende vleugelverdediger kan spelen.

Anders Svensson (Southampton): Speler met een zeer aardige techniek en actieradius. Maakt ook veel meters. Komt in aanmerking voor een plek op de flanken en was op het WK van 2002 één van de beste Zweden. Heeft wel blessures gehad.

Christian Wilhelmsson (Anderlecht): Werd kampioen met de Brusselaars en toonde daar aan dat hij een aardige toekomst kan hebben. Lijkt geen basiskracht.

Aanval:

Marcus Allbäck (Aston Villa): Was een sensatie in Friesland, in Engeland is het niks. Nog niet echt fit ook. Allbäck lijkt de 3e man te zijn.

Zlatan Ibrahimovic (Ajax): Zweden hoopt op hem en Larsson. De kwaliteiten van Zlatan zijn onomstreden, maar de vraag is of hij ook gaat scoren.

Mattias Jonson (Brøndby IF): Speelt en scoort veel in Denemarken, maar lijkt te licht voor het EK-niveau.

Henryk Larsson (Celtic): Heel Zweden wilde hem terug, zijn zoontje kon hem overhalen. Larsson moet voor de goals gaan zorgen. Een loodzware druk, maar dat is aan hem wel besteed.

[ Bericht 4% gewijzigd door golfer op 26-05-2004 19:41:26 ]
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_18934646
Mooi, dan blijft deze dus lekker hier!
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 6 mei 2004 @ 17:26:43 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_18935076
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:10 schreef methodmich het volgende:
Mooi, dan blijft deze dus lekker hier!
En wat is je discussie punt dan hier?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
  donderdag 6 mei 2004 @ 17:27:45 #4
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_18935097
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:26 schreef golfer het volgende:

[..]

En wat is je discussie punt dan hier?
Zijn omschrijvingen van de spelers?
-
pi_18935142
Precies. Hier gaan we voetbaltechnisch de Zweedse selectie doornemen, zonder dat we het over Ikea en Vikings hebben.
www.thuisuiteten.nl
pi_18935248
Ben benieuwd hoe populair Zlatan in zweden is...
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
pi_18935304
Zlatan is in Zweden zeer populair. Soort God is ie daar.
www.thuisuiteten.nl
pi_18935335
Zlatan is heel bekend. Sterspeler van Zweden

Nog iets. Is dit niet iets voor het EK2004 forum?
  donderdag 6 mei 2004 @ 17:38:39 #9
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_18935350
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:36 schreef methodmich het volgende:
Zlatan is in Zweden zeer populair. Soort God is ie daar.
Dat is ook erg overdreven. Maradonna is god in Argentinie. Ik kan me niet indenken dat die coole zweden ook maar iets doen aan verering wat daar in de verste verte op lijkt.
pi_18935412
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:38 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Dat is ook erg overdreven. Maradonna is god in Argentinie. Ik kan me niet indenken dat die coole zweden ook maar iets doen aan verering wat daar in de verste verte op lijkt.
Maar als ie voor Utrecht zou spelen, dan was ie natuurlijk wel een God daaro....

Misschien is daar niet zo populair als Maradonna, maar hij is daar inmens populair ondanks dat ie daaro een beetj een "Dani" reputatie heeft
No matter how No matter why We're gonna play that hardcore music till we die!
Lego de ga euh korfbal kampioen.
pi_18935441
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:38 schreef BMWM3 het volgende:
Zlatan is heel bekend. Sterspeler van Zweden

Nog iets. Is dit niet iets voor het EK2004 forum?
Nee, daar is de OP te uitgebreid voor. Dit is voetbalinhoudelijk.
www.thuisuiteten.nl
pi_18935497
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:43 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nee, daar is de OP te uitgebreid voor. Dit is voetbalinhoudelijk.
idd het EK gedeelte heeft een hoog onzin-gehalte
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
  donderdag 6 mei 2004 @ 17:50:44 #13
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_18935569
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:42 schreef Ajaxno1 het volgende:
Maar als ie voor Utrecht zou spelen, dan was ie natuurlijk wel een God daaro....
Calimero..
Als we het hebben over een soort god, dan denk ik aan voetballers als Best, Platini, Zidane, Van Basten, Bergkamp, Gullit etc. Maar zelfs die kregen zelden de status bijna-god. En ik kan me van die nuchtere Zweden zoiets als een verering voor Zlatan niet voorstellen. Dat is alles wat ik zeg
pi_18935614
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:50 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Calimero..
Als we het hebben over een soort god, dan denk ik aan voetballers als Best, Platini, Zidane, Van Basten, Bergkamp, Gullit etc. Maar zelfs die kregen zelden de status bijna-god. En ik kan me van die nuchtere Zweden zoiets als een verering voor Zlatan niet voorstellen. Dat is alles wat ik zeg
Elk land (hoe nuchter ook) heeft wel een god, en Zlatan is wel op weg om daar een God te worden, mits hij echte prijzen gaat pakken met Ajax, een andere (top)club of Zweden.

En over dat Calimero...

Ik heb bij jouw vaak het gevoel dat je echt moet zeiken wat maar pro-Ajax is of dingen die met Ajax te maken waarover op een positieve manier gesproken wordt.
pi_18935620
Laten we zeggen dat Zlatan en Larsson goden zijn onder de Zweedse voetbalfans, dat is iets specifieker.

Maar kan men met een opstelling als deze:

Isaksson/ Jakobsson, Mellberg, Mjällby, Edman / Ljungberg, Linderoth, Källström, A. Svensson / Larsson, Ibrahimovic

potten gaan breken?
www.thuisuiteten.nl
pi_18935665
Is Zlatan populairder dan Larsson?
pi_18935740
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:55 schreef jpzegthallo het volgende:
Is Zlatan populairder dan Larsson?
Nog niet denk ik, het gedrag van Larsson is wat beter dan van Zlatan
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 17:53 schreef methodmich het volgende:
Laten we zeggen dat Zlatan en Larsson goden zijn onder de Zweedse voetbalfans, dat is iets specifieker.

Maar kan men met een opstelling als deze:

Isaksson/ Jakobsson, Mellberg, Mjällby, Edman / Ljungberg, Linderoth, Källström, A. Svensson / Larsson, Ibrahimovic

potten gaan breken?
Het is geen slecht team, en hebben aardig wat jeugdspelers die op zo'n EK zich wil laten zien. Daarnaast hebben ze spelers zoals Ljungberg en Larsson die aaridg wat ervaring op top niveau hebben.

Een gevaarlijk outsider imo, en kan nog wel eens voor verassingen gaan zorgen.
pi_18935842
Ik zou trouwens eerder Hansson in de basis zetten dan Edman. Ze hebben waarschijnlijk geen betere linksback (Lucic = bagger), maar Hansson staat wekelijks te topperen in Friesland. Ik heb te weinig gezien van Mellberg en Mjallby om te beoordelen of zij beter zijn dan Hansson, maar die is gemaakt voor een Engelse subtopper. Edman schat ik wat dat betreft iets lager in. Aanvallend leuk, verdedigend kiest ie nog wel eens verkeerd positie.

Tegen Zweden liggen de kansen in ieder geval over de vleugels.
  donderdag 6 mei 2004 @ 18:08:15 #19
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_18935883
Jammer dat ze Henrik Larsson meenemen.
pi_18935907
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 18:08 schreef Tiemie het volgende:
Jammer dat ze Henrik Larsson meenemen.
pi_18935909
En kans hebben ze wel in deze poul:

- Zweden
- Bulgarije
- Denemarken
- Italie

Geen absolute nummer 1, en zeker de 2de plaats staat niet vast.
  donderdag 6 mei 2004 @ 18:11:32 #22
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_18935938
Ik schat Italie wel in als onbetwiste nummer 1 in deze poule..
alhoewel.. ze moeten wel even op stoom komen
pi_18936307
Onderschat de Denen niet.
  donderdag 6 mei 2004 @ 18:32:57 #24
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_18936333
Henke terug in het Zweedse nationale team! Heerlijk!

Dat we maar van hem mogen genieten dit EK!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_18936350
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 18:31 schreef MaxPower het volgende:
Onderschat de Denen niet.
Zelfde voor de Bulgaren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')