quote:Mars Reconnaissance Orbiter On Schedule For August Launch
Denver CO (SPX) Jan 10, 2005
Even as the Spirit and Opportunity rovers complete a year of successful operation on Mars, the next major step in Mars Exploration is taking shape with preparation of NASA's Mars Reconnaissance Orbiter for launch in just seven months.
Je kunt ook naar de "Lightning storm" luisterenquote:Op donderdag 16 februari 2006 10:27 schreef Frutsel het volgende:
PASADENA, California (AP) -- Researchers are tracking a gigantic storm on Saturn that is unleashing lightning bolts more than 1,000 times stronger than those found on Earth.
---
The image shows the storm as it appeared to the Cassini imaging system on Jan. 27, 2006. No lightning flashes are visible in the image.
Als je nix nuttigers te doen hebt dan dit...quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:22 schreef Fir3fly het volgende:
Is het vandaag "oude-topics-schop-dag?"
Ik wil best een poging wagen om hierop te antwoordenquote:Op donderdag 16 februari 2006 21:15 schreef Speth het volgende:
Waarom willen de ruimtevaartorganisaties toch zo graag de maan als waystation naar Mars? Dat is totaal niet efficient tenzij een landing op de maan een of andere toegevoegde waarde heeft voor de missie.
Er kunnen wellicht brandstoffen worden gewonnen op de maan, zodat die niet op Aarde mee te hoeven worden gelanceerd, maar die technologie laat nog wel even op zich wachten, bovendien heeft de auteur van "the case for mars" al eens berekend dat het zelfs dan helemaal niet efficient is om een tussenlanding op de maan te maken, je kan evengoed meteen doorvliegen.
Uiteindelijk zal een basis op Mars veel makkelijker te maintainen zijn dan een basis op de maan, afgezien van de afstand, maar die extra afstand is niet onoverkomelijk. Ik vraag me af of het uiteindelijk zelfs niet goedkoper is om op Mars te beginnen ipv op de maan.
Tevens tvp.
-oh ja, en dan dit nog-quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:15 schreef Speth het volgende:
[...]
Uiteindelijk zal een basis op Mars veel makkelijker te maintainen zijn dan een basis op de maan, afgezien van de afstand, maar die extra afstand is niet onoverkomelijk. Ik vraag me af of het uiteindelijk zelfs niet goedkoper is om op Mars te beginnen ipv op de maan.
Tevens tvp.
Of je nou naar mars of naar de maan gaat, je gebruikt evenveel brandstof om aan de aarde te ontsnappen. Daarna behoud je (tenzij ik me ernstig vergis) een vrijwel constante snelheid, veel extra brandstof heb je er dus volgens mij niet voor nodig. Daar komt bij dat Mars veel gastvrijer is, je hebt een grotere kans om er ter plekke water te vinden, er is een atmosfeer dus je hebt in ieder geval wat luchtdruk en bescherming tegen straling, en er is meer zwaartekracht zodat de astronauten er waarschijnlijk langer kunnen verblijven, bovendien kan je de atmosfeer gebruiken voor aerobraken. Ook groeien planten in een kas waarschijnlijk beter op mars dan op de maan. Allemaal dingen die de planeet zelf al biedt, en waar je voor de maan waarschijnlijk zelf veel meer spullen mee moet nemen. De enige echte drawback is dat je langer onderweg bent, maar weegt dat wel op tegen de voordelen?quote:Maar dan een vraag aan jou: Waarom zou het makkelijker zijn om een basis op Mars te runnen dan op de Maan?? Daarnaast zou je op de Maan "escape pods" klaar kunnen hebben staan naast je basis welke niet veel groter hoeven te zijn dan waarmee de Apollo astronauten terugkeerde naar de Aarde; zodat in het geval van nood men ook de basis kan evacueren en kan terugkeren naar Aarde binnen een dag of drie... Iets wat
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:19 schreef Speth het volgende:
[..]
Of je nou naar mars of naar de maan gaat, je gebruikt evenveel brandstof om aan de aarde te ontsnappen. [...]
quote:In general physics, delta-v is simply the change in velocity. [...]
In astrodynamics delta-v is a scalar measure for the amount of "effort" needed to carry out an orbital maneuver, i.e., to change from one orbit to another. A delta-v is typically provided by the thrust of a rocket engine. [...]
quote:In astronautics and aerospace engineering, the Hohmann transfer orbit is an orbital maneuver that moves a spacecraft from one orbit to another using the lowest possible delta-v for the specific transfer. [...] A Hohmann transfer orbit will take a spacecraft from low Earth orbit (LEO) to geosynchronous orbit (GEO) in just over five hours (geostationary transfer orbit), from LEO to the Moon in about 5 days and from the Earth to Mars in about 260 days. However, Hohmann transfers are very slow for trips to more distant points, so when visiting the outer planets it is common to use a gravitational slingshot to increase speed in-flight.
Er gaat véél meer energie zitten in een vlucht naar Mars dan naar de Maan... -vandaar- dat we er nog nooit zijn geweest (afgezien van robot missies)quote:Interplanetary budget: Maneuver and required Delta-v
--------------- From:--------------------To:------------- [m/s]
"Opstijgen"
Earth surface - Low Earth Orbit = 9.300 - 10.000
Low Earth Orbit - Geostationary Transfer Orbit = 2.500
Geostationary Transfer Orbit - Geostationary Orbit = 1.500
Geostationary Transfer Orbit (perigee) - Earth escape orbit = 700
Earth escape orbit - Low Lunar Orbit = 700
Earth escape orbit - Mars Transfer Orbit = 600
Low Earth Orbit - Mars surface = 4.800
Terug naar huis
Low Lunar Orbit - Lunar surface 1600
Mars surface - Low Mars Orbit 4100
Akkoord, zoals ik zei, ik heb het niet berekend.. Maar toch, op Mars heb je in ieder geval hoop op een basis die enige zelfstandigheid ontwikkelt, op de maan is dit gewoon veel moeilijker..quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:18 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Er gaat véél meer energie zitten in een vlucht naar Mars dan naar de Maan... -vandaar- dat we er nog nooit zijn geweest (afgezien van robot missies)
Nu ja, als je op de achterkant van de Maan gaat zitten, dan ben je in ieder geval psychologisch weer een stukje verder van de Aarde verwijderd.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:01 schreef Speth het volgende:
[..]
Akkoord, zoals ik zei, ik heb het niet berekend.. Maar toch, op Mars heb je in ieder geval hoop op een basis die enige zelfstandigheid ontwikkeld, op de maan is dit gewoon veel moeilijker..
*mierenneukmodus*quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:31 schreef Frutsel het volgende:
[...]
De raketmodule zal door het draagvliegtuig tot ongeveer 20 kilometer hoogte worden gebracht. Na loskoppeling vervolgt de raketmodule met behulp van een eigen vaste brandstofraket haar weg naar ongeveer 100 kilometer hoogte. Deze hoogte wordt ‘suborbital’ genoemd omdat men zich wel in de ruimte bevindt, maar nog geen voldoende hoogte --> snelheid heeft om een omloopbaan om de aarde vast te houden. De raketmodule zal ongeveer vier tot vijf minuten op deze hoogte verblijven waarbij de passagiers van gewichtloosheid en een ongetwijfeld magnifiek uitzicht zullen kunnen genieten. Hierna zal het ruimteschip haar glijvlucht terug naar de aarde maken en horizontaal landen.
De ‘spaceports’ [...]
Zo, lekker bezig!!quote:Space Adventures To Build Spaceport In Singapore
by Staff Writers
Arlington VA (SPX) Feb 21, 2006
Space Adventures Ltd. said Monday it plans to develop an integrated spaceport in Singapore that will offer sub-orbital spaceflights and operate astronaut training facilities and a public education and interactive visitor center.
[...]
Spaceport Singapore will cost an estimated minimum of $115 million, to be funded by a consortium of Singapore investors, and by Sheikh Saud Bin Saqr Al Qasimi, the Crown Prince of Ras Al-Khaimah, who last week announced he had partnered with Space Adventures on a spaceport in his country, part of the United Arab Emirates. KPMG Corporate Finance in Singapore also has begun to raise funds for the project.
Het geld moet rollenquote:
Het wordt wel weer eens tijd......quote:NASA Aims at May 10 for Next Shuttle Flight
By Tariq Malik Staff Writer posted: 28 February 2006 4:53 p.m. ET
NASA’s is aiming for a May 10 target to launch its next space shuttle flight – the second to fly since the Columbia accident – though much work remains before the mission lifts off, the agency’s shuttle chief said Tuesday.
Space shuttle program manager Wayne Hale told reporters that he is “optimistic” NASA’s STS-121 shuttle mission will lift off this May based on ongoing work to prepare the Discovery orbiter and its fuel tank for flight.
“As of today I see no reason to say anything other than we’re progressing toward May,” Hale said during a press conference at NASA’s Kennedy Space Center (KSC). “There is a lot of work that needs to be done.”
An “aggressive” effort is underway to reach STS-121’s current launch window, which runs through May 22, though a significant, time-consuming glitch could push the flight into July, NASA officials said.
Fuel tank checks
Much of the work remaining involves the verification of external tank modifications aimed at preventing potentially harmful chunks of foam from separating during launch and striking the orbiter’s heat shield.
According to video from NASA’s first post-Columbia accident flight – STS-114 also aboard Discovery – a total of 16 pieces of foam separated from the orbiter’s fuel tank during its July 26, 2005 launch, including a large chunk from a protective ramp that was previously believed to be safe, according to a NASA report.
The problem was similar to one which doomed the space shuttle Columbia and its seven-astronaut crew in early 2003. A briefcase-sized piece of foam fell from that orbiter’s tank at launch and breached the heat shield along its left wing, allowing hot atmospheric gases to enter the hole during reentry and destroy the craft on Feb. 1, 2003.
Engineers were able to remove about 37 pounds (16 kilograms) of foam in a pair of Protuberance Air Load (PAL) ramps from ET-119 for the STS-121 flight. But engineers are awaiting results from a string of ongoing wind tunnel tests to verify the fix will not compromise fuel tank integrity, since PAL ramps were designed to shield pressure and fuel lines from the air pressures at launch.
Study is also underway to determine how much material can be shaved from ice frost ramps, each covered in about 1.5-pounds (0.6-kilograms) of foam, that run vertically along the external tank, Hale said.
Tim Wilson, NASA’s external tank tiger team lead for the agency’s Engineering and Safety Center, said his group is watching over the agency’s fuel tank preparations.
“Foam will still come off the tank after we’ve done all these mitigation efforts,” Hale stressed, adding that pieces the size of a matchbox or smaller are expected. “We believe the pieces will be small.”
If the Discovery’s STS-121 launch, commanded by veteran astronaut Steven Lindsey, goes as expected, NASA could launch two additional orbiters later this year, Hale added.
“It does depend on what happens on those flights,” Hale said. “I am very optimistic that, if we can fly in May or July, that we can get three flights up in this year.”
Other challenges
NASA launch director Michael Leinbach said there other, non-foam related challenges also facing Discovery’s STS-121 flight.
Shuttle workers found that main engine seals used for Discovery’s three main engines are not as thick as specifications call for. While they passed leak checks, study is ongoing to ensure their flight worthiness, Leinbach said. The seals could be replaced without detaching Discovery’s engines, he added.
Engineers also found a small metallic particle on a filter that leads into an engine valve. Analysis has shown it to be too small to clog up any plumbing downstream it shake loose, but shuttle officials are concerned it may provide an ignition source for the volatile liquid oxygen used during launch.
“We’ve tried to remove the particle and we can’t get it out,” Leinbach said, adding that engineers have attempted using a bore sight instrument to extract the particle through test ports.
Analysis is ongoing to determine whether the engine will have to be opened up – which could risk even more contamination – for cleaning, or if the particle can be left as is, he added.
Any extensive unplanned change or modification could push Discovery’s flight outside of its May launch window into July, where a lift off could occur between July 1 and July 19.
“If we run into a big gotcha, we won’t have much time to resolve it,” Leinbach said, adding under current plans there are no added contingency days in Discovery’s preflight schedule. “Barring the big gotcha in processing, we’re confident we can make May.”
Next fuel tank on the way
Leinbach said shuttle workers are eager to greet Discovery’s external tank, which shipped out Saturday from NASA’s Michoud Assembly Facility in New Orleans, Louisiana.
The tank, NASA’s first PAL rampless vessel to fly, will arrive at KSC by barge at about 1:00 p.m. EST (1800 GMT) Wednesday.
“We’re just really glad to get another piece of flight hardware here and to get on with the mission process,” Leinbach said.
Zoietsquote:Op woensdag 1 maart 2006 14:58 schreef haphaphap het volgende:
Iemand een mooie luchtfoto van Nederland gemaakt uit de ruimte? Ben op zoek geweest maar kan niet echt mooie vinden of ik kijk niet op juiste pagina's :P
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |