Arafat heeft schriftelijke verzoeken met deze strekking verzonden naar onder anderen de Amerikaanse president Bush, de Russische president Poetin, de EU en naar Kofi Annan, secretaris-generaal van de Verenigde Naties.
© Nieuwslink
===========================================================
Tja, zolang Arafat de extremistische moslimorganisatie Hamas niet onder controle weet te houden zal het allemaal weinig uithalen ben ik bang.
Het blijft actie=reactie daar in Israël en de bezette gebieden.
Ik zie het niet meer goedkomen. Het blijft een tijdbom en niemand lijkt in staat de lont eruit te halen. Ook al heeft Clinton toen een heel dappere poging gedaan. Van Bush hoeft je niets te verwachten helaas.
Er heeft zich een jarenlang proces afgespeeld waarbij de Palestijnen eindelijk min of meer accepteerden dat Israel nooit meer verdwijnt. Op basis daarvan waren de accoorden van Oslo mogelijk.
Netanyahu was minder toegeefelijk maar hij was wel duidelijk en de Palestijnen wisten wat ze aan hem hadden.
Maar Barak, die heeft de zaak echt verkloot. Aan een kant was hij erg toegeefelijk naar de Palestijnen en daarmee creeerde hij hoop op een echte vrede. Maar aan de andere kant verspeelde hij het vertrouwen dat hij in het begin nog had door gewoon door te blijven bouwen in Oost Jeruzalem. Voor mij is dat een volstrekt onbegrijpelijk iets. Iemand die zegt vrede na te streven maar aan de andere kant gewoon doorgaat met een kolonisatie politiek is toch niet serieus te nemen? Het minste wat hij had moeten doen is het stopzetten van die bouw activiteiten.
Maar ook Arafat heeft laten zien dat hij geen staatsman is. Ongeveer een jaar geleden waren er zeer vergaande voorstellen van Israel die zo'n beetje 95% van de Palestijnse eisen inwilligde. Zelfs medebestuur van Jeruzalem was bespreekbaar (al zou Jerzuzalem wel de ongedeelde hoofdstad van Israel blijven). Een echte staatsman zou op een bepaald moment een compromis sluiten, maar Arafat riep de mensen weer de straat op. Niet met een tegenvoorstel komen, nee gewoon weer de straat op en rellen.
Het is droevig om te zien hoe de indrukwekkende resultaten van jarenlang overleg zo snel werden teniet gedaan. Je kunt hier niet één schuldige aanwijzen. De oplossing is nog niet in zicht
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 08-08-2001 08:56]
quote:''Die Anti-Islamietje'' is natuurlijk geen correct Nederlands.
Op zondag 05 augustus 2001 13:43 schreef KomMaar het volgende:
Zwart voor jullie ogen enRob moet helemaal niet reageren die Anti-Islamietje.
quote:Hoezo?, ben jij daar moderator?
Je weet dondersgoed wie er fout zit!
Hopeloos ventje, meld je gelijk eff aan bij polinco [je bent er zeer welkom]
quote:Leer eerst eens normaal Nederlands praten, voordat je begint te schelden die mannetje
Op zondag 05 augustus 2001 13:43 schreef KomMaar het volgende:
Zwart voor jullie ogen enRob moet helemaal niet reageren die Anti-Islamietje.
Je weet dondersgoed wie er fout zit!
Hopeloos ventje, meld je gelijk eff aan bij polinco [je bent er zeer welkom]
Wie zit waar fout, ik zou het niet weten, jij duidelijk wel, leg dat eens uit aan de dommen
hier op Fok.
quote:Ja dat vraag ik me ook af. Wie is er volgens KomMaar fout??
Op zondag 05 augustus 2001 17:31 schreef Midioot het volgende:
Wie zit waar fout,
Voorlopig blinkt KomMaar enkel uit in het laaghartig bschuldigen van vaste Fok! users. Jammer, smet op ANM.
quote:NRC 4/8/2001 stelt dat het aantal nederzettingen sinds 1993 (osloakkoorden) verdubbeld is. wanneer was Barak ook weer premier??
Op zondag 05 augustus 2001 12:56 schreef Aernout het volgende:Netanyahu was minder toegeefelijk maar hij was wel duidelijk en de Palestijnen wisten wat ze aan hem hadden.
Maar Barak, die heeft de zaak echt verkloot.
(...)
Maar aan de andere kant verspeelde hij het vertrouwen dat hij in het begin nog had door gewoon door te blijven bouwen in Oost Jeruzalem.
maar ja, die palestijnen zijn ook geen lieverdjes.
[afbeelding]
[Dit bericht is gewijzigd door don_quichot op 06-08-2001 07:00]
quote:Ik stel niemand in het gelijk die een ander naar het leven staat...
Op maandag 06 augustus 2001 16:56 schreef ahmed123 het volgende:
ik stel de palestijnen voor 100% in het gelijk als ze een aanslag plegen
V.
Ook erg, het volk in Israel heeft voor Sharon gekozen. En steunt hem vooralsnog. Wat mij zegt dat het overgroote meerendeel dus nog steeds liever een militaire staatshoofd heeft,die uitblinkt in vergeldingsacties, boven een man van de dialoog met gevoel voor alle sentimenten.
Ik weet niet hoe dat in bij de Palestijnen zit en of hun de leiders zelf kiezen.
Ik denk dat de roep om verandering daar vooral vaart kan maken als het volk dat zelf wil. Maar het lijkt daar meer op een kleuterklas waarbij men steeds de vinger naar elkaar wijst. Ik wordt zelf een beetje ziek van elke dag die beelden en hoofden op het nieuws. En dus zap ik tegenwoordig vrolijk door.
Ik denk wel dat als de wereldleiders zeggen; en nu is het genoeg en er daadwerkelijk een veiligheidszone tussen wordt gezet dat je dan een afkoelingspriode hebt voor beide partijen. Het lijkt nu volledig te gaan escaleren en volgens mij is ingrijpen dan ook de enige optie aangezien men er daar niet uitkomt. Een goed ouder laat zijn kinderen toch ook niet zo lang doorvechten totdat men elkaar de koppen in slaat.
quote:Maar jij bent zeker "toevallig" moslim he
Op maandag 06 augustus 2001 16:56 schreef ahmed123 het volgende:
de wereld moet onmiddelijk ingrijpen om de weerloze palestijnen tegen de overheerser te beschermen vinden jullie dat normaal dan mensen die met stenen gooien tegen het 5e leger van de wereld ik in ieder geval niet ik stel de palestijnen voor 100% in het gelijk als ze een aanslag plegen
Dan had ik ook niet anders van jou vewacht
Waarom zijn alle Moslims in de wereld nou voor de Palestijnen terwijl die duidelijk nu gewoon fout zitten
Stop met vechten en ga praten tot het opgelost is.
Lijken wel kleine kinderen, alleen dan met machtigere middelen, hou toch gewoon op met dat simpel gedoe.
Hoeveel jaren willen ze precies nog doorstrijden terwijl ze allang kunnen zien, dat het nooit of te nimmer iets acceptabels zal brengen.
Schei toch uit zeg, net of vechten iets oplost.
Rest van de wereld moet ze gewoon boycotten, beide landen, net zolang ze zo aan de gang blijven.
quote:Oh?
Op maandag 06 augustus 2001 21:43 schreef BAZZA het volgende:
terwijl die duidelijk nu gewoon fout zitten
Blij dat het voor jou zo duidelijk is... tsssssk
Volgens mij worden er al jaaaaaren aan beide kanten stomme zetten gedaan, hoor...
[retorische-vraag-mode]
Laat jij je nou juist niet een beetje leiden door je eigen anti-moslim-gevoelens?
[/retorische-vraag-mode]
V.
quote:Nee... maar die "Achmed" is dezelfde figuur die het barbaarse Taliban regime gisteren verdedigde op de FP
Op dinsdag 07 augustus 2001 10:00 schreef Verbal het volgende:[..]
[retorische-vraag-mode]
Laat jij je nou juist niet een beetje leiden door je eigen anti-moslim-gevoelens?
[/retorische-vraag-mode]
En ja voor mij is het duidelijk wie in dit conflict de schuldige is.
quote:In Nederland zetten wij een waterkanon in als een meningte met stenen gaat gooien.
Op dinsdag 07 augustus 2001 10:11 schreef BAZZA het volgende:[..]
En ja voor mij is het duidelijk wie in dit conflict de schuldige is.
Israel zorgt ervoor dat palestijnen niet kunnen werken, studeren en een toekomst kunnen opbouwen, men verveelt zich en wat beter om je dan maar op te blazen zodat je nog wel een beetje nuttig kan zijn.. gevoed door de constante terreur van beide kanten
Iedereen is schuldig daar... het gaat al 2000 jaar zo.. dat heb je nou eenmaal on een land waar 3 religies tezamen komen
quote:In Nederland schiet de politie met scherp (zie voetbal rellen in Rotterdam '99) als zei geloven dat hun leven in gevaar is, datzelfde doen de Israeli's ook.
Op dinsdag 07 augustus 2001 10:22 schreef Re het volgende:[..]
In Nederland zetten wij een waterkanon in als een meningte met stenen gaat gooien.
quote:Gompie, hoeveel doden zijn er in Nederland gevallen bij demonstraties?
Op dinsdag 07 augustus 2001 10:29 schreef BAZZA het volgende:[..]
In Nederland schiet de politie met scherp (zie voetbal rellen in Rotterdam '99) als zei geloven dat hun leven in gevaar is, datzelfde doen de Israeli's ook.
Nooit die beelden gezien van vader en zoon die achter een muurtje schuilen voor mitterailleur (uhmm spelling) waarbij zoonlief dwars door zijn kop wordt geschoten, strak staaltje zelfverdediging.
quote:Hoeveel Nederlandse politie agenten worden er door sluipschutters afgeschoten of door lief uitziende kinderen opgeblazen met een zelfmoordaanslag ?
Op dinsdag 07 augustus 2001 10:40 schreef Re het volgende:[..]
Gompie, hoeveel doden zijn er in Nederland gevallen bij demonstraties?
Nooit die beelden gezien van vader en zoon die achter een muurtje schuilen voor mitterailleur (uhmm spelling) waarbij zoonlief dwars door zijn kop wordt geschoten, strak staaltje zelfverdediging.
Je bent duidelijk absoluut niet op de hoogte.
er moet toch ergens een begin worden gemaakt om aan beide kanten de vergeldingsacties te doen stoppen
In dit geval heb ik het over de stenengooiende palestijnen en niet over de sluipschutters en zelfmoordaanslagen. Stenengooiers worden net zo effectief gestopt met waterkannonnen als met kogels methet verschil dat er geen doden vallen en dus minder aanleiding is voor vergeldingsacties.
T'is maar een ideetje hoor
Mensen zoals jij zijn nou precies het probleem die het conflict in stand houden met het wijzen naar elkaar... hun doen het dus wij ook dus blijven we bezig... de mensen die willen bemiddelen worden lekker overschreeuwd door de mensen met hun kop in het zand.. aan beide kanten
quote:1. Een steen is absoluut dodelijk.
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:01 schreef Re het volgende:
lees toch eens een keertje maner moet toch ergens een begin worden gemaakt om aan beide kanten de vergeldingsacties te doen stoppen
In dit geval heb ik het over de stenengooiende palestijnen en niet over de sluipschutters en zelfmoordaanslagen. Stenengooiers worden net zo effectief gestopt met waterkannonnen als met kogels methet verschil dat er geen doden vallen en dus minder aanleiding is voor vergeldingsacties.
T'is maar een ideetje hoor
quote:En als Israel zich zoals mensen zoals jij zou gedragen dan heffen ze het leger op en worden ze onder de voet gelopen door Syrie/Egypte/Iran/Fatah/Jihad etc en compleet uitgemoord
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:01 schreef Re het volgende:
Mensen zoals jij zijn nou precies het probleem die het conflict in stand houden met het wijzen naar elkaar... hun doen het dus wij ook dus blijven we bezig... de mensen die willen bemiddelen worden lekker overschreeuwd door de mensen met hun kop in het zand.. aan beide kanten
Dat noemen ze ook wel naif zijn, niets mis hoor maar het werkt helaas werkt de wereld niet zo.
waar zeg ik dat ze het leger moeten opdoeken? het gaat hier om stenen gooiende jongeren niet om Syrie, Egypte of een ander land
je haalt er dingen bij die geheel uit zijn verband zijn gerukt om je gelijk te halen... daar kenmerkt zich de struisvogel
Aan BEIDE kanten worden dingen gedaan die niet door de beugel kunnen.
Op dit moment is het toch ECHT Israël dat zich te buiten gaat aan bovenproportioneel geweld.
Raketaanvallen op tentenkampen, dat IS niet recht te lullen
V.
quote:Het gaat hier om stenengooiende jongeren waarachter sluipschutters zitten die die jongeren gebruiken als levendschild.
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:17 schreef Re het volgende:
inderdaad een muur waar je tegenaan praatwaar zeg ik dat ze het leger moeten opdoeken? het gaat hier om stenen gooiende jongeren niet om Syrie, Egypte of een ander land
Het moment dat je niet meer terug schiet geef je het op en dan kun je dus het leger wel opdoeken, want aan kaartende soldaten heb je niet veel bij een invasie.
quote:Een struisvogel kenmerkt zich vooral door een vacht met veren, daar voldoe ik niet aan.
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:17 schreef Re het volgende:
je haalt er dingen bij die geheel uit zijn verband zijn gerukt om je gelijk te halen... daar kenmerkt zich de struisvogel
quote:Maar een aanval op een groep jongeren die voor een discotheek staan IS wel recht te praten ?
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:22 schreef Verbal het volgende:
Raketaanvallen op tentenkampen, dat IS niet recht te lullenV.
quote:KUN je wel lezen?
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:25 schreef BAZZA het volgende:[..]
Maar een aanval op een groep jongeren die voor een discotheek staan IS wel recht te praten ?
'Beide kanten'
Duh
V.
wie oorlog predikt krijgt oorlog
begin bij het begin.. ergens maar loop niet te schreeuwen van hun zijn de grote schuldigen... iedereen heeft schuld maar begin ergens... maar ik denk dat jij liever oorlog wil .. hard tegen hard.. thats the right spirit
quote:Je schijft eerst "beide kanten" maar dan ga je toch nog even door op de Israeli's zonder de palestijnen te noemen, dus je spreekt jezelf enigzins tegen
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:26 schreef Verbal het volgende:[..]
KUN je wel lezen?
'Beide kanten'
Duh
V.
of KUN je niet schrijven ?
quote:leuk hey, kattig doen... komen we ver mee.. draag eens iets constructief bij ipv destructief.. maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:51 schreef Re het volgende:
leuk hey, voorbeelden aan beide kanten noemen ... komen we ver mee.. draag eens iets constructief bij ipv destructief.. maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd
quote:ik dacht dat jij geen veren had?
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:56 schreef BAZZA het volgende:[..]
leuk hey, kattig doen... komen we ver mee.. draag eens iets constructief bij ipv destructief.. maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd
ik gaf een voorbeeld over waterkanonnen, jij vindt dat geen goed idee.. wat wel dan?
quote:Nee ik heb geen veren maar als jij die graag wil fantaseren ga je gang
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:08 schreef Re het volgende:[..]
ik dacht dat jij geen veren had?
quote:Allemaal afschieten dan gooien ze geen stenen meer en zullen er geen kinderen meer als schild gebruikt worden en kunnen de zwaardere terroristen afgeschoten worden.
ik gaf een voorbeeld over waterkanonnen, jij vindt dat geen goed idee.. wat wel dan?
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:12 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nee ik heb geen veren maar als jij die graag wil fantaseren ga je gang
[..]Allemaal afschieten dan gooien ze geen stenen meer en zullen er geen kinderen meer als schild gebruikt worden en kunnen de zwaardere terroristen afgeschoten worden.
Elke keer als vredesoverleg wordt hervat komt er weer een partij (lees Hamas/Jihad) met een zelfmoordaanslag omdat ze het weer ergens niet mee eens zijn. Zo blijven we aan de gang.
Als er van die gasten met stenen en molotovcocktails staan te gooien naar mij zou ik ook met iets terug gooien wat eventueel dodelijk is. kogels dus...
quote:Zo dacht ook een bepaald persoon zo'n 60 jaar terug.. allemaal afschieten die joden, stelletje staatsgevaarlijke elementen
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:12 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nee ik heb geen veren maar als jij die graag wil fantaseren ga je gang
[..]Allemaal afschieten dan gooien ze geen stenen meer en zullen er geen kinderen meer als schild gebruikt worden en kunnen de zwaardere terroristen afgeschoten worden.
quote:*zucht*
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:29 schreef Re het volgende:[..]
Zo dacht ook een bepaald persoon zo'n 60 jaar terug.. allemaal afschieten die joden, stelletje staatsgevaarlijke elementen
Nergens heb ik geschreven dat ALLE palestijnen dood moeten of iets dergelijks, ik heb het over mensen die aanvallen uitvoeren op onschuldige mensen.
Maar om gelijk WO2 hierbij te halen en mij te vergelijk met A.H. getuigt wederom van geen enkele klasse en laat zien hoe goedkoop je eigenlijk bent.
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:12 schreef BAZZA het volgende:
Allemaal afschieten dan gooien ze geen stenen meer en zullen er geen kinderen meer als schild gebruikt worden en kunnen de zwaardere terroristen afgeschoten worden.
quote:er zijn middenoostendeskundigen die stellen dat het hele conflict eigenlijk om water gaat. de bronnen dreigen uit te drogen vandaar dat de Golanhoogte en westoever strategische plaatsen zijn. israel is sinds een paar weken zelfs bezig om drinkwater/kraanwater te winnen uit zeewater, dus een waterkanon lijkt mij geen goed idee.
quote:We hadden het toch over mensen die stenen gooiden en NIET alle palestijnen in het algemeen ?
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:57 schreef Re het volgende:[..]
L-E-E-R L-E-Z-E-N !
quote:het feit dat jij het doodschieten van kinderen wil bewerkstelligen om zo een eind te maken aan het stenengooien om daarna pas de terroristen afteknallen spreekt meer boekdelen
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:58 schreef BAZZA het volgende:[..]
We hadden het toch over mensen die stenen gooiden en NIET alle palestijnen in het algemeen ?
L-E-E-R L-E-Z-E-N !
quote:een waterkanon met zeewater dan misschien?
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:58 schreef don_quichot het volgende:[..]
er zijn middenoostendeskundigen die stellen dat het hele conflict eigenlijk om water gaat. de bronnen dreigen uit te drogen vandaar dat de Golanhoogte en westoever strategische plaatsen zijn. israel is sinds een paar weken zelfs bezig om drinkwater/kraanwater te winnen uit zeewater, dus een waterkanon lijkt mij geen goed idee.
quote:Als jij een steen op je hoofd krijgt maakt het niet uit of degene die hem gooide 12 of 19 of 40 jaar oud was maar je bent dood en je familie moet je begraven en ze zullen daar (neem ik aan) kapot van zijn.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:07 schreef Re het volgende:[..]
het feit dat jij het doodschieten van kinderen wil bewerkstelligen om zo een eind te maken aan het stenengooien om daarna pas de terroristen afteknallen spreekt meer boekdelen
Het is belacheglijk om je leven te laten bedreigen zonder wat terug te doen dus je geeft ze gewoon een koekje van eigen deeg.
En idd die kinderen moeten daar mee stoppen en stoppen zich te laten gebruiken als levend schild.
quote:vind je dat vreemd als je dit soort puberale meningen hebt??
Op dinsdag 07 augustus 2001 12:15 schreef Frutsel het volgende:[..]
Eindelijk eens iemand die het met me eens is.
quote:JIHAD een partij??
Elke keer als vredesoverleg wordt hervat komt er weer een partij (lees Hamas/Jihad) met een zelfmoordaanslag omdat ze het weer ergens niet mee eens zijn. Zo blijven we aan de gang.![]()
de feiten zien er als volgt uit. israel is altijd al bezig geweest om het gezag van Arafat te ondermijnen. vroeger erkenden zij de PLO niet omdat het terroristen waren en daar viel niet mee te praten. onder internationale druk zijn de partijen alsnog aan de tafel gaan zitten wat resulteerden in de oslo akkoorden. sindsdien is Israel bezig geweest om het Palestijnse gezag te ondermijnen; bij de aanleg van de infrastructuur (haven,vliegveld), de nederzettingen politiek ging door in een versneld tempo. nu tijdens de sluimerende oorlog is Israel bezig om het politie apparaat van het palestijnse gezag uit te schakelen. topfunctionarissen worden geliquideerd, kantoren en politiebureaus gebombardeerd en tegelijkertijd beklaagt Sharon zich dat Arafat te weinig doet... lekker dubbel. de gewone palestijnen hebben helaas door dat de oude Arafat geen partij is voor Israel en radicaliseren.
[sarcasm on]
Israel rouwt nu om een 40-jarige koloniste die 's avonds in een hinderlaag liep. ze was ook nog eens zwanger en moeder van vijf kinderen. Maar Israel betreurt ten zeerste de dood van de twee palestijnse broetjes van 6 en 8 jaar oud bij de liquidatie van de Fatah leider...
[sarcasm off]
Israel lokt de radicalisering gewoon uit. de hardliners zoeken een steen des aanstoots.
quote:Als die ME ook maar op die jongens afloopt worden ze afgeschoten door de scherpschutters in het tumult, dus dat is helaas geen optie.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:15 schreef Re het volgende:
en de ME in Nederland voert ook charges uit zonder helm en scherm niet? Ga me niet vertellen dat de stenen waarmee die palestijnse jongeren gooien zoveel dood en verderf zaaien om hun dan maar compleet af te slachten
quote:
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:09 schreef Re het volgende:[..]
een waterkanon met zeewater dan misschien?
de problemen in Gaza zijn dus wel op te lossen.
quote:[realisme on]
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:16 schreef don_quichot het volgende:[..]
[sarcasm on]
Israel rouwt nu om een 40-jarige koloniste die 's avonds in een hinderlaag liep. ze was ook nog eens zwanger en moeder van vijf kinderen. Maar Israel betreurt ten zeerste de dood van de twee palestijnse broetjes van 6 en 8 jaar oud bij de liquidatie van de Fatah leider...
[sarcasm off]
quote:als het om slachtoffers gaat zet je telmodus dan eens aan. 500 gedode palestijnen tegen 60 Israeli's. maar het leven van een Isareli is zeker meer waard of zo.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:20 schreef BAZZA het volgende:[..]
[realisme on]
En ondertussen dansen er Palestijnen door de straten van blijdschap omdat er 20 Israelische jongeren zijn opgeblazen terwijl ze buiten een discotheek stonden[/realisme off]
quote:Dus eerst de stenengooiers afslachten is inderdaad veel constructiever om bij die zogenaamde sluipschutters te komen
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:17 schreef BAZZA het volgende:[..]
Als die ME ook maar op die jongens afloopt worden ze afgeschoten door de scherpschutters in het tumult, dus dat is helaas geen optie.
wat ik wel zou willen weten is hoeveel israelische soldaten worden gedood bij rellen met stenengooiende palestijnen .. ik hoor bijna dagelijks dat er een palestijnse stenengooier wordt gedood
quote:Zoek de term "betwist" eens op in het woordenboek en je zal zien dat die man gelijk heeft.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:27 schreef don_quichot het volgende:[..]
Hoorde gisteren in NOVA de voorzitter van de likoedpartij in NED zeggen dat de bezette gebieden een politiek geladen term zou zijn. Volgens hem ging het om de betwistte gebieden.
quote:Niks doen is ook niet bepaald constructief.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:28 schreef Re het volgende:[..]
Dus eerst de stenengooiers afslachten is inderdaad veel constructiever om bij die zogenaamde sluipschutters te komen
quote:Er komen er zeker soldaten om, alleen niet zoveel omdat er teruggeschoten word.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:28 schreef Re het volgende:[..]
wat ik wel zou willen weten is hoeveel israelische soldaten worden gedood bij rellen met stenengooiende palestijnen .. ik hoor bijna dagelijks dat er een palestijnse stenengooier wordt gedood
quote:Vind je het door het hoofd schieten van kinderen die met stenen gooien een koekje van eigen deeg geven? Ik noem dat excessief geweld. Dat ze dan maar stenen terug gooien, maar dit gaat natuurlijk nergens over.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:10 schreef BAZZA het volgende:
Het is belacheglijk om je leven te laten bedreigen zonder wat terug te doen dus je geeft ze gewoon een koekje van eigen deeg.
quote:Of je nu terugschiet of niet, een steen komt even hard aan. Zou het er misschien niet aan kunnen liggen dat een steen lang niet zo dodelijk is als een automatisch geweer?
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:46 schreef BAZZA het volgende:
Er komen er zeker soldaten om, alleen niet zoveel omdat er teruggeschoten word.
quote:ja trap even een open deur in. gelukkig stond ook bezet in mijn woorden boek. leek ook wel redelijk te kloppen.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:44 schreef BAZZA het volgende:[..]
Zoek de term "betwist" eens op in het woordenboek en je zal zien dat die man gelijk heeft.
quote:Een poging tot moord is een poging tot moord.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:46 schreef Lithion het volgende:[..]
Vind je het door het hoofd schieten van kinderen die met stenen gooien een koekje van eigen deeg geven? Ik noem dat excessief geweld. Dat ze dan maar stenen terug gooien, maar dit gaat natuurlijk nergens over.
quote:Nee hoor een steen is net zo dodelijk zo niet dodelijker, een kogel is alleen accurater.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:47 schreef Lithion het volgende:[..]
Of je nu terugschiet of niet, een steen komt even hard aan. Zou het er misschien niet aan kunnen liggen dat een steen lang niet zo dodelijk is als een automatisch geweer?
quote:En een kind is een kind. Als je zulke drogredenen blijft gebruiken kom je natuurlijk helemaal nergens.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:49 schreef BAZZA het volgende:
Een poging tot moord is een poging tot moord.
quote:Gelul. Een kogel heeft een grotere rijkwijdte, heeft een grotere snelheid, dringt in het lichaam door, laat een spoor van vernielingen achter in het lichaam... dus kom niet met die bullshit aan dat een steen dodelijker is, want dat is het niet.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:50 schreef BAZZA het volgende:
Nee hoor een steen is net zo dodelijk zo niet dodelijker, een kogel is alleen accurater.
quote:Nee, en als jij een steen op je hoofd krijgt van een kind ben je net zo goed dood en idd zo kom je nergens.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:51 schreef Lithion het volgende:[..]
En een kind is een kind. Als je zulke drogredenen blijft gebruiken kom je natuurlijk helemaal nergens.
quote:500 vs 60......
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:49 schreef BAZZA het volgende:[..]
Een poging tot moord is een poging tot moord.
quote:Krijg maar een 200 Gram wegende steen die gelanceerd word door een slinger op je voorhoof en je bent hartstikke dood, punt uit.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:53 schreef Lithion het volgende:[..]
Gelul. Een kogel heeft een grotere rijkwijdte, heeft een grotere snelheid, dringt in het lichaam door, laat een spoor van vernielingen achter in het lichaam... dus kom niet met die bullshit aan dat een steen dodelijker is, want dat is het niet.
quote:Nee, maar dat probeert ook helemaal niemand te doen. Het probleem ligt aan beide kanten. Israël reageert vaak met excessief geweld, de Hamas pleegt vreselijke aanslagen en zowel de Palestijnen als de Israëli's torpederen stelselmatig vredespogingen...
Op dinsdag 07 augustus 2001 11:25 schreef BAZZA het volgende:
Maar een aanval op een groep jongeren die voor een discotheek staan IS wel recht te praten ?
quote:De 1 is alleen wat efficienter als de ander, met het verschil dat het merendeel van de dode Palestijnen een bewust risico nam en het merendeel van de Israelisch een onschuldige burger betrof die bv: op weg was naar de supermarkt.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:53 schreef don_quichot het volgende:[..]
500 vs 60......
quote:20 onschuldige doden is GEEN excessief geweld
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:56 schreef Lithion het volgende:
Overigens wil ik nog even hierop reageren...
[..]Nee, maar dat probeert ook helemaal niemand te doen. Het probleem ligt aan beide kanten. Israël reageert vaak met excessief geweld, de Hamas pleegt vreselijke aanslagen en zowel de Palestijnen als de Israëli's torpederen stelselmatig vredespogingen...
quote:Goed, maar die krijgen die soldaten niet op hun (voor)hoofd, aangezien ze zich achter auto's verschuilen, kevlar helmen ophebben, kogelvrije vesten dragen en beschermende kleding. Nogal een schril contrast met Palestijnen zondere enige vorm van bescherming.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:54 schreef BAZZA het volgende:
Krijg maar een 200 Gram wegende steen die gelanceerd word door een slinger op je voorhoof en je bent hartstikke dood, punt uit.
quote:nou moet ik Lithion toch even bijvallen; een steen ook al weegt die 200 gram (de wetenschappelijke aanpak(?)) die op een hoofd komt kan dodelijk zijn, net als een kogel. komt die steen echter tegen de borstkas, of in de buik dan is dat niet zo gevaarlijk als een kogel op dezelfde plaats. die dringt het vlees binnen en kan dodelijke schade toebrengen aan vitale organen. kogel is dus wel degelijk dodelijker dan een steen.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:54 schreef BAZZA het volgende:[..]
Krijg maar een 200 Gram wegende steen die gelanceerd word door een slinger op je voorhoof en je bent hartstikke dood, punt uit.
quote:Lees nou eens, ik zeg toch ook dat ze bloedige aanslagen plegen!
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:57 schreef BAZZA het volgende:
20 onschuldige doden is GEEN excessief geweld????
quote:Ookal heb je een helm en beschermende kleding aan dan ben je niet onkwetsbaar. waarom denk je dat de ME in NL zich vaak terug moet trekken
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:58 schreef Lithion het volgende:[..]
Goed, maar die krijgen die soldaten niet op hun (voor)hoofd, aangezien ze zich achter auto's verschuilen, kevlar helmen ophebben, kogelvrije vesten dragen en beschermende kleding. Nogal een schril contrast met Palestijnen zondere enige vorm van bescherming.
Vergeet niet dat ze ook onder vuur worden genomen door sluipschutters.
quote:Maar dat schaar jij niet onder excessief geweld
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:59 schreef Lithion het volgende:[..]
Lees nou eens, ik zeg toch ook dat ze bloedige aanslagen plegen!
Dat is zeker een aparte catagorie
quote:1 steen op volle snelheid tegen bv: hart,nieren,keel etc is wel degelijk dodelijk.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:59 schreef don_quichot het volgende:[..]
nou moet ik Lithion toch even bijvallen; een steen ook al weegt die 200 gram (de wetenschappelijke aanpak(?)) die op een hoofd komt kan dodelijk zijn, net als een kogel. komt die steen echter tegen de borstkas, of in de buik dan is dat niet zo gevaarlijk als een kogel op dezelfde plaats. die dringt het vlees binnen en kan dodelijke schade toebrengen aan vitale organen. kogel is dus wel degelijk dodelijker dan een steen.
Een kogel in een arm of knie is (vaak) niet dodelijk net zoals een steen daar (vaak) niet dodelijk is.
quote:Het ging om de vergelijking van Palestijnen met Israëlische soldaten. Natuurlijk zijn ze niet onkwetsbaar, maar ze zijn wel degelijk een stuk beter beschermd dan de Palestijnen, waardoor de dodelijkheid van stenen geheel in het niet valt bij de automatische vuurwapens van de Israëlis. Om nog maar te zwijgen van de tanks, raketten en bommen.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:00 schreef BAZZA het volgende:
Ookal heb je een helm en beschermende kleding aan dan ben je niet onkwetsbaar. waarom denk je dat de ME in NL zich vaak terug moet trekken
quote:Nou probeer je de discussie te verschuiven naar een ander punt dat helemaal niet ter discussie staat. Laat ze dan ook maar op die sluipschutters schieten. Sinds wanneer moeten er stenengooiende kinderen sterven om een sluipschutter uit te schakelen?
quote:maar dan pakt het israelische leger het toch verkeert aan. als ze zich zouden richten op die sluipschutters en er daar eens een paar van zouden uitschakelen.. maar daar hoor je niets over. die jonge stenengooiers werpen zich in hun fanatisme zeker in de baan van de schoten...
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:00 schreef BAZZA het volgende:[..]
Ookal heb je een helm en beschermende kleding aan dan ben je niet onkwetsbaar. waarom denk je dat de ME in NL zich vaak terug moet trekken
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:02 schreef BAZZA het volgende:
Maar dat schaar jij niet onder excessief geweld?
quote:Sinds die als schild worden gebruikt door de Palestijnen.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:05 schreef Lithion het volgende:[..]
Nou probeer je de discussie te verschuiven naar een ander punt dat helemaal niet ter discussie staat. Laat ze dan ook maar op die sluipschutters schieten. Sinds wanneer moeten er stenengooiende kinderen sterven om een sluipschutter uit te schakelen?
Een van de redenen voor de terroritische aanslagen is dat palestijnse jongeren worden gedood als ze stenen gooien. Nu kun je 2 kanten op. Of je schiet steeds meer jongeren dood, waardoor meer vergeldingsacties komen of je stopt met het doden van relschoppers en zet minder destrcutieve wapens in zodat er en geen stenengooiende jongeren meer zijn en dus ook geen redenen meer zijn om israelische soldaten die die jongeren doodschieten zelf dood te schieten.
Het zal iets te simpel gesteld zijn maar er moet ergens een ketting doorbroken worden.. aan beide kanten dus
quote:en hier verlies je je geloofwaardigheid BAZZA. in hoeverre zijn kolonisten onschuldig?? ook als Zij op weg zijn naar huis zijn zij schuldig, zij zijn altijd schuldig omdat zij zich in bezet gebied gevestigd hebben en niet willen vertrekken, omdat zij hun Yerets Israel niet op willen geven. onder de palestijnen zijn ook op zijn minst 60 ECHT onschuldige slachtoffers gevallen, zoals die twee broertjes waar ik eerder aan refereerde.
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:56 schreef BAZZA het volgende:[..]
De 1 is alleen wat efficienter als de ander, met het verschil dat het merendeel van de dode Palestijnen een bewust risico nam en het merendeel van de Israelisch een onschuldige burger betrof die bv: op weg was naar de supermarkt.
quote:Sowieso is het in verschillende conventies afgesproken dat het aanvallen van burgerdoelen not-done is. Waarom Israël zich daar niet aan hoeft te houden zonder door de internationale gemeenschap op het matje te worden geroepen is mij een raadsel, maar misschien dat jij dat weet.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:08 schreef BAZZA het volgende:
Sinds die als schild worden gebruikt door de Palestijnen.
quote:Die inmiddels al in overvloede ontwikkeld zijn. Hardnekkig plakkend schuim waardoor een tegenstander totaal geen kant meer uit kan, netten, waterkanonnen, rubber kogels (kunnen dodelijk zijn, maar de kans is veel kleiner dan bij een echte kogel)... maar in plaats daarvan wordt gekozen voor met scherp schieten, raketten, bommen en tanks, die alleen maar meer geweld uitlokken.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:09 schreef Re het volgende:
minder destrcutieve wapens
quote:Precies !
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:09 schreef Re het volgende:
als men eerst een stap terug neemt en de bloedige terroristische aanslagen en vergeldingsacties even laat voor wat ze zijn.Een van de redenen voor de terroritische aanslagen is dat palestijnse jongeren worden gedood als ze stenen gooien. Nu kun je 2 kanten op. Of je schiet steeds meer jongeren dood, waardoor meer vergeldingsacties komen of je stopt met het doden van relschoppers en zet minder destrcutieve wapens in zodat er en geen stenengooiende jongeren meer zijn en dus ook geen redenen meer zijn om israelische soldaten die die jongeren doodschieten zelf dood te schieten.
Het zal iets te simpel gesteld zijn maar er moet ergens een ketting doorbroken worden.. aan beide kanten dus
Als ze nou eens stoppen met stenengooien kom je een heel eind.
Maar dat eind komt er niet aangezien Irak dan zijn steun aan Arafat stopzet.
quote:Er worden niet alleen aanslagen uitgevoerd op kolonisten hoor, die 20 jongeren waren geen kolonisten maar nu wel dood.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:09 schreef don_quichot het volgende:[..]
en hier verlies je je geloofwaardigheid BAZZA. in hoeverre zijn kolonisten onschuldig?? ook als Zij op weg zijn naar huis zijn zij schuldig, zij zijn altijd schuldig omdat zij zich in bezet gebied gevestigd hebben en niet willen vertrekken, omdat zij hun Yerets Israel niet op willen geven. onder de palestijnen zijn ook op zijn minst 60 ECHT onschuldige slachtoffers gevallen, zoals die twee broertjes waar ik eerder aan refereerde.
quote:Het woord bilateraal is jou ook vreemd of niet? Alleen stoppen met stenengooien lost niets op. Zowel aan Palestijnse zijde als aan Israelische zijde moet men stoppen met het geweld en de provocaties. Hamas moet ingedamd worden, geweld van Palestijnen moet stoppen, het bouwen van joodse nederzettingen moet een halt toegeroepen worden en het geweld aan Israelische kant moet ook gestaakt worden.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:16 schreef BAZZA het volgende:
Precies !Als ze nou eens stoppen met stenengooien kom je een heel eind.
quote:Houden de Palestijnen zich daar dan aan
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:11 schreef Lithion het volgende:[..]
Sowieso is het in verschillende conventies afgesproken dat het aanvallen van burgerdoelen not-done is.
quote:Denk je nou echt dat die Israeli's zouden schieten op Palestijnen als die gewoon als vreedzame burgers "hun dagelijkse dingen doen" ? NEE
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:20 schreef Lithion het volgende:[..]
geweld van Palestijnen moet stoppen, het bouwen van joodse nederzettingen moet een halt toegeroepen worden en het geweld aan Israelische kant moet ook gestaakt worden.
Maar wel als ze de Isralei's: opblazen/bekogelen/beschieten etc etc
quote:Er zullen elementen tussenzitten die het misschien voor dat geld doen maar ik denk dat de meerderheid die stenen gooit omdat er wat aan de hand schijnt te zijn ... in opstand tegen de 'bezetter', geen toekomst geen werk en een aggressor die land onteigend cq koloniseerd
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:16 schreef BAZZA het volgende:[..]
Precies !
Als ze nou eens stoppen met stenengooien kom je een heel eind.
quote:en wat zijn zo al de activiteiten van vreedzame Israeli's. juist ja huizen bouwen in de tuin van hun buurman. vind je het raar dat dat een reactie uitlokt??
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:22 schreef BAZZA het volgende:[..]
Denk je nou echt dat die Israeli's zouden schieten op Palestijnen als die gewoon als vreedzame burgers "hun dagelijkse dingen doen" ?
quote:Ze worden opgehitst door de propaganda van Arafat/Hezbollah/Jihad
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:26 schreef Re het volgende:[..]
Er zullen elementen tussenzitten die het misschien voor dat geld doen maar ik denk dat de meerderheid die stenen gooit omdat er wat aan de hand schijnt te zijn ... in opstand tegen de 'bezetter', geen toekomst geen werk en een aggressor die land onteigend cq koloniseerd
En Arafat KAN nu niet eens stoppen met het geweld want dan ontvangt hij geen steun meer zo simple is het helaas.
quote:Aktie en reactie.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:28 schreef don_quichot het volgende:[..]
en wat zijn zo al de activiteiten van vreedzame Israeli's. juist ja huizen bouwen in de tuin van hun buurman. vind je het raar dat dat een reactie uitlokt??
quote:Nee, maar dat heb je mij ook niet horen zeggen. Beiden zijn daarin fout. Maar er zit wel degelijk een verschil in. Ten eerste is het niet het Palestijnse leger wat dergelijke aanvallen uitvoert, maar een militante burgergroepering. Het is geen officieel Palestijns staatsorgaan. Dat is het leger van Israel wel, dus Israel is wel degelijk in overtreding tegen die conventies, de Palestijnen niet.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:20 schreef BAZZA het volgende:
Houden de Palestijnen zich daar dan aan
Nee die blazen liever stadsbussen op vol met burgers die op weg zijn naar hun werk/school etc
De aanslagen op burgerdoelen is van beiden fout, echter bij Israel komen daar nog wat elementen bij.
quote:Erg makkelijk om je daarachter te kunnen verschuilen
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:45 schreef Lithion het volgende:[..]
Nee, maar dat heb je mij ook niet horen zeggen. Beiden zijn daarin fout. Maar er zit wel degelijk een verschil in. Ten eerste is het niet het Palestijnse leger wat dergelijke aanvallen uitvoert, maar een militante burgergroepering. Het is geen officieel Palestijns staatsorgaan. Dat is het leger van Israel wel, dus Israel is wel degelijk in overtreding tegen die conventies, de Palestijnen niet.
Daarbij komt ook nog eens dat Palestina geen officiele staat is, Israel is dat wel.
op die manier ken ik er nog wel een paar
Arafat kan als hij zou willen zeker 90 a 95% van alle tereurdaden voorkomen maar dat doen hij en de PA niet.
quote:Kip en het ei. Zo kun je ook de Israeli's als aanstichters betitelen doordat Sharon zonodig provecerend bezig moest zijn een jaar geleden, door het excessieve geweld wat ze gebruiken, door het bezet houden van gebied wat niet aan hen toebehoort en daarmee duizenden vluchtelingen het terugkeren naar geboortegrond belet, door het neerschieten van kinderen.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:32 schreef BAZZA het volgende:
Aktie en reactie.
Ze beschieten de Israel's > vind je het gek dat dat een reactie uitlokt ??
quote:Lees je nou werkelijk zo selectief? Ik keur het van beide partijen af, ik verschuil me helemaal nergens achter. Feit is, dat juist Israel beter zou moeten weten. Juist omdat het een officiele staat is en die wandaden begaan worden door een officieel staatsorgaan is het schrijnend om te zien dat daar door de internationale gemeenschap niets aan gedaan wordt. Op diplomatiek niveau zijn er ontzettend veel mogelijkheden om de Israeli's hiervoor op het matje te roepen, juist omdat het een staat vormt. Bij Palestijnen ligt dit een stuk moeilijker. Zij hebben geen officiële status e.d.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:49 schreef BAZZA het volgende:
Erg makkelijk om je daarachter te kunnen verschuilen
Er is NIEMAND hier die aanslagen van Palestijnen goedpraat, hoewel jij dat mensen hier menigmaal verwijt, maar aan de andere kant DOE je niet anders dan de overduidelijke staatsterreur van Israël tot in het ridicule te verdedigen.
Ongelooflijk...
V.
quote:Dat is bij mij exact zelfde gevoel dus ook maar dan andersom.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:59 schreef Verbal het volgende:
BAZZA, ik heb hier op Fok! al heel wat mensen eenzijdig horen lullen, maar jij staat echt aan de top!!!Er is NIEMAND hier die aanslagen van Palestijnen goedpraat, hoewel jij dat mensen hier menigmaal verwijt, maar aan de andere kant DOE je niet anders dan de overduidelijke staatsterreur van Israël tot in het ridicule te verdedigen.
Ongelooflijk...
V.
Ongelooflijk...
B.
quote:Zijn macht is momenteel zeer verzwakt, maar 1 jaar geleden was zijn machtsbasis zeer solide en hij had deze hele escalatie makkelijk kunnen voorkomen.
Op dinsdag 07 augustus 2001 14:57 schreef Re het volgende:
Ik denk wel dat de macht van Arafat chromelijk wordt overdreven en kunstmatig in stand wordt gehouden .. soort Lech Walesa scenario
quote:In plaats van domweg spiegelen zou je ook echt een poging kunnen doen om te lezen.
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:04 schreef BAZZA het volgende:[..]
Dat is bij mij exact zelfde gevoel dus ook maar dan andersom.
Ongelooflijk...B.
Het leven is zwartwit, he? Goed/kwaad, aan/uit?
Geen grijstinten...
Djiezus!!!
V.
quote:Sterker nog, deze hele escalatie had niet hoeven gebeuren als Sharon ook maar 2 seconden na had gedacht pakweg een jaar geleden.
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:05 schreef BAZZA het volgende:
Zijn macht is momenteel zeer verzwakt, maar 1 jaar geleden was zijn machtsbasis zeer solide en hij had deze hele escalatie makkelijk kunnen voorkomen.
quote:Als jij weet hoe ik denk dan hoef ik daar dus geen antwoord op te geven.
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:07 schreef Verbal het volgende:[..]
In plaats van domweg spiegelen zou je ook echt een poging kunnen doen om te lezen.
Het leven is zwartwit, he? Goed/kwaad, aan/uit?
Geen grijstinten...
Djiezus!!!
V.
Insallah
quote:Nee precies: de Palestijnense terroristen waren lieve vredelievende brave mensen maar toen een zekere Sharon een bergje beklom werden ze opeens gedowngen on onschuldige mensen te doden ?
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:09 schreef Lithion het volgende:[..]
Sterker nog, deze hele escalatie had niet hoeven gebeuren als Sharon ook maar 2 seconden na had gedacht pakweg een jaar geleden.
quote:Vergeldingsacties wederzijds waren daarvoor ook al aan de orde
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:12 schreef BAZZA het volgende:[..]
Nee precies: de Palestijnense terroristen waren lieve vredelievende brave mensen maar toen een zekere Sharon een bergje beklom werden ze opeens gedowngen on onschuldige mensen te doden ?
de enige echte response op het optreden van Sharon was dat palestijnse jongeren gingen protesteren waarna het Israelische leger een paar raddraaiers doodschoot
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:12 schreef BAZZA het volgende:
Nee precies: de Palestijnense terroristen waren lieve vredelievende brave mensen maar toen een zekere Sharon een bergje beklom werden ze opeens gedowngen on onschuldige mensen te doden ?
En natuurlijk hoeven de Palestijnen niet te reageren op dergelijke provocaties, maar feit is wel dat de Israeli's heel goed wisten hoe gevoelig die zaak lag. Om in een dergelijk gevoelige situatie zo lomp te keer te gaan is gewoon dom.
quote:Provoceren ???
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:19 schreef Lithion het volgende:[..]
*zucht*
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar feit is dat de intifadah hevig opleefde door die domme actie van Sharon. Hij wist heel goed dat het een grove provocatie van de Palestijnen, dat het kwaad bloed zou zetten, maar zoals nu blijkt is het een normale actie voor deze olifant in de porceleinwinkel.
Voor deze provocatie waren er ook gewelddadigheden, dat hoor je mij niet ontkennen (of misschien zie jij dat wel, maar je ziet blijkbaar wel meer), maar door deze provocatie zijn ze in alle hevigheid losgebarsten. Onnodig.En natuurlijk hoeven de Palestijnen niet te reageren op dergelijke provocaties, maar feit is wel dat de Israeli's heel goed wisten hoe gevoelig die zaak lag. Om in een dergelijk gevoelige situatie zo lomp te keer te gaan is gewoon dom.
Dat is geen enkel excuus: een meisje dat in een minirokje naar buiten gaat en dan word verkracht "ja ze had het kunnen verwachten want dat licht voor sommige mannen gevoelig" zo'n redenering wacht niemand op.
Sharon beklom die berg en als de Palestijnen dat niet leuk vinden hebben ze pech gehad en als het ze niet bevalt dan kunnen ze dus een intifade beginnen maar dan moeten ze niet zeuren als er mensen van hun sneuvelen bij die strijd.
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:23 schreef BAZZA het volgende:
Sharon beklom die berg en als de Palestijnen dat niet leuk vinden hebben ze pech gehad en als het ze niet bevalt dan kunnen ze dus een intifade beginnen maar dan moeten ze niet zeuren als er mensen van hun sneuvelen bij die strijd.
En maar doorgaan....
V.
quote:En maar zuchten....
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:26 schreef Verbal het volgende:[..]
*zucht*
En maar doorgaan....
V.
quote:Provoceren ja... ook dat gebeurt aan beide kanten
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:23 schreef BAZZA het volgende:
Provoceren ???
quote:Compleet andere situatie. Als je een meisje naar buiten stuurt verwacht je helemaal niet dat ze verkracht wordt. Het meisje weet op dat moment helemaal niet zeker wat de gevolgen van haar daden zullen zijn, dat wist Sharon wel. Daarbij is de situatie in het Midden-Oosten nog wat gevoeliger dan een stel hormonen van een bepaald persoon.
Dat is geen enkel excuus: een meisje dat in een minirokje naar buiten gaat en dan word verkracht "ja ze had het kunnen verwachten want dat licht voor sommige mannen gevoelig" zo'n redenering wacht niemand op.
quote:Niet zeuren? De manier waarop Israel met dat geweld omgaat is nou juist het hele punt waar het om draait en dat is gewoonweg overdreven te noemen. Ze mogen van mij best onruststokers aanpakken, maar de manier waarop moet wel in proportie zijn. Als de Italiaanse regering tijdens de G8-top in Genua tanks, helikopters, automatische geweren, raketten e.d. had gebruikt, was de hele wereld over Italië heen gevallen... Israël gebruikt dat soort middelen bijna dagelijks tegen onder andere burgers en niemand die daar op reageert. Dan vind ik dat de Palestijnen alle reden hebben tot zeuren.
quote:Die vergelijking gaat (helaas) niet op, de Italiaanse politie werd niet onder vuur genomen met vuurwapens en zette zelfs een vuurwapen in tegen een demonstrant met "alleen" een staaf.
Op dinsdag 07 augustus 2001 15:32 schreef Lithion het volgende:
Niet zeuren? De manier waarop Israel met dat geweld omgaat is nou juist het hele punt waar het om draait en dat is gewoonweg overdreven te noemen. Ze mogen van mij best onruststokers aanpakken, maar de manier waarop moet wel in proportie zijn. Als de Italiaanse regering tijdens de G8-top in Genua tanks, helikopters, automatische geweren, raketten e.d. had gebruikt, was de hele wereld over Italië heen gevallen... Israël gebruikt dat soort middelen bijna dagelijks tegen onder andere burgers en niemand die daar op reageert. Dan vind ik dat de Palestijnen alle reden hebben tot zeuren.
Woensdag 8 augustus: 12.56 uur:
JERUZALEM In een pizzeria in het centrum van Jeruzalem is rond lunchtijd een bom ontploft.Volgens de Israelische politie is daarbij een onbekend aantal doden en gewonden gevallen.Mogelijk gaat het om een zelfmoordaanslag.
---
Haal dat mogelijk maar weer weg.
Ik begin met de laatste discussie: het bezoek van Sharon aan de Tempelberg. Voor dit bezoek was toestemming gevraagd aan de PA en die heeft toestemming gegeven. Even later zag men dit als hèt moment om een opstand te ontketenen. Men was al een tijdje op zoek naar een excuus, dit heeft men gebruikt. Dit is allemaal bevestigd door bronnen binnen de PA.
Dan wat me nog opviel: waterkanonnen inzetten. Heel goed: we zitten hier met smacht op regen te wachten, om de tuinen en de gewassen mee te besproeien.
Er was iemand die opmerkte dat de kolonisten hun huizen bouwen in de tuinen van de Palestijnen. Onjuist: ze bouwen het naast hun tuinen. Het meeste is gebouwd of op grond die voor 1948 door de Jewish Agency op particulieren gekocht was, of op wat voor 1967 Jordaanse staatsgrond was, daar had geen enkele Arabische familie recht op.
Dat ik nu in Israel zit, betekent niet dat ik niet kritisch naar beide kanten kijk. Israel maakt fouten. Maar Israel bestookt geen burgerdoelen: een flat waarin de top van Hamas komende aanslagen zit te bespreken, is geen burgerdoel. Vraagt iemand zich wel af wat een vergadering van een militaire staf in een bewoond gebied moet? Want wie brengt daarmee de levens van eventueel aanwezige kinderen in gevaar? Overigens heeft de Israelische militaire leiding toegegeven dat als ze geweten hadden dat daar kinderen waren, dan was de actie niet doorgegaan.
Israel schiet alleen op mensen die een bedreiging vormen (en ook het gooien van stenen is levensbedreigend: ik heb namelijk nog geen charge van de ME zonder helm en schild gezien wanneer ze door de andere partij bekogeld werd). Helaas zijn daar soms mensen bij die er niets mee te maken hebben, maar die in de buurt waren. En ik ken geen Israeli die zichzelf zou willen opblazen om te proberen zoveel mogelijk Palestijnen mee de dood in te jagen. En ik kan je zeggen dat ik een paar fanatici ken ...
En natuurlijk: we zullen nog even een paar Israeli's afmaken om de getallen weer even in evenwicht te brengen. Een van de meest idiote opmerkingen om het aantal slachtoffers met elkaar te vergelijken. In een oorlog komen meestal aan de ene kant meer mensen om dan aan de andere kant. Dat is de cynische, harde realiteit.
Mag ik een tip aan Europa geven? Laat die eerst de interne brandhaarden (Baskenland, Noord-Ierland) blussen, voordat die naar anderen gaat kijken en 'goede adviezen' gaat geven.
quote:Dat vind ik nou weer typisch de arrogantie van Israel. Die wel vaker dit soort uitspraken doet via de pers.
Mag ik een tip aan Europa geven? Laat die eerst de interne brandhaarden (Baskenland, Noord-Ierland) blussen, voordat die naar anderen gaat kijken en 'goede adviezen' gaat geven
Ik zou zeggen face the facts. Jullie zijn verwikkeld in een kinderachtig spel van zwarte pieten. Een vicieuze circel. Met de nadruk op vies. Er vallen namelijk doden heen en weer.
Alle emoties en sentimenten even opzij gezet ( gelukkig zijn er nog mensen die dat kunnen ) wordt het hoog tijd dat iemand zich volwassen gaat gedragen. En als dat alleen kan door een veiligheidszone in te stellen dan moet dat maar zo. Dat is blijkbaar erg pijnlijk voor vooral Israel die dat een disqualificatie vind van hun eigen kunnen. Ik zou zeggen interpeteer het hoe je wilt. Maar wereldwijd wordt men schijtziek van die beelden uit jullie regio en dat gekissebis.
Als jullie het niet kunnen oplossen, dan accepteer maar dat er extern een oplossing aankomt. Want dit slaat helemaal nergens meer op. Zoals gezegd, dat geldt voor beide partijen.
quote:even een kleine rondvraag. wat zit er onder, boven en naast de bewuste hamas flat.........juist andere flats met onschuldige burgers.
Op donderdag 09 augustus 2001 15:07 schreef SilkTie het volgende:Maar Israel bestookt geen burgerdoelen: een flat waarin de top van Hamas komende aanslagen zit te bespreken, is geen burgerdoel. Vraagt iemand zich wel af wat een vergadering van een militaire staf in een bewoond gebied moet?
quote:en dit geloof je zelf??
Want wie brengt daarmee de levens van eventueel aanwezige kinderen in gevaar? Overigens heeft de Israelische militaire leiding toegegeven dat als ze geweten hadden dat daar kinderen waren, dan was de actie niet doorgegaan.
quote:eh?? ik mag dan een 'europeaan' zijn, maar de conflicten in Baskenland en Noord-Ierland zijn een even grote ver van mijn bed show als die in Israel. de door jouw niet gewenste ' goede adviezen' zijn helaas nodig, omdat iedereen in de regio verblind is door woede en haat en zelfmedelij. daarom heb je mensen van buitenaf nodig, die kunnen je de ogen openen.
Mag ik een tip aan Europa geven? Laat die eerst de interne brandhaarden (Baskenland, Noord-Ierland) blussen, voordat die naar anderen gaat kijken en 'goede adviezen' gaat geven.
quote:En waarom zitten ze daar? Juist daarom! Moeten de Palestijnen maar niet accepteren dat de Hamas daar niet zit. Daaruit blijkt dat de Palestijnen de Hamas steunt en dus zijn ze net zo erg. Punt uit!
Op donderdag 09 augustus 2001 16:04 schreef don_quichot het volgende:[..]
even een kleine rondvraag. wat zit er onder, boven en naast de bewuste hamas flat.........juist andere flats met onschuldige burgers.
Gisteren was op Nova(?) te zien hoe het Israelisch leger een post had ingericht bovenop een huis van een Palestijns gezin. Ten allen tijde moest er minstens één gezinslid thuis zijn.
Deze figuren hadden al vele doden en gewonden op hun geweten (waaronder de aanslag op de discotheek in Tel Aviv), en waren op dat moment bezig nog meer aanslagen uit te dokteren.
Ik ben absoluut tegen standrechtelijk executeren, maar als dit de enige manier is om aanslagen te voorkomen, moet het helaas. Ik zou ook veel liever zien dat men gewoon normaal met elkaar zou praten.
En ja, ik geloof dat het leger de actie niet zou hebben uitgevoerd als ze geweten hadden dat er kinderen bij betrokken zouden raken. De meesten van deze soldaten hebben kinderen of jongere broers/zusjes. Men schept er duidelijk geen genoegen in om kinderen af te schieten, noch anderen zomaar van het leven te beroven. Ik zie dagelijks de televisie, hoor dagelijks de mensen praten. Maar zelfs de meeste extreme figuur vindt het niet leuk dat onschuldigen geraakt worden. Maar de meesten die zijn omgekomen zijn direct of indirect bij onlusten of aanaslagen betrokken geweest.
Ik zou het graag mooier willen maken, ik geloof nog altijd in het goede van de mens, maar hier staan twee groepen tegenover elkaar die ruimte willen om in alle rust te leven. Het probleem is dat men moeite heeft elkaar als buren te zien. Israel is gecorrumpeerd door de macht, hetgeen niet altijd fraaie taferelen oplevert, de Arabische bevolking is verblind door haat, hetgeen ook geen foto's biedt van rustige pastorale beelden.
Maar het genoegen om de ander gericht af te maken en op alle manieren die kunnen te raken, zie ik niet an Israelische kant. Er wordt niet gedanst wanneer een kopstuk van Hamas om het leven komt, wanneer een Arabier even een foutje maakt en verkeerd rijdt, hoeft hij niet bang te zijn dat hij gelyncht wordt.
Er is geen Israeli die een 'geprepareerde' watermeloen op een Arabische markt neerlegt, geen Israeli die in een bus stapt die vol zit met jongeren (gemiddelde leeftijd gelijk aan die van de gemiddelde FOK!ker) die naar een soort Love Parade gaan. En mocht iemand het toch in zijn van de ratten besnuffelde geest halen het te doen, ziet zijn omgeving zo iemand niet als nationale held en martelaar maar als ontspoorde gevaarlijke gek.
Voor de goede orde zeg ik nogmaals dat ik niet alles wil goedpraten wat er aan Israelische kant gebeurt. Ik denk dat de opstelling van het leger naar de mensen toe beter kan, en ik denk dat een volledige afsluiting van de gebieden niet het gewenste effect heeft. Maar je kan mij niet wijsmaken dat Israel de huidige situatie leuk vindt en met plezier handelt. Daarvoor hoor ik teveel ouders die hun kinderen hun diensttijd zouden willen besparen, teveel soldaten die in de strijd hebben gestaan, teveel kinderen die vragen: waarom.
Zou Isreal en de palestijnen een interventie/vredes macht toestaan die het probleem misschien zou kunnen doen sussen?
Zou het stoppen van de Kolonisatie/onteigenen misschien helpen?
Er zal wat moeten gebeuren daar, alhoewel het al zo'n 2000 jaar aan de gang is
Israel beraad zich op vergeldingsacties!!
en terecht...
Hopelijk gooien ze d'r weer een paar apachi's op en schieten ze een paar stenengooiers af... En Arafat voorop.
quote:Neuh, dat weet ook iedereen wel. Maar het gaat er de meerderheid ook om dat deze zelfde mensen er ook niets aan doen om de situatie te verbeteren en Sjaron uberhaupt kiezen toen er ineens nieuwe verkiezingen voor de deur stonden.
Op donderdag 09 augustus 2001 16:34 schreef SilkTie het volgende:
Maar je kan mij niet wijsmaken dat Israel de huidige situatie leuk vindt en met plezier handelt. Daarvoor hoor ik teveel ouders die hun kinderen hun diensttijd zouden willen besparen, teveel soldaten die in de strijd hebben gestaan, teveel kinderen die vragen: waarom.
Zowel de kolonisten (want eigenlijk zijn hun de boosdoeners en niet de Israelische jongeren) als de Palestijnse extremisten zijn gewoon de groeperingen die zolang ze op deze manier bezig blijven (bomaanslag -> helikopters -> bomaanslag -> helikopter + grensbeschietingen) de vrede ver afhouden.
quote:Leuk, laten we in de Palestijnse gebieden ook wat onschuldige burgers afmaken. Leuke instelling heb je
Op donderdag 09 augustus 2001 17:03 schreef Frutsel het volgende:
20 mensen zijn omgekomen bij de zelfmoordaanslag van vandaag hoor ik net.
ALLEMAAL ONSCHULDIGE BURGERS!!!Israel beraad zich op vergeldingsacties!!
en terecht...Hopelijk gooien ze d'r weer een paar apachi's op en schieten ze een paar stenengooiers af...
En Arafat voorop.
quote:Jah. Doe maar net zoals in Rwanda. Want het begint hier steeds meer op een ordinaire stammenoorlog te lijken waarin de een de ander zoveel mogelijk leed wil toebrengen.
Op donderdag 09 augustus 2001 16:43 schreef Re het volgende:
Zou Isreal en de palestijnen een interventie/vredes macht toestaan die het probleem misschien zou kunnen doen sussen?
quote:Amen.
Zou het stoppen van de Kolonisatie/onteigenen misschien helpen?
quote:Tsja, misschien lost het zichzelf wel helemaal niet op en is het misschien beter als een van de beide partijen helemaal vertrekt uit Palestina/Israel.
Er zal wat moeten gebeuren daar, alhoewel het al zo'n 2000 jaar aan de gang is
Wie hier zegt dat Palestijnse stenen geen dood en verderf zaaien is overduidelijk nog nooit in Palestijns gebied geweest. En wie denkt dat Israeli's graag kinderen afschieten heeft er niets van begrepen. Mijn ex heeft in totaal drie kinderen gedood, twee omdat ze hem met molotov cocktails bekogelden, een die door een sluipschutter als schild gebruikt werd, zodat de volgende dag de Palestijnen weer een zielig verhaal hadden over die slechte Israeli's die kinderen doden.
Mijn ex is vooral om het laatste voorval al jaren onder psychische behandeling omdat hij daar een enorme klap van heeft gekregen.
Geen enkele Israeli vindt oorlog fijn. Geen enkele Israeli wil graag doden. In het Israelische leger wordt niemand opgeleid om de arabierenhonden te vernietigen . ( Aan Palestijnse zijde leren kleuters liedjes over jodenhonden en elke zelfmoordenaar is opgevoed met het waanbeeld dat als hij maar genoeg joden vernietigd hij linea recta naar Allah wordt geschoten.)
Ik woonde in Israel toen Rabin vermoord werd en net als elke andere Israeli heb ik dagenlang gehuild omdat de hoop op vrede met hem begraven leek te worden.
Ik ben diep gelovig, maar als ik naar de wereld kijk, en naar mijn prachtige Israel, denk ik echt dat G-d ons verlaten heeft. En als dat betekent dat ik mijn kaarten op Sharon moet zetten, en dat we harder zullen moeten slaan om Israel ooit weer veilig te krijgen dan moet dat maar. Ik ben het zat om elke keer vrienden te verliezen, zat om niet in Jeruzalem te durven lopen, zat om steeds te moeten horen dat Israel ook niet brandschoon is. Dat zijn we inderdaad niet, maar zo gek als de Palestijnen zullen we nooit worden. Persoonlijk hoop ik dat Israel Arafat afmaakt, en dat we dan maar een kort maar krachtige oorlog zullen moeten voeren.
quote:Ik ben net een week terug vanuit familiebezoek in israel, en dit is volgens mij de instelling van de meeste israeli's. Ze zijn het gewoon echt zat, men wil gewoon leven in rust en veiligheid.
En als dat betekent dat ik mijn kaarten op Sharon moet zetten, en dat we harder zullen moeten slaan om Israel ooit weer veilig te krijgen dan moet dat maar. Ik ben het zat om elke keer vrienden te verliezen, zat om niet in Jeruzalem te durven lopen, zat om steeds te moeten horen dat Israel ook niet brandschoon is. Dat zijn we inderdaad niet, maar zo gek als de Palestijnen zullen we nooit worden. Persoonlijk hoop ik dat Israel Arafat afmaakt, en dat we dan maar een kort maar krachtige oorlog zullen moeten voeren.
Wat ik ook niet begrijp is wat die kleine palestijnse kinderen doen bij rellen en hoofdkwartieren van Hamas. Als ouder hou je je kinderen toch uit de buurt van dat soort gevaarlijke plekken?
Ze gunnen mekaar het licht in de ogen niet, ze leren het toch niet.
Ze willen mekaar dood hebben, punt.
Dus wat mij betreft: hek erom en laat ze lekker hun gang gaan.
V.
quote:Ik geloof echt dat je er helemaal niets van begrijpt. Van mij hoeft geen enkele Palestijn dood. Maar natuurlijk gaan we niet achterover zitten terwijl we zelf uitgemoord worden. Iedereen die Israel zo veroordeelt vergeet dat Israel handelt zoals normaal is in elke oorlogssituatie en dat ze zich houdt aan de geldende internationale gedragscodes voor oorlogssituaties.
Op donderdag 09 augustus 2001 20:16 schreef Verbal het volgende:
Weet je... de Israeli's willen de Palestijnen dood en andersom.Ze gunnen mekaar het licht in de ogen niet, ze leren het toch niet.
Ze willen mekaar dood hebben, punt.
Dus wat mij betreft: hek erom en laat ze lekker hun gang gaan.
V.
Jullie vergeldingen brengen net zo veel rotzooi als de Palestijnse zelfmoord acties. Het is een vies spel van beide kanten. Jullie weten namelijk ook heel goed dat er menselijke onschuldigen burgers gebruikt worden, om voor sommige Palestijnen belangrijke extremistische elementen te beschermen. En dus op het moment dat jullie besluiten onder het motto van zelfbescherming die Hamas of Jihad aanhangers te doden via vergeldingsacties weten jullie dat daarbij onschuldigen gedood zullen worden. Oftwel schuld door moord. Punt uit. En sowieso actie=reactie, alsmaar door.
Buiten dat moet onderhand bekend zijn dat er genoeg opgefokte gefrustreerde personen onder de Palestijnen zijn die na het zien van weer zo'n oorlogs-vergeldings-daad van Israel meteen zich al weer klaar maken de volgende zelfmoordactie te gaan ondernemen.
Jullie snijden jullie zelf in de vingers.
Een hek eromheen slaat ook nergens op. Er is maar 1 oplossing. Dialoog. En een veiligheids zone. Als men met praten niet tot elkaar kan komen tot oplossingen voor het bestrijden van Hamas en Jihad en het stoppen van het bouwen van nederzettingen ( ook al zoiets provocerends, als je gvd weet dat er zoveel problemen omtrent zijn, stop dan met dat bouwen, aldanniet tijdelijk ) dan zijn de personen ( lees Sharon en Arafat )en hun methodieken niet goed genoeg. Andere leiders die minder arrogant en meer menselijk en volwassener denken ( van beide kanten )biedt waarschijnlijk meer hoop. En accepteer maar dat jullie niet volwassen genoeg zijn om het probleem te tackelen.
Laat de rest zich er maar eens mee bemoeien door een vrije zone en daardoor een rustperiode in te lassen.
quote:zit hier niet juist het probleem. bepaalde religieuze groepen, die politiek tussen de arbeiderspatij en likhoed inzitten, hebben afgedwongen dat zij en hun kinderen vrijstelling van militaire dienst hebben. laten dit nou net de kolonisten zijn!!
Op donderdag 09 augustus 2001 16:34 schreef SilkTie het volgende:
Ik denk dat de opstelling van het leger naar de mensen toe beter kan, en ik denk dat een volledige afsluiting van de gebieden niet het gewenste effect heeft. Maar je kan mij niet wijsmaken dat Israel de huidige situatie leuk vindt en met plezier handelt. Daarvoor hoor ik teveel ouders die hun kinderen hun diensttijd zouden willen besparen, teveel soldaten die in de strijd hebben gestaan, teveel kinderen die vragen: waarom.
ik heb zojuist USD 100 over gemaakt aan de IDF en ik raad iedereen aan het zelfde te doen om deze mensen te helpen die terroristen te bevechten
ik was jarig vandaag maar deze aanslag heeft mijn dag flink verpest
Iedereen die een donatie wil/kan doen kan dat hier doen: http://www.libi-fund.org.il/
En uiteindelijk MOET het goedkomen, terrorisme zal nooit de dienst uit gaan maken hoop ik. Hoe oud ben je geworden?
quote:[offtopic]
Op donderdag 09 augustus 2001 23:58 schreef absolutelyarrogant het volgende:
Mazzal tov, happy birthday Bazza!En uiteindelijk MOET het goedkomen, terrorisme zal nooit de dienst uit gaan maken hoop ik. Hoe oud ben je geworden?
Hoe is de sfeer onder de bevolking daar ? is de meerderheid voor een (terechte) vergelding ?
En dan komt Arafat het natuurlijk weer allemaal snel "veroordelen" uit angst voor tegenmaatregelen
Al met al zeer triest allemaal
De sfeer is zoals te verwachten valt: roep om vergelding, wanhoop, woede, verdriet. Ik ga zondag naar Jeruzalem ivm de begrafenis van mijn vriend en waarschijnlijk blijf ik daar dan wel een tijdje. Ik ben net terug, toen was het al grimmig , zelfs in Tel aviv, waar normaal het leven altijd gewoon doorgaat.
ik zal proberen vanuit Israel af en toe jullie op de hoogte te houden.
wat vindt je van de rol van de kolonisten in het hele conflict??
bvd.
ps. ik kan er begrip voor opbrengen als je voorlopig niet rationeel over deze zaken wil denken cq. schrijven.
Ik ben van mening dat zij nodeloos het vredesproces frustreren en ik kots van hen. De meesten van hen zijn extreem orthodox, wat dus bovendien wil zeggen dat zij geen belasting betalen, niet in het lger gaan, leven van liefdadigheid en subsidie en zich voortplanten als konijnen.
De reden dat ik zo fel ben is omdat mensen zoals ik en mijn vrienden en jonge niet gelovige kinderen in oorlogssituatities terecht komen, onder andere dooor de halsstarrigheid van de kolonisten. bovendien slaat keer op keer de vlam in de pan doordat zij ls israelisch staatsburgers nu eenmaal recht op bescherming hebben. Het liefst zou ik zien dat de kolonisten weggaan uit de bezette gebieden, omdat daarmee een van de knelpunten worden opgelost. Tegelijkertijd ben ik echter van mening dat als dat zou gebeuren de Pakestijnen wel ergens anders om blijven zeuren, dan zou Jeruzlem waarschijnlijk het hangijzer worden ofzo. En Jeruzalem is wat mij (en heel veel andereIsraeli's) betreft onbespreekbaar.
En ik vind het juist wel fijn om nu even lekker hier te praten, ik kan toch voorlopig niet slapen, dank je.
quote:wat je lekker noemt
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:25 schreef absolutelyarrogant het volgende:
En ik vind het juist wel fijn om nu even lekker hier te praten, ik kan toch voorlopig niet slapen, dank je.
ik ben zelf niet direct betrokken bij het conflict. ik heb een vriend die niet naar Israel kan omdat hij dan per direct in dienst zou moeten en hij absoluut geen zin heeft om in de voetsporen van twee vroegere kameraadjes (hij kende ze uit de kibboetsch waar hij is opgegroeid en ze zijn beide in Libanon omgekomen) te treden. verder ben ik een aantal afgezwaaide militairen tegengekomen in Midden-Amerika en het is vreemd om te ondervinden hoe gestresst leeftijdsgenoten kunnen zijn. ik ben me er dan ook vaak van bewust dat het een privilege is om in Ned. geboren te zijn. tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen hoe uitzichtsloos de palestijnse kwestie is. vooropgestelt dat ARafat een slecht leider is, alles wat onder hem staat en nu in de afgegrendelde bezette gebieden leeft, kan geen kant meer op. hun mogelijkheden zijn zo beperkt dat ze een 'glorieuze' dood verkiezen. ziekmakend, maar helaas de realiteit. jonge mensen moeten de ban doorbreken, de haat achter hun laten en de dialoog aangaan en dus inzien dat de extremisten zich zowel aan hun eigen zeide bevinden, alswel bij de tegenstander (hamas, fatah, kolonisten). liever vandaga dan morgen.
Gefeliciteerd, Bazza. Dat je nog een grote jongen mag worden.[/off-topic]
Over de kolonisten bestaat een misverstand. Ongeveer de helft hiervan is orthodox, maar de 'gehaakte keppel-variant'. Dit is niet de plek om alle verschillen tussen de diverse groepen en hun keppels uit te leggen, maar deze club staat juist achter de staat Israel, men gaat wel het leger in en betaalt even netjes als de andere Israeli's de belastingen (en dat is niet beroerder dan de Nederlanders ). Deze mensen zijn in meer of mindere mate religieus, maar ontrekken zich op geen enkele wijze aan het maatschappelijke leven.
De ultra-orthodoxen (te herkennen aan zwart-fluwelen keppels, zwarte kleding, baarden en de bekende haarlokken), onttrekken zich gedeeltelijk aan de maatschappij. Zo'n 30.000 jongens ontrekken zich aan de dienstplicht (ook niet allemaal dus) en de meesten hoeven geen belasting te betalen omdat ze te arm zijn om ook maar aan een luis te kunnen denken om eventueel dood te knijpen. Ik heb een hoop kritische punten tegen deze mensen, maar ook hier weer: niet het forum om over uit te wijden. Deze mensen wonen voornamelijk in Jeruzalem, Bnei Berak en Safed, in ieder geval niet in de betwiste/bezette/bevrijde gebieden.
De andere helft van de kolonisten is niet religieus, en zit daar of omdat ze het een mooi gebied vinden, of omdat ze vinden dat ze er recht op hebben (als Israeli of omdat opa de grond gekocht heeft), of omdat het gewoon goedkoper is.
Niet alle religieuze fanatici zijn kolonisten, niet alle kolonisten zijn religieuze fanitici.
quote:Waar lees jij dat ik dat zeg? Ik zeg: ARAFAT
Op donderdag 09 augustus 2001 17:07 schreef MrBig het volgende:[..]
Leuk, laten we in de Palestijnse gebieden ook wat onschuldige burgers afmaken. Leuke instelling heb je
quote:I beg to differ...
Op donderdag 09 augustus 2001 20:26 schreef absolutelyarrogant het volgende:
Israel handelt zoals normaal is in elke oorlogssituatie en dat ze zich houdt aan de geldende internationale gedragscodes voor oorlogssituaties.
quote:Als iedereen het zo zat is, waarom houden ze er dan niet mee op? En hou alsjeblieft op met die Israëlische slachtofferrol: van beide kanten komen de meest grove acties tegen de anderen OOK van Israëlische zijde.
En hek erom? Lekker makkelijk, ik spreek je wel weer als je een bomaanslag hebt meegemaakt, als je je vrienden verloren hebt door zelfmoordacties en als je ooit hebt moeten schuilen voor raketten, stenen, molotov cocktails, gifgassen en terreuracties.
En ik ben van mening dat een land dat een moker hanteert om een mier mee dood te meppen niet onschuldig.
Sorry
V.
quote:Het gaat mij erom dat ELKE keer als het vredesproces nieuw leven wordt ingeblazen het stuk loopt. En vaak door een aanslag van Jihad of Hamas. Die zijn het immers NOOIT ergens mee eens, ook al hadden ze een akkoord bereikt hadden zij dat nooit erkend. Die moeten ze dus aanpakken, echter helpen de Palestijnen daar niet bij want ze zijn veels te bang.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:14 schreef Verbal het volgende:[..]
I beg to differ...
[..]Als iedereen het zo zat is, waarom houden ze er dan niet mee op? En hou alsjeblieft op met die Israëlische slachtofferrol: van beide kanten komen de meest grove acties tegen de anderen OOK van Israëlische zijde.
Ze moeten dat hele midden oosten eens opruimen om te beginnen met Saddam, die de lachende derde is en alles steunt wat Anti-israel is. Daardoor worden die fundamentalistische moslims alleen maar meer aangestoken.
quote:Hear hear!
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:18 schreef Frutsel het volgende:[..]
Het gaat mij erom dat ELKE keer als het vredesproces nieuw leven wordt ingeblazen het stuk loopt. En vaak door een aanslag van Jihad of Hamas. Die zijn het immers NOOIT ergens mee eens, ook al hadden ze een akkoord bereikt hadden zij dat nooit erkend. Die moeten ze dus aanpakken, echter helpen de Palestijnen daar niet bij want ze zijn veels te bang.
Ze moeten dat hele midden oosten eens opruimen om te beginnen met Saddam, die de lachende derde is en alles steunt wat Anti-israel is. Daardoor worden die fundamentalistische moslims alleen maar meer aangestoken.
quote:ok. maar de echte fanatici hebben wel een erg groot aandeel in de huidige situatie. neem de joodse kolonie in hebron, die wraak nemen wanneer het hun uitkomt en d ehele stad terroriseren. of het geboortecijfer onder de orthodoxen, die uit zijn op een groter demografisch overwicht. 30.000 mensen die zich aan de dienstplicht weten te onttrekken, lijkt me een hele aderlating voor het Israelische leger....
Op vrijdag 10 augustus 2001 08:03 schreef SilkTie het volgende:
Ik heb een hoop kritische punten tegen deze mensen, maar ook hier weer: niet het forum om over uit te wijden. Deze mensen wonen voornamelijk in Jeruzalem, Bnei Berak en Safed, in ieder geval niet in de betwiste/bezette/bevrijde gebieden.[quote/]
hebron??
[quote]
De andere helft van de kolonisten is niet religieus, en zit daar of omdat ze het een mooi gebied vinden, of omdat ze vinden dat ze er recht op hebben (als Israeli of omdat opa de grond gekocht heeft), of omdat het gewoon goedkoper is.
[quote/]zo is het ook lange tijd staatsbeleid geweest om immigranten, oost-europese en russissche joden in nieuw gebouwde nederzettingen te platsen.
[quote]
Niet alle religieuze fanatici zijn kolonisten, niet alle kolonisten zijn religieuze fanitici.
Nogmaals: de mensen in Hebron zijn niet de ultra-orthodoxen die zich aan de dienstplicht onttrekken, al deze mensen hebben in het leger gezeten en komen netjes op voor reservistendienst wanneer ze de oproep krijgen.
En ik zal de eerste zijn die de wraakacties van burgers afkeurt. Er is een professionele organisatie die dat kan, het leger, en het mag onder geen beding een soort Wilde Westen worden waarbij iedere burger maar schiet op wie en wanneer die zin heeft. Ik ben er ook voor om burgers die zich hier niet aan houden hun wapenvergunning in te trekken en strafrechtelijk te vervolgen, evenals soldaten die hun boekje te buiten gaan.
quote:ik weet dat de kolonisten en de orthodoxen geen homogene groepen zijn. helaas bereiken ons via onafhankelijke media wel regelmatig berichten over kolonisten in Hebron, die roadblocks opwerpen, palestijnse winkels vernielen en af en toe zelfs een dodelijke schietpartij. volgens mij bedraagt de kolonie slechts 400 personen, maar zij brengen een hoop negatieve publiciteit in het laatje.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:25 schreef SilkTie het volgende:
En ik zal de eerste zijn die de wraakacties van burgers afkeurt. Er is een professionele organisatie die dat kan, het leger, en het mag onder geen beding een soort Wilde Westen worden waarbij iedere burger maar schiet op wie en wanneer die zin heeft. Ik ben er ook voor om burgers die zich hier niet aan houden hun wapenvergunning in te trekken en strafrechtelijk te vervolgen, evenals soldaten die hun boekje te buiten gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |