het materiaal kan er tegen, maar je moet het niet op bijv lak, carbon en rubber gebruiken.
over he tschoonmaken; de asjes smeren heeft weinig zin (ik neem aan dat je de snelspanners bedoeld. de naaf draait om dikke as heen, welke je niet 1-2-3 los hebt(en is gelagerd). schoonmaken is ook zelden nodig hiervan daar deze goed afgedicht zijn tegen vui.
het smeren van de tandwielen is ook zoiets; trekt alleen maar vuil aan. je smeert de ketting met olie+doekje direct naar de rit. het kan dan intrekken in de ketting, en voordat je weer opnieuw gaat rijden even de ketting weer droog maken van de overtollige olie zodat er minder vuil aan kan plakken.
hoeveel je schoonmkaat hangt af van het weer en de volgende rit. met slecht weer spuit ik hem af en haal ik de wielen er uit. 1x per maand demonteer ik de cassette, derailleurwieltjes en de crankset om te reinigen (meer is tijdverspilling). voor een race wil ik de boel nog wel eens extra demonteren en reinigen.
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown