abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 mei 2004 @ 19:31:30 #1
68332 Tuftuffer
vrrrrrrroem
pi_18862912
Beste,

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn racefiets dien te onderhouden. Welke delen moet ik losdraaien om hem volledige te reinigen en smeren en waar moet ik dan op letten?
Ik heb even wat gegoogled maar kan niks vinden. Handige links zijn ook welkom.

Dbv
I feel the need, the need for speed
pi_18863180
Tussen de tandwielen het vuil verwijderen Eventueel assen los en schoonmaken + smeren ,Chroom schoon van roest maken met staalwol en de lak in de wax zetten
Dressed in midnight black. He speeds through the rush hour traffic like the hauling wind. Driving the authorities mad with rage. And so far all attempts to stop him have failed. Those who have heard know his name.
pi_18863616
Ga eens naar het forum van www.mountainbike.nl of www.dirty-pages.net. Daar kun je veel leren over het schoonmaken en verzorgen van fietsen.
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
pi_18863937
ik laat meestal alle onderdelen er nog aan zitten en dan met de tuinslang heel de fiets van het grove vuil verwijderen.. daarna met een doekje de wat fijner dingen verwijderen. bij mij kan je de grote tandwielen van elkaar halen en zo goed schoonmkaen en smeren. ff kleine tandwielen schoonmaken met een borsteltje (doe ik) en ook smeren.
  maandag 3 mei 2004 @ 21:28:55 #5
68332 Tuftuffer
vrrrrrrroem
pi_18866281
Bedankt....ik ben nu ook al tevreden van het resultaat. Een vraagje nog. Ik heb mijn ketting en bladen met benzine schoon gemaakt zodat deze helemaal bleek zijn en dan met olie waar een soort teflon in zit weer gesmeerd. Is deze benzine slecht?
I feel the need, the need for speed
  dinsdag 4 mei 2004 @ 09:39:50 #6
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_18874449
het materiaal kan er tegen, maar je moet het niet op bijv lak, carbon en rubber gebruiken.

over he tschoonmaken; de asjes smeren heeft weinig zin (ik neem aan dat je de snelspanners bedoeld. de naaf draait om dikke as heen, welke je niet 1-2-3 los hebt(en is gelagerd). schoonmaken is ook zelden nodig hiervan daar deze goed afgedicht zijn tegen vui.

het smeren van de tandwielen is ook zoiets; trekt alleen maar vuil aan. je smeert de ketting met olie+doekje direct naar de rit. het kan dan intrekken in de ketting, en voordat je weer opnieuw gaat rijden even de ketting weer droog maken van de overtollige olie zodat er minder vuil aan kan plakken.

hoeveel je schoonmkaat hangt af van het weer en de volgende rit. met slecht weer spuit ik hem af en haal ik de wielen er uit. 1x per maand demonteer ik de cassette, derailleurwieltjes en de crankset om te reinigen (meer is tijdverspilling). voor een race wil ik de boel nog wel eens extra demonteren en reinigen.
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_18876184
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 09:39 schreef Scighera het volgende:

het smeren van de tandwielen is ook zoiets; trekt alleen maar vuil aan. je smeert de ketting met olie+doekje direct naar de rit. het kan dan intrekken in de ketting, en voordat je weer opnieuw gaat rijden even de ketting weer droog maken van de overtollige olie zodat er minder vuil aan kan plakken.
Je moet je ketting nooit smeren met olie maar met een bus teflon dat trekt namelijk veeeeel minder zand etc aan.
Dressed in midnight black. He speeds through the rush hour traffic like the hauling wind. Driving the authorities mad with rage. And so far all attempts to stop him have failed. Those who have heard know his name.
  dinsdag 4 mei 2004 @ 11:16:46 #8
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_18876341
hangt denk ik van de olie af, met goede olie heb je er nl geen last van (en natuurlijk even met een doek de kettin glangsgaan voor het rijden)

de olie die ik al een jaar of 2-3 gebruik (ketting blijft zelfs soepel lope nen schakelen in de modder als mijn fiets bruin ziet)

Finish Line Kettenöl - Cross Country , 115 ml / ¤ 7.90

h Line Kry Tech - Wachsschmiermittel. 115ml / ¤ 7.90
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
  zaterdag 15 mei 2004 @ 23:28:07 #9
20741 generalist
Watch me do it!
pi_19160119
Ik fiets redelijk veel en doe meestel na een rit of 3 / 4 (of als het erg vies weer is elke keer) even de boel schoonmalen.
Altijd met een handwarm sopje en een klein beetje afwasmiddel. Wielen van de fiets af en de boel schoonmaken.
Tankwielen met een staalborstel even schoonmaken. Ketting ook niet vergeten.

Elke twee maanden wielen uit elkaar en tandwielen en schakelonderdelen in een badje diesel neerleggen. Ontvet goed en reinigt lekker.
Daarna de boel goed laten "drogen" en weer in elkaar zetten.

Wat ook altijd een goed idee is is om na een dagje in de regen gefietst te hebben je velgen goed schoon te maken (ook wanneer je dus niet gaat wassen) en je remblokken even afnemen. DIt scheelt je op de langere termijn een set nieuwe velgen.
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')