In TRU wordt over de meeste van dit soort verschijnselen wel gediscussieerd. Dwarsverbanden e.d. worden idd nog aangebracht.quote:Op zondag 2 mei 2004 17:07 schreef XtoX het volgende:
Goed, je geeft hier nu een opsomming van verscheidene onverklaarbare, merkwaardige of twijfelachtige gebeurtenissen. Bij deze complottheorie, of meerdere theoriën, die je geeft had ik verwacht dat je er ook inhoudelijk op in zou gaan. Ofwel onderlinge verbanden zou aangeven. Ben je dit nog van plan, want dan wordt het pas echt interessant.
Verder kom ik in de opsomming enkele termen tegen die ik niet ken, waar kan ik meer informatie vinden over de hier opgesomde gebeurtenissen?
Ja, kijk en dat is het probleem altijd idd. De oudere complotten spelen zich vaak af rondom antisemitisme, dat was nu eenmaal de grootste obsessie voor christelijk Europa. De nieuwere complotten pakken daarvan veel mee en diepen dit dus uit naar buitenaardsen, brainwashen en een wereldregering. Ze zijn wat afkomst betreft allemaal te herleiden tot de Koude Oorlog neurose van permanente dreiging en permanente geheimzinnigheid. Probleem is dus dat er weldegelijk ook veel gecomplotteerd werd in die periode. Ik bedoel Allende is ten val gebracht dmv de CIA. Gladio-complot bestond ook. Ook is de CIA werkzaam geweest in Italië, Griekenland, Cuba, Nicaragua, omdat dat allemaal zwakke schakels waren in de veiligheid van het Westen. Ook bestond er althans voor president Eisenhower zoiets als het militair-industrieel complex dat zijn eigen doelen nastreefde. Complotten bestonden in die periode, dat is een feit, en het is zelfs niet ondenkbaar dat die tegenwoordig nog steeds bestaan. Natuurlijk proberen VS en UK de publieke opinie te bespelen ivm Afghanistan en Irak. Natuurlijk zijn de ware motieven niet humanistisch, maar economisch. Er is nog nooit in de geschiedenis een oorlog gevoerd om puur humanistische redenen. Bush sr.'s uitspraak over die nieuwe wereldorde, waar ik toen ook even in geloofde, was naïef.quote:Op zondag 2 mei 2004 17:34 schreef Redux het volgende:
Goed topic!!! Hoop niet dat hier te veel welles-nietes discussie uit komt, maar ik ben toch echt benieuwd in hoeverre de complottheorieen met goede argumenten de kop in te drukken zijn.
Ben benieuwd naar de 9-11 complottheorieen!!
Complimenten, ryan3!!
O, er zijn gerust vragen te stellen en ongerijmdheden te ontdekken. Dat is bij grote chaos altijd het geval. Ik denk dat ook nooit alle vragen kunnen worden beantwoord. Ik geloof echter niet dat deze aanslagen het werk was van de VS-regering. Ik moet ook steeds weer lachen om het feit dat als bewijs het gesprek wordt aangehaald tussen 4 brandweermannen die zeggen dat het neerstorten van de WTC-towers net leek op een gecontroleerde opblazing. Daar leek het op ja, so what. Nee, die hele affaire was gefundenes fressen voor paranoïde gedachtegoed dat sowieso al bestond. Kijk eens wat men over Waco niet allemaal al publiceerde. De grondslagen voor de nieuwe stroom van dit soort denken, is ontstaan na afloop van de Koude Oorlog en loopt parallel met het begin van het presidentschap van Bill Clinton. De psychologie van dit gedachtegoed is dusdanig verfijnd dat het grip heeft op iedereen die ook maar een beetje teleurgesteld of cynisch is mbt de manier waarop de wereld het afgelopen decennium veranderd is. Wat dat betreft lijkt het dus op de gebeurtenissen rondom de heksenprocessen in Salem, New England, aan het eind van de 17de eeuw. Eén historische these is dat de VS op het punt stonden steeds meer mercantilistisch te worden en een bepaalde groep profiteerde economisch hiervan. Deze groep werd aangewezen als de heksen. Ook nu zie je dezelfde angst ontstaan voor de nieuwe tijden en zijn juist de liberale, progressieve krachten voor een bepaald segment van de Amerikaanse bevolking de heksen. Daarbij komt: beginjaren 90 had de VS de communistische wereld verslagen. De liberale democratie had gewonnen. In 2001 wordt er een aanslag gepleegd op het symbool van al die welvaart van de machtige, enig overgebleven supermogendheid, de VS, die al dachten dat het einde van de geschiedenis aangebroken was. Enorme schoktoestand dus. Ik denk trouwens dat het nog ingewikkelder zit dan ik in staat ben te beschrijven. Het is iig wel zeer interessante stof. Je ziet tegenwoordig zelfs dat men ook in ons land er vatbaar voor is. Ik onderscheid in veel rechtse dialectiek ten onzent nl. dezelfde patronen. Wat te denken van beweringen als zou de linkse Nederlandse elite olv de PvdA het land stelselmatig onderdrukt en uitgebuit hebben? Hoe absurd dit ook lijkt, voor veel mensen is dit een normaal idee geworden.quote:Op zondag 2 mei 2004 17:50 schreef Redux het volgende:
Hoe zie jij de 9-11 complottheorieen?
Atavistisch, denk ik. Complotdenken bestond lang geleden ook al. Joden zagen er anders uit, hadden een andere religie, waren bovendien de "moordenaars van Jezus". Vrijmetselaars waren een besloten genootschap, hadden vreemde rituelen, een zekere mate van invloed. Machthebbers hebben dit nu eens ten faveure van zichzelf bespeeld, dan weer werden ze er zelf het slachtoffer van. In tijden van armoede en ellende zijn hierdoor de vijandige impulsen makkelijk te herleiden op zichtbare vijanden. Al deze en wrs. nog meer psychologische en massapsychologische factoren spelen een rol bij het complotdenken.quote:Op zondag 2 mei 2004 18:15 schreef Redux het volgende:
Ik zit bij mezelf steeds na te gaan waar het vandaan komt waarom iemand steeds moet denken dat een persoon die 'macht' heeft boze spelletjes over anderen zou moeten spelen. Je ziet altijd in complottheorieen een kant die alle macht heeft, en een kant die geen macht lijkt te hebben. Degene die in complottheorieen gelooft neemt het altijd op voor de kant die geen macht lijkt te hebben. Het is ergens te makkelijk denken, vind ik.
En natuurlijk, heel belangrijk, de existentiële bijna ingebakken angst voor het nieuwe.quote:Op zondag 2 mei 2004 18:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Atavistisch, denk ik. Complotdenken bestond lang geleden ook al. Joden zagen er anders uit, hadden een andere religie, waren bovendien de "moordenaars van Jezus". Vrijmetselaars waren een besloten genootschap, hadden vreemde rituelen, een zekere mate van invloed. Machthebbers hebben dit nu eens ten faveure van zichzelf bespeeld, dan weer werden ze er zelf het slachtoffer van. In tijden van armoede en ellende zijn hierdoor de vijandige impulsen makkelijk te herleiden op zichtbare vijanden. Al deze en wrs. nog meer psychologische en massapsychologische factoren spelen een rol bij het complotdenken.
Uiteraard, zoals destijds in Salem: de "losers" beschuldigden de winnaars van hekserij. Je ziet ook dat bijv. extreemrechtse ideeën niet zelden floreren binnen een laag opgeleid milieu. Lager opgeleiden hebben nu eenmaal meer redenen voor afgunst dan hoger opgeleiden. Mag dat ook niet zeggen natuurlijk, maar het is wel zo. Eén duiding van het fenomeen Pim Fortuyn was dat hij zelf de woordvoerder was van de "losers", dat hij zelf ook "loser" of uitgeslotene was, ondanks zijn goede, zelfstandige positie. Immers nooit had hij een voet aan de grond gekregen bij bestaande partijen. Overal waar Pim kwam werd het ruzie en ging hij voordat hij zijn taak volbracht had weg. Wij beleefden toen hij opkwam de nadagen van de grootste na-oorlogse economische boom ooit (+ de 9/11-neurose die zich van ons meester maakte), echter ook daarbij waren losers. Als Pim Fortuyn een praatje hield had je het idee alsof we door een langdurige oorlog totaal ten gronde waren gericht, dit terwijl het met het gros van de bevolking zo goed ging dat zij niet wisten wat ze met hun gelkd moesten doen anders dan op stapeltjes leggen op de vensterbank. Iedereen had weer werk.quote:Op zondag 2 mei 2004 18:28 schreef Redux het volgende:
En afgunst, speelt dat ook mee denk je?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |