abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18834767
Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een systematische inventarisatie van alle complottheorieën die heden ten dage over het internet zingen. Goed, we hebben de Encyclopedie der pseudo-wetenschappen, onder redactie van Eric Hulspas, maar die is enerzijds alweer gedateerd en anderzijds gefragmenteerd. Dwz van voor 9/11 en dwarsverbanden worden naar mijn smaak niet duidelijk genoeg aangegeven. Als je zoals ik van mening bent dat (zeg maar) al deze theorieën gebaseerd zijn op niets anders dan, netjes gezegd, een vertekende kijk op de realiteit dan zul je toch ook inzichtelijkheid moeten nastreven wat betreft historie, inhoud, dwarsverbanden en reikwijdte van dergelijke denkbeelden. Een poging deze inventarisatie tot stand te brengen, levert tevens een zeer interessante doorkijk op, op wat je een steeds krachtigere onderstroom aan desinformatie kunt noemen. Ikzelf geloof nl. nog steeds dat internet slechts een succesvol medium kan zijn als men de onderstroom aan desinformatie met argumentatie kan bestrijden. Tijdens de Eerste Golfoorlog werd reeds opgemerkt dat de Arabische volkeren besmet waren met complotdenkbeelden en door de Koran geïnspireerde ondergangsvisioenen, tegenwoordig kun je stellen dat dit soort desinformatie en denkbeelden ook in het Westen floreert.

Maar goed mijn eerste, lang niet uitputtende, poging:
Al oudere complottheorieën.
- vrijmetselarij.
- tempelridders.
- protocollen van de Wijzen van Sion. Een door de geheime dienst van Tsaristisch Rusland vervaardigd document waarin een plan staat voor werelddominatie door Joden. Wordt tegenwoordig ook naar verwezen.
- de heilige graal.

- Ufo's:
1. ontvoeringen.
2. vee mishandelen.
3. majestic-12.
4. Rosswell.
5. Nordics hebben contact met regering VS. Grey-one's zijn vijanden van regering VS. (zie 1. t/m 5.)
6. ondergrondse bases.
7. bases op de maan.
8. reptilians (komen ook voor in andere complotten).
9. MIB's.
10. Bermuda driehoek (en zelfde soort driehoek bij Japan) (?)
11. graancirkels.

- Wereldregering:
1. protocollen van de Wijzen van Sion.
2. vrijmetselarij, tempelridders en alle andere geheime genootschappen zoals Skulls en Bones.
3. council on foreign affaires.
4. Rockefellers en Rothschilds.
5. brainwashen (manchurian candidate, fluor in leidingwater, chemtrails (?) etc.).
6. neocons (?) en NWO.
7. VN.
8. reptilians (+shapeliften), buitenaardsen, ufo's, Etruriërs, Babylon.
9. Bilderbergconferentie.
10 9/11 door geheime diensten van de VS gepleegd.
11. moord op John F. Kennedy.
I´m back.
pi_18835071
De twee hoofdstromen van het huidige complotdenken zijn met elkaar verweven. Het Ufo-complot was in de begintijd zelfs niet eens een complot, maar gewoon jongensboek-achtig jagen op vreemde lichtjes aan de nachtelijk lucht. Toen steeds meer en meer vast kwam te staan dat wij niet dagelijks bezocht werden door uit Amerikaanse comicboekjes ontleende buitenaardsen, ontstond ineens het ontvoeringsfenomeen. Vandaaruit ontwikkelde zich een hele mythologie aan ufo-verschijnselen. Tegenwoordig lopen er in de VS honderduizenden individuen rond die geloven dat zij ontvoerd werden door ufo's. De Brit David Icke, voormalig voetballer en voetbalcommentator van de BBC, heeft sinds het begin van de jaren 90 een niet aflatende stroom van publicaties uitgebracht waarin beide complothoofdstromen in elkaar verweven zijn. Het basisidee is ook door andere complottheoretici zoals Marss verder uitgewerkt en komt erop neer dat de aarde eens bezocht werd door een buitenaards ras dat op zoek was naar goud. De op onze planeet woonachtige apen hebben zij dusdanig genetisch gemanipuleerd dat daaruit de mensheid ontstond. Voor de mensheid waren de buitenaardsen Goden. (Waren de goden astronauten? Ja dus.) Zij moesten voor de Goden goud delven. Enfin er ging wat mis en de buitenaardsen verlieten tijdelijk de aarde. Echter een aantal representanten van deze buitenaardsen bleven achter en deze reptilian bloedlijn (waarvan Bush ook afstamt) heeft gedurende de gehele geschiedenis (via allerlei geheime genootschappen) geprobeerd de mensheid weer te beïnvloeden en in het gareel te krijgen. Tegenwoordig is het plan een wereldregering op te richten om zodoende de wereldbevolking te knechten.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ryan3 op 02-05-2004 17:14:15 ]
I´m back.
  zondag 2 mei 2004 @ 17:07:07 #3
21212 XtoX
Timeless Life
pi_18835136
Goed, je geeft hier nu een opsomming van verscheidene onverklaarbare, merkwaardige of twijfelachtige gebeurtenissen. Bij deze complottheorie, of meerdere theoriën, die je geeft had ik verwacht dat je er ook inhoudelijk op in zou gaan. Ofwel onderlinge verbanden zou aangeven. Ben je dit nog van plan, want dan wordt het pas echt interessant.

Verder kom ik in de opsomming enkele termen tegen die ik niet ken, waar kan ik meer informatie vinden over de hier opgesomde gebeurtenissen?
Discover the truth, it's still out there.
  zondag 2 mei 2004 @ 17:08:06 #4
21212 XtoX
Timeless Life
pi_18835161
Ok, je was mij voor... ik zie dat de uitleg al volgt.
Discover the truth, it's still out there.
pi_18835257
quote:
Op zondag 2 mei 2004 17:07 schreef XtoX het volgende:
Goed, je geeft hier nu een opsomming van verscheidene onverklaarbare, merkwaardige of twijfelachtige gebeurtenissen. Bij deze complottheorie, of meerdere theoriën, die je geeft had ik verwacht dat je er ook inhoudelijk op in zou gaan. Ofwel onderlinge verbanden zou aangeven. Ben je dit nog van plan, want dan wordt het pas echt interessant.

Verder kom ik in de opsomming enkele termen tegen die ik niet ken, waar kan ik meer informatie vinden over de hier opgesomde gebeurtenissen?
In TRU wordt over de meeste van dit soort verschijnselen wel gediscussieerd. Dwarsverbanden e.d. worden idd nog aangebracht.
I´m back.
pi_18835625
Wat de achtergrond van het ufo-fenomeen betreft ben ik geneigd om te denken aan 1) desinformatie door de regering van de VS verspreid om 2) al te veel nieuwsgierigheid mbt nieuwe geheime wapens te voorkomen. Het hele klimaat van geheimzinnigheid tijdens de periode van de Koude Oorlog en het gecomplotteer van de CIA in het buitenland zal ook zo zijn effecten gesorteerd hebben. Hierdoor kon een klimaat ontstaan waarbij wat de federale regering ook deed of zei, ze als ongeloofwaardig gezien werd. De andere hoofdstroom sluit aan op complotdenken dat al veel eerder bestond en voor een deel antisemtisch gekleurd is. Vrijmetselaars werden altijd al geweerd. En Joden werden in de middeleeuwen al beschuldigd van het vergiftigen van de drinkputten.

Wat pas echt olie op het vuur heeft gegooid is natuurlijk juist het einde van de Koude Oorlog. Ik kan me nog herinneren dat George Bush sr. achteloos repte over een nieuwe wereldorde, waarin voortaan de VN als een soort politiemacht allerlei regionale conflicten en mensenrechten zaken zou gaan beslechten. Nooit uitgekomen natuurlijk, maar de woorden new world order (NWO) waren als een rode lap voor een stier. Vanaf het begin van de jaren 90 zie je ook een enorme toevloed van het complotdenken ontstaan. In de VS zie je rond deze tijd ook de milities (vaak al van oud commie haters) ontstaan, waarbij vooral de angst voor de muklti-nationale overheersing van de VN een grote rol speelt. Daarnaast spelen zaken zoals Arian Nation en een diepe christelijke overtuiging ook een rol. Zo is het presidentschap van Bill Clinton bijv. ook een enorme impuls geweest bij consevatief Amerika om de meest blatante nonsens te verspreiden.
I´m back.
pi_18835752
Goed topic!!! Hoop niet dat hier te veel welles-nietes discussie uit komt, maar ik ben toch echt benieuwd in hoeverre de complottheorieen met goede argumenten de kop in te drukken zijn.
Ben benieuwd naar de 9-11 complottheorieen!!
Complimenten, ryan3!!
pi_18836003
quote:
Op zondag 2 mei 2004 17:34 schreef Redux het volgende:
Goed topic!!! Hoop niet dat hier te veel welles-nietes discussie uit komt, maar ik ben toch echt benieuwd in hoeverre de complottheorieen met goede argumenten de kop in te drukken zijn.
Ben benieuwd naar de 9-11 complottheorieen!!
Complimenten, ryan3!!
Ja, kijk en dat is het probleem altijd idd. De oudere complotten spelen zich vaak af rondom antisemitisme, dat was nu eenmaal de grootste obsessie voor christelijk Europa. De nieuwere complotten pakken daarvan veel mee en diepen dit dus uit naar buitenaardsen, brainwashen en een wereldregering. Ze zijn wat afkomst betreft allemaal te herleiden tot de Koude Oorlog neurose van permanente dreiging en permanente geheimzinnigheid. Probleem is dus dat er weldegelijk ook veel gecomplotteerd werd in die periode. Ik bedoel Allende is ten val gebracht dmv de CIA. Gladio-complot bestond ook. Ook is de CIA werkzaam geweest in Italië, Griekenland, Cuba, Nicaragua, omdat dat allemaal zwakke schakels waren in de veiligheid van het Westen. Ook bestond er althans voor president Eisenhower zoiets als het militair-industrieel complex dat zijn eigen doelen nastreefde. Complotten bestonden in die periode, dat is een feit, en het is zelfs niet ondenkbaar dat die tegenwoordig nog steeds bestaan. Natuurlijk proberen VS en UK de publieke opinie te bespelen ivm Afghanistan en Irak. Natuurlijk zijn de ware motieven niet humanistisch, maar economisch. Er is nog nooit in de geschiedenis een oorlog gevoerd om puur humanistische redenen. Bush sr.'s uitspraak over die nieuwe wereldorde, waar ik toen ook even in geloofde, was naïef.
I´m back.
pi_18836115
Hoe zie jij de 9-11 complottheorieen?
pi_18836609
quote:
Op zondag 2 mei 2004 17:50 schreef Redux het volgende:
Hoe zie jij de 9-11 complottheorieen?
O, er zijn gerust vragen te stellen en ongerijmdheden te ontdekken. Dat is bij grote chaos altijd het geval. Ik denk dat ook nooit alle vragen kunnen worden beantwoord. Ik geloof echter niet dat deze aanslagen het werk was van de VS-regering. Ik moet ook steeds weer lachen om het feit dat als bewijs het gesprek wordt aangehaald tussen 4 brandweermannen die zeggen dat het neerstorten van de WTC-towers net leek op een gecontroleerde opblazing. Daar leek het op ja, so what. Nee, die hele affaire was gefundenes fressen voor paranoïde gedachtegoed dat sowieso al bestond. Kijk eens wat men over Waco niet allemaal al publiceerde. De grondslagen voor de nieuwe stroom van dit soort denken, is ontstaan na afloop van de Koude Oorlog en loopt parallel met het begin van het presidentschap van Bill Clinton. De psychologie van dit gedachtegoed is dusdanig verfijnd dat het grip heeft op iedereen die ook maar een beetje teleurgesteld of cynisch is mbt de manier waarop de wereld het afgelopen decennium veranderd is. Wat dat betreft lijkt het dus op de gebeurtenissen rondom de heksenprocessen in Salem, New England, aan het eind van de 17de eeuw. Eén historische these is dat de VS op het punt stonden steeds meer mercantilistisch te worden en een bepaalde groep profiteerde economisch hiervan. Deze groep werd aangewezen als de heksen. Ook nu zie je dezelfde angst ontstaan voor de nieuwe tijden en zijn juist de liberale, progressieve krachten voor een bepaald segment van de Amerikaanse bevolking de heksen. Daarbij komt: beginjaren 90 had de VS de communistische wereld verslagen. De liberale democratie had gewonnen. In 2001 wordt er een aanslag gepleegd op het symbool van al die welvaart van de machtige, enig overgebleven supermogendheid, de VS, die al dachten dat het einde van de geschiedenis aangebroken was. Enorme schoktoestand dus. Ik denk trouwens dat het nog ingewikkelder zit dan ik in staat ben te beschrijven. Het is iig wel zeer interessante stof. Je ziet tegenwoordig zelfs dat men ook in ons land er vatbaar voor is. Ik onderscheid in veel rechtse dialectiek ten onzent nl. dezelfde patronen. Wat te denken van beweringen als zou de linkse Nederlandse elite olv de PvdA het land stelselmatig onderdrukt en uitgebuit hebben? Hoe absurd dit ook lijkt, voor veel mensen is dit een normaal idee geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 02-05-2004 18:16:42 ]
I´m back.
pi_18836711
Ik zit bij mezelf steeds na te gaan waar het vandaan komt waarom iemand steeds moet denken dat een persoon die 'macht' heeft boze spelletjes over anderen zou moeten spelen. Je ziet altijd in complottheorieen een kant die alle macht heeft, en een kant die geen macht lijkt te hebben. Degene die in complottheorieen gelooft neemt het altijd op voor de kant die geen macht lijkt te hebben. Het is ergens te makkelijk denken, vind ik.
pi_18836859
quote:
Op zondag 2 mei 2004 18:15 schreef Redux het volgende:
Ik zit bij mezelf steeds na te gaan waar het vandaan komt waarom iemand steeds moet denken dat een persoon die 'macht' heeft boze spelletjes over anderen zou moeten spelen. Je ziet altijd in complottheorieen een kant die alle macht heeft, en een kant die geen macht lijkt te hebben. Degene die in complottheorieen gelooft neemt het altijd op voor de kant die geen macht lijkt te hebben. Het is ergens te makkelijk denken, vind ik.
Atavistisch, denk ik. Complotdenken bestond lang geleden ook al. Joden zagen er anders uit, hadden een andere religie, waren bovendien de "moordenaars van Jezus". Vrijmetselaars waren een besloten genootschap, hadden vreemde rituelen, een zekere mate van invloed. Machthebbers hebben dit nu eens ten faveure van zichzelf bespeeld, dan weer werden ze er zelf het slachtoffer van. In tijden van armoede en ellende zijn hierdoor de vijandige impulsen makkelijk te herleiden op zichtbare vijanden. Al deze en wrs. nog meer psychologische en massapsychologische factoren spelen een rol bij het complotdenken.
I´m back.
pi_18836901
quote:
Op zondag 2 mei 2004 18:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Atavistisch, denk ik. Complotdenken bestond lang geleden ook al. Joden zagen er anders uit, hadden een andere religie, waren bovendien de "moordenaars van Jezus". Vrijmetselaars waren een besloten genootschap, hadden vreemde rituelen, een zekere mate van invloed. Machthebbers hebben dit nu eens ten faveure van zichzelf bespeeld, dan weer werden ze er zelf het slachtoffer van. In tijden van armoede en ellende zijn hierdoor de vijandige impulsen makkelijk te herleiden op zichtbare vijanden. Al deze en wrs. nog meer psychologische en massapsychologische factoren spelen een rol bij het complotdenken.
En natuurlijk, heel belangrijk, de existentiële bijna ingebakken angst voor het nieuwe.
I´m back.
pi_18836988
En afgunst, speelt dat ook mee denk je?
pi_18837223
quote:
Op zondag 2 mei 2004 18:28 schreef Redux het volgende:
En afgunst, speelt dat ook mee denk je?
Uiteraard, zoals destijds in Salem: de "losers" beschuldigden de winnaars van hekserij. Je ziet ook dat bijv. extreemrechtse ideeën niet zelden floreren binnen een laag opgeleid milieu. Lager opgeleiden hebben nu eenmaal meer redenen voor afgunst dan hoger opgeleiden. Mag dat ook niet zeggen natuurlijk, maar het is wel zo. Eén duiding van het fenomeen Pim Fortuyn was dat hij zelf de woordvoerder was van de "losers", dat hij zelf ook "loser" of uitgeslotene was, ondanks zijn goede, zelfstandige positie. Immers nooit had hij een voet aan de grond gekregen bij bestaande partijen. Overal waar Pim kwam werd het ruzie en ging hij voordat hij zijn taak volbracht had weg. Wij beleefden toen hij opkwam de nadagen van de grootste na-oorlogse economische boom ooit (+ de 9/11-neurose die zich van ons meester maakte), echter ook daarbij waren losers. Als Pim Fortuyn een praatje hield had je het idee alsof we door een langdurige oorlog totaal ten gronde waren gericht, dit terwijl het met het gros van de bevolking zo goed ging dat zij niet wisten wat ze met hun gelkd moesten doen anders dan op stapeltjes leggen op de vensterbank. Iedereen had weer werk.

Het verhaal van de "losers" of malcontentes dus. Idem extreemrechtse militia in de VS. Veelal bestaande uit laag opgeleiden en werklozen die anders toch niets om handen hebben...
I´m back.
pi_18837801
Inderdaad. Ik vind dat complottheorie-denken lijken op kappersroddelen. M'n tante lult ook altijd zo met d'r vriendinnen als ze d'r haar laat stomen onder de droogkap. En degene die het hardst schreeuwt heeft het meest gelijk.
  zondag 2 mei 2004 @ 19:37:40 #17
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_18838260
Natuurlijk zijn er zoals Ryan terecht opmerkte wel degelijk complotten geweest en vast ook nog wel min of meer gaande. Het is naief om te geloven dat degenen met macht hun positie niet zullen misbruiken, neem bv de watergate affaire.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')