abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18818116
Is iemand die weet dat hij gestoord is wel echt gestoord?

Ik denk van niet. Als een persoon van zichzelf weet dat hij gestoord is
dan gedraagt hij zich enkel als een gestoord persoon. Gestoorden daarentegen
beseffen niet dat ze gestoord zijn.

Wat vinden jullie?
pi_18818144
Definiëer "gestoord".
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_18818158
Nee, iemand die beseft dat ie gestoord is, is niet helemaal gestoord...
pi_18818207
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 21:28 schreef ilona-scuderia het volgende:
Nee, iemand die beseft dat ie gestoord is, is niet helemaal gestoord...
ja daar ben ik het mee eens
pi_18818243
tja.. defenitie van gestoord.... moeilijk te omschrijven.. iemand die dingen doet waarvan
je weet dat het niet kan maar toch doet... bijvoorbeeld dan
pi_18818326
Nooit gevraagd, weten mensen met het syndroom van Down, dat ze dit hebben?
Wat versta je eigenlijk onder gestoord?
(van personen) geen normale functionering van de geest hebbend => krankzinnig -> bezeten door de duivel
In sommige gevallen wel, b.v. iemand wordt door de duivel bezeten, althans dit denkt hij, maar weet dat dit niet normaal is en vraagt om hulp enz.
pi_18818400
Iemand met het syndroom van Down beseft zeker wel dat hij dit heeft.
Iemand met schizofrenie daarentegen is ervan overtuigd dat zijn waanideeën de waarheid zijn.
pi_18823591
Err. Ik betwijfel of een persoon met het syndroom van down zou realiseren dat deze het syndroom van down zou hebben en niet 'normaal' is zonder die informatie uit de buitenwereld te krijgen.
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_18823647
Schizofreen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  zondag 2 mei 2004 @ 08:14:29 #10
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18827597
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 21:26 schreef C-ris het volgende:
Is iemand die weet dat hij gestoord is wel echt gestoord?

Ik denk van niet. Als een persoon van zichzelf weet dat hij gestoord is
dan gedraagt hij zich enkel als een gestoord persoon. Gestoorden daarentegen
beseffen niet dat ze gestoord zijn.

Wat vinden jullie?
Aan de hand van welke criteria bepaalt iemand voor een ander wat waar is?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_18831858
Men is alleen maar gestoord omdat er door de rest van de samenleving dat stempeltje op gedrukt wordt. OF iemand gestoord is is dus volkomen afhankelijk van het culturele referentiekader. Iemand kan in de ene cultuurmet dwangbuis in de isoleercel opgesloten worden en platgespoten, in de andere cultuur kan deze persoon wellicht vereerd worden als diep filosoof en leider. Als je gestoord bent, dan voldoe je in ernstige mate niet aan de norm van normaal, geaccepteerd gedrag, maar wat is in hemelsnaam die "norm"? Die bestaat alleen in onze hoofden en is volkomen en voortdurend aan verandering onderhevig... Eigenlijk bestaat die norm niet eens!
Unox, the worst operating system.
pi_18832918
quote:
Op zondag 2 mei 2004 00:19 schreef paladin het volgende:
Err. Ik betwijfel of een persoon met het syndroom van down zou realiseren dat deze het syndroom van down zou hebben en niet 'normaal' is zonder die informatie uit de buitenwereld te krijgen.
Ja duh, als je alleen maar mensen die allemaal doof zijn bij elkaar zet zonder contact met de buitenwereld dan beseft ook niemand dat ze een handicap beperking hebben.
pi_18832949
quote:
Op zondag 2 mei 2004 14:21 schreef Schorpioen het volgende:
Men is alleen maar gestoord omdat er door de rest van de samenleving dat stempeltje op gedrukt wordt. OF iemand gestoord is is dus volkomen afhankelijk van het culturele referentiekader. Iemand kan in de ene cultuurmet dwangbuis in de isoleercel opgesloten worden en platgespoten, in de andere cultuur kan deze persoon wellicht vereerd worden als diep filosoof en leider. Als je gestoord bent, dan voldoe je in ernstige mate niet aan de norm van normaal, geaccepteerd gedrag, maar wat is in hemelsnaam die "norm"? Die bestaat alleen in onze hoofden en is volkomen en voortdurend aan verandering onderhevig... Eigenlijk bestaat die norm niet eens!
De wettelijk norm is denk ik dat je als 'gestoord' wordt gekwalificeerd als je gevaar kan opleveren voor jezelf of voor de samenleving.
pi_18858894
*meldt

quote:
ge·stoord (bn.)
1 (van personen) geen normale functionering van de geest hebbend => krankzinnig

krank·zin·nig1 (bn.)
1 zodanig gestoord in zijn geestelijke vermogens, dat men niet in staat is zichzelf te leiden of de rechten van anderen te eerbiedigen => abnormaal, bezeten, bezeten /door/van/ de duivel, dol, frenetiek, gaga, gek, geschift, geschuffeld, getikt, getroebleerd, halfgaar, halfwijs, kierewiet, krankjorum, mesjogge, niet goed snik, ontzind, toktok, van lotje getikt, van zijn verstand beroofd, verknipt, waanzinnig, zot
2 [pej.] gek, mal

krank·zin·nig·ver·kla·ring (de ~ (v.))
1 wettelijk vereiste verklaring die nodig is om iem. buiten zijn toestemming te kunnen opnemen in een krankzinnigengesticht
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  maandag 3 mei 2004 @ 20:06:48 #15
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_18863855
quote:
Op zondag 2 mei 2004 14:21 schreef Schorpioen het volgende:
Daar sluit ik me bij aan.
Ik wil trouwens wel toevoegen dat de vraag van TS net zoiets als 'Is iemand die zegt dat hij ziek is wel echt ziek?'
pi_18870160
Er zijn wel degelijk psychische ziektebeelden die cultuur-onafhankelijk zijn. Voorts kunnen patienten gerust op de hoogte zijn van hun ziektebeeld zonder hier enige invloed op te hebben.
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_18976449
quote:
Op maandag 3 mei 2004 23:52 schreef Keromane69 het volgende:
Er zijn wel degelijk psychische ziektebeelden die cultuur-onafhankelijk zijn.
Psychische en 'sociale' ziektebeelden komen wel vaker voor, je zou soms ook kunnen stellen dat de fysieke ziekte de uiteindelijke manifestatie is van een typerend sociaal gedrag. Door de relatie mens - omgeving heel expliciet van beide kanten te bekijken, kom je soms tot heel verassende conclusies.
(zodoende kan je dan ook op de hoogte zijn van je ziektebeeld en er geen invloed op hebben)
  zaterdag 8 mei 2004 @ 15:56:15 #18
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_18977182
Ik lees hier even wat verkeerde denkbeelden.

Iemand me syndroom van Down kan zich zeker beseffen dat hij of zij afwijkenend is mits hun niveau hoog genoeg is.

Iemand die schizofreen is is niet 24 uur per dag 7 dagen per week in waanbeelden. Deze mensen kennen zeker ook heldere momenten.

Wat is gestoord? Gestoord wat al heel lang niet meer als term gebruikt. Iemand kan contact gestoord zijn, psychopatisc, meerdere persoonlijkheden. Gestoord vind ik niet zon geweldige aanduiding.

Maar voor alles geld dat als je maar een normala IQ hebt dat de meeste zeker beseffen dat ze anders zijn en wat ze hebben.
  zaterdag 8 mei 2004 @ 16:00:47 #19
65071 RyanVlensjes
De Eeuwige Student
pi_18977245
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 15:56 schreef Silmarwen het volgende:
Ik lees hier even wat verkeerde denkbeelden.

Iemand me syndroom van Down kan zich zeker beseffen dat hij of zij afwijkenend is mits hun niveau hoog genoeg is.

Iemand die schizofreen is is niet 24 uur per dag 7 dagen per week in waanbeelden. Deze mensen kennen zeker ook heldere momenten.

Wat is gestoord? Gestoord wat al heel lang niet meer als term gebruikt. Iemand kan contact gestoord zijn, psychopatisc, meerdere persoonlijkheden. Gestoord vind ik niet zon geweldige aanduiding.

Maar voor alles geld dat als je maar een normala IQ hebt dat de meeste zeker beseffen dat ze anders zijn en wat ze hebben.
Zie ook; 'A Beautifull Mind'.
Op zaterdag 7 oktober 2006 16:11 schreef RyanVlensjes het volgende:
Maar verder stel ik niks voor.
  zondag 9 mei 2004 @ 16:51:30 #20
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18997688
Topic opgeschoond. Ontopic verder graag.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 11 mei 2004 @ 08:54:21 #21
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_19038660
quote:
Op zondag 9 mei 2004 16:51 schreef Sidekick het volgende:
Topic opgeschoond. Ontopic verder graag.
Het maagdenvlies van deze topic is eigenhandig door Sidekick weer hersteld. Hierdoor heeft deze topic zich helaas wel gedrapeerd met de sluier van ongenaakbaarheid.
Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  vrijdag 21 mei 2004 @ 11:10:53 #22
65071 RyanVlensjes
De Eeuwige Student
pi_19288327
Beter dat dan een sloerie zijn.
Op zaterdag 7 oktober 2006 16:11 schreef RyanVlensjes het volgende:
Maar verder stel ik niks voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')