abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 mei 2004 @ 09:05:57 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18805972
Omdat ik binnenkort ga verhuizen, moet ik mijn woning te koop zetten. Er zijn echter allerlei makelaars en notarissen. Wat is een indicatie van de kosten die een makelaar in rekening bengt voor de verkoop van het huis? zit daar veel verschil tussen makelaars en wat komen er nog voor kosten bij?? Id het misschien raadzaam om het zelf te doen.. (maar ik heb weinig tijd dus liever niet, maar als het duizenden euro's scheelt??)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_18805993
Kosten koper, dus dan kost het jou niks toch?
pi_18806015
Hoort onder kosten koper niet het deel van de belastingen, en notariskosten?
Je kiest als verkoper toch zelf of je een "bemiddelaar" wil hebben, de koper kiest daar niet voor, en heeft ook geen zeggenschap in welke makelaar jij neemt (en hoeveel hij dus kwijt is).
Ik zou persoonlijk zeggen dat kosten koper alles behalve de verkopende makelaar inhoud
pi_18806032
Hm, zou kunnen. Dan zal de verkopende makelaar wel een percentage van de opbrengst willen.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 09:19:28 #5
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18806036
wat zijn dan de kosten van de verkopende makelaar, wat s duur en wat is goedkoop. Ze rekenen een percenage van de opbrengst dacht ik idd...(lijkt me idd logisch)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_18806054
Ik zou zeggen ga eens langs de makelaar. Ik weet niet of ze een deel vragen van de verkoopprijs of van de vraagprijs trouwens. Hou er ook rekening mee dat wanneer je een verkoopopdracht hebt gegeven bij een makelaar, en je later zelf een koper weet te vinden (hier op fok bv), dat je dan onder bepaalde voorwaarden alsnog moet betalen aan de makelaar ondanks dat die uiteindelijk niet meegeholpen heeft bij de verkoop aan deze koper. En in dat geval weet ik niet of die genoegen neemt met een percentage van de vriendenprijs waarvoor jij het verkocht hebt aan je mede fokker
pi_18806075
Ik las net op de site van vereniging eigen huis dat je die clausule (dat als je weg wil bij die makelaar, dat je dan moet betalen) altijd moet proberen uit de overeenkomst te schrappen. Gewoon een beetje onderhandelen, met huizen en hypotheken valt veel te onderhandelen.
pi_18806261
Een beetje shoppen kan je inderdaad heel veel schelen, er zijn geen vaste prijsafspraken, een beetje rondkijken kan dus geen kwaad.Het is maar net hoegraag een makelaar je wil hebben als klant, en met een beetje verkoopbaar pand wil die graag zijn percentage hebben hoor. Vergeet ook niet dat die 5 jaar geleden met hetzelfde percentage voor hetzelfde pand ongeveer de helft aan inkomsten had(verkoopprijs was ongeveer de helft), ik ken niet veel mensen die in de afgelopen 5 jaar verdubbeling van loon hadden, dus een korting op prijs, of voorwaarden moet mogelijk zijn met onderhandelen.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 10:48:10 #9
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_18806733
Je moet rekening houden met een makelaarscourtage van 1,4-1,8% van de verkoopprijs. Het is dus heel raadzaam om meerdere makelaars langs te laten komen voor een opgave van hun courtage en de waardebepaling van je huis (doen ze kostenloos !). Dat kan echt veel geld schelen.
Onderhandelen tussen de makelaars mag best, je kunt bijv. vragen dat de makelaar de eerste advertentie in het lokale krantje voor zijn/haar rekening neemt.

Wees er zeker van dat ze voor de courtage een percentage van de verkoopprijs opgeven en niet een vast bedrag. Dan weet je zeker dat ze er alles aan zullen doen om een zo hoog mogelijke verkoopprijs voor jou eruit te slepen.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:05:38 #10
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_18806917
De makelaarskosten komen dus voor jouw rekening en deze worden verrekend bij de overdracht.
Alle andere kosten (o.a.notaris) komen voor rekening van de koper.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:10:10 #11
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18806968
oke daar heb ik wat aan! het loont dus wel degelijk te gaan "shoppen"
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  † In Memoriam † zaterdag 1 mei 2004 @ 11:15:55 #12
43556 miss_dynastie
pi_18807031
Onder kosten koper vallen ook de makelaarskosten die de verkopende partij maakt, bij mijn weten. In elk geval wel toen mijn ouders een huis gingen kopen
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:22:57 #13
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_18807120
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Jazeker ! Ik heb ook mijn huis te koop staan (hij is overigens zojuist verkocht) en ik heb toen ook 4 makelaars langs laten komen. Het kosten even wat tijd (je bent per makelaar zo'n 3 kwartier kwijt) maar dat heeft me nu toch wel ¤ 350,- gescheeld !

Mijn keuze is op een NVM makelaar gevallen om meerdere redenen. De makelaar sprak mij persoonlijk het meeste aan. Die andere 3 waren van die blabla figuren. Een voordeel van een NVM makelaar is dat je bij evt. geschillen met de makelaar terecht kunt bij de geschillencommissie van de NVM. Daarnaast komt je huis op Funda.nl te staan, de grootste huisverkoopsite van Nederland. En ik heb kunnen "regelen" dat hij 1,4% courtage berekent en dat de eerste advertentie in het plaatselijke krantje voor zijn rekening komt.

Zorg er trouwens wel voor dat je huis toonbaar en opgeruimd is. Repareer nog even die kleine dingetjes die een evt. koper niet wil zien !
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:27:08 #14
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_18807171
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:15 schreef miss_dynastie het volgende:
Onder kosten koper vallen ook de makelaarskosten die de verkopende partij maakt, bij mijn weten. In elk geval wel toen mijn ouders een huis gingen kopen
Nee, dat is pertinent niet waar !
Makelaarskosten zijn ALTIJD voor de verkoper zelf.
Als de kopende partij zelf een makelaar inhuurt dan komen deze kosten wel voor de koper, maar de makelaar die de verkopende partij inhuurt moet je echt zelf betalen.
  † In Memoriam † zaterdag 1 mei 2004 @ 11:28:47 #15
43556 miss_dynastie
pi_18807189
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:27 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Nee, dat is pertinent niet waar !
Makelaarskosten zijn ALTIJD voor de verkoper zelf.
Als de kopende partij zelf een makelaar inhuurt dan komen deze kosten wel voor de koper, maar de makelaar die de verkopende partij inhuurt moet je echt zelf betalen.
Dat zal dan wel slim onderhandelen van de verkopende partij zijn geweest
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:31:19 #16
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_18807219
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:28 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dat zal dan wel slim onderhandelen van de verkopende partij zijn geweest
Vraag het nog maar een keer na bij je ouders want het kan niet.
  † In Memoriam † zaterdag 1 mei 2004 @ 11:33:14 #17
43556 miss_dynastie
pi_18807235
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:31 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Vraag het nog maar een keer na bij je ouders want het kan niet.
Jawel, ze hebben dat toch echt betaald. Dat is er bij de onderhandelingen dus gewoon bijgekomen. Eigen schuld, dikke bult Als je erin toestemt....
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:38:39 #18
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_18807293
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:33 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Jawel, ze hebben dat toch echt betaald. Dat is er bij de onderhandelingen dus gewoon bijgekomen. Eigen schuld, dikke bult Als je erin toestemt....
Okee, als beide partijen hiermee instemmen dan zal dat wel zo zijn. Maar wel vreemd, want de koper kan van te voren niet weten hoeveel deze kosten zijn. Je kunt als verkoper wel tig keer geadverteerd hebben en deze advertentiekosten zitten niet standaard in het courtagebedrag. De makelaarskosten kunnen hierdoor flink oplopen.
Ik zou als koper niet willen opdraaien voor deze kosten, maar als je zo stom bent om hiermee accoord te gaan dan wil je het huis schijnbaar heel erg graag.
  † In Memoriam † zaterdag 1 mei 2004 @ 11:58:24 #19
43556 miss_dynastie
pi_18807570
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:38 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Okee, als beide partijen hiermee instemmen dan zal dat wel zo zijn. Maar wel vreemd, want de koper kan van te voren niet weten hoeveel deze kosten zijn. Je kunt als verkoper wel tig keer geadverteerd hebben en deze advertentiekosten zitten niet standaard in het courtagebedrag. De makelaarskosten kunnen hierdoor flink oplopen.
Ik zou als koper niet willen opdraaien voor deze kosten, maar als je zo stom bent om hiermee accoord te gaan dan wil je het huis schijnbaar heel erg graag.
En wat een fijn huis dat het was
Ach, het is gebeurd, zullen we maar zeggen
  zaterdag 1 mei 2004 @ 15:28:39 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_18810972
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Off-topic:
Vlgns mijn vriendin LOONT HET ALTIJD om te gaan shoppen; bv. Bijenkorf en Douglas enzo

On-topic:
Zoek een makelaar die huis vlot en tegen een goede prijs weet te verkopen. Hoe je dat uit moet vinden is natuurlijk een moeilijke zaak; ervaringen omgeving/vrienden/mensenkennis.
Als je bij een makelaar geen goed gevoel hebt wegwezen (groot deel is mi. meer praatjesmaker dan kundig)

Beter een goede prijs dan 0,1% korting op de makelaarskosten (die idd vrijwel altijd door de verkopende partij betaald moeten worden), reken maar op ongeveer 1,5%.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 01-05-2004 17:24:39 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_18820766
Je kan ook een flexibel courtage afspreken met je makelaar, bijvoorbeeld 0,2 procent bonus als hij het binnen 4 weken weet te verkopen, voor hem een leuke bonus om iets harder ze best te doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 5 mei 2004 @ 17:35:08 #22
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18909061
hier verder dus!

ik heb dus makelaars laten komen en die vragen allemaal 1,85-2 % best veel dus! en verder zijn ze het niet eens over de prijs. De ene zegt 60.000 euro vraagprijs en de andere 120.000 euro vraagprijs... ik ga maar eens kijken wat vergelijkbare huizen doen???
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 5 mei 2004 @ 19:22:58 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18911118
wat vinden jullie dat ik moet doen.. ik ga straks verhuizen en dan staat het leeg, dat is natuurlijk al helemaal niet bevorderlijk voor de verkoop, moet ik maar gewoon laag beginnen met de prijs? Of zal ik mn meubels laten staan en dan in een kaal huis gaan wonen, totdat het hier verkocht is, ivm de verkoopbaarheid..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_18911437
Je kunt altijd naar beneden met de prijs, omhoog lijkt me lastiger. Dus ik zou iig niet te laag inzetten. En je kunt het huis natuurlijk ook laten taxeren. Zeker omdat de ene makelaar het heeft over € 60.000 en de andere het dubbele noemt.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 09:26:10 #25
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_18948773
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 17:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De ene zegt 60.000 euro vraagprijs en de andere 120.000 euro vraagprijs... ik ga maar eens kijken wat vergelijkbare huizen doen???
Ik wil eigenlijk best wel weten waarom de ene makelaar maar ¤ 60.000,- wil vragen... Alle 3 slaapkamer flats bij jou in het gebouw gaan over de toonbank voor ¤ 100- 120.000...

Welke makelaar was dat?
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')