abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18805665
Dat zelfs journalisten, die het toch van taal moeten hebben, niet kunnen spellen dat wist ik al wel. Maar gisteren in de krant las ik: "vindt ik" en dat was toch wel een dieptepunt.

Ik vind het triest

Maartje van Wegen die op tv een orkest aankondigt als een stage orkest (stage uitgesproken als in "stage lopen"). Het moest het stage orkest (het Engelse woord stage) zijn.

Waar gaat het heen met de taalverloedering.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_18805683
ze passen zich allemaal aan aan mij
Free people own guns! Slaves do not!
  zaterdag 1 mei 2004 @ 06:56:41 #3
89243 MrObjective
I just give my opinion
pi_18805692
Ik vind dat altijd wel lachen, van die nieuwslezers die in de camera kijken alsof ze alles uit hun hoofd zeggen, maar gewoon een texboard hebben, dat kan soms tot hele lachwekkende uitspraken leiden.
I am me Just like anyone else I am me No wonder,nor special I am me Not rich, not poor I am me Not genius. nor stupid I am me Not a dream, nor a fairytale I am me Not to be liked, or be hated I am me So what am I You tell me I am me
pi_18805703
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 06:40 schreef Isabeau het volgende:
Waar gaat het heen met de taalverloedering...
Naar de hel.
pi_18805710
was dat de eerste keer dat je "ik vindt" las?
  zaterdag 1 mei 2004 @ 07:10:12 #6
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_18805713
Het gaat net zo lang door totdat er geen enkele Nederlander is die behoorlijk de taal spreekt of schrijft. Maar op zich is dat rond die tijd helemaal gewoon.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 07:23:13 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18805733
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 07:10 schreef Maerycke het volgende:
Het gaat net zo lang door totdat er geen enkele Nederlander is die behoorlijk de taal spreekt of schrijft.
Over my dead body
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_18805792
wa da?
Een pessimist is een goed geinformeerde optimist.
pi_18805794
Ach, wie heeft er last van .
  zaterdag 1 mei 2004 @ 07:59:28 #10
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_18805803
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 07:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Over my dead body
And over mine.

post/pots/posten/potsen
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_18805958
Wat denk je van het Engelse woord 'Stage'! Noem je dat dan geen taalverloedering; dat is nog niet eens een echt Nederlands woord. Kunnen ze het dan niet beter een 'podium-orkest' of zoiets noemen.
pi_18806039
Ben in opleiding voor leraar Nederlands. Maak me er al niet meer druk om, heb alles al gezien. Als ik me er écht druk om zou maken, had ik al een driedubbele, achterwaartse hartverzakking gehad.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 mei 2004 @ 09:21:40 #13
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_18806043
we gebruiken sowiezo meer engelse woorden in onze taal dan dat we er zelf bij stilstaan..
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_18806089
Het gaat niet alleen om die leenwoorden, wat me ook enorm stoort is het foute gebruik van relatieve voornaamwoorden. Voorbeeldje, ook uit het journaal:

"Het bedrijf die al langer in financiële problemen zat..."

Het is het bedrijf, mongool! Dus dat is het verwijswoord dat !!! Ik heb weinig mensen onder de 16 het nog goed horen doen. Alles wordt verwezen met die
En dan hier op Fok! word je er ook niet vrolijk van: ik zij ipv van ik zei . Die vind ik wel zo achterlijk! Het kan nog erger echter: zei zij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mwanatabu op 01-05-2004 17:15:29 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_18806096
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 09:21 schreef fraubitch het volgende:
we gebruiken sowiezo meer engelse woorden in onze taal dan dat we er zelf bij stilstaan..
Ja,en dat hebben we voornamelijk aan de jeugd te danken!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_18806293
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 09:31 schreef Mwanatabu het volgende:
Het gaat niet alleen om die leenwoorden, wat me ook enorm stoort is het foute gebruik van relatieve voornaamwoorden. Voorbeeldje, ook uit het journaal:

Het is het bedrijf, mongool! Dus dat is het verwijswoord dat !!! Ik heb weinig mensen onder de 16 het nog goed horen doen. Alles wordt verwezen met die
En dan hier op Fok! wordt je er ook niet vrolijk van: ik zij ipv van ik zei . Die vind ik wel zo achterlijk! Het kan nog erger echter: zei zij.
ehm..jonge... zei zij kan je op 2 manieren op vatten. Waarvan er 1 goed is en 1 fout.....
zei zij----> gezegd heeft zij

[ Bericht 0% gewijzigd door MajesticZ op 01-05-2004 10:04:26 (taalfout :)) ]
pi_18806304
-moest een edit doen, niet quoten-
  zaterdag 1 mei 2004 @ 10:04:37 #18
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_18806312
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 09:32 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zaterdag 1 mei 2004 @ 10:08:27 #19
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_18806347
quote:

En dan hier op Fok! wordt je er ook niet vrolijk van: ik zij ipv van ik zei . Die vind ik wel zo achterlijk! Het kan nog erger echter: zei zij.
Nog een leuk voorbeeld, 'keer'. In de zin van 'nu'. Dat is volgens mij toch echt 'deze keer....'

En wat zie ik staan? 'Dit keer...' Toen ik voor het laatst in de Van Dale keek was het toch echt 'de keer'.
quote:
keer (de ~ (m.), keren)
1 telkens terugkerend tijdstip waarop iets gebeurt => maal
2 wending
Some say in ice
  zaterdag 1 mei 2004 @ 10:12:21 #20
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_18806385
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 09:32 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Allicht, maar de wereld wordt ook meer een 'geheel'. Mensen en landen werken beter met elkaar samen, en dan zal je toch altijd een gemeenschappelijke taal nodig hebben. Engels, hoewel misschien niet de eerste taal qua mensen die het als moedertaal hebben, wordt wel in een flink aantal landen als eerste taal gesproken, Canada bijvoorbeeld.

Zei de jongen die op het Tweetalig VWO zit.
Some say in ice
  zaterdag 1 mei 2004 @ 10:34:28 #21
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_18806602
Waarschijnlijk is het niet meer belangrijk om correct Nederlands te schrijven/spreken Ik erger me er ook mateloos aan wanneer in de krant of in het journaal of elders op tv/tijdschriften etc, blunders worden gemaakt.

Ze moeten alle journalisten en andere vakmensen die te maken hebben met het geschreven of gesproken woord, iedere week een dictee laten afnemen, bij meer dan 3 fout, krijgen ze zweepslagen
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_18806640
quote:

Iedereen doet dat, geen idee waar dat aan licht.
pi_18806668
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 10:37 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Iedereen doet dat, geen idee waar dat aan licht.
Ik weet niet of je dat expres zo schreef,maar het is wel LIGT!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_18807004
dat hij bold gebruikt heeft toch wel een reden
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:18:27 #25
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_18807059
dt fouten merk je heel dikwijls in Nederland. In België werd er op school tot vervelens toe gehamerd op de spelling. Maar dat wil men ook gaan aanpassen, ze vinden de stijl en het onderwerp belangrijker als de spelling zelf. belachelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')