Eindhovens Dagblad:
PSV haalt nieuwe Romario naar Eindhoven
Door NATASJA WEBER
Vrijdag 7 mei, HAARLEM - Elf jaar na het vertrek van de kleine Braziliaan naar Barcelona, heeft PSV een nieuwe Romario gestrikt: Romario Sabajo uit Amsterdam. De vijftienjarige jeugdinternational komt over van HFC Haarlem. Hij speelt volgend seizoen in de B1 van PSV.
Toen Romario de Souza Faria in 1988 furore maakte op de Olympische Spelen en vervolgens naar Eindhoven verkaste, moest de Amsterdamse Romario nog geboren worden. Toch heeft junior zijn wereldberoemde naamgenoot van jongs af aan op de voet gevolgd. 'Ik ben al mijn hele leven fan van Brazilië en dus ook van Romario. Op het WK in 1994 heb ik alle wedstrijden van Brazilië op televisie gezien', zegt Romario Sabajo die destijds vijf jaar oud was.
De toekomstige PSV'er kreeg twee dagen na zijn geboorte zijn fameuze voornaam toebedeeld. Niet zijn vader of moeder, maar z'n broer was hiervoor verantwoordelijk. Romario junior: 'Toen ik werd geboren had ik nog geen naam. Mijn vijf jaar oudere broer noemde me telkens Romario en mijn ouders vonden dat eigenlijk wel een hele goeie naam.'
Wie denkt dat PSV de nieuwe Romario hoofdzakelijk om zijn voornaam in huis heeft gehaald, heeft het volgens zijn vader Paul Bosman helemaal mis. 'Natuurlijk is het grappig dat hij de tweede Romario van PSV wordt', vindt Bosman. 'Maar het gaat voornamelijk om zijn voetbalkwaliteiten.' Romario Sabajo is een aanvallend ingestelde speler die als links- en rechtsbuiten en op '10' uit de voeten kan. Zijn vader: 'Romario is explosief en fysiek sterk. Het is goed voor zijn ontwikkeling dat hij naar PSV gaat. Ik heb er een heel goed gevoel over. Ik ben altijd supporter geweest van PSV én natuurlijk van Romario. Helaas heb ik hem nooit live zien spelen. Twee keer heb ik stad en land afgereisd om Romario aan het werk te zien, maar beide keren was hij geblesseerd.'
Behalve PSV toonde ook Ajax interesse in de Amsterdammer. Voor Romario was het echter geen optie om zijn loopbaan in zijn woonplaats voort te zetten. 'Bij Ajax ken ik iedereen. Daar spelen veel vrienden en neven met wie ik altijd op straat heb gevoetbald. Waarschijnlijk zou ik dan te veel worden afgeleid en voornamelijk zitten te geinen op de training. Bij PSV ken ik bijna niemand en kan ik me in een rustige omgeving op het voetballen concentreren.'
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!spits!