quote:
Op vrijdag 30 april 2004 18:19 schreef trueblue het volgende:
Die Dove-reclame, 2 van de vrouwen die in die reclame zitten zijn gewoon slank...ik begrijp niet dat men dat "vol" en "mollig" noemt.
[..]
Manipulatie van de geest.
De commercie wint enorm terrein en kan zich meer vrijheden, om de dienst uit te maken, veroorloven dan ooit. Dat zie je duidelijk terug in de commercials zelf. Laat je dus niks wijsmaken door de gemoderniseerde, grootschalige variant van de middeleeuwse kwakzalver die langs de dorpen ging om zijn waren aan te prijzen met de meest creatieve lulverhalen.
Het kan zeker geen kwaad om sommige producten ook daadwerkelijk eens te proberen, want het sluimerende gevaar zit hem niet in de producten zelf, maar in de subtiel aan terrein winnende opvatting dat de commercie je het ideale en werkelijke leven voorschotelt dat per definitie geleefd móét worden. Het is nog niet al te lang geleden dat mensen enorm moesten lachen om deze overdreven versies van de werkelijkheid, die té absurd waren om onbewust toch tot je door te laten dringen. Je moest wel heel erg stom zijn wilde je je dat op die manier laten aansmeren.
In de loop der tijd, en dat is dus snel gegaan, hebben de reclamemakers de kunst en de psychologie van het verkopen enorm verbeterd en daardoor hebben ze het voor elkaar gekregen dat heel veel mensen zich niet eens meer bewust zijn van het doel dat de reclamemakers voor ogen hebben en de psychologische subtiliteiten waarmee ze dat doel bereiken.
Door in te spelen op angsten, hebzucht, gemakzucht en emoties die normaal gesproken een veel diepere gedachtengang nodig hebben en veel meer werk vereisen om op de lange termijn aangepakt te kunnen worden, wordt er nu door de commercie een korte termijn oplossing verzonnen onder het motto: alles moet sneller en gemakkelijker. Net zo goed als dat je jezelf een gezonde levensstijl kunt aanmeten die tijd, energie en discipline vergt kun je tegenwoordig ook dieet
producten kopen, met de belofte dat dat een snellere en gemakkelijkere variant zou zijn van al het harde werk. Helaas blijkt dat dan toch een quick-fix, want misschien kun je op korte termijn wel voor elkaar krijgen dat je wat slanker wordt; je zult het product toch moeten blijven gebruiken als je slank wilt blijven. Daarom kun je je beter meteen richten op een methode die goedkoper en doelgerichter is op de lange termijn: gezond verstand, wilskracht en discipline.
Daarnaast lijkt het nu alsof de commercie zich naar de werkelijkheid schikt en niet andersom. Dát is nog de grootste verdienste van de commercie: dat ze het doen voorkomen alsof ze het volk alleen maar geven wat ze willen en dat ze alleen maar een behoefte bevredigen. De werkelijkheid is echter dat ze wel degelijk de macht hebben om een behoefte te creëren om vervolgens te doen alsof de consument er in eerste instantie om gevraagd heeft.
De grote kracht van de hedendaagse commercial ligt in het feit dat een commercial eigenlijk beknopt vermaak op zichzelf geworden is; Een bron van plezier, bewondering, inspiratie of ergernis dat zijn vaste plek in de hedendaagse samenleving heeft weten te veroveren.