abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19452639
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 15:28 schreef KingB het volgende:
Ook lijken de prestaties van 2100+ mA batterijen me goed. Zeg t me als ik t mis heb alsjeblieft.
Je hebt het niet mis Een set van 4 NiMH AA-penlites van 2100 mAh heeft een energie inhoud van 4 * 1,2 * 2,100 = 10,08 Wh. En Li-ion accu can 7,4 volt en 1500 mAh heeft een energie inhoud van 11,1 Wh. Je ziet het, slechts een marginaal verschil. Een Li-ion accu is meestal wel duurder maar gaat ook langer mee. Daarom is het verschil in de praktijk tussen Li-ion en NiMH zeer klein. Het enige voordeel wat NiMh natuurlijk heeft is dat je er in noodgevallen natuurlijk alkaline penlites in kunt stoppen, hoewel je die in no-time leegtrekt.

Veel belangrijker is het hoe zuinig een camera met die energie omgaat. Daar kom je alleen in de praktijk achter, of door grondige testen zoals die van www.dpreview.com te lezen.

Een paar camera's die iets voor jou zouden kunnen zijn: (voor prijzen zie de [url=http://www.tweakers.net/pricewatch[/url]

Canon Powershot S1 IS (gestabiliseerde lens!!)

Nikon Coolpix 8700

FujiFilm FinePix S5000Z

Dit is slecht een kleine greep, maar ik zou zeggen probeer eens zelf de buying guide van dpreview.com uit: http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
  donderdag 27 mei 2004 @ 19:33:28 #177
80030 KingB
Ook gezellig
pi_19454165
4mp
Olympus C-4000 Zoom
Konica Minolta DiMAGE Z2
Olympus C-750 UZ
Olympus C-770 UZ
5mp
Olympus C-5050 Zoom

Deze camera's komen uit de test rollen als ik mn parameters afstel op wat ik zoeken de modellen met lithium ion verwijder... :
Groot zoombereik optisch
veel handmatig naast auto instellingen bv sluitertijden
De modellen die jij aankaartte komen er niet uit...zit daar iets aan wat ik vergeet?
Wat zijn de pros en cons van deze toestellen (de Dimage Z2 lijkt me een leuk toestel maar dat komt ook door zn looks)

@JeroenH Thanks voor je snelle reactie ben weer wat wijzer zo!!!
I can't believe it's not butter!
fotoboekske
  donderdag 27 mei 2004 @ 21:03:20 #178
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_19456634
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 15:28 schreef KingB het volgende:
Hoi, ik zit met een flinke twijfel, het valt te raden: ik zoek een digitale camera

Wat ik zoek is een camera die boven de 3*zoomklasse zit(optisch uiteraard) maar ook weer niet zo groot en duur als een spiegelreflex heb gewoon geen budget daarvoor.

De camera heb ik t liefst met batterijen ipv lithium, voornamelijk vanwege het gemak waarmee AA batterijen verkrijgbaar zijn, veel fabrikanten veranderen vaak de accu’s waardoor je opeens geen nieuwe accu meer zou kunnen kopen of t halve land afmoet voor je ze nog vind. Ook lijken de prestaties van 2100+ mA batterijen me goed. Zeg t me als ik t mis heb alsjeblieft.
De camera gaat ook mee naar zandvoort (circuit) af en toe, dus wil wel een (klein) beetje snelheid en evt. een multifoto / burstfunctie.

Ook t liefst met een voet voor een andere flitser.
Het aantal MP (3 of 4, misschien 5) ben ik nog niet uit, zal ik waarschijnlijk aan de prijs overlaten max 500 euro.
Alvast bedankt voor de bijdrages
Ehmm daar komt de canon fan weer, de Canon Powerschot A80 heeft alles wat je zoekt en je krijgt nog wat wisselgeld terug van je 500 euro.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_19457997
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 21:03 schreef Klonk het volgende:
Ehmm daar komt de canon fan weer, de Canon Powerschot A80 heeft alles wat je zoekt en je krijgt nog wat wisselgeld terug van je 500 euro.
quote:
een camera die boven de 3*zoomklasse zit
De A80 is mooi maar niet voor iedereen geschikt.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 00:15:08 #180
80030 KingB
Ook gezellig
pi_19461828
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 21:03 schreef Klonk het volgende:

[..]

Nee sorry geen Canonfan voor je hier.. Moet bekennen dat de Canons goeie camera's zijn, maar t is de beperking van 3*zoom die me tegenhoud, heb al met de A70, A75 en de A80 gestoeid (werk zelf bij een grotere (moderne, if you catch my drift) electronicaketen, alleen is t assortiment op hoger gebied niet echt boeiend, sterker nog: niet aanwezig... Dus daardoor gelijk minder bedreven met de de verschillende modellen in dit soort series maar ik kom er hopelijk nog wel uit

De S1 is ook een goeie, snap niet helemaal waarom de comparison m niet meenam (al gevonden, t flitservoetje das te verwaarlozen voorlopig) ik neem m wel mee die Optical Image Stabilizer is zeker bij 10-zoom wel prettig
De 8700 is met 864 euro ietsje maar dan de 500 die ik overheb verder wel een gaaf ding! Eens bekijken wat de verschillen zijn met zn 4 en 3 mp broertjes die onder de 500 zitten
De S5000 mag nog even meeliften nu de hersenen niet meer om te redeneren...

[ Bericht 23% gewijzigd door KingB op 28-05-2004 00:59:31 ]
fotoboekske
pi_19464987
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 19:33 schreef KingB het volgende:
4mp
Olympus C-770 UZ

Deze camera's komen uit de test rollen als ik mn parameters afstel op wat ik zoeken de modellen met lithium ion verwijder... :
Groot zoombereik optisch
veel handmatig naast auto instellingen bv sluitertijden
De modellen die jij aankaartte komen er niet uit...zit daar iets aan wat ik vergeet?
Wat zijn de pros en cons van deze toestellen (de Dimage Z2 lijkt me een leuk toestel maar dat komt ook door zn looks)
Deze Olympus lijkt mij zelf ook een goede nieuwe camera. Veel goede dingen van gelezen. Alleen heeft WEL een accu. Ik heb het op veel plaatsen ook gelezen dat ie op baterijen werkt. Helaas, als je bij olympus de handleiding download staat erin dat hij een accu heeft.
Voordeel is wel dat ie afstandsbediening heeft. Lijkt mij zelf erg makkelijk.
Ik heb hem nog niet gekocht omdat ik er nog niet uit ben wat ik wil. Deze of een een DSLR. Het prijsverschil is erg groot. Maar het verschil in mogelijkheden is ook groot. Ben alleen bang dat ik een Compact makkelijker pak dan een DSLR dus ben nog aan het denken wat ik wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door TsiisSkaaf op 28-05-2004 10:46:18 ]
pi_19466054
Waarom ben je zo fel tegen een Li-ion accu? Ik heb met beide soorten (Li-ion en NiMH cellen) gewerkt maar ik zie echt geen grote verschillen.

Het 'voordeel' (bewust tussen aanhalingstekens) dat je ook alkalines zou kunnen gebruiken is maar klein omdat een beetje digicam die in no-time leegslurpt.
pi_19466194
JeroenH, ik heb weleens in een dierentuin gestaan met lege batterijen! Toen 4 duracell-batterijen gekocht (wel duur, maar ja ...) in zo'n kiosk en ik heb wekenlang met diezelfde batterijen gedaan (Nikon Coolpix 990) dus dat 'minimale voordeel' vind ik juist heel belangrijk.

Helaas heeft de Minolta A2 ook een eigen accu, waardoor een noodsituatie echt fataal is: Accu leeg -> Pech voor de rest van de dag! Of nog een 2e accu erbij kopen, die ook al stervens duur is en zeker weten dat je altijd een opgeladen accu hebt (Maar die garantie heb je eigenlijk nooit)

Nadeel van die batterijen is uiteraard dat ze groter en zwaarder zijn dan een accu.
pi_19466695
Ik fotografeer bij vlagen bijzonder veel maar ik ben in al die jaren misschien maar twee of drie keer tegen een lege accu aangelopen. Begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen NiMH maar met goed 'accu-management' hoef je geen problemen te hebben. Als ik van te voren aan zie komen dat ik veel ga fotograferen dan zet ik het LCD uit, dan ik er echt ruim een dag tegenaan. En zelfs als mijn battery-low lampje knippert kan ik zonder LCD nog een tijd voort.

Let trouwens ook op: in sommige moderne camera's die met een Li-ion accu werken passen ook lithium-fotobatterijen. Deze batterijen zijn niet goedkoop maar kun je jarenlang bij je dragen voor noodgevallen.

Wat ik je vooral probeer duidelijk te maken is dit: het zou zo jammer zijn als je een goede camera links laat liggen alleen maar omdat er een verkeerd accu-systeem in gaat.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 12:14:46 #185
80030 KingB
Ook gezellig
pi_19469005
quote:
Let trouwens ook op: in sommige moderne camera's die met een Li-ion accu werken passen ook lithium-fotobatterijen. Deze batterijen zijn niet goedkoop maar kun je jarenlang bij je dragen voor noodgevallen.
Weet je zo ook welke camera's (in de klasse die ik zoek) deze funtie hebben dus én batterijen én accu? Ben namelijk niet bang voor de levensduur per lading, een beetje nadenken voor je m gebruiken gaat is alles wat je nodig hebt..
quote:
Wat ik je vooral probeer duidelijk te maken is dit: het zou zo jammer zijn als je een goede camera links laat liggen alleen maar omdat er een verkeerd accu-systeem in gaat.
Ben ik met je eens, ik heb alleen de vrees dat na verloop van tijd er geen accu meer te krijgen is voor zo'n model, dat zie ik helaas vaak gebeuren, en dan sta je daar met je camera... Bij sony is dat bijvoorbeeld t geval dat oude infolithium accu's niet meer te leveren zijn, terwijl je cam verder nog 100% is.

@TsiisSkaaf : Das wel typisch dat dat verkeerd staan aangegeven, ach ja weer minder om over te twijfelen

[ Bericht 4% gewijzigd door KingB op 28-05-2004 12:25:23 ]
fotoboekske
pi_19470237
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 12:14 schreef KingB het volgende:
Weet je zo ook welke camera's (in de klasse die ik zoek) deze funtie hebben dus én batterijen én accu? Ben namelijk niet bang voor de levensduur per lading, een beetje nadenken voor je m gebruiken gaat is alles wat je nodig hebt..
Nee, geen idee. Een goede bron hiervoor zijn de grote reviewsites (www.dpreview.com, www.imaging-resource.com, www.dcresource.com en www.steves-digicams.com)
quote:
Ben ik met je eens, ik heb alleen de vrees dat na verloop van tijd er geen accu meer te krijgen is voor zo'n model, dat zie ik helaas vaak gebeuren, en dan sta je daar met je camera... Bij sony is dat bijvoorbeeld t geval dat oude infolithium accu's niet meer te leveren zijn, terwijl je cam verder nog 100% is.
Die angst lijkt me niet gegrond. De BP-511 die in mijn G1 gaat wordt door Canon in nog veel mneer apparaten gebruikt. Die zal nog heel lang verkrijgbaar zijn.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 mei 2004 @ 11:29:11 #187
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_19490308
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:04 schreef JeroenH het volgende:

[..]
Die angst lijkt me niet gegrond. De BP-511 die in mijn G1 gaat wordt door Canon in nog veel mneer apparaten gebruikt. Die zal nog heel lang verkrijgbaar zijn.
Er zijn voor de BP511 ook nog vreemdmerkvarianten met een hogere capaciteit leverbaar .

De weerstand tegen een Li-ion-accu ontgaat mij ook helemaal. Het argument dat je bij opkomend spanningsgebrek geen AA-batterijen kunt inzetten snijdt slecht ten dele hout: de stroomconsumpitie van een digicam is zodanig dat een AA-batterij het maar bijzonder kort uithoudt en het komt dus neer op een extra half uurtje fotograferen, mits de flits niet meer gebruikt wordt.

Beter dan welke accu dan ook is het om goed met de stroomverbruikers te leren omgaan, dus wanneer je niet fotografeert het LCD uitzetten, wanneer je een tijdje geen opnamen verwacht de hele camera uit.

Is het goed omgaan met de stroomverbruikers eenmaal een routine geworden, dan gaat je accu zo'n twee keer zo lang mee of het nou een setje NiMH's of een Li-ion is.

Zelf redt ik met de Canon S1IS(AA's een hele dag fotograferen op één setje NiMH accu's van (schrik niet) 600 mAh . Maar toch maar een paar setjes van 1700 mAh voor de S1 gealloceerd Een setje AA-batterijen heeft in de S1 een levensduur van slechts 20 minuten -
Met de G5 (Li-Ion) doet op één acculading een paar dagen.

Waar je met accu's nog meer rekening mee moet houden is met het ontlaadkarakter.
Een NiCd of een NiMH-accu heeft de onhebbelijkheid om vrij abrupt leeg te zijn, kort nadat de waarschuwing op je scherm gaat knipperen, houdt je camera het voor gezien.
Een Li-Ion geeft meer marge en laat ruim van tevoren zien dat de fut er binnen afzienbare tijd uit is, je kunt dan dus naar voorbeeld van JeroenH 'energiezuiniger' gaan fotograferen om het definitieve eind nog een stukje uit te stellen .

Overigens is een extra BP511 niet noemenswaardig duurder dan twee setjes accu's en een snellader die je bij een AA-gebonden camera nog even moet aanschaffen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 30 mei 2004 @ 14:44:04 #188
14337 BierKoning
Bier 4 Ever!!
pi_19512671
Ik zoek nogsteeds een goede camera, maar ben een beetje afgestapt van de canon a70/a75

Ik denk nu aan de Digital IXUS IIs.

Deze is klein, licht, is van metaal, heeft een accu, sd geheugen, en maakt volgens de revieuws snel foto's, erg makkelijk dus om mee te nemen (bv met uitgaan ofzo), maar ook goed genoeg om foto's mee te maken met vakantie en alles.

Enig minpuntje is dat er "maar" 0.2 ipv 0.3 optische zoom op zit, wat voor hinder heb ik hier van, en gebruik je dit meer dan digitale zoom?

Heeft iemand ervaringen met deze camera, of weet iemand waarom ik deze NIET zou moeten kopen?
  zondag 30 mei 2004 @ 14:49:37 #189
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_19512790
quote:
Op zondag 30 mei 2004 14:44 schreef BierKoning het volgende:
Ik zoek nogsteeds een goede camera, maar ben een beetje afgestapt van de canon a70/a75

Ik denk nu aan de Digital IXUS IIs.
[afbeelding]
Deze is klein, licht, is van metaal, heeft een accu, sd geheugen, en maakt volgens de revieuws snel foto's, erg makkelijk dus om mee te nemen (bv met uitgaan ofzo), maar ook goed genoeg om foto's mee te maken met vakantie en alles.

Enig minpuntje is dat er "maar" 0.2 ipv 0.3 optische zoom op zit, wat voor hinder heb ik hier van, en gebruik je dit meer dan digitale zoom?

Heeft iemand ervaringen met deze camera, of weet iemand waarom ik deze NIET zou moeten kopen?
volgens mij zit er eerder 2x optische zoom op dan 0.2x...
optische zoom is veel beter dan digitale zoom, bij digitale zoom maakt hij zeg maar een uitsnede van de foto, de beeldkwaliteit gaat dus achteruit.
ik denk eerlijk gezegt dat je die optische zoom niet zo heel erg nodig hebt voor "uitgaanfoto's"
pi_19512836
Optische zoom gebruik je altijd, en digitale zoom nooit, want dan heb je kwaliteitsverlies.
En of je deze moet kopen, tja, ligt eraan wat je wilt gaan doen met je camera. Hij is wel goed, maar je kunt er uiteraard niet zoveel mee als met de zgn. pro-sumer modellen.
Dat zul je zelf moeten beslissen.
pi_19513432
lastig
pi_19513460
trouwens, voor de zoekenden...

http://www.postbank.nl/in(...)?FormLinkId=69892692

een selectie van de postbankshop! ziet er erg goed uit!
quote:
HP Photosmart R707:
5,1 megapixels, 24 x zoom (3 x optisch, 8 x digitaal), 3,8 cm. LCD-display, 32-MB intern geheugen, geïntegreerde rode ogen verwijderfunctie, oplaadbare lithium-ion batterij, oplader en 1 jaar garantie

Inclusief:
  • Gratis extra 128-MB geheugenkaart t.w.v. ¤ 59,-
  • Gratis Gold Account van FotoXS t.w.v. ¤ 29,95
  • Gratis Medium Fotoalbum van FotoXS t.w.v. ¤ 19,95
  • en dat voor maar 300 flippo's! volgens mij een erg mooie aanbieding, met die 128 MB kaart er extra bij ben je ook klaar om op pad te gaan!
      maandag 31 mei 2004 @ 01:12:20 #193
    67128 capibar
    Ondertitels zijn overschat.
    pi_19526777
    foutje
    pi_19527319
    Een tip van mij:

Let er goed op wat je met die camera wilt doen. Ik heb me zwaar verkeken op de zoom-opties Ik wil meer, meer, meer........

* PdeHoog gaat wel sparen voor een ECHTE camera (EOS300D of zo met allemaal leuk glaswerk )
    heeft nu een Canon Powershot A75; afgezien van de beperkte zoom leuk speelgoed
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_19527407
    quote:
    Op donderdag 20 mei 2004 21:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met die shutterlag (ontspanvertraging) kun je heel goed leren omgaan, en bovendien is een digiflex ook niet bepaald vertragingsvrij, er zal altijd nog scherpgesteld moeten worden en die spiegel moet ook nog even uit de stralengang verdwijnen alvorens er een opname wordt gemaakt.

De kunst is een goeie omgang met een tweetrapsontspanner. Je zet hem voor de opname in het eerste drukpunt waarmee de camera scherpstelt en de juiste belichting instelt. Wanneer je de gewenste actie ziet druk je hem door en de camera ontspant vrijwel vertragingsvrij, alle te meten waarden zijn dan immers al bekend en ingesteld waardoor geen tijd meer verloren gaat .

Het vertragingsvrij ontspannen van een digicompact is overigens iets wat je gewoon kunt oefenen, door het goede gebruik van de tweetrapsontspanner kun je trouwens heel lekker spelen met de diverse automatieken in je camera, je kunt lichtmeten en scherpstellen waar je maar wilt, zolang je de ontspanner netjes in het eerste drukpunt houd, houdt de camera de gemeten waarden vast.
    Dit kan ik beamen. Het kostte mij even moeite, maar als je het eenmaal doorhebt...... Zo heb ik een redelijk snelvarende boot kunnen kieken met maximale zoom zodat-ie mijn hele LCD-scherm vulde en dan op het goeie moment doordrukken. Je moet alleen van te voren een beetje kunnen inschatten waar het onderwerp zich gaat bevinden.

Het enige probleem wat je dan kunt hebben is met hele beweeglijke en onvoorspelbare onderwerpen (zoals insecten e.d. en vogeltjes ).
    * PdeHoog doet verwoede pogingen om ze op de CCD te krijgen, maar het wil nog niet helemaal lukken
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      maandag 31 mei 2004 @ 10:44:23 #196
    65884 Caar2
    Het leven is mooooooooiii.....
    pi_19529939
    vraagje:

Ik ga vanmiddag op vakantie, nu vraag ik mij af of mijn canon 300D door de x-ray mag op
    schiphol????????? En, ook mijn cf-kaartje. Of is het beter van niet. Of kan het totaal geen kwaad...
      maandag 31 mei 2004 @ 11:22:44 #197
    17510 _wie
    Tweeterholic :-)
    pi_19530698
    Ik heb nu ook eindelijk besloten dat ik een digi camera moet hebben. Ik ga over een aantal weken naar AThene (OS) en dat moet natuurlijk vastgelegd worden. Helaas nemen mijn ouders de digicam mee (Sony PSC72 ofzo) en zal ik dus een eigen moeten vinden.

Mijn budget is helaas niet ruim +/- 150 euro. Veel verreisten heb ik niet maar hij moet voornamelijk klein en zeer compact zijn, omdat ik veel onderweg ben en eventueel in mijn broekzak moet passen. en toch ook wat leuke foto's mee kunnen maken.
    Na wat researchen ben ik de Minolta Dimage X20/21 tegengekomen. klein, 2 megapixel en filmpjes opnemen (wat ik ook leuk vind) zal dit wat voor me zijn? Of zijn er nog camera's die ook aan deze paar verreisten voldoen?
    pi_19530913
    quote:
    Op maandag 31 mei 2004 10:44 schreef Caar2 het volgende:
    vraagje:

Ik ga vanmiddag op vakantie, nu vraag ik mij af of mijn canon 300D door de x-ray mag op
    schiphol????????? En, ook mijn cf-kaartje. Of is het beter van niet. Of kan het totaal geen kwaad...
    ik vond hier onderstaand antwoord:
    quote:
    Should I be have any concerns about putting my digital camera through the X-Ray machines at the airport?

Nope, there is no evidence that putting your camera through those machines causes any harm.
    pi_19530924
    quote:
    Op maandag 31 mei 2004 10:44 schreef Caar2 het volgende:
    vraagje:

lekker
    volgens mij moet het geen probleem zijn eigenlijk! Ik denk dat er dan al tal van camera's gesneuveld zijn... En je kan hem eruit halen en tussen je sleutels leggen zeg maar...
    fijne vakantie!!!! lekker veel foto's maken! waar ga je heen?
    pi_19530958
    quote:
    Op maandag 31 mei 2004 01:41 schreef PdeHoog het volgende:
    Een tip van mij:

Let er goed op wat je met die camera wilt doen. Ik heb me zwaar verkeken op de zoom-opties Ik wil meer, meer, meer........

* PdeHoog gaat wel sparen voor een ECHTE camera (EOS300D of zo met allemaal leuk glaswerk )
    heeft nu een Canon Powershot A75; afgezien van de beperkte zoom leuk speelgoed
    Pdehoog, maak je die foto's van het delftse hout 'gewoon' met je canon A75? wow, dan ben je zeker goed!
    gebruik je nog een extra opklik-lens zeg maar? Of met je ingebouwde canon?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')