abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19032964
Help, ik zit met een dilemma. En hoop in dit topic een stukje verder te komen.

Op dit moment ben ik heel erg te vreden over mijn Olympus C3000zoom welke ik nu drie jaar in mijn bezit heb. Alleen ik loop er steeds vaker tegen aan dat mijn de 3x optische zoom te klein is.
Vandaar dat ik opzoek ben naar een nieuwe digitale camera. Mijn oog viel, een tijdje geleden al, op de Canon EOS 300d. Ik was er helemaal van overtuigd dat ik die wou hebben, semi-professionele camera, verwisselbare lenzen.
Vorige week ben ik naar een goede fotozaak gegaan om informatie. De verkoper rade het me enigsinds af om een een digitale spiegelreflex camera te kopen. Volgens hem kan ik beter een normale digitale camera kopen met een groot zoom bereik. Zoals een Olympus C-750uz welke 10x optische zoom heeft. Weer een Olympus vanwege de kwaliteit en ik erg tevreden ben over mijn huidige Olympus en het alleen om het zoomen gaat.
Kwa prijs zit er ook veel verschil in. Zo'n ¤ 1000,-.

Ik ben geen professionele fotograaf maar wil wel graan mooie foto's maken tijdens mijn vakantie dan niet alleen foto's voor de lol maar ook foto's van de omgeving en daar wat aandacht aan besteden.

Nu is mijn vraag aan jullie, ervaren digitale fotograven, wat is jullie visie van mijn dilemma? Nog even kort wat ik wil:
Ik wil meer zoom bereik en een goede kwaliteit van foto's, ook in het donker. Waarbij een prijs/kwaliteid verhouding ook een beetje meespeeld.
Wat zouden jullie mij aanbevelen? Andere camera's mogen ook aangevoerd worden (ben niet gebonden aan een merk)
  maandag 10 mei 2004 @ 22:46:59 #52
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_19032977
Ik heb toch definitief gekozen voor de Olympus mju 410.
Omdat ik geen zin heb in gezeik ga ik niet zeggen waar ik hem heb gekocht

Heb nog niet overdreven met het apparaatje kunnen spelen, maar ik heb wel al gemerkt dat hij wel behoorlijk wat sneller reageert dan de Canon PS A80 die ik in mijn handen heb gehad en ook een stuk lekkerder in mijn handen ligt.

Ik vind de ritsratsklaar van dit ding prima, ik weet toch dat ik 99% van de tijd niet om heel speciale instellingen verlegen ga zitten met dit ding... hij is voor de 'kiekjes'. Echte foto's maak ik wel met mijn spiegelreflex.

Wat voor merk tas(je) is trouwens aan te raden voor die cameraatjes?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_19033964
Lowepro, of Vanguard.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 15:53:52 #54
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_19048144
Ik wil me binnen aanzienbare tijd een digitale camera aanschaffen. Het zal echt een camera worden voor het huis-tuin-en-keuken fotograferen, en ook deels als hebbeding fungeren zeg maar.

Nu wil ik er max. ¤ 300,- aan uitgeven (excl. eventuele extra mem. stick) Met welke digitale camera heb ik in die prijsklasse de meeste waar voor mijn geld?
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:04:47 #55
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_19048464
Canon A75 zit rond die 300 euro, krijg je een prima camera, je kunt van alles handmatig instellen (diafragma, sluitertijd).

maar ik ben een beetje canon fan, dus niet echt objectief.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_19048757
Ik wil al geruime tijd een spiegelreflex camera (ivm. prijs analoog), en nu komt de Canon EOS 3000N (incl. Originele 28-80 mm zoomlens) wel mooi in beeld. Ware het niet dat ik nergens echt goede reviews kan vinden.

Ik wil weten of het nou een gogo of een no-go is. Het is al alternatief op mijn huidige Canon Digital Ixus v1 (die echt niet meer kan voor geavanceerde kiekjes)

[ Bericht 29% gewijzigd door Geqxon op 11-05-2004 16:35:17 ]
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:23:01 #57
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_19048992
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:04 schreef Klonk het volgende:
Canon A75 zit rond die 300 euro, krijg je een prima camera, je kunt van alles handmatig instellen (diafragma, sluitertijd).

maar ik ben een beetje canon fan, dus niet echt objectief.
Is wel eerlijk!

Vriend van me is helemaal Sony freak, dus die adviseerde me de Sony dsc-p52.

De minolta dimage z1 schijnt ook wel goed te zijn (althans volgens de consumentenbond)
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:32:12 #58
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_19049248
sony's zijn prima camera's maar mist de mogelijkheid om handmatig dingen in te stellen, een vriend van me heeft de P72 van sony, niets mis mee, maar voor mij persoonlijk mist ie een aantal dingen (zoals het handmatig instellen)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_19049450
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:15 schreef Geqxon het volgende:
Ik wil al geruime tijd een spiegelreflex camera (ivm. prijs analoog), en nu komt de Canon EOS 3000N (incl. Originele 28-80 mm zoomlens) wel mooi in beeld. Ware het niet dat ik nergens echt goede reviews kan vinden.

Ik wil weten of het nou een gogo of een no-go is. Het is al alternatief op mijn huidige Canon Digital Ixus v1 (die echt niet meer kan voor geavanceerde kiekjes)

De 3000N is volgens mij niet digitaal?
pi_19049775
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:39 schreef JeroenH het volgende:

De 3000N is volgens mij niet digitaal?
Jeroen, ik denk dat dat ook de bedoeling is, niet iedereen wil de extra prijs betalen voor digitaal.

@TsiisSkaaf (wat een naam ), digitale spiegelreflex (DSLR) kan natuurlijk, heb ik zelf ook en bevalt prima, maar let er op dat een goede telelens nog een extra investering vraagt. Daarnaast is zoon DSLR met twee lenzen (een normal en een tele) niet erg compact te noemen wat voor op vakantie misschien wat onhandig is. Als het alleen om vakantie gaat is een DSLR misschien wat overkill, als het echt je hobby is, is het wel mooi spul. (De Nikon D70 is als hobbycamera misschien meer geschikt als de canon, meer mogelijkheden) Meer kan ik er ook niet over zeggen...
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_19049793
Daar was ik al achter gekomen Maar wat ik dus wil weten is of het geklooi met filmrolletjes en wachten tot hij vol zit wel de moeite waard is, aangezien ik nu een digitale camera heb (met in mijn zicht minder goed beeld).
pi_19049931
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:50 schreef luap het volgende:
Jeroen, ik denk dat dat ook de bedoeling is, niet iedereen wil de extra prijs betalen voor digitaal.
Ah, dat wist ik niet. Ik was in de war omdat we hier in het topic zitten waar mensen op zoek zijn naar een digitale camera...... vandaar.
pi_19050005
Tja, ik weet van mezelf dat ik het niet meer zou doen. Ik denk nl dat het me enorm zou frustreren, het niet meteen terug kunnen kijken van plaatjes, het moeten betalen voor elke foto die je maakt het in moeten scannen omdat je anders niet mee aan de FOK fotowedstrijd mee kunt doen...

Maar ik probeer dan ook veel dingen uit en dat doe je dan gewoon niet meer zo. Elke keer is het dan van klik, -> 0.25 euro weg, klik -> 0.25 euro weg, of in continuous mode: klik,klik,klik -> 0.25 euro weg-> 0.25 euro weg-> 0.25 euro weg. Tel maar op... we zitten al op 1.50 euro. En ik schiet op een leuke wandeling 100 foto's of meer en dan is dat niet leuk meer. Maar dat is geheel persoonlijk.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_19053390
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe Digitale camera aan te schaffen en nu viel mijn oog op de Fujifilm Finepix S5000. Is dit een beetje een goede camera? Ik wil er gewoon goede foto's mee maken en eventueel laten ontwikkelen, is daar de 3MP genoeg voor? En de zoom moet ook voldoende zijn, maar dat lijkt me bij dit model wel in orde.
Ook zou ik er van die foto's mee willen maken waarbij je een lange sluitertijd hebt(en bewegende lichten dus van die slierten worden).
Hier nog wat specificaties:

Resolutie max. 2816 x 2120
Beeldpunten 3,1 megapixel
Lens 37 - 370 mm.
Optische zoom 10 x
Digitale zoom 2,2 x
Gevoeligheid 200, 400, 800
Scherpstelling automatisch, handmatig
Zoeker LCD viewfinder
LCD-scherm 1,5 inch
Geluid opnemen
Opslagmedium xD Picture Card
Interface USB,video-out
Overige bijzonderheden Compactflash kaarten via optionele adapter
pi_19053585
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 19:30 schreef The_Snake het volgende:
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe Digitale camera aan te schaffen en nu viel mijn oog op de Fujifilm Finepix S5000. Is dit een beetje een goede camera? Ik wil er gewoon goede foto's mee maken en eventueel laten ontwikkelen, is daar de 3MP genoeg voor? En de zoom moet ook voldoende zijn, maar dat lijkt me bij dit model wel in orde.
Ook zou ik er van die foto's mee willen maken waarbij je een lange sluitertijd hebt(en bewegende lichten dus van die slierten worden).
Dan zul je aan de S5000 een goede camera hebben. Bedenk bij de aanschafprijs wel dat er nog één of twee sets van 4 NiMH-accu's (AA/penlite) bij moeten, een oplader daarvoor en ook een groter geheugenkaartje Ik denk dat je zeker in het begin aan één set accu's voldoende hebt, de camera doet zeer lang met één accu-lading.
Wel één nadeeltje: de camera is niet al te snel, er zit een relatief lange tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het nemen van de foto.

Voor meer info: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5000/
pi_19053598
quote:

[...]
Ik heb hem nog niet zo lang (2 maanden ofzo) maar ben er al erg tevreden over.
De kwaliteit is top en hij is nog goed handelbaar ook.
Alleen de knopjes zitten een beetje dicht bij elkaar (als ik soms een foto neem wil ik wel eens een knopje indrukken met me gezicht ).

Nog vragen?

(wel een mooi statief erbij kopen voor die zoom en lange sluitertijd)
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
pi_19053639
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 19:39 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Bedenk bij de aanschafprijs wel dat er nog één of twee sets van 4 NiMH-accu's (AA/penlite) bij moeten, een oplader daarvoor en ook een groter geheugenkaartje

Voor meer info: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5000/
ik heb een xD kaartje van 64 MB voor 10 eurie's erbij gekocht
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
  dinsdag 11 mei 2004 @ 20:24:29 #68
136 V.
pi_19054700
quote:
Op maandag 10 mei 2004 23:18 schreef dawg het volgende:
Lowepro, of Vanguard.
Het is LowePro geworden. Thanks.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_19054914
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:50 schreef luap het volgende:
@TsiisSkaaf (wat een naam ), digitale spiegelreflex (DSLR) kan natuurlijk, heb ik zelf ook en bevalt prima, maar let er op dat een goede telelens nog een extra investering vraagt. Daarnaast is zoon DSLR met twee lenzen (een normal en een tele) niet erg compact te noemen wat voor op vakantie misschien wat onhandig is. Als het alleen om vakantie gaat is een DSLR misschien wat overkill, als het echt je hobby is, is het wel mooi spul. (De Nikon D70 is als hobbycamera misschien meer geschikt als de canon, meer mogelijkheden) Meer kan ik er ook niet over zeggen...
Luap, bedankt voor je reactie. Een naam is maar een naam natuurlijk, helaas is deze zelf gekozen.
Een echte hobby is het (nog) niet. Maar ben bang dat het er ook nog niet in zit. Dus denk dat het, voor het geld, beter is om een Olympus C-750uz te kopen. Vooral omdat het ook compacter is om snel mee te nemen.
Maar nu nog een vraagje, is het kwa kwaliteit ook verschillend als ik de foto's op normaal formaat af wil drukken? En wat zou ik meer kunnen met een DSLR tenopzichte van een compact digitale camera?

Toen ik mijn vorige post typte met wat ik wil en wat ik er mee wil doen is het voor mij al een stuk helderder geworden wat de beste optie is.
Misschien is het dan ook wel een goede tip: Maak een lijstje met wensen en eisen. Ga af wat je er mee wilt. En maak dan een keuze.

[ Bericht 9% gewijzigd door TsiisSkaaf op 11-05-2004 20:52:26 (Toevoeging) ]
pi_19056768
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 20:33 schreef TsiisSkaaf het volgende:
En wat zou ik meer kunnen met een DSLR tenopzichte van een compact digitale camera?
Een goede prosumer compactcamera kan onder goede omstandigheden een vergelijkbare beeldkwaliteit produceren als een basis-DSLR. De verschillen:

* Snelheid: Een DSLR start vele malen sneller op dan een compact. Je zult dus minder snel een fotomoment missen omdat je camera nog aan het opstarten is.
* Snelheid: De AF en AE-snelheid is veel hoger dan bij een compact.
* Snelheid: De ontspanvertraging is veel korter dan bij een compact, dus de tijd die verstrijkt tussen het indrukken van de ontspanknop en het daadwerkelijk nemen van de foto.
* Hoge ISO-waarden zonder ruis: bij compactcamera's is ISO400 al vaak niet meer echt bruikbaar voor afdrukken etc. Bij de meeste DSLRs is ISO800 en zelfs nog hoger geen probleem.
* Mogelijkheid de lens te verwisselen, daardoor objectief aan te passen aan het gebruiksdoel. En er zijn objectieven te koop die een veel betere beeldkwaliteit mogelijk maken dan een compact.
* Doet zeer lang met een acculading.
* Door de grotere pixel-elementen op de CCD is het dynamisch bereik veel groter, dus minder snel lelijke over- of onderbelichte stukken op je foto.
* Doordat je echt door de lens kijkt zie je exact waar de camera op focust, je kunt de scherptediepte inschatten
* Door de grote CCD mogelijkheid een kleine scherptediepte te verkrijgen, vooral voor portretten etc. erg mooi.

Nadelen zijn er ook:

* DSLR is duur
* Bij veel wisselen objectieven risico op stof op de CCD
* Groot/zwaar
* Geen live preview op het LCD (door de DDL-zoeker niet echt een probleem)
* Kan geen filmpjes maken
  dinsdag 11 mei 2004 @ 22:32:55 #71
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_19058326
quote:

Resolutie max. 2816 x 2120
Beeldpunten 3,1 megapixel
Lens 37 - 370 mm.
Optische zoom 10 x
Digitale zoom 2,2 x
Gevoeligheid 200, 400, 800
Scherpstelling automatisch, handmatig
Zoeker LCD viewfinder
LCD-scherm 1,5 inch
Geluid opnemen
Opslagmedium xD Picture Card
Interface USB,video-out
Overige bijzonderheden Compactflash kaarten via optionele adapter
1 nadeel de langste sluitertijd is 2 sec en dat is niet zolang voor tijdopnamen.

Hij kan van de 3.1 m pixels door interprolatie 6 m pixels maken
ER zit een close up functie op,je kan er 5 beelden achter elkaar mee schieten.
De bedienings knopjes zitten allemaal wel op een goede plaats,hij heeft een goede grip,en je kan kiezen of je het lcd scherm of de oogzoeker gebruikt.
Er zit ook een oogkorrectie knop op
De programma's zijn PSAM auto en je kan er ook nog kleine filmpjes mee maken.
er zitten ook nog een 4 tal programma's op w.o een nacht stand.portret,landschap, en een snelleonderwerp stand
Scherp stelling kan manual , continu of single.
De flits is handmatig uitklapbaar en gaat niet automatisch,wat ik zelf een voordeel vind.

p.s een heel groot voordeel vind ik de 10 x optische zoom.

foto gemaakt met S5000.

maar ook deze foto.

Hier had ik al van te voren scherpgesteld en kon dus heel snel reageren.

[ Bericht 10% gewijzigd door apestartje op 11-05-2004 23:05:13 ]
Ach ik rommel maar wat aan.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 23:16:14 #72
136 V.
pi_19059642
Hmpf... Fujifilm is ook een mooi KUTbedrijf...

Koop je een 128 MB xD-kaartje. Zit in de verpakking bijgeleverd een handig, hard plastic, net iets groter dan een bankpas, 6 xD-kaartjes-opberghoes.

Echt makkelijk... als xD kaartjes erin zouden passen

Ik zit net tien minuten te proberen mijn originele 32 Mb-kaartje een veilig heenkomen te bieden in dat ding, en het is een godswonder dat het ding niet is geknakt of dubbelgevouwen of anderszins beschadigd. Het past VOOR GEEN METER

Laat zo'n ding dan weg!!! Het is ROTZOOI!

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 23:25:51 #73
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_19059940
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 23:16 schreef Verbal het volgende:
Hmpf... Fujifilm is ook een mooi KUTbedrijf...

Koop je een 128 MB xD-kaartje. Zit in de verpakking bijgeleverd een handig, hard plastic, net iets groter dan een bankpas, 6 xD-kaartjes-opberghoes.

Echt makkelijk... als xD kaartjes erin zouden passen

Ik zit net tien minuten te proberen mijn originele 32 Mb-kaartje een veilig heenkomen te bieden in dat ding, en het is een godswonder dat het ding niet is geknakt of dubbelgevouwen of anderszins beschadigd. Het past VOOR GEEN METER

Laat zo'n ding dan weg!!! Het is ROTZOOI!

V.
Ja helaas ik heb er geen problemen mee,er zitten bij mij drie kaartjes in,maar je moet ze wel met de contacten naar binnen er in stoppen,en anders begrijp ik het ook niet.
Ach ik rommel maar wat aan.
pi_19059965
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 22:32 schreef apestartje het volgende:

[..]

1 nadeel de langste sluitertijd is 2 sec en dat is niet zolang voor tijdopnamen.

Hij kan van de 3.1 m pixels door interprolatie 6 m pixels maken
ER zit een close up functie op,je kan er 5 beelden achter elkaar mee schieten.
De bedienings knopjes zitten allemaal wel op een goede plaats,hij heeft een goede grip,en je kan kiezen of je het lcd scherm of de oogzoeker gebruikt.
Er zit ook een oogkorrectie knop op
De programma's zijn PSAM auto en je kan er ook nog kleine filmpjes mee maken.
er zitten ook nog een 4 tal programma's op w.o een nacht stand.portret,landschap, en een snelleonderwerp stand
Scherp stelling kan manual , continu of single.
De flits is handmatig uitklapbaar en gaat niet automatisch,wat ik zelf een voordeel vind.

p.s een heel groot voordeel vind ik de 10 x optische zoom.

[afbeelding]

foto gemaakt met S5000.

[afbeelding]

maar ook deze foto.

Hier had ik al van te voren scherpgesteld en kon dus heel snel reageren.
Mooi dat je er ook even een paar foto's bij hebt gedaan...
Ziet er in ieder geval goed uit
  dinsdag 11 mei 2004 @ 23:29:24 #75
136 V.
pi_19060037
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 23:25 schreef apestartje het volgende:

[..]

Ja helaas ik heb er geen problemen mee,er zitten bij mij drie kaartjes in,maar je moet ze wel met de contacten naar binnen er in stoppen,en anders begrijp ik het ook niet.
Hij past in geen van de zes vakjes. Met geen mogelijkheid (en dus ook niet de goede, meest logische, in de richting van het pijltje-mogelijkheid).

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')