quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 22:02 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
Maar Ouwesok heeft zowel een G5 als een S1 en dat zijn toevallig wel twee camera's waar ik interesse in heb.
Ik heb inderdaad allebei
![]()
Even heel summier kijk en vergelijk spelen
De reden dat ik ze alletwee heb is dat de S1 daar verdergaat waar de G5 ophoudt en dat is in het telegebied. Daar is ie dan ook heel erg bruikbaar, vooral door de stabilisator, die overigens op het hele zoombereik prima werk verricht (1/8 s uit de hand, waar vind je het nog
![]()
)
Wat de G5 en de S1 gemeen hebben is het draai/zwenkschermpje, een feature waar je al vanaf de folder verslingerd aan bent, je kunt onder de gekste hoeken toch je scherm gebruiken. Vaak staat ie bij mij als het matglas van een tweeoog, dus haaks op de opnamerichting.
Het verschil in de beide LCD's is de afmeting, die van de G5 is merkbaar groter.
De bediening van de twee is vrijwel identiek. de instelmogelijkheden zijn dat ook, alleen heb je op de G5 'het Canonwiel' waarmee je vooral bij Manual heel erg snel aanpassingen kunt doen, met de S1 is dat allemaal iets omslachtiger omdat het allemaal met de multifunctie-wipwap achterop de cam moet gebeuren.
Qua handligging verschillen de camera's ietsjes van elkaar. Ze hebben echter elk voor hun inzetgebied de perfecte handligging en balans.
Grootste verschil tussen de twee is zoals gezegd het objectiefje.
De G5 begint met een 2.0/35mm* en maakt onder beroerde omstandigheden daar hele aardige plaatjes mee. Bij 140mm* is het allemaal op. Voor reportageachtige fotografie is het brandpuntbereik echter meer dan voldoende. De zoom van de G5 is heel aardig beheersbaar. De AF is doorgaans bijzonder trefzeker, er is voor korte afstanden een illuminator aanwezig (die zeer nadrukkelijk zichtbaar is
![]()
)
Bij de S1 begint het bal met 38mm* en vreemd genoeg is dat merkbaar langer dan die 35 van de G5. Feest wordt het echter pas wanneer je de zoomschakelaar hanteert en in een mum van tijd naar de andere kant schuift, en met een joekel van een tele in handen staat ( en toch maar een klein camera'tje). Daar ligt de troef van de S1 dus (en daar gebruik ik hem ook hoofdzakelijk voor
![]()
)
De AF van de S1 doet niet onder voor die van de G5 qua snelheid (alleen hier geen illuminator), de zoomschakelaar moet je aan wennen, met enig fingerspitzengefühl is ie prima te sturen, ben je echter iets te ruw dan doet het meer denken aan het gaspedaal van een Porsche (van 38 naar 380 in een mum van tijd)
Een feature die de G5 wel heeft en de S1 niet is de flitsschoen. Voor het toepassingsgebied van mijn S1 is dat echter geen drama.
Nog een typische G5-feature is de mogelijkheid om RAW's te schieten. De S1 doet het alleen met JPG's, maar dat doet ie dan ook heel verdienstelijk, ik zie geen artifacts of andere compressieverschijnselen(gebruik alleen de hoogste resolutie en pers daarvan de grootste bestanden)
Nog een verschil is de 'andere zoeker' . De S1 heeft daarvoor een EVF die me in gebruik meer dan honderd procent meegevallen is. Je moet het niet met het matglas van een kleinbeeldreflex vergelijken, maar als je weet wat je wilt zien is het een goed controlemiddel. De optische zoeker van de G5 gebruik je bij voorkeur wanneer je weet dat het met je accu wat matig gesteld is en je geen kans ziet bij een stopcontact te komen. Hij is bruikbaar, je hebt echter geen idee wat je camera allemaal van plan is met belichting en AF.
Nu we toch bij de accu zijn hebben we nog een groot verschil tussen de beide camera's. De G5 gebruikt een Li-Ion accu en doet het daarmee een eeuwigheid, zeker wanneer je het display bij niet gebruik uitschakelt. De S1 loopt op vier penlite-accu's en daar springt ie nogal kwistig mee om. Zaak dus om er een setje van die heele grote NiMh-dingen bij te verwerven, en je powersave behoorlijk kort te zetten (na twee minuten gaat het display uit)
De beeldkwaliteit van beide camera's is helemaal
![]()
. De drie MP van de S1 is ruim voldoende voor lekker digitaal telehobby'en. De 5MP van de G5 is pure luxe voor het geval dat.
Maar wat je nou precies moet kiezen hangt helemaal van je voorkeuren af. Ben je gesteld op een fraaie reportagemachine, dan zit je met de G5 het beste. Vergt je fotografie lange telelenzen dan ben je met de S1 beter bediend.