Van Dis stuurde aan op 'te ver gaan', 'kwaad worden' enz., waarna hij dus de gewraakte column aanhaalde. Natuurlijk zei van Dis: "Kijk, je wenst hier iemand letterlijk kanker toe." Vervolgens zegt van 't Hek "Nee, nee.. dan lees je verkeerd". Om z'n stelling kracht bij te zetten zei hij nagenoeg direct nadat van Dis het stuk voorlas: "Ja, nee, maar je leest niet de hele column, het ging eigenlijk over een vriend van mij die aan kanker gestorven is." Dus hij heeft wel wat gehad aan z'n ingebouwde verantwoordingswaarborg, maar niet veel. Uiteraard ook nog even vertellen over hoeveel kankerpatiënten hem wel niet geschreven hadden met positieve reacties (ook negatieve reacties, maar niet van kankerpatiënten). Verder was het eigenlijk niet veel meer dan "Ja... je weet wel hoe dat gaat.. je wenst natuurlijk niemand kanker toe, maar ja, je bent kwaad, en dan schrijf je zoiets." En dan 5x. Dat en een verhaaltje over het verwerpelijke gedrag van Singh Varma, dat was het eigenlijk.
quote:Hij begon een onsamenhangend verhaal over dat het eigenlijk meerdere column waren (blijkbaar om een context te suggereren),en zei toen dingen als:"Ja,maar dat meen ik natuurlijk niet écht."
Op maandag 27 augustus 2001 00:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Fokje (of iemand die het programma geheel heeft gezien) kun je mij vertellen wat van Dis zei over de column van Y. en hoe Y. zich precies verweerde, ben ik erg benieuwd naar nl.
Voor Cosma-Shiva:
Van Dis las uit de column dat youp vond dat TSV maar kanker ingespoten moest worden, omdat ze bewust had gespot cq. misbruik had gemaakt van kankerpatienten. Hij claimde de eerste te zijn die het vanuit het oogpunt van kankerpatienten bekeek. Van Dis vroeg vervolgens of het voorwenden van kanker reden was om iemand die ziekte toe te wensen. Youp, geschrokken dat hij dus iemand kanker had toegewenst, krabbelde terug met door te zeggen dat hij het niet letterlijk zo bedoelt, maar dat het een uitting van kwaadheid was. Van Dis probeerde nog te opperen dat TSV geestelijk ziek was, maar youp hield vast aan het idee dat ze kanker voorwende om aan haar financiele situatie te ontkomen. Had interessant, maar ook sfeerbedervend kunnen worden, dus Van Dis ging er niet verder op in.
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Dopamine op 27-08-2001 01:09]
quote:Voor mij dat orkestje uit Albanië. Prachtige muziek en mooie koppen.
Op maandag 27 augustus 2001 01:00 schreef Helga het volgende:
Het programma wordt zaterdagmiddag herhaald, vanaf 14.00 uur... Maar wat waren de highlights, afgezien van het gesprek over die column? Wie o wie...Liefs,
Helga
quote:Ja,da's beter.
Op maandag 27 augustus 2001 01:02 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Ik heb het helemaal gezien, en het stuk over de column was eigenlijk erg magertjes, van zowel van 't Hek als van van Dis.Van Dis stuurde aan op 'te ver gaan', 'kwaad worden' enz., waarna hij dus de gewraakte column aanhaalde. Natuurlijk zei van Dis: "Kijk, je wenst hier iemand letterlijk kanker toe." Vervolgens zegt van 't Hek "Nee, nee.. dan lees je verkeerd". Om z'n stelling kracht bij te zetten zei hij nagenoeg direct nadat van Dis het stuk voorlas: "Ja, nee, maar je leest niet de hele column, het ging eigenlijk over een vriend van mij die aan kanker gestorven is." Dus hij heeft wel wat gehad aan z'n ingebouwde verantwoordingswaarborg, maar niet veel. Uiteraard ook nog even vertellen over hoeveel kankerpatiënten hem wel niet geschreven hadden met positieve reacties (ook negatieve reacties, maar niet van kankerpatiënten). Verder was het eigenlijk niet veel meer dan "Ja... je weet wel hoe dat gaat.. je wenst natuurlijk niemand kanker toe, maar ja, je bent kwaad, en dan schrijf je zoiets." En dan 5x. Dat en een verhaaltje over het verwerpelijke gedrag van Singh Varma, dat was het eigenlijk.
Ik was overigens stomverbaasd dat hij de geestelijke gesteldheid van Varma absoluut niet relevant vond,en ook geen excuus.
Hij staarde zich nogal blind op het feit dat Singh Varma die geestesziekte had om daarmee onder haar financiele verplichtingen uit te komen.
Het kwam nogal dom over:Ze was ziek,zodat ze die verplichtingen niet na hoefde te komen. ![]()
Meer harder schreeuwen om niet te laten merken dat je niet weet waar je het over hebt,vond ik.
Iemand die al op de grond ligt,moet je niet natrappen vind ik,
dat is niet sjiek,
en ze was nét even een te makkelijke prooi.
quote:Hou op zeg!
Op maandag 27 augustus 2001 01:10 schreef the-O het volgende:[..]
Voor mij dat orkestje uit Albanië. Prachtige muziek en mooie koppen.
Toch
quote:Nee, dan heb je het niet helemaal begrepen, ze plukten niet omdat het de druifjes nog onrijp waren
Op maandag 27 augustus 2001 01:15 schreef shmoopy het volgende:[..]
Hou op zeg!
Vieze ouwe mannetjes die onrijpe druifjes willen plukken!Toch
2 stukjes op het eind (ongeveer):
over de herhaling van het interview
v.t.Hek :"Kom je bij mij kijken"
v.Dis: "Om weer eens te zien hoe vreselijk het was??"
v.Dis: "Hierna komt nog de uitzending van Lowlands. Wie zou de moed nog hebben??"
Dat zegt wel genoeg lijkt me
. Jammer Youp. Ik hoop voor je dat de dagbladen het interview niet gezien hebben.
- Als ik mag verkondigen dat de wereld op een doodlopend spoor zit omdat ik bepaalde dingen niet kan uitleggen aan mijn zoon, dan mag ik Singh Varma vast ook wel kanker toewensen in naam van een dode vriend... -
vD: "Ach ja, we lezen het morgen wel in de dagbladen."
Liefs,
Helga
[Dit bericht is gewijzigd door Helga op 27-08-2001 02:52]
Tja, Y. bracht het niet echt best af in dit programma.
Een adrem grapje aan het begin, daarna een beetje babbel babbel, toegeven dat hij zo op bepaalde mensen afgeeft (die hij eigenlijk juist zo leuk vind zei hij) om zijn eigen saaiheid en burgelijkheid te compenseren, gaf hij toe.
Hoevele malen was mevr. Toth niet interessanter naast van Dis? (had ik eigenlijk niet verwacht maar vooral de fragmenten waarvoor ze had gekozen spraken boekdelen over haar persoonlijkheid)
Het treurigste vond ik nog dat hij zei vaak te horen dat mensen na afloop van zijn shows vaak zeiden "wat was hij weer grof he", de echte Y. fans zeggen dat daadwerkelijk, in mijn omgeving bevinden zich er enkelen die mij dat ook met genoegen vertellen (denk buren/niet zo goede vrienden/vage kennissen).
Y. is er trots op wanneer hij dat mensen hoort zeggen, het is een beetje grof zijn om het grof zijn geworden, zelf gaf hij ook toe dat zonder grof zijn en dergelijke nergens zou zijn.
Triest, naast de imposante van Dis, zat Y. als bezweet zelfs onzeker type met toch wel gebrek aan het vinden van de juiste woorden.
Hij wist dat van Dis het wist van de goede doelen die hij stevast steunt, nee hij spreekt er liever niet over, alleen goede vrienden weten ervan, heb het vermoeden dat vanwege de gewraakte column zijn liefdadigheid toch even tentoongespreid diende te worden, zij het op bescheiden wijze, anders ligt het er te dik bovenop natuurlijk.
Ik vind het een mooie en welbespraakte en uiterst correcte man die van Dis, hetgeen nog eens versterkt wordt wanneer er iemand als Y. naast hem zit.
quote:Bijzonder goede vraag vond ik dat: Als je alle woede, haat, kwaadheid (etc.) weghaalt, wat blijft er dan van Van 't Hek over?
Op maandag 27 augustus 2001 02:55 schreef Cosma-Shiva het volgende:
zelf gaf hij ook toe dat zonder grof zijn en dergelijke nergens zou zijn.
Van Dis is koel!
Ook mooi hoe hij in zijn 'domme' rol bleef, alsof hij de 'humor' van VtH niet zou snappen.
Er is weer eens heerlijk door Youpie heengeprikt!
br.
quote:"Van Dis" is oud-Swahili voor: "Zwaar onderkoelde ironie met een stalen gezicht". Vergeet dat niet!
Op maandag 27 augustus 2001 03:08 schreef Jenga het volgende:
Imposante Van Dis? Laat me niet lachen.
quote:Jenga, dat is een persoonlijke mening, en niet om jou aan het lachen te maken.
Op maandag 27 augustus 2001 03:08 schreef Jenga het volgende:
Imposante Van Dis? Laat me niet lachen.
Ik kom hem weleens tegen in Amsterdam Zuid, en naast alle positieve eigenschappen die ik hem toedicht, qua uiterlijk is het een zeer imposante man, groot, statig, koel en toch niet afstandelijk, ookal is hij niet een van de jongsten, toch vind ik hem zelfs uitermate aantrekkelijk.
100 maal liever zie ik van Dis, als bv Jeroen Pauw, die krampachtig de intellectueel probeert uit te hangen.
quote:Alleen omdat je het me vraagt.
Op maandag 27 augustus 2001 03:27 schreef broer het volgende:[..]
Lucht uw hart...
(neem me het verder alsjeblieft niet kwalijk. Het is enkel maar mijn mening.
)
Van Dis is wat mij betreft 1 van die figuren die zijn bestaansrecht haalt uit semi-intellectuele spraakwatervallen. Zo'n figuur die vorm over materie stelt. Iemand die denkt zijn pyrus-overwinning te halen door middel van holle woorden en emoties als een secundaire bijkomstigheid ziet.
Wat mij betreft een nageboorte van een vervlakte en inhoudloze samenleving.
Ik koester mensen als Youp van 't Hek. Inconsequent, tegenstrijdig, maar brandend met woede. Geen voorbereidingen, geen inschikkelijkheid, geen enkele notie van het vangnet van woorden, dat voor hem uitgelegd is.
En hier wilde ik het graag bij laten. ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Lamon op 27-08-2001 03:42]
quote:Welnee. Niet van Van 't Hek, die verdedigde zich perfect. Van Dis liet wel een aantal vragen over de column liggen. Adriaan vergat te vragen waarom Van 't Hek zijn overleden vriend aanhaalde om de column te vergoeilijken bijvoorbeeld.
Op maandag 27 augustus 2001 01:02 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Ik heb het helemaal gezien, en het stuk over de column was eigenlijk erg magertjes, van zowel van 't Hek als van van Dis.
quote:R@b, dat is jouw perceptie van het geheel, ik heb hier een andere mening over, het zou toch raar zijn indien ik zou beweren dat jij niet inziet dat Y. nu juist niet "roeleerde" (wat een woord), of dat je er weinig van snapt.
Op maandag 27 augustus 2001 03:35 schreef R@b het volgende:
Van 't Hek roeleerde, vooral in het tweede gedeelte van het programma. Kijkers die dat niet inzien snappen weinig van Van 't Hek óf houden gewoon niet van zijn manier van doen.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 27-08-2001 03:48]
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 27-08-2001 03:47]
quote:En dat deed ik. (Vrij naar: C. Joh. Kievit.)
Op maandag 27 augustus 2001 03:36 schreef Lamon het volgende:
Alleen omdat je het me vraagt.
quote:Iets dergelijks dacht ik ook altijd, maar ik heb geleerd zijn humor te doorzien. Hij is onderkoeld, scherp en ironisch. Dat alles vele malen meer dan Youpie.
Van Dis is wat mij betreft 1 van die figuren die zijn bestaansrecht haalt uit semi-intellectuele spraakwatervallen. Zo'n figuur die vorm over materie stelt. Iemand die denkt zijn pyrus-overwinnig te halen door middel van holle woorden en emoties als een secundaire bijkomstigheid ziet.
Wat mij betreft een nageboorte van een vervlakte en inhoudloze samenleving.
quote:En altijd hetzelfde praatje. Maar op het moment dat hij iets moet uitleggen redt hij het niet. Da's jammer en doorzichtig. Ik begrijp wel dat hij de manier waarop hij mw. Singh Varma heeft aangepakt niet kan verdedigen, want dat is een kwestie van smaak (hoe hard mag humor zijn...), maar hij kwam met zijn uitleg over het waarom van zijn aanval niet zo ver. Van Dis kwam veel verder.
Ik koester mensen als Youp van 't Hek. Inconsequent, tegenstrijdig, maar brandend met woede. Geen voorbereidingen, geen inschikkelijkheid, geen enkele notie van het vangnet van woorden, dat voor hem uitgelegd is.
quote:So be it...
En hier wilde ik het graag bij laten.
quote:Ik niet. Ik trap daar net als Van 't Hek niet zomaar in bijvoorbeeld.
Op maandag 27 augustus 2001 01:10 schreef shmoopy het volgende:Ik was overigens stomverbaasd dat hij de geestelijke gesteldheid van Varma absoluut niet relevant vond,en ook geen excuus.
Zeker niet na de aanval van Varma op Rosenmöller, die nu ineens eerder had moeten inzien dat ze niet spoorde. Die kakkineuze Van Dis kwam ook al met een dergelijke opmerking: "Waarom heb je je niet gericht op de mensen die Varma omringden?".
quote:Ze is helemaal geen makkelijke prooi. Dat blijkt maar weer, kijk maar naar alle commotie over Youp's column.
Hij staarde zich nogal blind op het feit dat Singh Varma die geestesziekte had om daarmee onder haar financiële verplichtingen uit te komen.
Het kwam nogal dom over:Ze was ziek,zodat ze die verplichtingen niet na hoefde te komen.
Meer harder schreeuwen om niet te laten merken dat je niet weet waar je het over hebt,vond ik.
Iemand die al op de grond ligt,moet je niet natrappen vind ik,
dat is niet sjiek,
en ze was nét even een te makkelijke prooi.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 27-08-2001 03:49]
Overigens vond ik in vier van de fragementen een zelfde thema terugkomen, waar eigenlijk niet zo op ingegaan werd. In het fragment uit Festen, het fragment van Theo Maassen en de fragmenten uit die Italiaanse en Franse films ging het steeds om leugens tegenover de harde werkelijkheid. Ook de kwestie met Singh Varma draait deels om liegen en Joep's verzonnen vriendje kwam ook aan de orde. Vreemd dat Van Dis bij de verzonnen familie uit die Franse film niet de link legde naar Joeps verzonnen vriendje van vroeger.
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 27-08-2001 10:17]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |