abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18769714
Tegenwoordig schijnt het nogal populair te zijn om alleen maar buitenlandse warme kost te eten. Ik noem voorbeelden:

- Pizza
- Pasta's
- Nasi
- Bami
- enzovoort

Vooral onder jongeren leeft die gedachte nogal. Waar is de Hollandse degelijkheid gebleven? Eten als bloemkool, spitskool, boerenkool, aardappelen, rundvlees enzovoort.

Ik eet ook nog wel eens buitenlands eten, maar incidenteel. Ik vind het een slechte zaak voor de Hollandse culinaire cultuur. Ik zal in ieder geval altijd trouw blijven aan de Hollandse pot. Ik snap ook niet echt de reden voor de overstap naar buitenlands eten. Waarom wordt dat zo verheerlijkt? Volgens mij is het ook niet eens zo gezond allemaal.

Wie heeft hier een mening over?
pi_18769806
Ja daar heb ik wel een mening over

Aardappels (Gekookt)
Groente is wel oké

Maar alleen paste etc je moet een beetje variatie hebben vind ik
Liever 8 uur op kantoor dan helemaal niet slapen
pi_18769827
cultuur staat onder invloed van haar omgeving, veel immigranten betekent veel andere invloeden ook op het gebied van eten. een beetje variatie in het eten vind ik prima en ik moet eerlijk zeggen dat ik meer niet per definitie hollandse pot eet, dan de standaard aardappels, groente vlees maaltijden
was ik nog niet duidelijk genoeg........
pi_18770502
Variatie kan totaal geen kwaad. Bami e.d. is ondertussen ook al standaard-voer geworden.
Leuk groeten en rijst e.d. combineren is ok. Hollandsche pot is gewoon niet te vreten. Je gaat je buitelandse gasten toch geen overheerlijke luxe boerenkool en sudderlapjes voorschotelen bijvoorbeeld..
pi_18770643
Wat is er mis met Pizza

Nee serieus.... gevarieerd is het beste, af en toe aardappels, af en toe iets anders!
Vrijwillig gebanned
pi_18770753
Denk dat het ook te maken heeft met tegenwoordig weinig tijd hebben om te koken.
Aardappels moet je eerst schillen...pasta, rijst, bami enzv. gooi je zo uit de verpakking in de pan.
Pizza'tje in de oven zo gefikst.
pi_18770794
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:01 schreef ParanoidEv het volgende:
Variatie kan totaal geen kwaad. Bami e.d. is ondertussen ook al standaard-voer geworden.
Leuk groeten en rijst e.d. combineren is ok. Hollandsche pot is gewoon niet te vreten. Je gaat je buitelandse gasten toch geen overheerlijke luxe boerenkool en sudderlapjes voorschotelen bijvoorbeeld..
Waarom niet? En waarom is Hollandse pot niet te vreten? Misschien ben je iets te pitluttig geworden door al die pasta's?
pi_18770827
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:12 schreef cos-micV het volgende:
Denk dat het ook te maken heeft met tegenwoordig weinig tijd hebben om te koken.
Aardappels moet je eerst schillen...pasta, rijst, bami enzv. gooi je zo uit de verpakking in de pan.
Pizza'tje in de oven zo gefikst.
Ja, het zal wel met tijd te maken hebben. Dat denk ik ook. Maar goed, ik zou altijd tijd vrij maken om Hollands eten te kunnen bereiden. En trouwens, hoezo eigenlijk geen tijd over? Waarom hebben we te weinig tijd?
pi_18770864
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:14 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Waarom niet? En waarom is Hollandse pot niet te vreten? Misschien ben je iets te pitluttig geworden door al die pasta's?
Ja hallo...ieder zo zijn smaak.
Mijn zoon die nu 12 jaar is heb ik alles leren eten...maar zijn voorkeur gaat echt uit naar rijst pasta's en meer van dit soort eten.
Aardappels vind ie gewoon jak!
pi_18770918
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:15 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ja, het zal wel met tijd te maken hebben. Dat denk ik ook. Maar goed, ik zou altijd tijd vrij maken om Hollands eten te kunnen bereiden. En trouwens, hoezo eigenlijk geen tijd over? Waarom hebben we te weinig tijd?
Als ik om 18.00 uur uit mijn werk kom...heb ik geen zin/puf meer om nog aardappelen te schillen en groenten te wassen.
Als ik overdag werk kan ik zowiezo geen rundvlees 3 uur laten sudderen...
pi_18770954
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:16 schreef cos-micV het volgende:
Mijn zoon die nu 12 jaar is heb ik alles leren eten...maar zijn voorkeur gaat echt uit naar rijst pasta's en meer van dit soort eten.
En daarom maar geen aardappelen eten? Ik vind wel meer niet echt lekker, maar ik eet het wel, omdat het gezond is. Broccoli bijvoorbeeld. Ik vind aardappelen zo 'puur' ook niet lekker, maar met wat sju is het goed te eten.
pi_18770959
Ik kook van alles. Hollandse pot vind ik heerlijk. Aardappelen met groenten, vlees en jus

Maar pasta gerechten ook lekker en rijst gerechten ook. Dus elke dag (of 2 dagen) een andere soort maaltijd is wel het lekkerst!
pi_18770972
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:18 schreef cos-micV het volgende:

[..]

Als ik om 18.00 uur uit mijn werk kom...heb ik geen zin/puf meer om nog aardappelen te schillen en groenten te wassen.
Als ik overdag werk kan ik zowiezo geen rundvlees 3 uur laten sudderen...
Daar heb je toch een vrouw voor?
pi_18771014
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:16 schreef cos-micV het volgende:

[..]

Ik vind het een goede zaak dat je je kind alles hebt leren eten! Vaak genoeg zie ik mensen die zelfs op volwassen leeftijd (18+) op kinderlijke wijze de meest normale dingen aan de kant schuiven onder het mom van "dat lust ik niet". Chapeau dus
  donderdag 29 april 2004 @ 14:23:40 #15
835 Mars
Stilt stevige trek
pi_18771034
Buitenlands voer is sneller en makkelijker klaar te maken.

Je haalt een pak Knorr Wereld gerechten, ff in de wok, groente en kip erbij, water met sauspoeder, ff roeren en klaar.

Tevens zijn dat soort dingen makkelijker in kleine porties te maken. Ik ga niet 2 aardappels schillen, en een kwart bloemkool halen bij de super etc.
pi_18771064
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:28 schreef FuifDuif het volgende:

Ik vind het een slechte zaak voor de Hollandse culinaire cultuur.
haha, LOL., welk culinaire cultuur. Waarom zou ik dingen eten die ik niet lekker vindt. Het is gewoon een feit dat de keukens van Italie, Thailand, etc veel lekkerder zijn. Nederlands eten (gekookte aardappelen etc) is gewoon saai, er zit geen smaak aan
pi_18771081
Ik vind het laten staan van Hollandse pot cultuur barbarisme. Hoe krom kan de wereld zijn zeg. Wel zeuren, wanneer we onder de plak komen te zitten van bijvoorbeeld de moslimcultuur, maar het eten van andere culturen nemen we maar al te graag over.
pi_18771096
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:20 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En daarom maar geen aardappelen eten? Ik vind wel meer niet echt lekker, maar ik eet het wel, omdat het gezond is. Broccoli bijvoorbeeld. Ik vind aardappelen zo 'puur' ook niet lekker, maar met wat sju is het goed te eten.
Heb ik gezegd dan dat hij nooit geen aardappelen meer eet?
zijn voorkeur gaat uit naar pasta, rijst en dat soort dingen.
Wel goed lezen he?
pi_18771124
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:25 schreef Chillmeister het volgende:

[..]

haha, LOL. Waarom zou ik dingen eten die ik niet lekker vindt. Het is gewoon een feit dat de keukens van Italie, Thailand, etc veel lekkerder zijn. Nederlands eten (gekookte aardappelen etc) is gewoon saai, er zit geen smaak aan
Hoezo een feit? Man, denk na voordat je loopt te lullen. Jij vindt het lekkerder, maar dan is het geen feit. Ik vind het niet lekkerder. Ik vind Hollands eten lekkerder.
pi_18771142
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:21 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Daar heb je toch een vrouw voor?
Ik ben een vrouw
pi_18771149
aardappelen eten is niet gezond. moet die niet naar ->CUL?
pi_18771182
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:26 schreef cos-micV het volgende:

[..]

Heb ik gezegd dan dat hij nooit geen aardappelen meer eet?
zijn voorkeur gaat uit naar pasta, rijst en dat soort dingen.
Wel goed lezen he?
Hij is 12, natuurlijk gaat zijn voorkeur uit naar gemakkelijk en goedkoop eten. Zo werkt dat met iedereen. Alles wat lekker is willen we wel eten, maar daar kom je er niet mee. Hollandse pot moeten we opgroeiend Nederland als het ware door de strot duwen, anders wordt het niets meer. Nu kun je dit onzin vinden, maar ik ben bang dat de Hollandse pot verdwijnt van het menu.
pi_18771205
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:27 schreef cos-micV het volgende:
Ik ben een vrouw
Een vrouw? Sorry. Maar oke, dan moet je waarschijnlijk gewoon wat minder gaan werken om te koken voor je gezin. Lijkt me vrij logisch.
pi_18771211
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Hoezo een feit? Man, denk na voordat je loopt te lullen. Jij vindt het lekkerder, maar dan is het geen feit. Ik vind het niet lekkerder. Ik vind Hollands eten lekkerder.
Als hollands eten super lekker zou zijn, zou je het over de hele wereld kunnen krijgen. Als ik vrienden van het buitenland hier op bezoek heb zou ik mij schamen om ze naar een nederlands culinair restaurant te nemen
pi_18771222
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:28 schreef Chillmeister het volgende:
aardappelen eten is niet gezond
En waarom is het niet gezond?
pi_18771268
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:30 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Een vrouw? Sorry. Maar oke, dan moet je waarschijnlijk gewoon wat minder gaan werken om te koken voor je gezin. Lijkt me vrij logisch.
Aha en dat bepaal jij ff?
Ik zorg voor mijn gezin zonder mijn hand op te houden als ik minder ga werken zou ik dat wel moeten doen.
En aangezien er nog niemand dood gegaan is aan weinig aardappels eten....hoef ik daarom niet minder te gaan werken.
pi_18771272
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:30 schreef Chillmeister het volgende:
Als hollands eten super lekker zou zijn, zou je het over de hele wereld kunnen krijgen. Als ik vrienden van het buitenland hier op bezoek heb zou ik mij schamen om ze naar een nederlands culinair restaurant te nemen
Ik vind het super lekker, dus jij kunt niet voor mij bepalen dat het een feit is, dat het niet lekker is. En je schaamt je voor gerechten uit je eigen land? Dat vind ik gewoon te belachelijk voor woorden. Hoe kun je zo praten over je eigen land.
pi_18771294
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:32 schreef cos-micV het volgende:

[..]

Aha en dat bepaal jij ff?
Ik zorg voor mijn gezin zonder mijn hand op te houden als ik minder ga werken zou ik dat wel moeten doen.
En aangezien er nog niemand dood gegaan is aan weinig aardappels eten....hoef ik daarom niet minder te gaan werken.
Heb je geen man die voor de inkomsten zorgt?
pi_18771340
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:33 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Heb je geen man die voor de inkomsten zorgt?
Nope.
pi_18771413
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:32 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik vind het super lekker, dus jij kunt niet voor mij bepalen dat het een feit is, dat het niet lekker is. En je schaamt je voor gerechten uit je eigen land? Dat vind ik gewoon te belachelijk voor woorden. Hoe kun je zo praten over je eigen land.
juist omdat ik trosts ben op mijn eigen land kan ik mij schamen. Als ons vaderlandje mij niet boeide zou ik mij ook niet hoeven schamen. nietwaar?

waar voor gezonde voedingsmiddelen zitten in aardappelen?
pi_18771417
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:35 schreef cos-micV het volgende:

[..]

Nope.
Oke, dan kan ik het begrijpen.
pi_18771578
Pasta, bami en rijst gerechten zijn nou eenmaal gemakkelijker te bereiden, zeker met al die kantenklare groentepakketten. Daarbij komt dat de samenleving verandert, mensen bewginnen pas later met een gezin en blijven langer werken (tweeverdieners ). Als je overdag werkt heb je geen tijd om overdag al je avondeten voor te bereiden en vaak ben je ook te moe om na je werk lang te gaan koken.

Ik heb als ik na 17u thuiskom van de uni ook niet echt veel zin om eerst een half uur aardappels te gaan schillen en groente te gaan snijden.
Als ik aardappels wil eten kan ik ze ook als schijfjes kopen en in een ovenschotel gooien samen met wat voorgesneden groente.
Als ik op zaterdag voor mijn ouders kook is het meestal wel 'Hollandse pot', want daar heeft mijn moeder doordeweeks ook niet echt veel tijd voor (werkt 3 dagen).

Maar goed heb de afgelopen winter toch wel regelmatig stamppotten gehad. Dat blijft lekker.
pi_18771645
Sassie, het is zo gemakkelijk om het maar weer af te schuiven op de 'veranderlijke samenleving'. Je moet niet doen alsof je slaaf bent van de samenleving, je kunt altijd nog je eigen keuzen maken. Iets dat toch ook zo voorgestaan wordt door deze nieuwe samenleving? Persoonlijk vind ik dat een vrouw het eten klaar hoort te maken en dat haar werk (liever geen werk) daar niet bij in de weg moet staan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
pi_18771690
Ik koop ook zelf wel voorgesneden bakpakketen maar dat is meer omdat ik vaak alleen eet waardoor alle groente los teveel zou zijn, en automatisch ook duur. Een zak aardappels groeit ook gewoon te snel uit met het tempo waarin ik het wegwerk.
Toch is het zo dat koken van aardappels helemaal niet zo heel veel werk is; men overdrijft het gewoon te vaak en gelooft het daardoor onderhand zelf. Als ik weet dat ik voor meerdere mensen moet koken een aantal keer dan koop ik rustig een zak om aardappels te schillen, no problem. Tijdgebrek vind ik dus geen plausibele reden om geen aardappels te koken en een rundervinkje te bakken bijvoorbeeld.
pi_18771925
Zolang je het zelf lekker vind en het gezond eten is... wat maakt het dan uit??
Bang voor een cultureshock? Ik zie Nederlanders niet snel met stokjes eten.. En de pizza is al helemaal niet meer 100% Italiaans.. je hebt tegenwoordig al "New York-pizza", snelle kleffe hap.. ERG on-italiaans... een "pizza hawaii" ...
Bij de Chinees kun je al biefstuk of boerenkool krijgen bij je Peking-eend.
Niks mis met die cultuur-vermenging.. en we genieten er allemaal van want het is goeie business.. gewoon lekker zo laten..
Peace comes from within. Do not seek it without. (Buddha)
Deep Dish, Ninja Tune, Chromwear
pi_18772191
quote:
Op donderdag 29 april 2004 14:49 schreef FuifDuif het volgende:
Sassie, het is zo gemakkelijk om het maar weer af te schuiven op de 'veranderlijke samenleving'. Je moet niet doen alsof je slaaf bent van de samenleving, je kunt altijd nog je eigen keuzen maken. Iets dat toch ook zo voorgestaan wordt door deze nieuwe samenleving? Persoonlijk vind ik dat een vrouw het eten klaar hoort te maken en dat haar werk (liever geen werk) daar niet bij in de weg moet staan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
'Slaven van de samenleving' zijn we allemaal. Je wordt geboren, gaat naar school, als je uitgeleerd bent gan je een baan zoeken en geld verdienen om te leven, na een aantal jaren ga je met pensioen en nog later word je bejaard en ga je dood. Als je als volwassene geen volwaardige baan hebt word je bijkans met de nek aangekeken (zwervers, uitkeringstrekkers).
Als je geen slaaf van de maatschappij wilt zijn, moet je een grote som geld zien te verkrijgen en dan de wereld rond gaan trekken en jezelf van datt geld onderhouden.

Natuurlijk is het niet zo dat ik de kant-en-klare maaltijdpakketten gebruik omdat het 'moet', het is meer omdat ze voorhanden zijn, een sneller en minder arbeidsintensief alternatief is dan aardappels koken en groente snijden, en -niet onbelangrijk- omdat het ook lekker is. Het geeft wat meer afwisseling naast de aardappel-groente-vlees gerechten (met lekkere jus ).

[ Bericht 0% gewijzigd door Sassie op 29-04-2004 15:19:28 ]
pi_18772278
Wij eten het om de dag, als we hollandse kost eten dan is het meestal groente.
Maar we houden hier allemaal erg van pasta en dat is ook lekker makkelijk.
Andere dag eten we altijd lekker geprakte aardappelen met groente en stukkie vlees of ovenschotel.
Dan heb ik ook meestal meer het idee dat ik echt gegeten heb, bami, een broodje shoarma of pizza vind ik meer iets voor even snel.
Lief, klein en onschuldig!
  donderdag 29 april 2004 @ 15:54:26 #38
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_18773057
Wat een fokking gezeik zeg, wat is dat nou voor een onzin, om te zeggen dat niet houden van “Hollands eten” cultuur barbarisme is??

Het is toch gewoon een kwestie van smaak?
Zaken als bloemkool, aardappels, gewone groenten zijn nou eenmaal minder lekker, WANT, dit zijn in principe gewoon onbewerkte groentes, die maar bij mekaar gekwakt worden.
Net zoals met vet voedsel, is ook voedsel dat wat meer bewerking heeft ondergaan, dus de buitenlandse keuken, dan een snufje peper en zout, aantrekkelijker om te eten.

En als het bovenstaande niet echt goed overkomt zeg ik nog steeds, het is een kwestie van smaak.
Ik haat boerenkool en de meeste andere Nederlandse zooi, daar kan ik toch ook niets aan doen?
Ik vind het gewoon niet lekker.
  donderdag 29 april 2004 @ 16:06:12 #39
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_18773349
ik vind hollandsche pot ook helemaal niet lekker. gelukkig woon ik nie meer in NL anders zou ik het nog verplicht zijn volgens fuifduif
  donderdag 29 april 2004 @ 16:07:48 #40
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_18773399
Hollandse degelijkheid is saaaii....doe mij maar spannende exotische gerechten
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  donderdag 29 april 2004 @ 16:13:04 #41
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_18773536
Hollandse pot heeft mij nooit kunnen boeien. Ook niet als kind en toen was 'exotisch' eten nog lang niet zo ingeburgerd als heden ten dage.
Vind het fantasie- en smakeloos.
Iedereen zijn meug, maar geef mij maar de Italiaanse of Oosterse keuken, mag jij de glazige aardappels eten
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_18773638
Omdat het niet lekker is. Ik hou niet van aardappelen. Gekookt zijn ze alleen te eten als je er heel vel jus over heen gooit, en om nou te zeggen dat dat gezond is?
Gebakken en gefrituurt is het best lekker. Maar ook erg vet. Dat doe je dus ook niet dagelijks. Daarbij kun je de 'hollandse' groenten ook op verschillende manier klaar maken. Met rijst of pasta bijvoorbeeld. Niks mis mee vind ik.
  donderdag 29 april 2004 @ 16:19:48 #43
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_18773702
Men gooit de aardappelen in een koekepan en bakt ze, men snijdt de groente in kleine stukjes en gooit ze in de roerbakpan.

Dan is het best te eten.
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
pi_18773963
Probeer het eens in Culinesse .

.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')