Chandler | vrijdag 3 augustus 2001 @ 20:26 |
Heb jij ooit zelf nummers geschreven?... zo jah wat moet je kunnen om goede muziek te maken.. Ik download vaak nummers van sites (Total Eclipse) en als ik die nummers dan probeer na te maken bereik ik nooit het effect wat deze mensen hebben bereikt.. Wat moet je in acht houden als je muziek gaat maken? Thanx! en heb je zelf ooit eens muziek gemaakt, vertel eens hoe dat gegaan is! | |
Tijn | vrijdag 3 augustus 2001 @ 20:32 |
Zelf muziek maken is niet zo moeilijk als het lijkt. Je neemt 3 mensen, een basgitaar, een elektrische gitaar en een drumstel en een microfoon. Sluit de boel aan. Speel D G A en zing er een tekstje op. Vanaf daar kun je het steeds verder uitbreiden. En uiteindelijk kom je er wel | |
Chandler | vrijdag 3 augustus 2001 @ 20:36 |
okey... maar noten?... accoorden?... enzo? dat is best ingewikkeld toch?... om goede noten te combineren? | |
Tijn | vrijdag 3 augustus 2001 @ 20:39 |
Zoals ik al zei... D G A zijn echt typisch begin-akkoorden voor een basic liedje ![]() Maaruh, als je niks van harmonie & akkoorden weet, raad ik je van harte de muziek- of popschool aan. Daar werken mensen die er verstand van hebben, en je alles willen leren wat je vraagt. Zoiets leer je niet zo makkelijk van papier/internet, dat moet je gewoon doen. | |
Tranceptor | vrijdag 3 augustus 2001 @ 20:54 |
Dagelijks maak ik muziek.... Total eclipse... ik ben ook tracker... Was ooit wel een fan van Joegi, maar ik denk dat ik tegenwoordig toch iets beter track dan zij.... | |
_psilocybin | vrijdag 3 augustus 2001 @ 21:25 |
total eclipse! haha ja die ken ik ook nog, ik heb ook een 'track verleden' ( screamtracker,fasttracker 2 impulse tracker immidels ben ik wat professioneler bezig en heb ik een aardige homestudio bij elkaar verzameld, maar ik moet zeggen, heb er nooit spijt van gehad dat ik begonnen ben met tracken, het geeft zeker een goeie (muzikale)basis. wat betreft tips: goed luisteren, veel oefenen, en mischien wel het belangrijkste: passie. ik ken maar al teveel ventjes die af en toe een beetje muziek maken om stoer te kunnen doen bij hun vriendjes, maar als je *echt* goeie muziek wil maken, moet je muziek leven, ademen en schijten | |
Tranceptor | vrijdag 3 augustus 2001 @ 22:32 |
quote:Kan je niet eens me ICQen of MSNen? 34522951 of slidingtrancer@hotmail.com Ik ben benieuwd naar je studio en je muziek..... | |
Mutt | zaterdag 4 augustus 2001 @ 00:30 |
ik ga er vanuit dat je op school wel eens ergens noten hebt leren lezen..? dat is alvast handig een beetje akkoorden vinden op je gitaar heb je ook binnen een half jaar wel door en zoek nog wat mensen en begin gewoon te proberen.... misschien is t wel handig om eerst wat te coveren om op elkaar in te spelen zelf heb ik ook weleens wat geschreven, maar dat was nou niet echt een of ander lyrisch/technisch hoogstandje ... | |
Tranceptor | zaterdag 4 augustus 2001 @ 00:43 |
Hmm er zijn zat bronnen op het Net om muzikale theorie te leren..... dus aan de slag met zijn allen. Het is hartstikke leuk om je eigen muziek te maken en terug te horen ( na een jaar) wat je in in elkaar had gevogeld ' gow das best aardig | |
Chandler | zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:45 |
mischien kunnen we met elkaar eens wat proberen... zou grappig zijn en gezellig.. | |
defender | zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:47 |
Ik probeer regelmatig een beetje gitaar te spelen, maar heb zo weinig geduld. Het liefst wil ik direct een heel nummer mee spelen. En dat gaat nu eenmaal niet. Ik moet trouwens ook nog wel wat ruwere vinger toppen krijgen, want na een tijdje spelen doet het aardig zeer. Nu ik na het oefenen van de akkoorden met een paar nummers "beperkt" mee kan doen vind ik het al een stuk leuker worden. Ik blijf oefenen......... | |
the_undertaker | zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:52 |
vroeger in de goede oude tijd probeerde ik altijd zelf wat muziek te maken met Scream Tracker en Fast Tracker, heb destijds redelijk wat .S3M'etjes en .XM'etjes in elkaar geknalt ![]() | |
Man_in_a_Shed | zaterdag 4 augustus 2001 @ 15:08 |
quote:Hallo.. is het grote fok!band topic volledig aan jou neus voorbij gegaan? 22e jamsessie in Hoorn!!!!! | |
Chandler | zaterdag 4 augustus 2001 @ 17:24 |
quote:jah... zekers... nooit van gehoord... maar laten we een 'virtueel'bandje beginnen met wat computer composers en gewoon wat andere mensen met hun eigen instrumenten... dat samen verwerken tot een FOKKING Mega Productie ![]() | |
Duiveltja | zaterdag 4 augustus 2001 @ 17:31 |
Ik maak wellus muziek op de WC | |
Chandler | zaterdag 4 augustus 2001 @ 17:35 |
quote:idem hiero in de badkamer als ik aan het douchen ben of in de keuken (open keuken) als ik aan het etenkoken ben! | |
Vork | zaterdag 4 augustus 2001 @ 18:23 |
quote:zie ook: dit topic (en de link die in dat topic staat) | |
Tranceptor | zaterdag 4 augustus 2001 @ 20:06 |
quote:Haha, drum jij ook op pannen en borden? Ik zing altijd onder douche, vandaar dat de buren de boel extra hebben laten isoleren ![]() Maar goed ik maak ook muziek op de computer, niet zoveel bijzonders, maar het is een leuke hobby | |
terabyte | zaterdag 4 augustus 2001 @ 20:59 |
OK... hier komt ie dan... mijn muziek-maak geschiedenis. 1993: M'n eerste eigen PC bij de geluidskaart zat een proggie genaamd MidiSoft recording session. Op de doos stond dat je daarmee muziek kon maken... Ikke installeren... en wat zie ik? Allemaal notenbalkjes... En daaronder een soort mixer (daarmee kon je ook instrumentjes kiezen). Wat deed ik? Ik pakte m'n muziek-map (ik zat nog op de basisschool) en ik maakte allerlei liedjes wat we op school leerde na in MidiSoft recording session. Dat lukte aardig. In die tijd luisterde ik ook voor 't eerst naar de hardcore/gabber etc van die tijd. Ik vond dat hele coole muziek. Ik zat toen in groep 8 vd basisschool en de rest vd klas had er toen nog nooit van gehoord. Ik zat al zover dat ik zulk muziek zelf wilde maken. En dat wilde ik doen met MidiSoft Recording Session. Ik kreeg echter niet de goeie geluiden eruit, geen echte Base Drums, Hi-Hats, rauwe synths, etc. Ik was toen 11 of 12 en ik wist niet dat ik eigenlijk een kut-geluidskaart had (FM synth ipv wavetable). 1996: m'n overbuurjongen gaf me een programma op een diskette. Hij zei dat ik daar wel de goeie hardcore nummers mee kon maken. Inmiddels waren de hardcore nummers in 1996 anders dan in 1994 (betere kwaliteit, effecten, 'uniekere' opbouw, melodieen, etc, etc). Inmiddels had ik een Pentium 133 Ik heb toen de hele handleiding uitgeprint. Ik moest eerst de soundcard & geheugen configgen. In die tijd (ik was 13) had ik al aardige PC kennis, dus dat lukte wel. Ik moest toen aan samples zien te komen... dus ik ff het 1 en het ander rippen van een toen recente Thunderdome. In Impulse Tracker maakte ik toen m'n eerste hardcore track dat ook 'hardcore' klonk Ik wist heel goed dat ik er nog lang niet was. Samples rippen is 1 ding, maar ik merkte ook op dat de 'echte' hardcore nummers veel meer dynamiek, effecten, etc had..... en nog iets... iets waarvan ik toen de naam niet wist, maar wat wel erg veel indruk maakte: Low Pass Filters. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel: check de eerste hit van Alice Deejay, daar wordt een filter gebruikt om de melodie 'anders' te laten klinken (de hoge tonen worden eruit gefilterd). Filters, reverb, delay, en andere real-time effecten kon niet in Impulse Tracker. (Filters later wel met MMX CPU/drivers btw..) Inmiddels had ik ook al door dat de echte hardcore niet met Impulse Tracker gemaakt werd. Via een neefje van me (die hip-hopper) is, kwam ik in een echte studio terecht. Ik was 14 en ik was zwaar onder de indruk... "dus zooo doen ze dat". De producer vertelde me over MIDI, MIDI instrumenten, sequencers, synths, drumcomputers, effectprocessoren, mengtafels. Toen ik thuis kwam gooide ik als eerst IT2 eraf en installeerde Cubase VST 3.5 (illeg.. In 1997 (ik was toen 14 jaar) had ik genoeg geld gespaard om een Akai S2000 sampler te kopen. Het heeft me erg veel geld gekost, maar er ging een wereld voor me open: ik kon nu echte hardcore-geluiden aansturen via MIDI, dus ik hoefde niet langer General MIDI aan te horen... Bovendien kon ik filteren, dat was zo ontzettend cool!!!! De euforie duurde niet lang. De tracks die ik in Cubase maakte klonken lang niet zo helder en zuiver als de echte professionele hardcore tracks.... Onderzoek wees uit dat ik me moest verdiepen in het 'afmixen': toevoegen van effecten (niet teveel), equalizer gebruiken per kanaal zodat alles een eigen frequentie gebied kreeg (bijv Base Drum laag, Hi-Hats hoog, etc). Maarja... als je zo wilt afmixen heb je toch echt een pro-mengtagfel nodig, met heel veel knopjes.... Inmiddels was het 1998. Tijd voor een nieuwe PC: Een Pentium II 350 met 128 MB RAM en een SBLive! (toen pas uit). Ik kon ook meteen de nieuwste Cubase draaien. De SBLive had een effectprocessor waarmee je bijv. Reverb kon toevoegen binnen Cubase. Maar dat ging allemaal met ingewikkelde MIDI Controllers. Ik kocht toen voor 500 piek de Phat.Boy MIDI Controller: Daarmee kon ik allemaal in realtime via MIDI 13 eigenschappen van een sample wijzigen: Dit, in combinatie met de S2000 sampler voor de samples en de SBLive voor de effecten, zorgden ervoor dat ik dat vleugje 'extra-depth' kon toevoegen aan m'n tracks. Zo kon ik een tijdje vooruit. Ik heb toen een aantal tracks gemaakt en geremixt (ik heb bijv tracks van tracker groepjes zoals Total Eclipse, UCP (?) helemaal opnieuw gebouwd in Cubase, geremixt en afgemaakt met mooi effecten) Een van m'n tracks had ik opgenomen op MiniDisc en afgedraaid op school tijdens een schoolfeest. Hardcore was toen alweer 'uit', maar dit trackie werd toch wel goed ontvangen door het publiek... 1999: ik wordt steeds veeleisender.... Dit was het begin voor m'n synth tijdperk..... Ik ging naar de lokale muziek dealer en bemerkte dat goede synths te duur waren..... (3500+) ik had geld nodig. Toevallig kon ik op 16 jarige leeftijd aardig programmeren en databases ontwerpen. Met het maken van ASP websites heb ik wat centjes kunnen verdienen, zodat ik toch een synth kon kopen. Het werd een Tweede Hands Roland Alpha Juno 2... maar ik wilde meer! ik wilde ook m'n drumgeluiden realtime genereren... in de dance/hardcore gebeuren is de Roland TR-909 de standaard. Deze is echter zeer moeilijk te verkrijgen. Daarom kocht ik een kloon, de Novation Drumstation (1600 piek). Sommige geluiden klinken net iets anders dan bij de TR-909, maar beter kon ik gewoon niet krijgen. Om al die uitgangen (sampler, synth, drumcomputer) aan te kunnen sluiten, had ik een echte grote mengtafel nodig... maar m'n geld was op. Gelukkig kon ik er 1 lenen van de producer die ik op mn 14e had ontmoet (zie stukje hieboven ergens). Na veel oefenen had ik eindelijk de professioneel klinkende sound te pakken, waar ik al die jaren naar zocht. Inmiddels was er een nieuwe versie van Cubase, waarmee ik VST Instruments kan gebruiken (virtuele synths, maakt gebruik van je CPU ipv exterene hardware.. besturing dmv Phat.Bo MIDI controller) Ik had m'n setup nu helemaal compleet: ik kon ALLES in realtime besturen met de Phat.Boy (met MIDI controllers) 2001: verhoogde kwaliteitseisen: Zo. Dat was m'n verhaal. En Chandler (en anderen), kijk hier eens: http://www.geocities.com/Area51/Shuttle/5166/ | |
terabyte | zaterdag 4 augustus 2001 @ 21:03 |
en nu heb ik lamme vingers..... ![]() /edit/ en dan zul je net zien dat dit een abandoned topic wordt... heb ik weer alles voor niets getypt. [Dit bericht is gewijzigd door terabyte op 04-08-2001 21:28] | |
_psilocybin | zaterdag 4 augustus 2001 @ 22:21 |
goed verhaal ![]() heb immidels een 24kanaals allen&heath tafel staan, en ze zijn alle 24 in gebruikt ![]() muzikale creativiteit is voor mij altijd het belangrijkst geweest, maar uiteindelijk ontkom je er toch niet aan je te verdiepen in afmixen, en als je dat eemaal onder de knie hebt kun je je heerlijk uitleven ![]() het lijkt me inderdaad best een leuk idee om eens wat samen te doen met andere fokkers en kijken of het wat leuks oplevert... ik sta in iedergeval open voor ideen | |
nozem | zaterdag 4 augustus 2001 @ 22:45 |
Je moet vooral feeling hebben voor muziek je moet helemaal opgaan in wat je doet, dan kom je er uiteindelijk wel.. Notenkennis kan handig zijn maar is niet vereist. Had Jimi Hendrix notenkennis? Als je zelf veel plezier hebt in het maken van muziek zul je zien dat je sprongen vooruit maakt! Groet | |
Djenzen | donderdag 3 januari 2002 @ 19:56 |
Ik ben simpel begonnen met mod-edit.... ![]() schoot niet echt op... toen maar overgegaan op scream tracker.. (toch wel maarliefst 32 kanalen...) niet echt complete nummers mee gemaakt.. toen maar impulse tracker testen.. (ultiem pakketje!!!) veel mee gedaan.. zowel hardcore als drum and bass en een beetje trance.... een paar nummer staan nog ergens online... http://www.mp3.com/diabolicd moet je maar es tjekken... ik mis IT 2.15 best wel... ik kan nog niet echt een goeie vervanger vinden die onder windows draait.. kep wel een beetje liggen prutsen met Propellorheads Reason.... wel heel vet proggie maar toch nog een beetje lastig.... | |
Zander | donderdag 3 januari 2002 @ 19:59 |
Ik speel gitaar, piano / keyboards, en basgitaar. Speel in een aantal bandjes en thuis pruts ik een beetje met m'n viersporen-recorder. ![]() | |
thefreezeman | donderdag 3 januari 2002 @ 20:26 |
Ben vroeger ooit naar de muziek school geweest (meer omdat het moest dan dat ik het zelf wou) en kreeg ik daar een blokfluit in mijn mond gepropt Ik ben nooit verder gekomen dan die akelige boer met zijn tering kip die nog steeds in het water licht ![]() Laat mij maar lekker naar muziek luisteren, beter voor mij en voor anderen | |
D. | donderdag 3 januari 2002 @ 20:27 |
quote:Niet voor niets, vond t erg interessant om te lezen. Ik heb zelf ook plannen in die richting, al jaren, maar het moet er toch maar eens van komen. Een goeie pc met Cubasis VST heb ik al. Een midi keyboard lijkt me een volgende goede stap. Ff een vraagje, als je een midi keyboard hebt, waarom is dan een gewone synth nog nodig? | |
terabyte | donderdag 3 januari 2002 @ 21:47 |
quote:De synth heb je voor de (unieke) geluiden die het maakt, met een MIDI-(master)keyboard kan je allerlei synths aansturen. Sommige synths (modules) hebben geen klavier, die monteer je in een 19" rack. In kleine studio's gebruikt men meestal een synth meteen als MIDI masterkeyboard. Als je nu begint met de hele muziek-maak gebeuren, kan je altijd eerst een kwaliteits VST-instrument gebruiken (Pro52, Waldorf PPG, etc) daar kan je ook heel veel goede geluiden uit toveren. Bij sommige muziekstijlen hoort een bep. synth, vanwege zn kenmerkende sound. Dan heb je wel een externe hardware synth nodig. | |
Devnull | donderdag 3 januari 2002 @ 21:57 |
quote:1991 Pazuzu and the Sandman - Powerbattle (Unreleased) Pazuzu and the Sandman - Opium (Unreleased) 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 | |
D. | donderdag 3 januari 2002 @ 22:06 |
quote:Zoals ik al aangaf, ik ben nog nieuw hierin, dus heb ik alweer wat vraagjes: - Een kenmerkende sound? Zijn die niet te samplen of zo? Bij voorbaat dank voor het delen van je kennis. | |
terabyte | donderdag 3 januari 2002 @ 23:01 |
quote:het grote verschil tussen een sample en een geluid dat live door een synth gegenereerd is, is dat je de hele sound van een door een synth gegenereerde geluid kan aanpassen, door het draaien aan een paar knopjes. Een sample is statisch, je kan maar een paar eigenschappen veranderen dmv een sampler. quote:Een VST instrument is een programma dat je binnen Cubase VST gebruikt... gewoon software dus dat je op je scherm ziet. Pro52 is de naam van zo'n programma.. Je kan een VST instrument besturen met de muis, maar ook met een echte MIDI keyboard. Alle VST instrumenten kunnen bestuurd worden dmv MIDI quote:Alleen extreem oude synths (20 jr en ouder) hebben geen MIDI functie. MIDI is een zeer belangrijk iets in de studio-wereld, dus als je een synth koopt, dan ondersteund deze voor 100% zeker MIDI, anders kan je er niet zoveel mee... quote:Ja, zoiets, je kan er 19" modules in monteren. Kijk maar op de site van diegene die voor je heeft gereageerd (Devnull). Hij heeft wel leuke plaatjes van zijn 19" racks. En dan een tip: gewoon klein beginnen, je komt er vanzelf wel achter wat je allemaal mist in je sound en wat je dan allemaal extra nodig hebt... | |
Meyer_Lansky | vrijdag 4 januari 2002 @ 22:44 |
quote:*Kijkt in oude platenbak hey verrek ik heb er een redelijk aantal van. |