BMWM3 | dinsdag 27 april 2004 @ 17:54 |
quote: Kia is erop gebrand om toch heel snel de Europese markt te gaan veroveren. Tien jaar geleden riepen de Zuid-Koreanen inclusief de collega's van Hyundai dat al, maar nu moet het toch echt gaan gebeuren. De eerste aanzet werd bij Kia gegeven met de Sorrento, die vorig jaar voor groei van het merk zorgde. Nu komt daar de Picanto bij, de opvolger van de Pride, die vanaf 1993 tot 2000 op de markt was. Met de Picanto gaat Kia de concurrenten in het A-segment, ofwel de kleine klasse, het vuur aan de schenen leggen. Dus gaat hij het opnemen tegen de nu al succesvolle Fiat Panda en mogen auto´s als de Ford Ka, Opel Agila, Daewoo Matiz, Renault Twingo en VW Polo zich alvast schrap zetten. Kia wil dit jaar nog 43.000 Picanto's verkopen, waarvan 7.000 in Nederland. In de kleine klasse gaat het vooral om de prijs en een leuk uiterlijk. We hebben op de eerste foto's al kunnen zien dat het met het voorkomen van de Picanto wel goed zit. Dus wat je dan je wilt weten is: wat kost die? Ook op dat punt stelt Kia ons niet teleur. De instapversie LX heeft bij zijn marktintroductie een prijs van ¤ 8.495. Pikant detail is dat de nieuwe Panda dezelfde basisprijs heeft. 'Bij zijn marktintroductie' klinkt overigens tamelijk onheilspellend. Gaat de prijs dan al weer snel omhoog? In de loop van dit jaar wordt een nieuwe Europese regel van kracht die fabrikanten verplicht om alle auto's standaard uit te rusten met ABS. Volgens een speciale rekenmethode mag Kia nog 2.000 auto leveren zónder ABS en de Zuid-Koreanen hebben ervoor gekozen om dat quotum helemaal op te maken aan de Picanto. Als die 2.000 exemplaren verkocht zijn, zal uiteraard de basisprijs omhooggaan. Maar dat zal ook het geval zijn bij de andere merken in deze klasse. De Nederlandse Kia- importeur verwacht dat de prijs van de tweede lichting van de Picanto tussen 250 en 500 euro duurder zal worden. AgressiefDe Picanto is in Kia's research & development-centrum in het Duitse Rüsselsheim speciaal voor Europa ontworpen. Kia verwacht dat de vijfdeursmodellen in de kleine klasse steeds populairder zullen worden en dat die tegen het eind van 2005 meer dan de helft voor zich zullen opeisen. Daarom is er van de Picanto dan ook alleen een vijfdeursversie. Opvallend is dat hij ondanks zijn lengte van 3,50 m niet zo klein oogt. Dat komt omdat hij met 1,48 m niet zo'n hoog 'petje' heeft en alles juist goed in verhouding is. In ieder geval heb je in het interieur genoeg hoofd- en beenruimte en dat geldt ook voor mensen met een lengte van 1,86 m. Achterin is plaats voor twee, of drie magere mensen en ook daar is nog aardig wat beenruimte. Uiteraard kan de achterbankleuning in delen worden neergeklapt voor meer bagageruimte en als je bovendien de zitkussens lostrekt en achter de voorstoelen overeind zet, heb je een vlakke laadvloer. Op die manier kan de inhoud van de bagageruimte van 157 liter worden vergroot tot maximaal 882. Kia gaat een agressieve campagne voeren om het publiek van de komst van de Picanto op de hoogte te brengen. 'Lekker fel' is de slagzin en daarbij worden ook felle kleuren niet geschuwd. Dat zie je trouwens ook in het leveringsprogramma, naast rood zijn er gedekte kleuren als zwart, zilver en grijsblauw, maar ook knalgroen, citroengeel, warmoranje en kobaltblauw. De laatste twee carrosseriekleuren worden in plaats van met een nogal saai zwart interieur geleverd met tweekleurige bekleding: zwartoranje en zwartkobaltblauw. Het dashboard is altijd in twee kleuren uitgevoerd: donker van boven en licht aan de onderkant. Geen krimpAlle Picanto's worden geleverd met een 1,1-liter viercilinder 12-klepper met 65 pk en een maximum koppel van 97 Nm bij 2800 tpm. Daarmee trekt het 829 kg lichte autootje in 15,1 s naar 100 km/h en bereikt hij een topsnelheid van 154 km/h. Standaard is een vijfversnellingsbak, maar Kia levert ook een viertraps automatische transmissie op de LXE en de EX, de beide andere versies waarin de Picanto leverbaar is. In de loop van 2005 komt er ook een 1,2-liter common-raildiesel met 75 pk. Tijdens de eerste helft van onze rit, over de snelweg van Florence naar Siena, slaat de Picanto geen gek figuur. We kunnen gemakkelijk meekomen met de vlotte Italianen en merken dat de Picanto de 'gaten' in het wegdek goed wegwerkt. Onze versie is weliswaar nog een versie met een Aziatische afstelling van het onderstel, maar nu ook weer niet zo slap dat het achterkantje na elke kuil 'inzakt' (iets waar sommige andere last van hadden). De uiteindelijke afstelling zal vast wat stugger zijn, maar hopelijk houdt Kia Europa het comfort daarbij nog wel in de gaten. Wij zitten in ieder geval behoorlijk comfortabel, rijden vlot en hebben prima uitzicht rondom. De Picanto voelt zich helemaal op zijn gemak en geeft geen krimp op een lange doordraaiende afrit die we met een flinke snelheid nemen. Op de besturing hebben we weinig aan te merken. Je stuurt in, hij volgt gehoorzaak het bevel op en je hoeft niet te corrigeren. Op bochtige weggetjes door het Toscaanse landschap laat hij ons al evenmin in de steek. Kortom, onze eerste rij-impressie valt dan ook helemaal niet tegen. Integendeel, we zijn best onder de indruk. Wat betreft de uitrusting; alle Picanto's worden geleverd met een bestuurdersairbag, de LXE (¤ 9.295) heeft stuurbekrachtiging, toerenteller, een klokje en elektrisch bediende zijruiten vóór. Er is ook een LXE met standaard passagiersairbag en ABS leverbaar voor ¤ 700 extra. De EX heeft centrale portiervergrendeling met afstandbediening en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De EX Sport heeft daarbij nog zij-airbags een achterspoiler en dorpelverbreders. Alle versies worden geleverd op 14-inchwielen met banden in de maat 165/60.  Leuke auto om te zien Alleen... Nee niet echt iets voor me om in te rijden En dat is mijn mening.
[ Bericht 1% gewijzigd door MutZ op 23-05-2004 15:17:33 ] |
twiFight | dinsdag 27 april 2004 @ 18:15 |
bweuh, categorie twingo/cinqeseinto(?)/alto  |
UncleFunk | dinsdag 27 april 2004 @ 18:44 |
Zou zelf nooit zo'n auto kopen, maar dit is nu echt een auto voor mensen die het niets kan schelen waarin ze rijden en kiezen voor de ruimte en de lage prijs. Heb zelf ook overwogen een Kia aan te schaffen; vanwege de snelle waardevermindering aantrekkelijk als tweedehands. |
Infantus | dinsdag 27 april 2004 @ 19:08 |
Als dit ding voor Kia doet wat de Matiz voor Daewoo doet en heeft gedaan, dan is dit een schot in de roos!
...maar mij zul je er nooit in zien rijden  |
Rool.and.the.Gang | dinsdag 27 april 2004 @ 19:19 |
Klinkt als iets dat je bij snackbars kunt bestellen. Heeft qua voorkantje wel iets weg van de Fiësta, maar idd zoals UncleFunk zegt, snel waardeverminderend. |
Auxerre | dinsdag 27 april 2004 @ 20:09 |
Ik betwijfel nog of je met Kia's zijn prutmotor de overkant haalt. |
UncleFunk | dinsdag 27 april 2004 @ 20:24 |
quote:Op dinsdag 27 april 2004 20:09 schreef Auxerre het volgende: Ik betwijfel nog of je met Kia's zijn prutmotor de overkant haalt. Dat valt toch wel mee? Ze zijn weliswaar niet zo betrouwbaar als Japanners, maar toch niet buitengewoon slecht? |
Threepio | dinsdag 27 april 2004 @ 20:42 |
quote:Op dinsdag 27 april 2004 18:15 schreef twiFight het volgende:bweuh, categorie twingo/cinqeseinto(?)/alto  Cinquecento, wordt al een tijdje niet meer gemaakt. Sterker nog: zijn opvolger, de seicento heeft ook alweer een opvolger: De aloude nieuwe Panda (welke imo het sterkste aanbod in dit segment is) |
Piro | dinsdag 27 april 2004 @ 21:11 |
Ow jezus christus, wat een vreselijke neus zeg. . |
Cyberdogg | dinsdag 27 april 2004 @ 21:25 |
quote:Op dinsdag 27 april 2004 20:42 schreef Threepio het volgende:
[..]
Cinquecento, wordt al een tijdje niet meer gemaakt. Sterker nog: zijn opvolger, de seicento heeft ook alweer een opvolger: De aloude nieuwe Panda (welke imo het sterkste aanbod in dit segment is) De Panda is, in tegenstelling tot de rest van dat segment, nog wel te verdragen. Hoewel hij er op foto's over het algemeen wel erg dramatisch uitziet.
Aan de Picanto ga ik verder geen woorden vuil maken. |
Kluupkluup | dinsdag 27 april 2004 @ 22:45 |
Ik vind hem best mooi  |
Xilantof | woensdag 28 april 2004 @ 08:42 |
quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:45 schreef Kluupkluup het volgende:Ik vind hem best mooi  |
Impry | woensdag 28 april 2004 @ 10:07 |
De grill had voor wat groter moeten zijn, dan was tie wel netjes geweest... |
Impry | woensdag 28 april 2004 @ 10:11 |


Ff snel gefotoshopt Mooier toch? |
BMWM3 | woensdag 28 april 2004 @ 11:22 |
Hij moet nog groter. Plus een luchtfiltertje/uitbreidingskit  |
Impry | woensdag 28 april 2004 @ 13:28 |
quote:Op woensdag 28 april 2004 11:22 schreef BMWM3 het volgende:Hij moet nog groter. Plus een luchtfiltertje/uitbreidingskit  |
Kimmster | zaterdag 22 mei 2004 @ 16:50 |
Heb er vanmiddag een proefritje in gemaakt (geen intentie tot kopen vind alleen het maken van proefritjes in verscheidene auto's erg leuk !) en ik moet zeggen, het is een leuk autootje om te zien en om in te rijden hoor ! |
BazzoS | zaterdag 22 mei 2004 @ 16:56 |
quote:Op woensdag 28 april 2004 10:11 schreef Impry het volgende:[ afbeelding] [ afbeelding] Ff snel gefotoshopt  Mooier toch? je shop doet het niet meer, kan iemand hem nog even uppen?  |
Juzam_Djinn | zaterdag 22 mei 2004 @ 22:27 |
het enige wat ik over de Picanto kan melden is dat er weer een leuke auto is bijgekomen die ik als arme student niet kan betalen |
UncleFunk | zondag 23 mei 2004 @ 09:33 |
quote:Op zaterdag 22 mei 2004 22:27 schreef Juzam_Djinn het volgende:het enige wat ik over de Picanto kan melden is dat er weer een leuke auto is bijgekomen die ik als arme student niet kan betalen Maak je niet druk, een Starlet uit 1986 schopt ook kont. |
mtv | zondag 23 mei 2004 @ 10:57 |
Ik heb afgelopen week ook in de Picanto gereden, en het rijdt boven verwachting goed
ik zit er zelfs aan te denken om er een te kopen |
Kimmster | zondag 23 mei 2004 @ 12:33 |
quote:Op zondag 23 mei 2004 10:57 schreef mtv het volgende: Ik heb afgelopen week ook in de Picanto gereden, en het rijdt boven verwachting goed
ik zit er zelfs aan te denken om er een te kopen Volgens de dealer waar ik ben geweest is er 3 (!!) maanden levertijd ! |
mtv | zondag 23 mei 2004 @ 13:36 |
quote:Op zondag 23 mei 2004 12:33 schreef Kimmster het volgende:
[..]
Volgens de dealer waar ik ben geweest is er 3 (!!) maanden levertijd ! klopt, maximaal 3.5 maanden tenzij er een picanto bij een andere dealer op voorraad staat, dan maximaal 1 maand |
MercedesCL | zondag 23 mei 2004 @ 14:36 |
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar wat grotere auto's maar van de kleinere wagens is dit toch wel een van de mooiste Die nieuwe panda is afschuwelijk. Niets meer van het mooie van z'n voorganger meer over  |
Impry | zondag 23 mei 2004 @ 22:05 |
quote:Op zaterdag 22 mei 2004 16:56 schreef BazzoS het volgende:[..] je shop doet het niet meer, kan iemand hem nog even uppen?  Zal t binnekort ff doen |
Metro2005 | maandag 24 mei 2004 @ 10:09 |
domme vraag maar waarom is de vering is aziatische landen dan slapper als in europa? ik hou wel van een beetje softe vering a la amerikaan  |
stefimke | maandag 24 mei 2004 @ 14:12 |
't is niet m'n droom-auto maar voor pakweg 10000 euro koop je wel een NIEUWE auto, met x jaar fabrieksgarantie, dus in principe de komende x jaar probleemloos rijden. Wil je een BMW scoren voor 10000 euro dan is ie al zeker een jaar of 7 oud. |
Kimmster | maandag 24 mei 2004 @ 14:19 |
quote:Op maandag 24 mei 2004 14:12 schreef stefimke het volgende: 't is niet m'n droom-auto maar voor pakweg 10000 euro koop je wel een NIEUWE auto, met x jaar fabrieksgarantie, dus in principe de komende x jaar probleemloos rijden. Wil je een BMW scoren voor 10000 euro dan is ie al zeker een jaar of 7 oud. Klopt en is nog een leuk autootje ook. |
mtv | maandag 24 mei 2004 @ 15:34 |
sterker nog voor 9400,- heb je al een nieuwe met metallic lak |
Impry | maandag 24 mei 2004 @ 15:35 |
quote:Op maandag 24 mei 2004 15:34 schreef mtv het volgende: sterker nog voor 9400,- heb je al een nieuwe met metallic lak Dan is hij nog niet rijklaar hè |
Tommy_Kuklinski | maandag 24 mei 2004 @ 15:38 |
Ik mag zeker niet zeggen wat ik van Kia's vind?  |
mtv | maandag 24 mei 2004 @ 20:19 |
quote:Op maandag 24 mei 2004 15:35 schreef Impry het volgende:[..] Dan is hij nog niet rijklaar hè jawel, helemaal rijklaar, inclusief kosten rijklaarmaken, op kenteken zetten, leges, en verwijderingsbijdrage
ik ben er zelf afgelopen vrijdag geweest, en het is toch echt zo en als je het dan nog eens zo'n 300 a 350 euro goedkoper wilt hebben, dan neem je geen metallic lak |