abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:27:47 #1
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_18718633
Wijken soms tot 90 procent allochtoon
quote:
In de vier grote steden nemen de tegenstellingen wat betreft de bevolkingssamenstelling steeds verder toe. Met name de forse toename van niet-westerlingen zorgt ervoor dat een aantal wijken in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht inmiddels voor ongeveer tachtig procent uit niet-westerse allochtonen bestaat. In een aantal wijken is dit percentage zelfs boven de negentig procent opgelopen.

De cijfers van het CBS van gisteren toonden al aan dat de islamitische gemeenschap nog flink uitdijende is. Hoewel lang niet alle niet-westerse allochtonen islamiet zijn, is er wel een duidelijke samenhang. Een nadere bestudering van de cijfers door de Telegraaf laat zien dat met name Den Haag te maken heeft met grote concentraties inwoners van Turkse, Marokkaanse, Afrikaanse, Antilliaanse of Aziatische afkomst. "In de jaren zeventig telde Nederland enkele tienduizenden islamieten. De laatste decennia van de vorige eeuw is dat aantal gestaag gegroeid tot 920.000", aldus CBS-woordvoerder Jan Latten.

In wijken als Schilderswijk-Oost (Den Haag) is meer dan negentig procent van niet-westerse allochtone komaf. In Transvaal is dat 81 procent, terwijl in de duurdere wijken als Bezuidenhout en Marlot slechts negen procent niet-westerse allochtoon is. Ook Amsterdam vertoont eenzelfde beeld. Wijken als de Bijlmer-Centrum en de omgeving van de Kolenkit bestaan voor ongeveer tachtig procent uit niet-westerse allochtonen, terwijl de Apollobuurt amper zeven procent niet-westerse bewoners telt. In de Utrechtse wijk Kanaleneiland is 76 procent van de inwoners afkomstig uit een niet-westers land. In De Meern slechts vijf procent. "Inmiddels is een op de vier inwoners van Groot-Amsterdam een niet-westerse allochtoon", zo gaf Latten aan.

Gezinshereniging en de hoge geboortecijfers zorgen er met name voor dat het aantal allochtonen in de vier grote steden sterk toeneemt. In 2002 zijn er in Nederland 33.000 kinderen geboren met één of twee niet-westerse ouders. Het gaat om zestien procent van het totale aantal geboren kinderen. Bijna 66 procent van deze kinderen is geboren in één van de grote steden. In Rotterdam, Amsterdam en Den Haag is dit aantal het grootst met respectievelijk vijftig, 46 en 44 procent.
Dit is toch wel even schrikken. Over het algemeen heb ik geen uitgesproken mening inzake een bepaalde "allochtonen-kwestie", in dit geval schrok ik toch wel even. In tegenstelling tot integratie staat "men" stilzwijgend, zelf-stigmatiserende, vervreemding toe.

Door hier geen structureel beleid aan te verbinden wordt m.i. een subtiel getto beleid gevoerd in de stricste vorm van zijn betekenis.

Waarom ik er nu toch nog van schrik, terwijl het al eigenlijk altijd al zo geweest is? Ik had ergens toch de stille hoop dat "men" er onderwijl zou leren het tij te keren. De cijfers, zo als ze nu gepresenteerd worden, geeft mij de indruk dat het daar al te laat voor is.

Wat voor gevolgen zal dit hebben in de toekomst, en wat zal er evt. nog moeten veranderen? Of moet er überhaupt iets verandert worden?

het zijn wel telegraaf-cijfers, ik weet niet tot in hoeverre die iets objectief indiceren.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:28:44 #2
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_18718655
Gezellig zeg.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:30:28 #3
64704 Yellowsama
Allotaja of rock and rollah
pi_18718698
Tja dat lijkt me ook wel logisch. Als je jarenlang mensen bij elkaar dumpt dan krijg je dit vanzelf. Geen onderzoek voor nodig lijkt me, loop maar eens door Utrecht of Amsterdam heen en je ziet het zelf. Zag je tien jaar geleden ook, dus niet echt nieuws
| I'm the game, because I'm that damn good] |[br]| Too weird to live, and too rare to die | Gevaarlijke linkse rakker |
pi_18718742
quote:
Waarom ik er nu toch nog van schrik, terwijl het al eigenlijk altijd al zo geweest is? Ik had ergens toch de stille hoop dat "men" er onderwijl zou leren het tij te keren.
Dat zal die overige 10% ook wel denken... :')
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:32:12 #5
15660 chocolatemoeze
pi_18718746
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:30 schreef Yellowsama het volgende:
Tja dat lijkt me ook wel logisch. Als je jarenlang mensen bij elkaar dumpt dan krijg je dit vanzelf. Geen onderzoek voor nodig lijkt me, loop maar eens door Utrecht of Amsterdam heen en je ziet het zelf. Zag je tien jaar geleden ook, dus niet echt nieuws
Het gaat hier over de tendens uiteraard...
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  † In Memoriam † dinsdag 27 april 2004 @ 13:32:34 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_18718753
Tijd voor een nieuw beleid inzake de woningtoewijzing van de woningcorporaties?
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:32:46 #7
76897 ikbendie.ene
dusnietdie.andere
pi_18718757
ik zou het zelf erg vinden als de niet-westerse allochtonen de boel gaan 'overnemen', niet in aantal maar meer dat ze de boel gaan leiden waardoor er wrijvingen kunnen onstaan tussen Nl'ers en allochtonen. (ben zelf ook allochtoon trouwens)
dus zolang het maar rustig blijft en er geen heisa ontstaat tussen al die verschillende bevolkingsgroepen vind ik het goed
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:33:40 #8
15660 chocolatemoeze
pi_18718778
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:32 schreef Loedertje het volgende:
Kijk, dat is nou de grap. Wat nou "nieuw" beleid? Wat kan er dan nog "nieuwer" en "beter" als de signalen er al decennia terug waren?
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:35:50 #9
15660 chocolatemoeze
pi_18718835
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:32 schreef ikbendie.ene het volgende:
(ben zelf ook allochtoon trouwens)
In de stricste zin van het woord ik ook (aziatisch). Maar ik voel me d'r niet veiliger bij
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:44:33 #10
80268 kLowJow
That's Gay
pi_18719018
quote:
In tegenstelling tot integratie staat "men" stilzwijgend, zelf-stigmatiserende, vervreemding toe.
Hoe bedoel je zelf-stigmatiserende vervreemding? Denk je dat als ze kunnen kiezen tussen een huis in een 'witte' villawijk en een 2-kamer appartementje in een Rotterdamse achterbuurt, dat ze dan liever tussen de allochtoontjes in het appartementje wonen?

Dit is denk ik niet zozeer een gevolg van "het toestaan", maar eerder een gevolg van "het creëren".
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:45:13 #11
15660 chocolatemoeze
pi_18719035
zo te zien is het begrip allochtoon al zo ingeburgerd dat niemand er nog wat zinnigs over kan melden. Niemand kijkt meer op van dit soort cijfers.

Met zo'n apatische instelling zal Nederland het ook wel verdiend hebben.
  † In Memoriam † dinsdag 27 april 2004 @ 13:45:23 #12
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_18719039
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:33 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]

Kijk, dat is nou de grap. Wat nou "nieuw" beleid? Wat kan er dan nog "nieuwer" en "beter" als de signalen er al decennia terug waren?
Die signalen zijn dus niet opgepikt, dat is duidelijk.
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:46:58 #13
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_18719077
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:45 schreef chocolatemoeze het volgende:
zo te zien is het begrip allochtoon al zo ingeburgerd dat niemand er nog wat zinnigs over kan melden. Niemand kijkt meer op van dit soort cijfers.

Hoezo verdiend? Je doet net alsof de hel zich openbaart in Nederland man.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_18719098
Wanneer je zoiets zegt heeft een groot deel van Nederland zoiets van 'Oh jee, wat slecht! Er moet meer spreiding plaatsvinden!'.
Maar wanneer er dan sprake is dat ze dan zelf allochtone buren zouden kunnen krijgen is het opeens weer niet goed, omdat die misschien wel 'vreemde geuren en geluiden' meebrengen.
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:49:16 #15
15660 chocolatemoeze
pi_18719132
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:45 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Die signalen zijn dus niet opgepikt, dat is duidelijk.
Ik geloof er nix van. Ik denk dat de regering er alleen geen cent voor over heeft om het te laten werken en liever investeert in het imago "hoe een klein land groot kan zijn".
  dinsdag 27 april 2004 @ 13:51:25 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_18719185
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:45 schreef chocolatemoeze het volgende:

dat heeft nou egoisme
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:01:42 #17
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18719440
Laten we er maar eerst voor zorgen dat we niet meer dweilen met de kraan open.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:03:16 #18
80268 kLowJow
That's Gay
pi_18719479
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:01 schreef Kaalhei het volgende:
Laten we er maar eerst voor zorgen dat we niet meer dweilen met de kraan open.
Hoe bedoel je dat precies?
quote:
Aantal asielvragen opnieuw gedaald 27-04-2004

Het aantal asielaanvragen is vorig jaar opnieuw gedaald. In vergelijking met 2002 was deze afname bijna 30 procent. Ook het aantal alleenstaande minderjarige asielzoekers (ama's) daalde met 62 procent naar 1216. Na afronding van 642 leeftijdsonderzoeken bleek 37 procent van deze ama's bovendien meerderjarig.
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:06:55 #19
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18719571
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:03 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies?
[..]
Asielaanvragen zorgen maar voor een klein gedeelte van de immigratie, maar dat wist je ongetwijfeld.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:08:45 #20
80268 kLowJow
That's Gay
pi_18719611
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:06 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Asielaanvragen zorgen maar voor een klein gedeelte van de immigratie, maar dat wist je ongetwijfeld.
Uiteraard
Ik probeerde met het artikel ook niet "een punt" te maken, ik vond het alleen wel (enigszins) relevant.. Ik heb echter nog steeds geen antwoord op mijn vraag :')
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:11:39 #21
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_18719667
quote:
In de Utrechtse wijk Kanaleneiland is 76 procent van de inwoners afkomstig uit een niet-westers land. In De Meern slechts vijf procent.
Hahaha, ze vergelijken Kanaleneiland met De Meern, hahahaah. Ja, zo kun je makkelijk verschillen verklaren, oh mijn god.

Voor de mensen, die Utrecht niet kennen: Kanaleneiland is een flatbuurt. De Meern was een dorpje ten westen van Utrecht -middenin de polders-, die onlangs moest fuseren met de gemeente Utrecht. Als ze nog hadden vergeleken met Lunetten, centrum of de dure buurten in oost, maar met De Meern...
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_18719692
quote:
Het nieuwe beleid is nu (in A'dam\baarsjes en sommige delen van Bos en Lommer) dat de huurhuizen opgeknapt worden en vervolgens of verkocht, of voor een veel hogere prijs verhuurd. Met als gevolg dat de wijk 'witter' wordt. Maar een andwer gevolg is dat andere wijken 'zwarter' worden. Oftewel, er is een korte termijn beleid, op lange termijn wordt weinig gedaan...
Aldus.
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:12:53 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18719696
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:08 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Uiteraard
Ik probeerde met het artikel ook niet "een punt" te maken, ik vond het alleen wel (enigszins) relevant.. Ik heb echter nog steeds geen antwoord op mijn vraag
De kraan waar het meeste water uitkomt moet dicht worden gedraaid.
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:18:20 #24
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_18719828
quote:
Jaah, de markt moet veel vrijer wonen. Als ik wil huren in R'dam kom ik op een ENORME wachtlijst te staan. Tja, ik ben gewoon blank en niet urgent. Het is voor mij makkelijker 10 jaar te sparen en een hypotheek in Zoetermeer te nemen dan in een achterstandwijk in R'dam te gaan huren.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:20:51 #25
80268 kLowJow
That's Gay
pi_18719937
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:12 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De kraan waar het meeste water uitkomt moet dicht worden gedraaid.
Kom op zeg..

Welke kraan, hoeveel water, en hoe dicht te draaien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')