Dit is toch wel even schrikken. Over het algemeen heb ik geen uitgesproken mening inzake een bepaalde "allochtonen-kwestie", in dit geval schrok ik toch wel even. In tegenstelling tot integratie staat "men" stilzwijgend, zelf-stigmatiserende, vervreemding toe.quote:In de vier grote steden nemen de tegenstellingen wat betreft de bevolkingssamenstelling steeds verder toe. Met name de forse toename van niet-westerlingen zorgt ervoor dat een aantal wijken in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht inmiddels voor ongeveer tachtig procent uit niet-westerse allochtonen bestaat. In een aantal wijken is dit percentage zelfs boven de negentig procent opgelopen.
De cijfers van het CBS van gisteren toonden al aan dat de islamitische gemeenschap nog flink uitdijende is. Hoewel lang niet alle niet-westerse allochtonen islamiet zijn, is er wel een duidelijke samenhang. Een nadere bestudering van de cijfers door de Telegraaf laat zien dat met name Den Haag te maken heeft met grote concentraties inwoners van Turkse, Marokkaanse, Afrikaanse, Antilliaanse of Aziatische afkomst. "In de jaren zeventig telde Nederland enkele tienduizenden islamieten. De laatste decennia van de vorige eeuw is dat aantal gestaag gegroeid tot 920.000", aldus CBS-woordvoerder Jan Latten.
In wijken als Schilderswijk-Oost (Den Haag) is meer dan negentig procent van niet-westerse allochtone komaf. In Transvaal is dat 81 procent, terwijl in de duurdere wijken als Bezuidenhout en Marlot slechts negen procent niet-westerse allochtoon is. Ook Amsterdam vertoont eenzelfde beeld. Wijken als de Bijlmer-Centrum en de omgeving van de Kolenkit bestaan voor ongeveer tachtig procent uit niet-westerse allochtonen, terwijl de Apollobuurt amper zeven procent niet-westerse bewoners telt. In de Utrechtse wijk Kanaleneiland is 76 procent van de inwoners afkomstig uit een niet-westers land. In De Meern slechts vijf procent. "Inmiddels is een op de vier inwoners van Groot-Amsterdam een niet-westerse allochtoon", zo gaf Latten aan.
Gezinshereniging en de hoge geboortecijfers zorgen er met name voor dat het aantal allochtonen in de vier grote steden sterk toeneemt. In 2002 zijn er in Nederland 33.000 kinderen geboren met één of twee niet-westerse ouders. Het gaat om zestien procent van het totale aantal geboren kinderen. Bijna 66 procent van deze kinderen is geboren in één van de grote steden. In Rotterdam, Amsterdam en Den Haag is dit aantal het grootst met respectievelijk vijftig, 46 en 44 procent.
Dat zal die overige 10% ook wel denken... :')quote:Waarom ik er nu toch nog van schrik, terwijl het al eigenlijk altijd al zo geweest is? Ik had ergens toch de stille hoop dat "men" er onderwijl zou leren het tij te keren.
Het gaat hier over de tendens uiteraard...quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:30 schreef Yellowsama het volgende:
Tja dat lijkt me ook wel logisch. Als je jarenlang mensen bij elkaar dumpt dan krijg je dit vanzelf. Geen onderzoek voor nodig lijkt me, loop maar eens door Utrecht of Amsterdam heen en je ziet het zelf. Zag je tien jaar geleden ook, dus niet echt nieuws
Kijk, dat is nou de grap. Wat nou "nieuw" beleid? Wat kan er dan nog "nieuwer" en "beter" als de signalen er al decennia terug waren?quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:32 schreef Loedertje het volgende:
Tijd voor een nieuw beleid inzake de woningtoewijzing van de woningcorporaties?
In de stricste zin van het woord ik ook (aziatisch). Maar ik voel me d'r niet veiliger bijquote:Op dinsdag 27 april 2004 13:32 schreef ikbendie.ene het volgende:
(ben zelf ook allochtoon trouwens)
Hoe bedoel je zelf-stigmatiserende vervreemding? Denk je dat als ze kunnen kiezen tussen een huis in een 'witte' villawijk en een 2-kamer appartementje in een Rotterdamse achterbuurt, dat ze dan liever tussen de allochtoontjes in het appartementje wonen?quote:In tegenstelling tot integratie staat "men" stilzwijgend, zelf-stigmatiserende, vervreemding toe.
Die signalen zijn dus niet opgepikt, dat is duidelijk.quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:33 schreef chocolatemoeze het volgende:
[..]
Kijk, dat is nou de grap. Wat nou "nieuw" beleid? Wat kan er dan nog "nieuwer" en "beter" als de signalen er al decennia terug waren?
Hoezo verdiend? Je doet net alsof de hel zich openbaart in Nederland man.quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:45 schreef chocolatemoeze het volgende:
zo te zien is het begrip allochtoon al zo ingeburgerd dat niemand er nog wat zinnigs over kan melden. Niemand kijkt meer op van dit soort cijfers.
Met zo'n apatische instelling zal Nederland het ook wel verdiend hebben.
Ik geloof er nix van. Ik denk dat de regering er alleen geen cent voor over heeft om het te laten werken en liever investeert in het imago "hoe een klein land groot kan zijn".quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Die signalen zijn dus niet opgepikt, dat is duidelijk.
dat heeft nou egoismequote:Op dinsdag 27 april 2004 13:45 schreef chocolatemoeze het volgende:
zo te zien is het begrip allochtoon al zo ingeburgerd dat niemand er nog wat zinnigs over kan melden. Niemand kijkt meer op van dit soort cijfers.
Met zo'n apatische instelling zal Nederland het ook wel verdiend hebben.
Hoe bedoel je dat precies?quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:01 schreef Kaalhei het volgende:
Laten we er maar eerst voor zorgen dat we niet meer dweilen met de kraan open.
quote:Aantal asielvragen opnieuw gedaald 27-04-2004
Het aantal asielaanvragen is vorig jaar opnieuw gedaald. In vergelijking met 2002 was deze afname bijna 30 procent. Ook het aantal alleenstaande minderjarige asielzoekers (ama's) daalde met 62 procent naar 1216. Na afronding van 642 leeftijdsonderzoeken bleek 37 procent van deze ama's bovendien meerderjarig.
Asielaanvragen zorgen maar voor een klein gedeelte van de immigratie, maar dat wist je ongetwijfeld.quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:03 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat precies?
[..]
Uiteraardquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:06 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Asielaanvragen zorgen maar voor een klein gedeelte van de immigratie, maar dat wist je ongetwijfeld.
Hahaha, ze vergelijken Kanaleneiland met De Meern, hahahaah. Ja, zo kun je makkelijk verschillen verklaren, oh mijn god.quote:In de Utrechtse wijk Kanaleneiland is 76 procent van de inwoners afkomstig uit een niet-westers land. In De Meern slechts vijf procent.
Het nieuwe beleid is nu (in A'dam\baarsjes en sommige delen van Bos en Lommer) dat de huurhuizen opgeknapt worden en vervolgens of verkocht, of voor een veel hogere prijs verhuurd. Met als gevolg dat de wijk 'witter' wordt. Maar een andwer gevolg is dat andere wijken 'zwarter' worden. Oftewel, er is een korte termijn beleid, op lange termijn wordt weinig gedaan...quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:32 schreef Loedertje het volgende:
De kraan waar het meeste water uitkomt moet dicht worden gedraaid.quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:08 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Uiteraard
Ik probeerde met het artikel ook niet "een punt" te maken, ik vond het alleen wel (enigszins) relevant.. Ik heb echter nog steeds geen antwoord op mijn vraag
Jaah, de markt moet veel vrijer wonen. Als ik wil huren in R'dam kom ik op een ENORME wachtlijst te staan. Tja, ik ben gewoon blank en niet urgent. Het is voor mij makkelijker 10 jaar te sparen en een hypotheek in Zoetermeer te nemen dan in een achterstandwijk in R'dam te gaan huren.quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:32 schreef Loedertje het volgende:
Kom op zeg..quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:12 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De kraan waar het meeste water uitkomt moet dicht worden gedraaid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |