FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vraagje aan de motorrijders hier
Faraomaandag 26 april 2004 @ 23:50
Het was vanmiddag lekker warm hier in't zonnige zuiden (Zuid Limburg) en toen ik in m'n auto stapte (die al 'n poosje in de zon stond) was 't goed warm daarbinnen, gelukkig kan dan de airco aan.

Maar nu stond ik bij 'n stoplicht naast een motorrijder, helemaal in zo'n dik zwart motorpak, dikke handschoenen erbij enzo.
Uiteraard goed voor de veiligheid, maar smelt je nu niet in zo'n pak ?

Als je rijdt zal dat inderdaad wel meevallen, maar door 't drukke centrum ?

Had 'n motor voor me een poosje, we reden allemaal met 'n slakkegangetje, en om de 2 meter een stoplicht, ik vond 't al bijna niet om uit te houden in de auto (toen ik net instapte) en ik droeg een korte broek + t-shirt.

Valt dat nu wel mee zo'n dik pak of is 't echt vervelend bij warm weer als je langzaam moet rijden cq stilstaan ?
Baklapmaandag 26 april 2004 @ 23:51
quote:
Op maandag 26 april 2004 23:50 schreef Farao het volgende:

Het was vanmiddag lekker warm hier in't zonnige zuiden (Zuid Limburg) en toen ik in m'n auto stapte (die al 'n poosje in de zon stond) was 't goed warm daarbinnen, gelukkig kan dan de airco aan.

Maar nu stond ik bij 'n stoplicht naast een motorrijder, helemaal in zo'n dik zwart motorpak, dikke handschoenen erbij enzo.
Uiteraard goed voor de veiligheid, maar smelt je nu niet in zo'n pak ?

Als je rijdt zal dat inderdaad wel meevallen, maar door 't drukke centrum ?

Had 'n motor voor me een poosje, we reden allemaal met 'n slakkegangetje, en om de 2 meter een stoplicht, ik vond 't al bijna niet om uit te houden in de auto (toen ik net instapte) en ik droeg een korte broek + t-shirt.

Valt dat nu wel mee zo'n dik pak of is 't echt vervelend bij warm weer als je langzaam moet rijden cq stilstaan ?
Neen, een warm zwart pak in de hitte is eigenlijk gewoon lekker koel
super_hondamaandag 26 april 2004 @ 23:56
het word idd best wel warm in dat pak ja, maar beter een beetje warm en zweten dan rijden in een korte broek en dan onderuit gaan

Ik rijd nog niet zo lang, dus weet niet hoe zo'n pak aanvoelt bij 30+ graden.

Die hitte is trouwens 1 van de redenen waarom "wij" door een file heen mogen rijden.
Captain_Chaosmaandag 26 april 2004 @ 23:56
Het is inderdaad behoorlijk warm. Je slaat ook de spijker op z'n kop door te melden dat veiligheid voor alles gaat. Ik zit als ik werk vaak 8 tot 10 uur in het leer op de motor. Gelukkig heb ik voor de warme dagen een pak dat aan de voorzijde geperforeerd is en aan de achterkant van de jas een ventilatieflap heeft. Bij de minste rijwind is het dan lekker koel op de motor. Uiteraard is een korte broek en een T-shirtje nóg ietsje luchtiger maar je wordt zo lelijk van een schuivertje in die outfit
Bushmasterdinsdag 27 april 2004 @ 00:49
Boven de 30 graden is het een drama maar dan alleen voor het stoplicht. Je hebt trouwens tegenwoordig ook goede kunststof pakken die beter bescherming bieden dan de lederen versie.
PsychoDude_666dinsdag 27 april 2004 @ 00:57
quote:
Op maandag 26 april 2004 23:56 schreef Captain_Chaos het volgende:
Het is inderdaad behoorlijk warm. Je slaat ook de spijker op z'n kop door te melden dat veiligheid voor alles gaat. Ik zit als ik werk vaak 8 tot 10 uur in het leer op de motor. Gelukkig heb ik voor de warme dagen een pak dat aan de voorzijde geperforeerd is en aan de achterkant van de jas een ventilatieflap heeft. Bij de minste rijwind is het dan lekker koel op de motor. Uiteraard is een korte broek en een T-shirtje nóg ietsje luchtiger maar je wordt zo lelijk van een schuivertje in die outfit
wout?
Troeteldinsdag 27 april 2004 @ 01:01
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 00:57 schreef PsychoDude_666 het volgende:

[..]

wout?
uit Haaren...???
twiFightdinsdag 27 april 2004 @ 02:28
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 00:57 schreef PsychoDude_666 het volgende:

[..]

wout?
"I didn't know she was 13 man.. I didn't know! She told me.. she was 21.. 18 atleast man.."
ondeugenddinsdag 27 april 2004 @ 02:31
quote:
Op maandag 26 april 2004 23:56 schreef super_honda het volgende:
het word idd best wel warm in dat pak ja, maar beter een beetje warm en zweten dan rijden in een korte broek en dan onderuit gaan

Ik rijd nog niet zo lang, dus weet niet hoe zo'n pak aanvoelt bij 30+ graden.
Je bidt werkelijk dat alle stoplichten groen zijn als je ze benadert
roffeltje27dinsdag 27 april 2004 @ 02:32
vorig jaar in Zwitserland....de hele dag op de motor.....graadje of 28.....idd.....erg heet......zweten.....maar alles voor de veiligheid!!!
Roadsterdinsdag 27 april 2004 @ 07:40
Ik vind het pas echt heet worden als we over 25graden of meer praten in het zonnetje. Mede hierom ga ik vaak pas 's avonds wat later een rondje rijden.
One_Punch_Mickeydinsdag 27 april 2004 @ 07:57
Wat een hoop motorrijders hier ik heb pas sinds jan mijn rbw dus warmer dan 20 graden is het nog niet geweest, maar dat vond ik al behoorlijk warm. Echt zweten valt nog wel mee maar als het boven de 30 graden is wil ik niet voor het stoplicht 5 min staan wachten, zwemmend in mijn pak…
Roadsterdinsdag 27 april 2004 @ 07:58
Gewoon afslaan als er een stoplicht op groen springt, dan maar links ipv rechtsaf
One_Punch_Mickeydinsdag 27 april 2004 @ 08:01
Dat is ook een id en omrijden is nooit een straf
Roadsterdinsdag 27 april 2004 @ 08:03
Inderdaad, een paar extra km's maken is nooit weg
Oldbiedinsdag 27 april 2004 @ 08:09
Vorig jaar, met die hittegolf, was het geen pretje in mijn leren pak. Hoezo warm?
Het was toen zaak om te blijven rijden. Ik bedacht ventevoren hoe ik het beste kon rijden om zo weinig mogelijk stoplichten, bruggen en drukke straatjes tegen te komen. Het is dan wel warm, maar er is niets zo leuk als motorrijden.
Roadsterdinsdag 27 april 2004 @ 08:10
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 08:09 schreef Oldbie het volgende:
Het is dan wel warm, maar er is niets zo leuk als motorrijden.
...., maar niets is zo leuk als alle automobilisten in de hitte stil te zien staan
Oldbiedinsdag 27 april 2004 @ 08:11
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 08:10 schreef Roadster het volgende:

[..]

...., maar niets is zo leuk als alle automobilisten in de hitte stil te zien staan

ploderusdinsdag 27 april 2004 @ 08:14
Ik heb afgelopen zomer ook op de warm(st)e dagen gereden. Zolang je kunt blijven rijden is het niet zo'n probleem, maar stilstaan is echt een ramp. Helemaal als je motor flink op temperatuur is en hij zijn koelventilator nog eens aan zet Lekker warme lucht die nog eens extra warmte geeft aan het toch al zo verhitte motorrijdertje
Meestal laat ik de rits van mijn pak dan ook een stukje open. Verder heb ik ook verschillende vertilatiegaatjes in het pak zitten, waardoor het nog net te houden is.

Op de kleinere stukken reed ik ook nog wel ik spijkerbroek en zo'n (zwarte ) textieljas. Heb het één keer zonder de binnenvoering geprobeerd. Zekers geen aanrader!! Dan heb je dus één laagje zwart textiel dat extreem warm wordt door het zonnetje! Dan toch maar de binnenvoering er in houden. Dat isoleert nog iets
MRPhonedinsdag 27 april 2004 @ 08:28
Het is inderdaad erg heet bij verkeerslichten, maar als je de voering eruit haalt met de brandende hitte is het nog veel warmer. Ik moet zowieso altijd oppassen met verkeerslichten, want ik heb nog een luchtgekoelde motor. Die vind het ook niet fijn als je 5 minuten stilstaat.
ZX9Rdinsdag 27 april 2004 @ 08:32
Bloedheet.

Als je op een warme dag aan het toeren bent en je hebt je (zoals ik altijd doe) gehuld in beschermend leer, dan kun je maar beter aan het rijden zijn i.p.v. stilstaan.

Je zit namelijk recht boven de motor en alle warmte die daar vanaf komt gaat langs je heen en dat is best warm. Ook staat er dan nog een zonnetje op je (veelal zwarte) pak gericht.

Das best wel zweten!
MissHobjedinsdag 27 april 2004 @ 08:50
Ik vind het wel goed te doen hoor met het hete weer..
Idd doorrijden is wel het fijnst.. en niet al te lang bij verkeers lichten staan is ook wel te doen..
Ik weet nog wel van vakanties in het buitenland ( met tentje enzo ) dat we altijd eerst een uur onder een boom lagen voordat we de pakken uit konden krijgen
Was vast een hilarisch gezicht voor de overige kampeerders om te zien
Verders gaat de veiligheid voor alles vind ik..
Als ik wel es die idoten zie rijden in korte broek en shirtje ( soms zonder shirt ook nog) nou sorry.. maar dat vind ik echt link..
Maargoed moeten ze zelf weten..
Moet wel zeggen dat ik leer met hitte prettiger vind zitten als die kunstof kleding... maar als het erg nat weer is dan is zo'n jas wel weer lekkerder ( blijft droog) en in de winter gooi ik die jas over mijn leren jas .. lekker warm
En ach.. na een tijdje heet weer wen je er ook wel weer aan
Gerakodinsdag 27 april 2004 @ 09:03
Zeker in de stad of in een file kan het behoorlijk warm worden in zo`n pak, maar toch doe ik hem altijd aan. Ik heb genoeg motorrijders met een korte broekje gezien maar als je kijkt naar de gevolgen van een schuiver heb ik het liever even warm. (Kijk alleen al eens naar die wielrenners die onderuit gaan tijdens de tour de france)
yupdinsdag 27 april 2004 @ 10:53
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 08:10 schreef Roadster het volgende:

[..]

...., maar niets is zo leuk als alle automobilisten in de hitte stil te zien staan
Tegenwoordig hebben de meeste mensen automatische airco (alleen wij niet )
Roadsterdinsdag 27 april 2004 @ 11:12
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 10:53 schreef yup het volgende:

[..]

Tegenwoordig hebben de meeste mensen automatische airco (alleen wij niet )
Dan staan ze nogsteeds stil terwijl het heet is toch?
yupdinsdag 27 april 2004 @ 11:14
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 11:12 schreef Roadster het volgende:

[..]

Dan staan ze nogsteeds stil terwijl het heet is toch?
Whehehe, je hebt gelijk.
Patrick281dinsdag 27 april 2004 @ 11:41
Ik zit bij elk stoplicht zachtjes te prevelen .. groen-groen-groen .. en voor het gevoel duurt het uren.
Vooral die helm brandt op mijn hoofd. Rijden = koeling.
ZX9Rdinsdag 27 april 2004 @ 12:04
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 11:41 schreef Patrick281 het volgende:
Ik zit bij elk stoplicht zachtjes te prevelen .. groen-groen-groen .. en voor het gevoel duurt het uren.
Vooral die helm brandt op mijn hoofd. Rijden = koeling.
Nu prevelt mijn motor ook!
Kwam er laatst achter dat ie koelvloeistof lekt. Dus hij krijgt 't nu ook behoorlijk warm.

Toch maar ff naar kijken van de week
Rietvaerderdinsdag 27 april 2004 @ 13:06
Ja, bloedheet

Kan bij 30+ graden altijd zwemmen in mn pak.

Maar ik zeg altijd maar: Liever een beetje zweet dan geen vel meer op mn reet!
Faraodinsdag 27 april 2004 @ 13:20
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:06 schreef Rietvaerder het volgende:
Liever een beetje zweet dan geen vel meer op mn reet!
Hahaha da's een goeie

Is 't trouwens niet mogelijk om 'n soort van ventilator-tje ofzo op 'n motor te bouwen, gewoon zo'n roostertje wat in je de auto ook heb.
En als je dan stil staat voor 't stoplicht komt daar 'n flinke straal koele lucht uit.
Rietvaerderdinsdag 27 april 2004 @ 13:22
Uhh... collega van mijn vader zijn BMW R1150RT heeft dat
Oldbiedinsdag 27 april 2004 @ 13:22
Het zal vast wel kunnen, maar ik hoef het niet zo. Dan moettie echt hard blazen.
Zou de Honda Goldwing trouwens airco hebben? Het zou me niet verbazen.
Roadsterdinsdag 27 april 2004 @ 13:23
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:20 schreef Farao het volgende:

[..]
Is 't trouwens niet mogelijk om 'n soort van ventilator-tje ofzo op 'n motor te bouwen, gewoon zo'n roostertje wat in je de auto ook heb.
En als je dan stil staat voor 't stoplicht komt daar 'n flinke straal koele lucht uit.
Wordt moeilijk vrees ik, maarja, je moet er wat voor over hebben, die vrijheid op 2 wielen.
ZX9Rdinsdag 27 april 2004 @ 13:29
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:22 schreef Oldbie het volgende:
Het zal vast wel kunnen, maar ik hoef het niet zo. Dan moettie echt hard blazen.
Zou de Honda Goldwing trouwens airco hebben? Het zou me niet verbazen.
Haha....
Dan zou hij alle omgevingslucht ook moeten koelen aangezien je in de open lucht zit.
ikbeneenkiwidinsdag 27 april 2004 @ 13:29
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:22 schreef Oldbie het volgende:
Het zal vast wel kunnen, maar ik hoef het niet zo. Dan moettie echt hard blazen.
Zou de Honda Goldwing trouwens airco hebben? Het zou me niet verbazen.
nee helaas... wel een achteruit-versnelling
Oldbiedinsdag 27 april 2004 @ 13:30
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:29 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

nee helaas... wel een achteruit-versnelling
Dat wist ik.....
yupdinsdag 27 april 2004 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:29 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

nee helaas... wel een achteruit-versnelling
Lijkt me ook wel nodig voor zo een uit de kluiten gewassen super-tour motor, ik weet toevallig dat de 1500cc versie een 6 cylinder is
Captain_Chaosdinsdag 27 april 2004 @ 14:34
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 01:01 schreef Troetel het volgende:

uit Haaren...???
Nee niet uit Haaren
joris120dinsdag 27 april 2004 @ 14:50
quote:
Op maandag 26 april 2004 23:56 schreef super_honda het volgende:
het word idd best wel warm in dat pak ja, maar beter een beetje warm en zweten dan rijden in een korte broek en dan onderuit gaan

Ik rijd nog niet zo lang, dus weet niet hoe zo'n pak aanvoelt bij 30+ graden.

Die hitte is trouwens 1 van de redenen waarom "wij" door een file heen mogen rijden.
Je 'mag' helemaal niet door een file rijden. Het word gedoogd dat is iets anders.
Rietvaerderdinsdag 27 april 2004 @ 14:54


Het mag al een tijdje hoor
Oldbiedinsdag 27 april 2004 @ 14:56
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:50 schreef joris120 het volgende:

[..]

Je 'mag' helemaal niet door een file rijden. Het word gedoogd dat is iets anders.
En daar zit je dus fout. Het mag wel. Als de file stilstaat (of langzaam rijdt) mogen motorrijders tussen de file door. Dus niet geheel links of geheel rechts (dat wordt niet eens gedoogd, dat is strafbaar). Middendoor mag wel. Het is wettelijk vastgelegd.

Als je je A-rijbewijs gaat halen leer je dat ook nog eens op theorie.
Rietvaerderdinsdag 27 april 2004 @ 15:00
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:56 schreef Oldbie het volgende:

[..]

En daar zit je dus fout. Het mag wel. Als de file stilstaat (of langzaam rijdt) mogen motorrijders tussen de file door. Dus niet geheel links of geheel rechts (dat wordt niet eens gedoogd, dat is strafbaar). Middendoor mag wel. Het is wettelijk vastgelegd.

Als je je A-rijbewijs gaat halen leer je dat ook nog eens op theorie.
joris120dinsdag 27 april 2004 @ 15:10
Ok dan. Ik krijg iig altijd de neiging om mijn deur open te doen als er zo`n aso langs komt. Tenminste als er een langs komt die te hard rijd ofzo.
kleinmeiskedinsdag 27 april 2004 @ 15:15
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:56 schreef Oldbie het volgende:

[..]

En daar zit je dus fout. Het mag wel. Als de file stilstaat (of langzaam rijdt) mogen motorrijders tussen de file door. Dus niet geheel links of geheel rechts (dat wordt niet eens gedoogd, dat is strafbaar). Middendoor mag wel. Het is wettelijk vastgelegd.

Als je je A-rijbewijs gaat halen leer je dat ook nog eens op theorie.
Zo heb ik het ook geleerd (helaas niet voor motor-theorie, maar da's omdat m'n wederhelft zo'n klein meiske op een motor iets te gevaarlijk vindt). Maarre, daarbij wordt dan toch wel aangegeven dat ze niet tussen de file door mogen scheuren? Dat gebeurt me nl. ook wel eens en dan schrik ik toch wel even als je net op het punt stond (na te kijken uiteraard) naar links of rechts te schuiven ...
Ik bedoel, ik kijk altijd uit voor motorrijders en geef ze graag de ruimte (vriendlief rijdt ook fanatiek), maar ze moeten zich zelf natuurlijk ook wel een beetje gedragen
Oldbiedinsdag 27 april 2004 @ 15:17
Je mag geloof ik maar 10 km/h harder rijden dan de file......dat is erg moeilijk. Ik ga meestal toch iets harder
kleinmeiskedinsdag 27 april 2004 @ 15:19
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:17 schreef Oldbie het volgende:
Je mag geloof ik maar 10 km/h harder rijden dan de file......dat is erg moeilijk. Ik ga meestal toch iets harder
Maar er is een verschil tussen iets en veel harder Als ik netjes kijk, richtingaanwijzer naar links, nog een keer kijk, dreigen naar links te gaan en dan in eens ZOEFFFFFFF en ik zie 'm door m'n voorruit al niet eens meer ... da's dan denk ik toch wel iets harder dan jouw iets harder
Patrick281dinsdag 27 april 2004 @ 15:38
Stapvoets inhalen is het officieel, en alleen bij stilstaand of nauwelijks bewegende auto's.
Ik ben al 3 keer aangetikt, waarvan 1 keer volledig plat.
Rietvaerderdinsdag 27 april 2004 @ 15:42
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:10 schreef joris120 het volgende:
Ok dan. Ik krijg iig altijd de neiging om mijn deur open te doen als er zo`n aso langs komt. Tenminste als er een langs komt die te hard rijd ofzo.
Ïn zo'n geval denk ik altijd... try me... je zal de eerste niet zijn die carbon knokkels op zn neus krijgt van me...

Maar ik rijd idd ook stapvoets tot zo/n 20km/h
ROGdinsdag 27 april 2004 @ 15:44
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:38 schreef Patrick281 het volgende:
Stapvoets inhalen is het officieel, en alleen bij stilstaand of nauwelijks bewegende auto's.
Ik ben al 3 keer aangetikt, waarvan 1 keer volledig plat.
Ouch.
kleinmeiskedinsdag 27 april 2004 @ 15:51
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:44 schreef ROG het volgende:

[..]Ouch.
Zeker ouch

Manlief is een paar jaartjes geleden met een gangetje van 40 gelanceerd door een muts die richting aangaf naar links en vrolijk rechtsaf sloeg ... gevolg: flinke stijve nek en blauw all over, verder gelukkig niks ernstigs ...
Muts bleef nog volhouden dat hij rechts aan het inhalen was en veel te hard reed en dat het dus zijn schuld was ... 3 jaar later was de verzekering er eindelijk uit en kreeg hij maar de helft terug van z'n total losse motor van net 3 jaar oud (mis dat ding nog steeds ...)
Gutteguttegutdinsdag 27 april 2004 @ 15:59
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:10 schreef joris120 het volgende:
Ok dan. Ik krijg iig altijd de neiging om mijn deur open te doen als er zo`n aso langs komt. Tenminste als er een langs komt die te hard rijd ofzo.
Ik maak altijd extra ruimte...kun je de motor ook veel beter zien...en ik weet hoe het is...
* Gutteguttegut is ook een motorrijder..
super_hondadinsdag 27 april 2004 @ 16:13
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:10 schreef joris120 het volgende:
Ok dan. Ik krijg iig altijd de neiging om mijn deur open te doen als er zo`n aso langs komt. Tenminste als er een langs komt die te hard rijd ofzo.
kleinmeiskedinsdag 27 april 2004 @ 16:28
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:59 schreef Gutteguttegut het volgende:

[..]Ik maak altijd extra ruimte...kun je de motor ook veel beter zien...en ik weet hoe het is...


[ Bericht 8% gewijzigd door kleinmeiske op 27-04-2004 16:38:46 ]
Gutteguttegutdinsdag 27 april 2004 @ 16:32
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 16:28 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
Dank je
noikuh?
yupdinsdag 27 april 2004 @ 16:36
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:42 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Ïn zo'n geval denk ik altijd... try me... je zal de eerste niet zijn die carbon knokkels op zn neus krijgt van me...

Maar ik rijd idd ook stapvoets tot zo/n 20km/h
Was ook mijn gedachte, maar eerst maar eens een rijbewijs + motor proberen te regelen
kleinmeiskedinsdag 27 april 2004 @ 16:39
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 16:32 schreef Gutteguttegut het volgende:

[..]noikuh?
If you mean what I think you mean ... don't think so ... kleinmeiskes man is ook motorrijder
NoCommentdinsdag 27 april 2004 @ 17:33
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:59 schreef Gutteguttegut het volgende:

[..]

Ik maak altijd extra ruimte...kun je de motor ook veel beter zien...en ik weet hoe het is...
* NoComment is ook een motorrijder..
Ik ben geen motorrijder (wel bezig met lessen ) en ik kijk als ik in een langzaamrijdende of stilstaande file zit geregeld in m'n rechterspiegel om te kijken of er motorrijders aankomen. Is dat het geval ga ik ook ff een beetje meer naar links. Ben er zelfs al eens voor bedankt, was wel leuk, ff handje opsteken
NoCommentdinsdag 27 april 2004 @ 17:35
Hmm ok volgens mij ging er iets niet goed ofzo?
Patrick281dinsdag 27 april 2004 @ 18:19
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:33 schreef NoComment het volgende:

[..]

Ik ben geen motorrijder (wel bezig met lessen ) en ik kijk als ik in een langzaamrijdende of stilstaande file zit geregeld in m'n rechterspiegel om te kijken of er motorrijders aankomen. Is dat het geval ga ik ook ff een beetje meer naar links. Ben er zelfs al eens voor bedankt, was wel leuk, ff handje opsteken
Bugje in replique .. 1 van de weinige.

Er zitten 2 gevaren in dit soort behulpvaardige automobilisten:
1) Vaak zijn ze toch al te laat en komen ze in beweging terwijl je er al zo'n beetje naast zit.
Zelf heb ik liever dat ze blijven stilstaan, dan kan ik zelf beoordelen of het gaat lukken of niet.
Als er iemand opzij gaat zal ik wel zo veel mogelijk bedanken met een handje idd.
Maar ik schrik dus van de reactie omdat ik na 3 aanrijdingen de blikken nauwlettend in de gaten houdt.

2) Soms zijn er 3-4 rijbanen op de weg waardoor de auto links of rechts gepasseerd kan worden.
Als het druk is kan het wel eens zo zijn dat de auto wat naar links gaat maar op dat moment zowel links als rechts ingehaald wordt.
Het is ook de schuld van de andere motorijder natuurlijk, iemand die voor rijdt heeft de eerste keuze vindt ik .. anderen moeten volgen tot een eerste gelegenheid om hem of haar in te halen.
ploderusdinsdag 27 april 2004 @ 18:20
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:33 schreef NoComment het volgende:

[..]

Ik ben geen motorrijder (wel bezig met lessen ) en ik kijk als ik in een langzaamrijdende of stilstaande file zit geregeld in m'n rechterspiegel om te kijken of er motorrijders aankomen. Is dat het geval ga ik ook ff een beetje meer naar links. Ben er zelfs al eens voor bedankt, was wel leuk, ff handje opsteken
Meestal steek ik ook wel even netjes mijn handje op om te bedanken, maar als je een kilometer file aan het inhalen bent en de helft gaat aan de kant zal ik vanwege RSI/lamme arm verschijnselen toch vaak moeten stoppen met bedanken
Maar hier alvast voor jou Was iedereen maar zo attent
One_Punch_Mickeydinsdag 27 april 2004 @ 18:25
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:38 schreef Patrick281 het volgende:
Stapvoets inhalen is het officieel, en alleen bij stilstaand of nauwelijks bewegende auto's.
Ik ben al 3 keer aangetikt, waarvan 1 keer volledig plat.
nee hoor, je mag tussen stilstaand of langzaamrijdend verkeer rijden zolang je niet harder rijdt dan 10 km/h zoals Oldbie (dacht ik) eerder zei.
One_Punch_Mickeydinsdag 27 april 2004 @ 18:27
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:20 schreef ploderus het volgende:
Meestal steek ik ook wel even netjes mijn handje op om te bedanken, maar als je een kilometer file aan het inhalen bent en de helft gaat aan de kant zal ik vanwege RSI/lamme arm verschijnselen toch vaak moeten stoppen met bedanken
yep, doe ik ook wel eens. soms zijn er eikels die juist naar het midden gaan gelukkig ziet de auto op de andere baan dat vaak en maakt hij wel ruimte...

trouwens, die 10 km/h red ik ook nooit!! ik ga veel te snel ertussen door, dat vergt zoveel concentratie, eigenlijk zou ik het wat rustiger aan moeten doen.
Gutteguttegutdinsdag 27 april 2004 @ 18:38
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 16:39 schreef kleinmeiske het volgende:
[..]
If you mean what I think you mean ... don't think so ... kleinmeiskes man is ook motorrijder
...so..??
Patrick281dinsdag 27 april 2004 @ 18:48
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:25 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

nee hoor, je mag tussen stilstaand of langzaamrijdend verkeer rijden zolang je niet harder rijdt dan 10 km/h zoals Oldbie (dacht ik) eerder zei.


Dit is de wet: (in begrijpelijke taal vertaald door de Motorrijders Actie Groep)
quote:
Mag je wettelijk met een motorfiets door een file rijden?
Een motorrijder mag vanzelfsprekend niet zomaar blindelings tussen de files doorrijden. Hij moet zich rekenschap geven van een aantal ingewikkelde wettelijke regels. Spijtig genoeg kunnen we om deze complexe juridische regels niet heen en kunnen we enkel maar verwijzen naar de wetsbepalingen die van toepassing zijn.
In het kort samengevat zouden we kunnen stellen dat je als motorrijder enkel tussen files mag doorrijden indien de voertuigen effectief stilstaan.
Rechts inhalen is verboden (art. 16.3). Strikt wettelijk gezien geldt het inhalen slechts ten opzichte van voertuigen die in beweging zijn (art. 16.1). Als een motorrijder tussen een bewegende rij voertuigen verder rijdt, haalt hij dus meestal een aantal voertuigen langs rechts in en dat is verboden.
Indien de voertuigen stilstaan is er geen probleem want dan haal je wettelijk gezien niet in..., je 'rijdt ze voorbij'.
Het probleem waar een motorrijder mee geconfronteerd wordt is dat op bepaalde momenten met twee bestuurders naast elkaar op DEZELFDE rijstrook gereden wordt.

Misschien maakt de wettekst één en ander wat duidelijker:
ART. 16.2

""Wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 (=filerijden) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen IN EEN ANDERE RIJSTROOK OF FILE niet als inhalen beschouwd."" Dus, indien men zich met twee (auto + motorfiets) op hetzelfde vak bevindt dan spreken we wel degelijk van inhalen als de auto gepasseerd wordt (voor zover ook deze in beweging is).Concreet samengevat:
-een motorrijder mag altijd tussen de files doorrijden als de voertuigen volledig stilstaan;
-als de voertuigen in file in beweging zijn, mag hij een voertuig over DEZELFDE rijstrook slechts langs LINKS inhalen. Hij mag een rijdend voertuig in file nooit langs rechts inhalen over hetzelfde rijvak, wél langs de rechts ervan gelegen rijstrook. (maar niet langs de pechstrook)
Verder mag je uiteraard nooit de algemene verkeersregels uit het oog verliezen:
ART. 16.5
""Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen..."" De motorrijder moet dus een voldoende veilige afstand bewaren tussen zijn en het in te halen voertuig. De wet zegt niet hoeveel die afstand juist bedraagt. Bij een eventueel incident zal een bevoegde rechter hierover uitspraak doen. Het komt erop aan gezond verstand te gebruiken.
Rietvaerderdinsdag 27 april 2004 @ 18:49
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:38 schreef Gutteguttegut het volgende:

[..]

...so..??
Voel je toch niks van hè
Roadsterdinsdag 27 april 2004 @ 19:10
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:25 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

nee hoor, je mag tussen stilstaand of langzaamrijdend verkeer rijden zolang je niet harder rijdt dan 10 km/h zoals Oldbie (dacht ik) eerder zei.
Volgens mij mag je het verkeer stapvoets inhalen en als de auto's harder gaan dan 40km/u moet je weer invoegen.
One_Punch_Mickeydinsdag 27 april 2004 @ 19:10
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:48 schreef Patrick281 het volgende:

[..]



Dit is de wet: (in begrijpelijke taal vertaald door de Motorrijders Actie Groep)
[..]
ik heb het niet gelezen want ik geloof je zo ook wel als zoiets post maar dat was toch echt wat mijn instructeur mij vertelde.
Patrick281dinsdag 27 april 2004 @ 19:23
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 19:10 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

ik heb het niet gelezen want ik geloof je zo ook wel als zoiets post maar dat was toch echt wat mijn instructeur mij vertelde.
Lekker dan die instructeur.. of niet goed begrepen .. zomaar aangenomen?
Ik weet het al langer omdat ik mij er na een aanrijding (1994) in verdiept heb.
quote:
GEDRAGSCODE IN FILES TEN BEHOEVE VAN MOTORRIJDERS EN AUTOMOBILISTEN
De gedragscode is een advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de snelwegen.
RAADGEVINGEN VOOR MOTORFIETSERS
Het inhalen van een file
· Gebruik de ruimte tussen de files wachtende auto’s op een aangepaste manier. Normaal gezien is het niet toegestaan deze ruimte te gebruiken, maar het wordt getolereerd. Bij een ongeval kan de verantwoordelijkheid, in functie van de situatie en het gedrag van de motorbestuurder (gedeeltelijk) ten laste gelegd worden van de motorrijder.
· Pas uw snelheid aan bij het voorbijrijden van een bewegende file. Let erop dat het snelheidsverschil tussen u en de file niet hoger ligt dan ongeveer 10 km/u. Op die manier kan u nog altijd beslissen om niet in te halen als de situatie te gevaarlijk wordt.
· Neem uw plaats in de file terug in van zodra er sneller gereden wordt dan stapvoets. Maak gebruik van uw richtingaanwijzer om te verwittigen dat u wil invoegen.
· Vergeet niet dat automobilisten de neiging hebben om plots van rijvak te veranderen als er in de file “gaten” ontstaan. Pas er goed voor op ! Een reden te meer om in te voegen van zodra de file versnelt.
· Let op voor plots openzwaaiende portieren in een stilstaande file, vooral in de zomer.
· Gedraag u op dezelfde manier als u in het gezelschap bent van andere motorrijders. Rijd rustig achter mekaar door de file.
JKdinsdag 27 april 2004 @ 20:48
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 19:10 schreef Roadster het volgende:

[..]

Volgens mij mag je het verkeer stapvoets inhalen en als de auto's harder gaan dan 40km/u moet je weer invoegen.
Kan heel goed kloppen, maar in de praktijk voeg je pas weer rond 70-80km/u in... ik althans wel, maar vandaag al rond 60km/u. Ik deed het rustig aan, maar moest wel bijna 5 minuten wachten in Utrecht bij Kanaleneiland voor een verkeerslicht.. was echt flink warm.

Maar geloof dat BMW met een pak komt die zonlicht reflecteerd en dat dus zo maar 20 graden kan schelen met een normaal pak.

En iemand die zegt dat textielpakken evengoed of beter kunnen beschermen dan leer, das natuurlijk bullshit. Heb zelf nu ook nog textiel maar ga wel opzoek naar leer.
PatrickMdinsdag 27 april 2004 @ 22:35
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:22 schreef Oldbie het volgende:
Het zal vast wel kunnen, maar ik hoef het niet zo. Dan moettie echt hard blazen.
Zou de Honda Goldwing trouwens airco hebben? Het zou me niet verbazen.
Bij de GL1800 is dat idd een optie sinds dit jaar
En nee, dat is geen grap...
MRPhonedinsdag 27 april 2004 @ 22:46
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 22:35 schreef PatrickM het volgende:

[..]

Bij de GL1800 is dat idd een optie sinds dit jaar
En nee, dat is geen grap...
En ze hebben al wel heel lang een kachel
PatrickMdinsdag 27 april 2004 @ 22:48
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 20:48 schreef JK het volgende:

[..]

Kan heel goed kloppen, maar in de praktijk voeg je pas weer rond 70-80km/u in... ik althans wel, maar vandaag al rond 60km/u. Ik deed het rustig aan, maar moest wel bijna 5 minuten wachten in Utrecht bij Kanaleneiland voor een verkeerslicht.. was echt flink warm.
Aangezien ik niet levensmoe ben, voeg ik altijd als ik ca. 50 kilometer p/h rijd altijd weer in...
(een autodeur komt hard aan, als je net zo'n pisvlek treft die het nodig vind om motorrijders dwars te zitten )
quote:
Maar geloof dat BMW met een pak komt die zonlicht reflecteerd en dat dus zo maar 20 graden kan schelen met een normaal pak.
Klopt
quote:
En iemand die zegt dat textielpakken evengoed of beter kunnen beschermen dan leer, das natuurlijk bullshit. Heb zelf nu ook nog textiel maar ga wel opzoek naar leer.
Ooit gehoord van Cordura? Kennelijk niet (er is ook nog een andere materiaal, maar ik kan niet zo 1, 2, 3 op de naam komen). Zijn toegevoegde stoffen in textiel waardoor de slijtvastheid van het textiel net zo hoog is als leer
Stay-Fundinsdag 27 april 2004 @ 22:57
Motorrijders verenigt u!

Checkt allemaal ook ff dit topic; Motorrijders, wat rij je?
Oldbiedinsdag 27 april 2004 @ 23:17
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 22:35 schreef PatrickM het volgende:

[..]

Bij de GL1800 is dat idd een optie sinds dit jaar
En nee, dat is geen grap...
Zie zie zie zie........ik ben niet gek
yupwoensdag 28 april 2004 @ 00:23
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 22:35 schreef PatrickM het volgende:

[..]

Bij de GL1800 is dat idd een optie sinds dit jaar
En nee, dat is geen grap...
GL1800? WTF voor een motor moet dat wel hebben zeg (1500 is 6 cyl )

Iemand met specs van goldwings?
One_Punch_Mickeywoensdag 28 april 2004 @ 08:01
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 22:48 schreef PatrickM het volgende:
Ooit gehoord van Cordura? Kennelijk niet (er is ook nog een andere materiaal, maar ik kan niet zo 1, 2, 3 op de naam komen). Zijn toegevoegde stoffen in textiel waardoor de slijtvastheid van het textiel net zo hoog is als leer
idd de ontwikkeling van textiel is zover dat het heel goed in buurt komt van leer als het gaat om slijtvastigheid!

Gelukkig heeft textiel ook nog wat andere voordelen vandaar dat ik voorlopig nog in textiel rijd
Patrick281woensdag 28 april 2004 @ 09:25
quote:
Op woensdag 28 april 2004 08:01 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Gelukkig heeft textiel ook nog wat andere voordelen vandaar dat ik voorlopig nog in textiel rijd
Een jas van 3 jaar oud pas in de wasmachine gedaan: kwam er weer als nieuw uit.
JKwoensdag 28 april 2004 @ 09:46
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 22:48 schreef PatrickM het volgende:

[..]
Aangezien ik niet levensmoe ben, voeg ik altijd als ik ca. 50 kilometer p/h rijd altijd weer in...
(een autodeur komt hard aan, als je net zo'n pisvlek treft die het nodig vind om motorrijders dwars te zitten )
[..]
[..]
Ooit gehoord van Cordura? Kennelijk niet (er is ook nog een andere materiaal, maar ik kan niet zo 1, 2, 3 op de naam komen). Zijn toegevoegde stoffen in textiel waardoor de slijtvastheid van het textiel net zo hoog is als leer
Met 30km/u doet een autodeur zeker geen zeer?
Heb eens op 112 weekend ofzo een fietser gezien die langs een auto fietste in Amsterdam die z'n deur opengooide, nou, ik wil niet graag ruilen zeg !! Een en ander gebroken, lag lekker op straat half onwel.. gewoon heel goed opletten met file rijden, vallen er gaten wees dan heel goed op je hoede, trek het gas open of zorg dat je gewoon op tijd kan remmen. Ik vind het jammer dat je geen lessen krijgt met filerijden.. is helemaal niet verkeerd want ik denk dat dat een van de moeilijkste dingen eigenlijk is want je moet echt 100% op je hoede zijn, even op je klokje kijken kan een ongeluk betekenen (en dan overdrijf ik wat, maar echt veilig is het nooit)

Wat betreft dat motorpak van BMW, die is er blijkbaar al... stond in de Promotor met een hitte-foto erbij, dat pak bleef gewoon onder de 20 graden !! Iets voor mij !

Cordura heb ik wel eens van gehoord qua naam. Zal ook wel dura zijn voor de portomoniks.
Houd mn textielpak er wel bij, maar moet ook wel leer hebben. Bij hogere snelheden erg ideaal op een motor zonder kuip. Ben daarnaast nog eens flink afgevallen (kilootje of 15) dus het is allemaal net te ruim en vrouwen geilen op leer, dus -> I'm gonna get me a hot sexy suit

Geloof maar dat ik met 140km/u al flink wat wind van met zo'n textielpak,maar wel mooi dat je broek enz er onder kan.


En nu heb ik wel weer genoeg gelult in deze post
JKwoensdag 28 april 2004 @ 09:48
quote:
Op woensdag 28 april 2004 09:25 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Een jas van 3 jaar oud pas in de wasmachine gedaan: kwam er weer als nieuw uit.
Heb je 'm wel getest nu nog of hij waterafstotend is ? Anders moet je 'm insprayen
Mijne mag ook wel eens in een wasmachine. Vorig jaar heb ik 'm in bad gegooid met een lekker sopje en buiten gehangen...
Patrick281woensdag 28 april 2004 @ 10:31
quote:
Op woensdag 28 april 2004 09:46 schreef JK het volgende:
I'm gonna get me a hot sexy suit
quote:
Op woensdag 28 april 2004 09:48 schreef JK het volgende:
[..]
Heb je 'm wel getest nu nog of hij waterafstotend is ? Anders moet je 'm insprayen
Mijne mag ook wel eens in een wasmachine. Vorig jaar heb ik 'm in bad gegooid met een lekker sopje en buiten gehangen...
Hij is gewoon helemaal top, alsof hij net uit de winkel komt.
En ik heb er trouwens ook een ongeluk mee gehad vorig jaar wat je ook niet aan die jas ziet.
(voorover de motor geduikeld en met 40 km/u op het asfalt geklapt door een blokkerend voorwiel )
PatrickMwoensdag 28 april 2004 @ 15:50
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:10 schreef joris120 het volgende:
Ok dan. Ik krijg iig altijd de neiging om mijn deur open te doen als er zo`n aso langs komt. Tenminste als er een langs komt die te hard rijd ofzo.
En als je dat doet zit je geheid in de problemen... helemaal als de motorrijder het zonder al te veel kleerscheuren afbrengt... gezien de gemiddelde motorrijder heb ik zo'n idee dat je zou willen dat je dan nooit geboren was

Triest overigens dat het alleen al in je gedachte opkomt
Wat is er zo asociaal aan? Omdat jij wel moet stilstaan in de file en de motorrijder niet
PatrickMwoensdag 28 april 2004 @ 15:57
quote:
Op woensdag 28 april 2004 09:46 schreef JK het volgende:

[..]

Met 30km/u doet een autodeur zeker geen zeer?
Dat is idd waar... met 30 km p/h komt een deur ook aardig hard aan
quote:
Heb eens op 112 weekend ofzo een fietser gezien die langs een auto fietste in Amsterdam die z'n deur opengooide, nou, ik wil niet graag ruilen zeg !! Een en ander gebroken, lag lekker op straat half onwel.. gewoon heel goed opletten met file rijden, vallen er gaten wees dan heel goed op je hoede, trek het gas open of zorg dat je gewoon op tijd kan remmen. Ik vind het jammer dat je geen lessen krijgt met filerijden.. is helemaal niet verkeerd want ik denk dat dat een van de moeilijkste dingen eigenlijk is want je moet echt 100% op je hoede zijn, even op je klokje kijken kan een ongeluk betekenen (en dan overdrijf ik wat, maar echt veilig is het nooit)
VRO 1 en 2 (die ik overigens nog wil/moet gaan doen)
quote:
Wat betreft dat motorpak van BMW, die is er blijkbaar al... stond in de Promotor met een hitte-foto erbij, dat pak bleef gewoon onder de 20 graden !! Iets voor mij !
Alleen jammer dat het zo'n zak met knaken kost
quote:
Cordura heb ik wel eens van gehoord qua naam. Zal ook wel dura zijn voor de portomoniks.
Houd mn textielpak er wel bij, maar moet ook wel leer hebben. Bij hogere snelheden erg ideaal op een motor zonder kuip. Ben daarnaast nog eens flink afgevallen (kilootje of 15) dus het is allemaal net te ruim en vrouwen geilen op leer, dus -> I'm gonna get me a hot sexy suit

Geloof maar dat ik met 140km/u al flink wat wind van met zo'n textielpak,maar wel mooi dat je broek enz er onder kan.
Cordura wordt gebruikt vanaf het midden van het marktsegment. Er zijn al jassen voor rond de 250 euro waarin cordura is verwerkt (en broeken vanaf ca. 180 euro). Valt opzich wel mee
quote:
En nu heb ik wel weer genoeg gelult in deze post
Jups
PatrickMwoensdag 28 april 2004 @ 15:58
quote:
Op woensdag 28 april 2004 00:23 schreef yup het volgende:

[..]

GL1800? WTF voor een motor moet dat wel hebben zeg (1500 is 6 cyl )

Iemand met specs van goldwings?
1800cc 6 cilinder boxermotor
dadrawoensdag 28 april 2004 @ 17:50
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:06 schreef Rietvaerder het volgende:
Ja, bloedheet

Kan bij 30+ graden altijd zwemmen in mn pak.

Maar ik zeg altijd maar: Liever een beetje zweet dan geen vel meer op mn reet!
Damm right
blackbullywoensdag 28 april 2004 @ 23:55
ehh chopper rijden, normale leren broek, lerenjas. niet alteveel verstevigde stukken, als je vals moet je maar hopen dat je gaat glijden, dat houd het leer wel. en als je dus kleding zonder voering draagd dan valt de hitte wel mee.(alleen dat motorblok geeft zo'n lekkere warmte waar de kleding niet tegen op gewassen is) maar alleswent. verders als je rijd zit je in die hitte toch stukken beter op je motor als in een auto maar das mijn mening.
FALCONbemaandag 3 mei 2004 @ 19:47
Joris120,

Zo erg jaloers dat jij in de file moet blijven wachten joh? Koop ook een tweewieler he... veel minder file...