quote:ik ben nog nietzo oud. net 18 geworde nu net. haha...
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:41 schreef SunChaser het volgende:
Dus is hij na 13 jaar vrijgelaten. Hij mocht al zo nu en dan een weekendje weg. De Panorama scoopte nog met een foto van E. winkelend bij Albert Heijn. Wat vind jij? Is E geen gevaar meer voor de samenleving en heeft hij zijn straf uitgezeten? Of moet hij zijn hele leven blijven boeten (en in programma's als de Week van W. blijven komen?)
Sunchaser, als ze een iemand op moeten sluiten is het wel de heer W.F. wegens het maken van wanprogramma's en het stellen van domme vragen waarop het antwoord voor iedereen al duidelijk is.
quote:hij had vast en zeker te veel films gekeke. SiGNe tnx voor de link, haddik nog nie gelezen.
Op vrijdag 03 augustus 2001 01:17 schreef SiGNe het volgende:
Kip, hij had destijds Gerrit-Jan Heijn ontvoerd en vermoord.
vervolgens had ie z'n vinger afgesneden en opgestuurd naar mevrouw Heijn en een paar miljoen aan losgeld geëisd.
en ik heb hier niet echt een mening over, weet neit zo goed wat ik moet denken eig...
quote:Kan je überhaupt wel denken?
Op vrijdag 03 augustus 2001 01:40 schreef dezekip het volgende:[..]
hij had vast en zeker te veel films gekeke. SiGNe tnx voor de link, haddik nog nie gelezen.
en ik heb hier niet echt een mening over, weet neit zo goed wat ik moet denken eig...
quote:Cursus Nederlands en discussiëren zouden niet misstaan.
Op vrijdag 03 augustus 2001 01:40 schreef dezekip het volgende:[..]
hij had vast en zeker te veel films gekeke. SiGNe tnx voor de link, haddik nog nie gelezen.
quote:zouden?
Op vrijdag 03 augustus 2001 07:41 schreef R@b het volgende:[..]
Cursus Nederlands en discussiëren zouden niet misstaan.
quote:OK, ten eerste vraag je of we het er mee eens zijn dat ie geen gevaar meer is voor de samenleving. Hoe moet ik dat nou weten?
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:41 schreef SunChaser het volgende:
Dus is hij na 13 jaar vrijgelaten. Hij mocht al zo nu en dan een weekendje weg. De Panorama scoopte nog met een foto van E. winkelend bij Albert Heijn. Wat vind jij? Is E geen gevaar meer voor de samenleving en heeft hij zijn straf uitgezeten? Of moet hij zijn hele leven blijven boeten (en in programma's als de Week van W. blijven komen?)
Tweede vraag. Moet ie blijven boeten en opduiken in tijdschriften en tv-programma's? Nee dus.
In Nederland bepaalt een rechter de straf die je krijgt. Als je die straf erop hebt zitten moet het gewoon klaar zijn. Verder met je leven. Proberen er nog iets van te maken.
De man heeft iets behoorlijk fout gedaan en hij heeft er straf voor gekregen. End of story.
Die 'primeur' van de Panorama vond ik trouwens wel zo'n ontzettende onzin. Ferdi E. doet boodschappen bij AH. So what? Ligt er iemand van wakker wat voor biertjes de Heineken ontvoerders tegenwoordig drinken. Het boeit toch geen hond waar die man zijn boodschappen haalt.
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 03-08-2001 15:18]
Het argument "Niet langer een gevaar voor de samenleving" vind ik niet echt terzake doende omdat het imho toch echt gaat om de de bestraffing van de daad, en niet alleen om de veiligheid van de maatschappij.
Maar goed, de man zal nu in de 60 zijn, hij zal wel extra braaf geweest zijn, en er worden zat andere licht morbide en geldbeluste figuren gearresteerd, dus ze zullen de cellen wel nodig hebben...
quote:Als je doelt op het afsnijden van de pink; dat is pas gebeurd ná het neerschieten.
Op vrijdag 03 augustus 2001 15:18 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
mishandeling/verminking
quote:soms
Op vrijdag 03 augustus 2001 05:46 schreef nipeng het volgende:[..]
Kan je überhaupt wel denken?
quote:Naar mijn weten is verminking na de dood nog steeds verminking. En Heijn werd echt niet met alle égards behandeld tijdens z'n ontvoering. Maar goed, dan nog, zie het als 'n integraal onderdeel van de ontvoering. 13 jaar voor ontvoering en moord vind ik redelijk weinig.
Op vrijdag 03 augustus 2001 15:20 schreef k_man het volgende:[..]
Als je doelt op het afsnijden van de pink; dat is pas gebeurd ná het neerschieten.
quote:Kan zijn, maar iig dus geen mishandeling.
Op vrijdag 03 augustus 2001 15:41 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Naar mijn weten is verminking na de dood nog steeds verminking.
quote:Er is destijds een reconstructie gemaakt, die ook uitgezonden is op tv. Daar uit bleek dat Heijn door Ferdi E. juist opvallend vriendelijk behandeld werd. Eigenlijk de enige uitzondering was dat Ferdi E. hem dreigde neer te schieten toen ie een vluchtpoging deed. En de uiteindelijke moord uiteraard.
En Heijn werd echt niet met alle égards behandeld tijdens z'n ontvoering. Maar goed, dan nog, zie het als 'n integraal onderdeel van de ontvoering. 13 jaar voor ontvoering en moord vind ik redelijk weinig.
Overigens kun je je denk ik afvragen hoe betrouwbaar zo'n recnstructie is. De enige die kan vertellen wat er echt gebeurd is, is Ferdi E. en het is niet in zijn belang de zaken negatief voor te stellen. Aan de andere kant is zo'n reconstructie zeker niet bedoeld geweest ter zijner verdediging.
quote:De man lijkt me tamelijk gecompliceerd in elkaar te zitten. Aan de ene kant schijnt hij bijzonder intelligent te zijn. Hij is ingenieur, was goed in zijn vak, en zou bovendien waarschijnlijk nooit gepakt zijn als hij geen boodschappen met het losgeld was gaan doen. Je zou zeggen dat zo'n slimme vent niet zonder geld hoeft te komen zitten.
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:18 schreef Ryan3 het volgende:
Ferdi wilde met losgeld zijn oude collega's te pakken nemen, was het door hem opgegeven motief. Maar dat blijkt aldus zijn echtgenote dus niet waar geweest te zijn. Laat onverlet dat ik me afvraag wat dan wel zijn motief was. Gewoon geld? Op 1 of ander manier klinkt dit motief erger in de oren dan het wraakmotief. En wij vragen ons dan ook af wat Ferdi gaat doen als hij in zijn nieuwe leven weer eens zonder geld komt te zitten.
Aan de andere kant maakt ie dus wel hele domme fouten (het losgeld zo uitgeven) door arrogantie / zelfoverschatting, en schijnt ie bijzonder eigenwijs en sociaal niet zo heel vaardig te zijn (ruzie met zijn collegae).
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 03-08-2001 16:36]
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:20 schreef SunChaser het volgende:
Ferdi E werd een paar uur na zijn ontvoering al doodgeschoten.
E loopt over straat met zijn vrouw
Willibrord klampt hem aan
Heeft u spijt vanwat u heeft gedaan. etc etc
E: ik heb mijn straf uitgezeten. Kunt u me nu met rust laten?
Willibrord: Maar vindt u het normaal wat u heeft gedaan? etc etc
E: U bent een hele vervelende man!
Willibrord: Maar dat laat ik me niet zeggen door een moordenaar!
quote:Zo zie je maar dat Ferdi E.'s kijk op de samenleving, ondanks 13 jaar in de gevangenis, zo gek nog niet is.
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:32 schreef SunChaser het volgende:
E: U bent een hele vervelende man!
quote:Hij was ir-ingenieur (technische bedrijfskunde gestudeerd en werkzaam geweest in vliegtuigindustrie, dacht ik) èn werkloos. Of dat aan zijn povere communicatieve vaardigheden heeft gelegen of aan de malaise in de vliegtuigindustrie dat vertelt het verhaal niet. Later kwam hij in een werkgelegenheidsproject terecht en dat lijkt me voor een ir-ingenieur sowieso nog al een mager baantje, zeker als je dan met een aantal socio's komt te werken. Die socio's zien iedereen met een greintje meer verstand dan zichzelf al gauw als doordraver, arrogant, onhebbelijk of agressief. Dat zegt niets. Nee, er is flink wat om Ferdi heen gemythologiseerd, vrees ik. Zo ook dus wat betreft het motief, want het motief was gewoon geld. Exact hetzelfde motief als bij de eerste de beste bankovervaller. Dat er toch wat mis was aan hem bewijst natuurlijk de koelbloedige moord. Dit duidt op een wellicht aangeboren afwijking in de temporale kwab, die verantwoordelijk is voor het moreleprogramma van de mens. Deze afwijking is niet op te heffen door een aantal therapietjes en dus vraag ik me nog steeds af wat hij doet als hij straks weer zonder pecunia komt te zitten.
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:27 schreef k_man het volgende:[..]
De man lijkt me tamelijk gecompliceerd in elkaar te zitten. Aan de ene kant schijnt hij bijzonder intelligent te zijn. Hij is ingenieur, was goed in zijn vak, en zou bovendien waarschijnlijk nooit gepakt zijn als hij geen boodschappen met het losgeld was gaan doen. Je zou zeggen dat zo'n slimme vent niet zonder geld heft te komen zitten.
Aan de andere kant maakt ie dus wel hele domme fouten (het losgeld zo uitgeven), en schijnt ie bijzonder eigenwijs en sociaal niet zo heel vaardig te zijn (ruzie met zijn collegae).
quote:Dan ga je denk ik even voorbij aan het feit dat Ferdi E. Gerrit-Jan Heijn destijds heeft vermoord. Destijds een van de eigenaren van Albert Heijn. Dat boeit dus wel. Al was het maar omdat het voor de familie ontzettend zuur moet zijn dat de moordenaar van hun man/vader/oom/broer nu gewoon als vrij man zijn boodschappen in hun bedrijf loopt te doen.
Op vrijdag 03 augustus 2001 15:17 schreef k_man het volgende:
Die 'primeur' van de Panorama vond ik trouwens wel zo'n ontzettende onzin. Ferdi E. doet boodschappen bij AH. So what? Ligt er iemand van wakker wat voor biertjes de Heineken ontvoerders tegenwoordig drinken. Het boeit toch geen hond waar die man zijn boodschappen haalt.
Mijn mening: levenslang. Wat die vent heeft gedaan was wel zo ontzettend laag. Iemand ontvoeren, in koele bloede vermoorden, dan nog zijn vinger afsnijden en opsturen naar de familie om te 'bewijzen' dat hij nog leeft en losgeld eisen. Terwijl die hem de eerste dag al een kogel in zijn rug had geschoten.
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:30 schreef Eightball het volgende:[..]
Dat zou misterDre te gek vinden......
quote:Ehmm, tikfoutje van SunChaser Ferdi E is de ontvoerder/moordenaar, Gerrit Jan Heyn is doodgschoten.
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:20 schreef SunChaser het volgende:
Ferdi E werd een paar uur na zijn ontvoering al doodgeschoten.
--------------------------------------------------------------------------------
quote:Hij gokte erop dat het uitgegeven geld niet te traceren was. En dat het werd getraceerd is idd ook een toevalstreffer geweest. Iemand die toavallig goed oplette.
Op vrijdag 03 augustus 2001 17:37 schreef Sniper het volgende:
Wat mij verbaasde is dat de gedetailleerde voorbereiding -tijdig aanschaffen danwel stelen van de benodigde materialen (auto, geweer, cassetebandjes en speler, conserveermiddelen) , leren omgaan met het geweer, graven van de kuil - en uiterst systematische en vlekkeloze uitvoering -bellen naar AH om de kantoortijden te weten te komen, gelijk ombrengen Heijn, de pink, de cassettebandjes, de kranteadvertenties- zo knullig worden gevolgd door het uitgeven van het losgeld in een vestiging van AH nb. Vreemd.
quote:Het domme was dat hij het geld steeds bij dezelfde winkel uitgaf. Toen dat eenmaal duidelijk werd, was het eenvoudig om daar te gaan posten en hem te volgen zodra hij weer boodschappen kwam doen.
Op vrijdag 03 augustus 2001 17:42 schreef Ryan3 het volgende:
Hij gokte erop dat het uitgegeven geld niet te traceren was. En dat het werd getraceerd is idd ook een toevalstreffer geweest. Iemand die toavallig goed oplette.
Als hij het geld had uitgegeven op onregelmatige tijden en op steeds verschillende plekken, was het voor de politie veel moeilijker geworden.
Voor mij is die dommigheid een voorbeeld van zijn (groeiende) zelfverschatting. Waarschijnliijk dacht ie dat hij iedereen te slim was af geweest, niemand had hem kunnen pakken en dat zou ook wel niet meer gebeuren.
quote:Nogmaals: so what?
Op vrijdag 03 augustus 2001 17:04 schreef Xenia het volgende:
Dan ga je denk ik even voorbij aan het feit dat Ferdi E. Gerrit-Jan Heijn destijds heeft vermoord. Destijds een van de eigenaren van Albert Heijn. Dat boeit dus wel. Al was het maar omdat het voor de familie ontzettend zuur moet zijn dat de moordenaar van hun man/vader/oom/broer nu gewoon als vrij man zijn boodschappen in hun bedrijf loopt te doen.
Het zal Freddy Heineken toch ook worst wezen wat Cor van Hout drinkt?
quote:Nogmnaals, je vervalt in herhaling. Ze had het over dezelfde winkel, niet over een AH
Op vrijdag 03 augustus 2001 18:42 schreef k_man het volgende:[..]
Nogmaals: so what?
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 18:52 schreef SunChaser het volgende:
Ze had het over dezelfde winkel, niet over een AH
quote:Ik kan me ook iets herinneren dat het losgeld grotendeels uit briefjes van 250 bestond. Dat helpt ook niet, die dingen zijn zowat collectors items
Op vrijdag 03 augustus 2001 18:39 schreef k_man het volgende:Het domme was dat hij het geld steeds bij dezelfde winkel uitgaf. Toen dat eenmaal duidelijk werd, was het eenvoudig om daar te gaan posten en hem te volgen zodra hij weer boodschappen kwam doen.
In films vragen ze altijd om ongemerkte, gebruikte briefjes van 20 dollar. Blijkbaar had hij dus toch nog niet genoeg films gezien
quote:Bij Nederlands geld heeft dat geen zin. Het aanbrengen van merktekens heeft hier nl weinig nut, omdat elk briefje al een eigen nummer heeft.
Op vrijdag 03 augustus 2001 18:57 schreef Schorpioen het volgende:
In films vragen ze altijd om ongemerkte, gebruikte briefjes van 20 dollar. Blijkbaar had hij dus toch nog niet genoeg films gezien
De vraag was dus of de politie die nummers wel of niet genoteerd had voor ze hem het losgeld overhandigden.
Als hij het geld op een andere manier had uitgegeven (of niet, hij had toch een goede baan?) dan was hij nooit gepakt.
quote:Toen er een paar jaar terug geruchten gingen dat Van Hout & co. het sexhuis Casa Rosso aan de Amsterdamse Oudezijds hadden overgenomen, stopte Heineken onmiddelijk met de bierleverantie aan dat bedrijf.
Op vrijdag 03 augustus 2001 18:42 schreef k_man het volgende:[..]
Nogmaals: so what?
Het zal Freddy Heineken toch ook worst wezen wat Cor van Hout drinkt?
Zoveel kon het hem dus nog wel schelen.
In Helmond werd ongeveer 7 jaar terug een dubbele moord gepleegd, de vermoedelijke dader kreeg 8 jaar.
Ik denk nog steeds dat hij onschuldig is en wacht met spanning op zijn vrijlating. Ik denk dat er een getuige erg veel angst gaat krijgen tegen die tijd.
Ferdie E: U bent een rare man.
Willibrord: Een rare man? Als er iemand een rare man is bent u dat wel. Want u hebt iemand vermoord en ik niet. Dat laat ik me niet door u zeggen
Ik vind wel dat de straf voor zo'n koelbloedige moordenaar te kort is geweest, hij had nooit meer vrij mogen komen.
quote:Klopt, ik geloof dat dat het Freud-effect is.
Op zaterdag 04 augustus 2001 11:20 schreef SunChaser het volgende:
Het komt volgens mij wel vaker voor dat iemand die een perfecte misdaad pleegt expres dingen doet om tegen de lamp te lopen. Hoe weet men anders dat het een perfecte misdaad is?
Ook komt het voor dat moordenaars voordurend terugkeren naar de plaats waar ze de misdaad gepleegd hebben of het lijk begraven, om zo met hun eigen daad geconfronteerd te worden.
Alle mensen die hem behandeld hebben zeggen dat hij een koelbloedige robot is die al zijn gevoelens kan uitschakelen. Zijn vrouw en daarna Ferdi zelf hebben de motivatie voor die moord zelf weer teniet gedaan om te zeggen dat hij een motief zocht want die willen ze horen, of het nu echt zo is of niet.
Schijnt dat hij helemaal geen wraak wil nemen op oude collega's maar dat hij gewoon dit in zijn hoofd kreeg. Dan zou hij het dus zo nog een keer kunnen doen.
Hij zou 20 jaar krijgen. Hij was de eerste in Nederland die na zijn TBS toch nog de gevangenis in moest, TBS was bij hem erg kort. Hij is niet gestoord, hij is gewoon koelbloedig en schakelt zijn gevoel uit. Dat schijnt letterlijk in een rapport te hebben gestaan.
Ik vind het raar dat hij dan toch na 13 jaar al vrij rond mag lopen. Wie zegt dat het dan niet nog een keer gebeurd als hij "one of those days" heeft.
13 jaar is lang, dat weet ik. Maar waarom geef je hem 20 en verminder je het naar 13. Omdat hij zich goed gedraagt? Ooit heeft hij zich niet goed gedragen en dat was onder zijn eigen verantwoording!
quote:700 mil ??? was toch 7 ton ?
Op zaterdag 25 augustus 2001 00:32 schreef SunChaser het volgende:
Nou, 12 jaar lang vastzitten op kosten van de staat en 700 miljoen gulden meekrijgen, is niet slecht.
quote:Ik vind ook dat hij minimaal levenslang had moeten krijgen en tja, eigenlijk vind ik dat er voor dit soort vergrijpen, iemand in koele bloede met voorbedachte rade vermoorden voor geld, met de doodstraf bestraft moet worden. Maar ja, noch levenslang, noch de doodstraf kennen we in dit lalala-landje........
Op vrijdag 03 augustus 2001 17:04 schreef Xenia het volgende:[..]
Dan ga je denk ik even voorbij aan het feit dat Ferdi E. Gerrit-Jan Heijn destijds heeft vermoord. Destijds een van de eigenaren van Albert Heijn. Dat boeit dus wel. Al was het maar omdat het voor de familie ontzettend zuur moet zijn dat de moordenaar van hun man/vader/oom/broer nu gewoon als vrij man zijn boodschappen in hun bedrijf loopt te doen.
Mijn mening: levenslang. Wat die vent heeft gedaan was wel zo ontzettend laag. Iemand ontvoeren, in koele bloede vermoorden, dan nog zijn vinger afsnijden en opsturen naar de familie om te 'bewijzen' dat hij nog leeft en losgeld eisen. Terwijl die hem de eerste dag al een kogel in zijn rug had geschoten.
Soms... is de VS zo gek nog niet. Daar had hij nu zeker op Death-Row gezeten......
quote:Ja en? maakt dat het beter ofzo? misschien eerder wel zieker. Kerel was al dood, dan nog ff lekker snijden EN de rest van de wereld laten denken dat ie nog leeft zodat er betaald wordt. Deze kerel moet voor ALTIJD achter slot en grendel, de enige reden daarvoor is dat we in nederland de doodstraf niet kennen, anders had hij dat van mij best mogen hebben.
Als je doelt op het afsnijden van de pink; dat is pas gebeurd ná het neerschieten.
quote:Heb een interview met haar gezien een poos geleden ik dacht op Ned. 3 bij de VPRO.
Op woensdag 08 augustus 2001 00:07 schreef Midioot het volgende:
Heb zojuist Frequin gezien, ik vind dat ie best wat meer respect voor de vrouw van E had mogen tonen, lijkt me een aardig mens, die het er ook zeker niet makkelijk mee heeft.
Ik was op zeker niet zo aardig gebleven als ik haar was.
In principe had E ook gelijk toen ie zei dat ie zijn straf erop had zitten en dat de rechter hem niet tot dit ook nog had veroordeeld.Ik vind wel dat de straf voor zo'n koelbloedige moordenaar te kort is geweest, hij had nooit meer vrij mogen komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |