Wie?Jamai Loman (17) uit Schoonhoven.
Wat?Winnaar van Idols 2003. Eindigde als laatste bij de verkiezing van World Idol. Debuutalbum: Jamai. Zijn eerste single, Step right up, was met bijna 300.000 exemplaren best verkochte single van 2003. Diens opvolger, When you walk in the room, een duet met Dewi, werd een top 10-hit. Ook bekend als het gezicht van brillenmaker Specsavers.
En nu?Henkjan Smits: ,,Van alle deelnemers van afgelopen jaar heeft Jamai de meeste platen verkocht. Toch is dat gevoel van zijn debuut weg. Hij is ineens niet meer die leuke guitige jongen, maar een jong volwassen homoseksuele musicalster. Aan zijn imago moet worden gewerkt. Het is nu vlees noch vis. Popidool of musicalster? Na Hello Dolly moet hij kiezen. Nog zo'n belegen musical en hij kan niet meer verkocht worden aan de kinderen.''
Wat?Eindigde als tweede bij Idols 2003. Debuutalbum: Impressed. Zijn singles Tell her en This love is real werden allebei nummer één. De kerstsingle Christmas girl daarentegen, flopte genadeloos. Zijn nieuwste single On and on staat momenteel in de top 10. Sloot een reclamecontract met chocoladerepenmaker Mars.
En nu?Henkjan Smits: ,,Jim zou niet alles met z'n broer en andere familie moeten willen regelen, maar gewoon moeten luisteren naar wat goed voor hem is. Zijn opstelling nu is precies zoals die van een artiest niet moet zijn. Aan de andere kant: Jim wordt ook verkeerd begeleid. Hij schrijft tegenwoordig liedjes. Leuk, maar doe dat lekker thuis, denk ik dan. Maar nee, die nummers worden zelfs als single uitgebracht. Zoals met kerst. Vijf nummers lagen klaar en men koos uitgerekend het slechtste, omdat Jim Bakkum er toevallig als componist onder stond.''
Wat?Eindigde als derde bij Idols 2003. Bracht tot nu toe twee singles uit: Summer all over again (hoogste positie: 11) en Weak. Kreeg een Edison voor de beste Nederlandse nieuwkomer en werd het nieuwe gezicht van de haarlijn van Nivea.
En nu?Henkjan Smits: ,,Hoewel Jamai vorig jaar het grootste idool was, was Hind de beste kandidaat én mijn favoriet. Ik werd echt verliefd op haar talent. Geweldig dat, na alle kritiek, iemand die ontdekt is via Idols een Edison in de wacht sleept. Ik ben daar zó trots op. Maar toen ze dit seizoen bij Idols zei dat ze ook aan eigen nummers werkt, dacht ik: waarom? Dat doet Marco Borsato toch ook niet? Hind kan nog zeker vijf jaar teren op haar status van 'die goede zangeres uit Idols'. Doe dat dan ook.''
Wat?Eindigde als vierde in de eerste editie van Idols. Debuutalbum: Know Me. Bracht drie singles uit: When you walk in the room (met Jamai), Left of center (hoogste positie: 7) en Amazing, dat sinds februari te koop is, maar geen succes is. Sloot een reclamedeal met telecombedrijf Vodafone.
En nu?Henkjan Smits: ,,Dewi is totaal verkeerd in de markt gezet. Had ze met die kleurige dreads het kapsel dat ieder schoolmeisje ook wilde, verschijnt ze in haar eerste video met een raar zwart uitgekamd kapsel en met de make-up van een overjarige junkie. Onbegrijpelijk. Idols is zo'n sterk format. De vraag naar de artiest is al direct enorm. Een artiest dan laten mislukken, zou in de Verenigde Staten nooit gebeuren. Maar hier wordt entertainment nog steeds beschouwd als een hobby waarmee je toevallig ook geld kan verdienen.''
En nu?Henkjan Smits: ,,Van David hebben we nooit meer iets gehoord. Jammer. Hij had een aardige stem en een goede uitstraling. Waarschijnlijk had hij wat te weinig inhoud. Je hoeft als popidool niet hyperintelligent te zijn, maar je moet wel iets weten. Een artiest moet ook eens een krant lezen. Dat deed David dus niet.''
Wat?Eindigde als vijfde bij Idols 2003. Ook bekend als het zingende zusje van oud-GTST-actrice Aukje van Ginneken. Bracht twee singles uit: Just be happy (hoogtse positie: 10), de door John Ewbank geschreven titelsong van de sms- en internetsoap Jong Zuid, en I'm a fool. Treedt, afgewisseld met mede-idool Jim, op in de Wonderlijke Eftelingshow.
En nu?Henkjan Smits: ,,Marieke is een leuke meid. Maar achter haar carrière zit zo weinig visie! Neem haar imago: waarom moest ze ineens sexy lijken als ze dat niet is? Ach, ze kan vast nog een paar jaar rond komen als zangeres, maar dan houdt het wel op. Tenzij ze met het perfecte liedje komt, natuurlijk.''
Wat?Eindigde als zevende bij Idols 2003. Zijn eerste en tot nu toe enige single, een Nederlandse versie van de Outlandish-hit Aicha, flopte jammerlijk. Deed samen met mede-finalist Joël mee aan het Nationaal Songfestival. In de finale eindigde het tweetal in de middenmoot. Haalde verder de publiciteit door, alweer samen met Joël, de makers van Idols in maart van fraude te beschuldigen.
En nu?Henkjan Smits: ,,Die beschuldigen waren dus heel dom. Bas riep dat een vriend een bedankje van Hind terugkreeg toen hij op hem stemde. Pfff... die vriend heeft gewoon het verkeerde nummer ingedrukt. Verder was het wel erg toevallig dat Bas en Joël, in dezelfde week dat ze dat riepen, een nieuwe single uitbrachten.''
![]()
.
En nu?Henkjan Smits: ,,Waarom we niets meer van Yuli vernemen? Vermoedelijk gewoon de verkeerde instelling. Yuli is gemakzuchtig. Ze dacht blind te kunnen varen op haar talent. Een misvatting. Kei- en keihard werken is ook ontzettend belangrijk.''
Wat?Vloog in de eerste finale-uitzending al uit Idols, maar volgens de jury alleen omdat ze 'te veel rock' en 'te weinig pop' was. Haar enige single, de titelsong van Phileine zegt sorry, flopte meedogenloos.
En nu?Henkjan Smits: ,,Ik had Zosja, hoewel ik daarmee buiten m'n boekje ging, al tijdens Idols gevraagd voor de door mij geschreven single bij de film Phileine zegt sorry. Maar platenmaatschappij BMG vermoordde mijn project. Ze regelden achter mijn rug om een ander liedje voor Zosja en dwongen de filmproducent dat te nemen. Dat nummer werd dus een flop. Daar kon je op wachten.''