Heb je statistieken dan, of zit je gewoon een beetje uit de dikke duim 'meestal' te roepen?quote:Op zaterdag 24 april 2004 19:56 schreef Toeps het volgende:
[..]
Kan ook natuurlijk. Maar bij dit soort verhalen krijg ik meestal visioenen van vreselijke ouders, zo van: kijk mijn kind eens!
Meestal is zo'n kind nieteens zó bijzonder. Wel hoogbegaafd of zo, maar altijd gestimuleerd en gepusht zodat het nu zelf ook het idee heeft dat er niks anders bestaat dan leren.
Heb het wel eens op TV gezien, bij Oprah of zo. De meesten waren gewoon vreselijke ouders die hun kind vreselijk aan het voeren waren met allerlei extra les, klassen overslaan en zo.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:47 schreef CybErik het volgende:
[..]
Heb je statistieken dan, of zit je gewoon een beetje uit de dikke duim 'meestal' te roepen?
Dit is zeker zo.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:39 schreef MokroKees het volgende:
Ze gaat niet naar de universiteit voor de studentenfeestjes hoor, Maar om haar aangeboren talent optimaal te benutten. ze kan ontzettend veel met haar intellectuele capaciteiten en heeft dus een voorsprong die je niet moet gaan verkwanselen aan "wachten op de rest"..
Isolement als hoogbegaafde is sowieso bijna onvermijdelijk dus dat is het probleem niet voor de universiteit. ze zal zich nu ook niet echt thuisvoelen bij haar leeftijdsgenootjes..
Maar is het dan niet juist belangrijk om het sociale aspect meer te stimuleren, in plaats van het logische deel, wat al ver boven gemiddeld is? Het sociale deel is minstens zo belangrijk in het leven.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:39 schreef MokroKees het volgende:
Ze gaat niet naar de universiteit voor de studentenfeestjes hoor, Maar om haar aangeboren talent optimaal te benutten. ze kan ontzettend veel met haar intellectuele capaciteiten en heeft dus een voorsprong die je niet moet gaan verkwanselen aan "wachten op de rest"..
Isolement als hoogbegaafde is sowieso bijna onvermijdelijk dus dat is het probleem niet voor de universiteit. ze zal zich nu ook niet echt thuisvoelen bij haar leeftijdsgenootjes..
Ze is fysiek gezien een kind. Geestelijk is ze meer dan volwassen. Ik behandel iemand liever op het geestelijk vermogen dan op een fysiek uiterlijk.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:30 schreef hace_x het volgende:
Ze is ook een kind, dus is er niks raars aan dat volwassenen haar zo behandelen. Vreemd dat ze dat niet eens begrijpt.
Ja, daarom kennen we ook mensen als Einstein en Nietzsche.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:44 schreef KaatjeNDMMB het volgende:
Lijkt me wel een saai leven, als je zo super snel leert. Ben je tegen je 20ste wel uitgedacht, dacht ik zo...![]()
![]()
quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:39 schreef MokroKees het volgende:
Voor zover ik weet gingen die niet met hun 12e al naar de universiteit.quote:Op zaterdag 24 april 2004 21:32 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ja, daarom kennen we ook mensen als Einstein en Nietzsche.
De tijden veranderen. Bovendien borduurde Einstein voort op een inzicht dat hij op zijn zestiende opdeed.quote:Op zaterdag 24 april 2004 21:47 schreef Jimmy het volgende:
[..]
Voor zover ik weet gingen die niet met hun 12e al naar de universiteit.
Dat zinnetje wekte bij mij al de nodige vraagtekens. Is het verstandig om zo jong naar de uni te gaan als je nog zo jong bent. Je kunt niet meepraten met de rest, zij gaan uit, drinken bier, blijven laat op en mogen auto rijden. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Want aan de andere kant kan een gezamelijke intresse ook weer een hoop goedmaken. En informatica en wiskunde studenten zijn vaak wat minder selectief wat betreft de omgang dan een gemiddelde rechtenbal.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:30 schreef hace_x het volgende:
Ze is ook een kind, dus is er niks raars aan dat volwassenen haar zo behandelen. Vreemd dat ze dat niet eens begrijpt.
Je vergeet Hendrik Casimir en Diederik Vanderwaals. (neerlands trots)quote:Op zaterdag 24 april 2004 21:32 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
[..]
Ja, daarom kennen we ook mensen als Einstein en Nietzsche.
Sinds wanneer staat hoogbegaafd gelijk aan geestelijk volwassenquote:Op zaterdag 24 april 2004 21:28 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
[..]
Ze is fysiek gezien een kind. Geestelijk is ze meer dan volwassen. Ik behandel iemand liever op het geestelijk vermogen dan op een fysiek uiterlijk.
Maar natuurlijk weet jij daar alles van; jij hebt immers al uitgebreid met dat meisje en haar familie gesproken.quote:Op zondag 25 april 2004 10:29 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Sinds wanneer staat hoogbegaafd gelijk aan geestelijk volwassen
Los van dat het een vrij relatief begrip is, komt er wel heel veel meer kijken bij geestelijke volwassenheid.
Waar zie jij mij zoiets bewerenquote:Op zondag 25 april 2004 11:47 schreef CybErik het volgende:
[..]
Maar natuurlijk weet jij daar alles van; jij hebt immers al uitgebreid met dat meisje en haar familie gesproken.
Ouders die haar naar [té] grote hoogte dwingen? Fijn hoor een super I.Q. Het kind blijkt, volgens de krant, ook nog eens licht autistisch te zijn. Een armzalig E.Q. dus. Eigenlijk is ze, briljant en wel. te beklagen. Niet gewoon met je vriendjes mee kunnen doen. Je zal maar met superintelligentie gestraft zijn. Op de keper beschouwd wijkt het kind af van het normaal geachte. Derhalve is zij abnormaal.quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:02 schreef Toeps het volgende:
Ik vraag me af: Wat voor ouders heeft dat kind?
Welnee, dat kind krijg de kans om wat te acclimatiseren op de universiteit van Amsterdam alwaar men zal trachten haar wat acedemische vaarigheden bij te brengen. Als haar ouders even slim zijn als zij laten ze haar een baantje zoeken op de markt bij een visboer of groenteboer die flink wat klanten op een dag bedient zodat dit meisje met regelmaat in alledaagse sociaal communicatieve settings terecht komt en zij zich niet verliest in een gekooid leven op de Uni. Daar kan het meisje dan de benodigde sociale vaardigheden opdoen om tijdig te kunnen levelen(schaskelen van gespreksniveau in aanpassing op degene met wie ze een gesprek voert) zodat ze zich met speels gemak in diverse kringen kan voortbewegen.quote:Op zondag 25 april 2004 15:25 schreef Sater het volgende:
[..]
Ouders die haar naar [té] grote hoogte dwingen? Fijn hoor een super I.Q. Het kind blijkt, volgens de krant, ook nog eens licht autistisch te zijn. Een armzalig E.Q. dus. Eigenlijk is ze, briljant en wel. te beklagen. Niet gewoon met je vriendjes mee kunnen doen. Je zal maar met superintelligentie gestraft zijn. Op de keper beschouwd wijkt het kind af van het normaal geachte. Derhalve is zij abnormaal.![]()
net alsof dat kind het kan schelen dat ze moet converseren over uitgaan, bier drinken en auto rijdenquote:Op zondag 25 april 2004 04:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat zinnetje wekte bij mij al de nodige vraagtekens. Is het verstandig om zo jong naar de uni te gaan als je nog zo jong bent. Je kunt niet meepraten met de rest, zij gaan uit, drinken bier, blijven laat op en mogen auto rijden. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Want aan de andere kant kan een gezamelijke intresse ook weer een hoop goedmaken. En informatica en wiskunde studenten zijn vaak wat minder selectief wat betreft de omgang dan een gemiddelde rechtenbal.
Maar dat doen die ouders volgens mij niet. Anders heb je toch nooit tijd om 5 jaar VWO in één jaar te doen? Tenzij je op zo'n eliteschooltje vanalles over mag slaan...quote:Op zondag 25 april 2004 15:50 schreef sjun het volgende:
[..]
Welnee, dat kind krijg de kans om wat te acclimatiseren op de universiteit van Amsterdam alwaar men zal trachten haar wat acedemische vaarigheden bij te brengen. Als haar ouders even slim zijn als zij laten ze haar een baantje zoeken op de markt bij een visboer of groenteboer die flink wat klanten op een dag bedient zodat dit meisje met regelmaat in alledaagse sociaal communicatieve settings terecht komt en zij zich niet verliest in een gekooid leven op de Uni. Daar kan het meisje dan de benodigde sociale vaardigheden opdoen om tijdig te kunnen levelen(schaskelen van gespreksniveau in aanpassing op degene met wie ze een gesprek voert) zodat ze zich met speels gemak in diverse kringen kan voortbewegen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |