quote:
Op zondag 25 april 2004 16:15 schreef HarigeKerel het volgende:[..]
Al kijkende in je profilel krijg ik het idee dat je er echt veel vanaf weet
kun je mij ook een merk aanbevelen? dan loop ik gewoon de DA of kruidvat binnen en koop ik meteen de goede
Valt wel mee, moet m'n nick toch enige eer aan doen
![]()
. Ik ben erg te spreken over de L'Oréal groep haar filtersysteem met 4 organische en 1 minerale filter voor goede dekking van het spectrum. De meest betaalbare zijn Garnier Ambre Solaire, L'Oréal Solar Expertise en Vichy Capital Soleil. Waarbij Vichy een UVA rating heeft (volgens de PPD methode).
Andere goede filtersystemen bevatten o.a. Tinosorb ondermeer te vinden in RoC Minesol en andere merken die hier niet makkelijk te krijgen zijn. Avobenzone (butyl methoxydibenzoylmethane op de verpakking), een veel gebruikte UVA filter is alleen goed wanneer er filters zijn toegevoegd die het stabiliseren. Want het degradeert in zonlicht en verliest dan z'n werking. Het is de hele formule die het hem doet, een filter kan niet over het geheel spectrum even goed absorberen. Daarom is een combinatie van filters noodzaaklijk.
Helaas zijn er maar zijn er maar weinig merken die een UVA rating toepassen. Zo als het er nu naar uitziet is een rating volgens de PPD methode de meest realistische. Je hebt wel zo iets als de Australische Standaard, dat wilt zeggen dat het minstens 90% van de UVA straling tussen 320 en 360nm weet te absorberen. Bepaalde aspecten, zoals de fotostabiliteit van de formule is er niet in meegenomen.
Als je allergisch bent voor de organische filters kan je gaan voor een zonneproduct met alleen minerale filters, namelijk titaniumdioxide en zinkoxide. Het nadeel is dat ze een witte waas op je huid kunnen achter laten, maar als je een relatief lichte huid hebt zou dat geen probleem moeten zijn. Deze zijn wat moeilijker te krijgen, maar RoC en Avène en vast nog een paar merken hebben deze in hun assortiment.