Klopt, ATA100 heeft een max van 137 GB alles daarboven wordt niet goed ondersteunt, hoe de huidige status van ATA133 in de kernel is moet ik even opzoekenquote:Op vrijdag 23 april 2004 13:08 schreef ToBe het volgende:
Vraagje, ik hoorde ergens dat het niet verstandig is om HD's te kopen boven de 120 (?) GB, omdat die door Linux niet goed ondersteund gaan worden. Het lijkt mij een fabeltje en heb er zo gauw ook niets van terug gevonden. Kan iemand het bevestigen/ontkennen?
Hmm, daar moet ik even op gaan letten. Ik ga straks nieuwe pc kopen en daar komt alleen SuSE op te staan.quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:14 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Klopt, ATA100 heeft een max van 137 GB alles daarboven wordt niet goed ondersteunt, hoe de huidige status van ATA133 in de kernel is moet ik even opzoeken
Serial-ATA zelfs, moet je iig 2.6 hebben, in 2.4 zit nog geen SATA support, hoewel ze dit wel willen gaan backportenquote:Op vrijdag 23 april 2004 13:19 schreef ToBe het volgende:
[..]
Hmm, daar moet ik even op gaan letten. Ik ga straks nieuwe pc kopen en daar komt alleen SuSE op te staan.
AMD 64 3000
1024 DDR 400
2* SATA 160GB
Iilyama 481s 19" tft
Die HDD's zijn dus niet echt een goed idee.
2.6 ga ik sowieso draaien (meen dat ie al standaard zit in de 64 bit distro van SuSE.).quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:26 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Serial-ATA zelfs, moet je iig 2.6 hebben, in 2.4 zit nog geen SATA support, hoewel ze dit wel willen gaan backporten
Update: zit inmiddels in 2.4.27-pre1
Uit wat ik zou 1,2,3 kon vinden lijkt het zolang je ATA controller ondersteunt wordt dat het ook de ATA133 functionaliteit kan gebruiken
Voor dvd moet je gewoon een aantal libs installen, libdvdread & libdvdcss (voor filmpjes), voor cdrw heb je aan cdrtools (cdrecord, mkisofs, cda2wav etc) genoeg.quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:30 schreef ToBe het volgende:
[..]
2.6 ga ik sowieso draaien (meen dat ie al standaard zit in de 64 bit distro van SuSE.).
Moet alleen ff kijken voor de kernel. IDE support voor DVD speler en brander, SCSI support voor SATA (?), en voor USBstick en fotocam.
Dat soort logging gaat via syslog. Zoek een HOWTO of handleiding over syslog en alles zal duideljk worden.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:28 schreef Werewolf het volgende:
*knip log verhaal*
Kan iemand me hierbij verder helpen?
De logs van je FW worden dmv syslog gelogt, in syslogd.conf kun ja aan geven in welke file of op welke host de logs moeten worden weggeschreven.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:28 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben geen guru, maar meer een advanced user(Distro's RedHat en Suse).
Ik heb een firewall draaien met IPTables. Alles wat ik door mijn firewall laat loggen komt nu automatisch in mijn /var/log/messages file erbij, maar hier staat vanalles in.....
Eigenlijk wil ik alle logging van de firewall naar een apart bestand loggen.
Ook heb ik ergens gelezen dat je ook logs naar een printer kan sturen, zodat je hardcopy logs hebt...
Volgens mij is dit alletwee mogelijk, maar heb na lang 'googlen' niet echt iets kunnen vinden....
Kan iemand me hierbij verder helpen?
Alvast bedankt!
WW
Een tijdje terug was een 80 GB HD mega groot en zou niet werken onder Linux. Een kernel patch was voldoende. Deze zit nu standaard in de kernel en die grootte is dus nu al lang geen probleem meer.quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:08 schreef ToBe het volgende:
Vraagje, ik hoorde ergens dat het niet verstandig is om HD's te kopen boven de 120 (?) GB, omdat die door Linux niet goed ondersteund gaan worden. Het lijkt mij een fabeltje en heb er zo gauw ook niets van terug gevonden. Kan iemand het bevestigen/ontkennen?
't wordt een gloednieuw bordje (http://www.tweakers.net/nieuws/32093 deze zws) Dus ik vermoed dat er geen problemen mee zijn. Maar voordat ik alles ga kopen, ga ik nog even goed rondvragen. Beetje jammer als ik straks met iets zit waar ik niets mee kan.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:44 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Een tijdje terug was een 80 GB HD mega groot en zou niet werken onder Linux. Een kernel patch was voldoende. Deze zit nu standaard in de kernel en die grootte is dus nu al lang geen probleem meer.
Als ik me nog goed herinner was het een patch die een grote schijf liet werken op een computer met een oude bios, die die grootte dus niet aankon. Door de patch sprak Linux de schijf direkt aan, dus zonder gebruik van het BIOS.
Of de 160 GB disk zal werken onder Linux hangt dus voor een groot deel af van je BIOS (eventueel flashen). Als je daarnaast geen exotische chipset op je moederbord hebt zal het geen probleem zijn.
Geeft niks. Ik ben bezig om FreeBSD te verkennen. Dus als ik ergens tegen aanloop, dan weet ik je te vinden!quote:Op vrijdag 23 april 2004 13:42 schreef RichyRich het volgende:
* Hiawatha meldt Freebsd en Openbsd
Maarja, das geen linux
DVD speler: UDF filesystem supportquote:Op vrijdag 23 april 2004 13:30 schreef ToBe het volgende:
[..]
2.6 ga ik sowieso draaien (meen dat ie al standaard zit in de 64 bit distro van SuSE.).
Moet alleen ff kijken voor de kernel. IDE support voor DVD speler en brander, SCSI support voor SATA (?), en voor USBstick en fotocam.
Ik weet wel wat van syslog en heb meerdere dingen erover gelezen. Heb ook al messages naar een aparte logserver gestuurd, maar heb de eerdergenoemde opties niet kunnen terugvinden.....quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:38 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Dat soort logging gaat via syslog. Zoek een HOWTO of handleiding over syslog en alles zal duideljk worden.
Dr zit een NForce chipset op, er nogal wat problemen met de NForce chipsets, Asus heeft een BIOS update uitgebracht welke een hoop probs oplost (voor o.a. A7N8X-X), maar ik kan niet garanderen dat deze chipset zonder problemen zal werken, tevens zijn de chipsets van SiS ook niet geweldig ondersteunt (1st hand experiencequote:Op vrijdag 23 april 2004 14:47 schreef ToBe het volgende:
[..]
't wordt een gloednieuw bordje (http://www.tweakers.net/nieuws/32093 deze zws) Dus ik vermoed dat er geen problemen mee zijn. Maar voordat ik alles ga kopen, ga ik nog even goed rondvragen. Beetje jammer als ik straks met iets zit waar ik niets mee kan.
Kijk anders hier eens naar of naar een van dezequote:Op vrijdag 23 april 2004 14:54 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik weet wel wat van syslog en heb meerdere dingen erover gelezen. Heb ook al messages naar een aparte logserver gestuurd, maar heb de eerdergenoemde opties niet kunnen terugvinden.....
Of heb ik niet goed gelezen![]()
Het gaat dus om alle logs die mijn IPTables firewall aanmaakt te filteren en deze in een apart bestandje te plaatsen.
Minder belangrijk, maar wel leuk is het loggen van bepaalde zaken naar een printer....
Elke log heeft een bepaald niveau van hoe belangrijk de log is. Afhankelijk van dit niveau wordt het in een bepaalde file weggeschreven. Je zou natuurlijk een bepaald niveau kunnen reserveren voor IPtables en daar dus een aparte logfile kunnen aanmaken. Zie --log-level in de LOG sectie van iptables.quote:Op vrijdag 23 april 2004 14:54 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik weet wel wat van syslog en heb meerdere dingen erover gelezen. Heb ook al messages naar een aparte logserver gestuurd, maar heb de eerdergenoemde opties niet kunnen terugvinden.....
Of heb ik niet goed gelezen![]()
/dev/lp0 als logfile instellen. (of aan welke poort je printer dan ook hangt)quote:Het gaat dus om alle logs die mijn IPTables firewall aanmaakt te filteren en deze in een apart bestandje te plaatsen. Minder belangrijk, maar wel leuk is het loggen van bepaalde zaken naar een printer....
Ik heb vele IPTables rules die gelogd worden en hiervan is de log-prefix telkens anders, dus dat is niet echt een oplossing.quote:Op vrijdag 23 april 2004 15:07 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Elke log heeft een bepaald niveau van hoe belangrijk de log is. Afhankelijk van dit niveau wordt het in een bepaalde file weggeschreven. Je zou natuurlijk een bepaald niveau kunnen reserveren voor IPtables en daar dus een aparte logfile kunnen aanmaken. Zie --log-level in de LOG sectie van iptables.
Wat denk ik beter is, is om een prefix voor je iptables logs in te stellen (man iptables: --log-prefix) en voor het bekijken van je iptables log met grep je logfile te filteren.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |