abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18709313
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:56 schreef Premium het volgende:
Ok, ik heb SuSe 9.1 Live CD gedownload. Daarna een ISO gebrand en gestart. Dat lijkt in eerste instantie goed te gaan, maar dan ineens een scherm met fouten die voor mij Chinees zijn.

Een heel scherm met Bad character height 0... failed en verwijzingen naar mappen en bestanden en gzip.

Vervolgens de volgende melding:

failed services runlevel 5
pcmcia sshd postfix kbd cups en nog een paar.

Daaronder:

Welcome to SuSe Linux 9.1

linux login:

met achter de dubbele punt een knipperende cursor. Het zal ongetwijfeld een domme vraag zijn, maar wat moet ik nu doen?

P.S.: Het is voor mij de allereerste keer dat ik Linux start dus ik ben nog helemaal blanco wat kennis betreft. Ik ken verder ook niemand die Linux gebruikt, dus ik probeer mijn geluk hier.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
inloggen natuurlijk
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Username intikken (root?), return en dan je passwd
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_18712112
Kun je iets duidelijker zijn?
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Wat bedoel je met root?
pi_18712242
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 06:58 schreef Premium het volgende:
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Wat bedoel je met root?
tik in:
root<enter> (alleen dus root)

als het goed is, start ie nu door. (ik vermoed dat ie niet om een wachtwoord vraagt).
  dinsdag 27 april 2004 @ 08:59:44 #79
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_18712705
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 06:58 schreef Premium het volgende:
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Wat bedoel je met root?
Premium, wellicht is het handiger als je eerst zelf wat gaat opzoeken en lezen over Linux. Op Internet is er genoeg te vinden. Via google kun je verschillende, zogehete, Newbie guides vinden.
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:25:22 #80
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_18720081
handig topic dit
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

zal kijken of ik zo nu en dan ook wat vraagjes weet te beantwoorden maar nu heb ik er eerst zelf 1:
Weet iemand hoe het op het moment zit met linux ondersteuning voor de PRO/wireless 2100 wifi kaart die bij de centrino hoort? Laatste wat ik er over kon vinden was "dat er aan gewerkt wordt"
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_18720694
Algemeen linux probleem hier: Op een Dell Inspiron 1150 met intel 852GMV chipset willen alleen de oude versies van XFree86 draaien, alle distro's die met 4.3.0 of nieuwer geleverd worden crashen met een groen beeld als X gestart wordt. Alleen met de "vesa" module werkt de boel op max 8bpp kleuren, niet echt om blij van te worden dus.
Powered by Gentoo
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:50:56 #82
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_18720780
Wordt idd nog aan gewerkt, zodra die beschikbaar is, is die hier te vinden:
http://support.intel.com/(...)cs-006408-prd944.htm

dr is al wel een pre-productioe versie @ http://ipw2100.sf.net/
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:52:35 #83
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_18720824
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:48 schreef meranto het volgende:
Algemeen linux probleem hier: Op een Dell Inspiron 1150 met intel 852GMV chipset willen alleen de oude versies van XFree86 draaien, alle distro's die met 4.3.0 of nieuwer geleverd worden crashen met een groen beeld als X gestart wordt. Alleen met de "vesa" module werkt de boel op max 8bpp kleuren, niet echt om blij van te worden dus.
Check deze site van Intel, daar staan Linux drivers, deze werken waarschijnlijk beter dan de modules in de vanilla kernel. Ondanks dat Inter Hardware over het algemeen goed ondersteunt wordt.

En mocht je de nieuwste kernel (2.4.26 of 2.6.5) nog niet draaien, is dat mogelijk ook de moeite waard om te proberen

[ Bericht 30% gewijzigd door smoking2000 op 27-04-2004 14:57:46 (ik moet beter lezen) ]
pi_18720883
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 14:52 schreef smoking2000 het volgende:

[..]

Welke videokaart zit erin? NVidia, ATI, iets anders ?

Check de linux drivers @ de website van betreffende fabrikant, deze zullen waarschijnlijk wel/beter werken dan de vanilla kernel modules
Videokaart is onboard bij dat moederboard, ze noemen het Intel Extreme Graphics onboard met 64 MB shared memory maar linux ziet em dus als intel85x videokaart
Powered by Gentoo
  dinsdag 27 april 2004 @ 14:57:11 #85
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_18720947
Zit bridging nu standaard in de 2.4.20 kernel?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  dinsdag 27 april 2004 @ 15:08:25 #86
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_18721302
bridging zit al tijden in 2.4 als ik mij niet vergis, in 2.4.26 zit t iig
2.4.20 is niet meer aan te raden ivm security issues mremap ed
pi_18721433
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:08 schreef smoking2000 het volgende:
bridging zit al tijden in 2.4 als ik mij niet vergis, in 2.4.26 zit t iig
Volgens mij zelfs al in een 2.2 kernel..
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
  dinsdag 27 april 2004 @ 15:22:02 #88
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_18721703
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:08 schreef smoking2000 het volgende:

De afweging 'nieuwe kernel + downtime en mogelijke onstabiliteit' vs 'iets minder veilig maar stabiel' slaat niet altijd door naar het eerste
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Maar thnx iig
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
'
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  dinsdag 27 april 2004 @ 15:48:08 #89
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_18722419
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 15:22 schreef robh het volgende:

[..]

De afweging 'nieuwe kernel + downtime en mogelijke onstabiliteit' vs 'iets minder veilig maar stabiel' slaat niet altijd door naar het eerste
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Maar thnx iig
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
'
ur welcome
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

offtopic:
Ben jij Jezus in vermomming
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

geboortedatum in profiel: 0000-00-00
pi_18725602
Ik ben nu iets verder. Na het intikken van root verschijnt de volgende tekst:

Have a lot of fun...

Daarna een nieuwe prompt met

linux:~ #

met daarachter een knipperende cursor. Ook hier heb ik weer root achter getikt, maar dan kom ik niet meer verder. Iemand een idee hoe verder? Het is dus een startbare live cd-rom van SuSe.
pi_18725712
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:58 schreef Premium het volgende:

Have a lot of fun...

met daarachter een knipperende cursor. Ook hier heb ik weer root achter getikt, maar dan kom ik niet meer verder. Iemand een idee hoe verder? Het is dus een startbare live cd-rom van SuSe.
doe es:
startx

Ik gok dat er dan een windows omgeving geladen wordt.
pi_18725801
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 17:58 schreef Premium het volgende:

Have a lot of fun...

Ik zou toch even wat gaan lezen
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Korte uitleg: Linux is een besturingssysteem, maar als je alleen de Linux kernel (het "hart") installeert kan je vrij weinig doen. Daarom zijn er shells en x. Een shell is dat waar je nu zit, wat een beetje op dos lijkt. De populairste Linuxshell is Bash. X is dat je echt een desktop krijg, met mooie venstertjes en knoppen. Daarvoor moet je wel een Xserver (meestal Xfree86) installeren en een window-mager is ook handig. Maar ik zou even een boek gaan lezen oid als ik jou was
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_18725842
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:02 schreef ToBe het volgende:

[..]

doe es:
startx

Ik gok dat er dan een windows omgeving geladen wordt.
En dan vraagt hij wat hij vervolgens moet doen (als x al goed geconfigureerd is enzo). Niet echt een structurele oplossing
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_18726147
Mensen, al vast bedankt voor jullie snelle reacties.

Ok, ik heb nu na root, dus startx ingetikt. Dan verschijnt deze melding:

There is no link /var/X11R6/bin/X to the correct X Server binary. Please configure the correct X Server with SaX/SaX2 which will create the missing link. I'm aborting now.

Ik dacht "dan tik ik eens SaX en SaX2 in". Bij de eerste gebeurde er niets. Bij de tweede komt deze melding:

/usr/X11R6/bin/SaX2: line 119: 2975 Bus error /usr/X11R6/sax.sh $ *

Daarna verandert de cursor in -\|/- (<== draait heel snel rond alsof ie iets doet).

Iemand nog ideeën. Nog even een andere vraag. Ik sluit nu steeds af met Ctrl-Alt-Del. Dan verschijnt de melding:

The system is going for a shutdown NOW!

Is dat de normale procedure om Linux af te sluiten?
pi_18726239
Heeeej... ik vind net de volgende tekst:

- boot/hardware problems

If the linux kernel does not boot or there are other hardware related
problems, it could be caused by the new ACPI code. Just turn it off
using

acpi=off

Ga ik dat even proberen.
pi_18726475
Heeft ook geen effect. Is er nog iets anders dat ik kan doen, of beter een ander merk lice cd-rom downloaden?
pi_18727128
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 18:08 schreef yootje het volgende:

[..]

En dan vraagt hij wat hij vervolgens moet doen (als x al goed geconfigureerd is enzo). Niet echt een structurele oplossing
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Het gaat om een livecd als ik het goed las. Startx zou genoeg moeten zijn.
pi_18727295
Ik download nu Knoppix. Ik laat nog even weten of dat wel lukt.
pi_18727913
Knoppix blijkt het wel gewoon te doen. Ik zit dit nu te typen vanuit Mozilla.
  dinsdag 27 april 2004 @ 21:52:05 #100
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_18731343
Premium, nogmaals. We willen je best helpen met je Linux problemen. Maar zo te horen zijn er bij jou niet echt problemen. Je hebt gewoon weinig verstand van Linux. Ga eerst eens Newbie Guides lezen (google dat maar) en probeer de dingen die daar in staan in de praktijk. Mocht je dan nog tegen dingen aanlopen, kom dan maar vragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop