abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 april 2004 @ 10:50:50 #51
13250 Lod
Sapere aude!
pi_18668649
Een vraagje voor de SUSE goeroes:
Ik heb op mijn laptop SUSE 9.0 geinstalleerd. Daarnaast heb ik thuis ook een windows XP machine staan met daarop shares naar bestanden en programma's.
Als ik KDE gebruik kan ik naar local network gaan en dan krijg ik keurig die shares te zien. Als ik hetzelfde echter doe in Gnome dan krijg ik de melding " Sorry, couldn't display all the contents of "smb:///"".
Enig idee waarom dat is?
GNU Terry Pratchett
  zondag 25 april 2004 @ 11:25:12 #52
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_18669031
quote:
Op zondag 25 april 2004 10:35 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Voor desktopsystemen kun je in principe gewoon de unstable-tree gebruiken. Dat Debian het unstable noemt komt omdat zij onder stable iets ander verstaan dan de andere distro's.
Ik zou geen 'unstable' nemen, maar 'testing'. In testing is er niet iets meer gekeken naar stabiliteit en ook testing is redelijk bij de tijd.
pi_18669885
Voor een ieder die de gentoo installatie wil proberen maar gefaalt heeft,
ik heb een eigen geschreven manual (uiteraard gebaseert op de officiele), maar dan zonder fratsen

hij is nog niet helemaal compleet maar er wordt aan gewerkt

linkje:
www.falcon4ever.com/Gentooguide.doc
(het gaat hier echter wel om een installatie met een ATI9600 pro, kheb geen nvidia dus weet de prodedure er niet van, verder moet je bij de manual kernel config niet vergeten je chipset (ATA/IDE) te kiezen anders kan je geen DMA aanzetten)

En voor de rest, ik zou eventueel wel wat gentoo vraagjes kunnen beantwoorden (denk ik )
momenteel dualboot ik winxp + gentoo (grub)

een tip voor het installeren van gentoo:
nadat je je hd gepartitioneerd hebt met fdisk (of eerder mag ook, zolang je maar een inet verbinding hebt)
moet je ff passwd intypen.
geef een password op.
alt-F2
type links of lynx
en je hebt een textbased browser voor je neus
nu ff naar www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml surfen
en je kan tijdens het emergen / installeren de handbook lezen (switchen kan gewoon met ALT-F1 / ALT-F2)

suc6

:edit: nog een tip als je gnome 2.6 hebt geinstalleerd, emerge dan NIET NIET NIET! firefox-bin, maar gebruik emerge firefox (die bin verneukt je gnome waardoor ie niet meer wilt opstarten....)
pi_18670095
Ok, net weer Gentoo opnieuw geinstalleerd, nu doet hij het opeens wel

Computers, soms zijn het erg vage dingen

Ik heb een keer een aardig succesvolle Gentoo-installatie gehad (alleen toen ging het emergen klote) en daarbij had ik gewoon een internetverbinding. Nu probeer ik dit opnieuw te doen, maar ik weet bij god niet wat ik eerst deed. Ik heb kernel 2.6.6-rc1 geinstalleerd en ik maak gebruik van mijn onboard nforce netwerkkaart, dus ik heb nforce-net ge-emerged. Als ik echter route add default gw 192.168.0.1 (mijn server/router) doe, geeft hij het volgende aan:

eth0: error fetcing interface information: Device not found

Het lijkt er dus op dat hij gewoon mijn netwerkkaart niet kan vinden. Iemand een idee?
pi_18670257
quote:
Op zondag 25 april 2004 10:35 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Voor desktopsystemen kun je in principe gewoon de unstable-tree gebruiken. Dat Debian het unstable noemt komt omdat zij onder stable iets ander verstaan dan de andere distro's.
xfce4 (4.0.3-3)
Installs XFce4 core and scripts to set it up

En de nieuwste versie is 4.05, en die zit wel mooi in de Gentoo package database
  zondag 25 april 2004 @ 13:24:33 #56
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_18670631
quote:
Op zondag 25 april 2004 11:25 schreef Hiawatha het volgende:
Ik zou geen 'unstable' nemen, maar 'testing'. In testing is er niet iets meer gekeken naar stabiliteit en ook testing is redelijk bij de tijd.
De vraag is wat je onder stabiel verstaat. De meeste pakketten zijn al door anderen getest, dus waarom zou je die fase opnieuw doorlopen.
  zondag 25 april 2004 @ 13:28:02 #57
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_18670699
quote:
Op zondag 25 april 2004 12:59 schreef yootje het volgende:
En de nieuwste versie is 4.05, en die zit wel mooi in de Gentoo package database
Als ik die bij mij moet compileren, kan ik net zo goed wachten.
pi_18671800
quote:
Op zondag 25 april 2004 13:28 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Als ik die bij mij moet compileren, kan ik net zo goed wachten.
Scherp
pi_18671945
hmm yootje heb je je kernel manual gemaakt of via genkernel, ik hoefde alleen mijn onboard lancard in de kernel (maunual) in te stellen en daarna werkte het direct, geen optionele packages dus...
  zondag 25 april 2004 @ 14:49:22 #60
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_18672202
beste goeroeszzz ...

Vraagje.. kheb hiero een hp proliant server. hotzwapble hdsz, 2 keer 200 mmx cpu... alleen nu lukt het niet om een netwerk+ inet te draaien, of het een of het andere werkt... Daarbij komt het "probleem" dat ik in een shell bezig ben.. is nie mijn sterkste kant. Ik kan mn video kaart nie "compileren".. dan zou ik in kde (kut door eenvoud???).. bezig kenne gaan. Sugestiesz mijn waarde vrienden? ( i net= kabel, essent /sbin/ifconfig geeft wel een lading ip's+ d "Rest" aan, pingenkan soms wel soms nie...)

chatjunkies.nl #dutch ..<-- irc
Beter vol overtuiging fout, dan twijfelachtig goed
pi_18672398
quote:
Op zondag 25 april 2004 14:35 schreef Falcon4ever het volgende:
hmm yootje heb je je kernel manual gemaakt of via genkernel, ik hoefde alleen mijn onboard lancard in de kernel (maunual) in te stellen en daarna werkte het direct, geen optionele packages dus...
Manual, maar ik had een eerdere error over het hoofd gezien: dit krijg je als je boot:
quote:
Bringing eth0 up...
SIOCSIFADDR: No such device
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFBRDADDR: No such device
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device

Failed to bring eth0 up
ERROR: problem starting needed services
"netmount" was not started
  zondag 25 april 2004 @ 15:08:28 #62
30106 Hiawatha
pi_18672533
quote:
Op zondag 25 april 2004 13:24 schreef NewOrder het volgende:

[..]

De vraag is wat je onder stabiel verstaat. De meeste pakketten zijn al door anderen getest, dus waarom zou je die fase opnieuw doorlopen.
Het gaat niet zo zeer om een afzonderlijk pakket, maar om de samenwerking tussen de verschillende paketten: een lib die ontbreekt, een dependancy die ontbreekt, etc. MHt uitgeven van een distributie houdt meer in dan software verzamelen...
  zondag 25 april 2004 @ 15:22:03 #63
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_18672753
quote:
Op zondag 25 april 2004 15:08 schreef Hiawatha het volgende:
Het gaat niet zo zeer om een afzonderlijk pakket, maar om de samenwerking tussen de verschillende paketten: een lib die ontbreekt, een dependancy die ontbreekt, etc. MHt uitgeven van een distributie houdt meer in dan software verzamelen...
Slechts een enkele keer gaat het fout met de dependencies, dan moet je zelf ff sleutelen. Maar dat nadeel weegt wat mij betreft niet op tegen het voordeel van recentere packages.
pi_18676864
De oplossing voor mijn probleem: Ik moest het hele nforce-net gebeuren unmergen en gewoon bij menuconfig Device drivers --> Network --> 10 / 100 mbit -->
  • Forcedeth selecteren.
  • pi_18687340
    Ok mensen, hier ben ik weer. Het probleem is als volgt:

Mijn computer loopt vast als hij bepaalde bestanden wil emergen. Ik heb een nForce moederbord. Nu weet ik inmiddels dat nForce+apic=problemen. Nu kan je dit uit de kernel slopen met menuconfig, maar dit helpt weinig. Nu weet ik ook dat je als boot options noapic (en nolapic) moet meegeven. Maar ik heb geen zin om Gentoo opnieuw te installeren. Hoe geef je dit dan aan?

En veroorzaakt acpi (dus niet apic) nou ook problemen of niet?

edit: gepost onder het account van mn zus, ik ben yootje.
    Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
      maandag 26 april 2004 @ 09:49:20 #66
    30106 Hiawatha
    pi_18687686
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 09:21 schreef Perzikje het volgende:
    Ok mensen, hier ben ik weer. Het probleem is als volgt:

Mijn computer loopt vast als hij bepaalde bestanden wil emergen. Ik heb een nForce moederbord. Nu weet ik inmiddels dat nForce+apic=problemen. Nu kan je dit uit de kernel slopen met menuconfig, maar dit helpt weinig. Nu weet ik ook dat je als boot options noapic (en nolapic) moet meegeven. Maar ik heb geen zin om Gentoo opnieuw te installeren. Hoe geef je dit dan aan?

En veroorzaakt acpi (dus niet apic) nou ook problemen of niet?

edit: gepost onder het account van mn zus, ik ben yootje.
    Na menuconfig heb je de kernel wel opnieuw gecompileerd he?
    En boot opties kan je via lilo meegeven. /etc/lilo.conf aanpassen. Voorbeeld:

image = /boot/kernel-2.4.26
    root = /dev/hda3
    label = 2.4.26
    read-only
    append="noapic"

Na het aanpassen 'lilo' uitvoeren en rebooten maar.
    pi_18687746
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 09:49 schreef Hiawatha het volgende:

[..]

Na menuconfig heb je de kernel wel opnieuw gecompileerd he?
    En boot opties kan je via lilo meegeven. /etc/lilo.conf aanpassen. Voorbeeld:

image = /boot/kernel-2.4.26
    root = /dev/hda3
    label = 2.4.26
    read-only
    append="noapic"

Na het aanpassen 'lilo' uitvoeren en rebooten maar.
    Bedankt! Voor noapic en nolapic is het append="noapic nolapic" lijkt me?

edit: weer onder het account van mn zus
      maandag 26 april 2004 @ 09:55:17 #68
    30106 Hiawatha
    pi_18687776
    quote:
    Op zondag 25 april 2004 14:49 schreef DakDuuf het volgende:
    beste goeroeszzz ...

Vraagje.. kheb hiero een hp proliant server. hotzwapble hdsz, 2 keer 200 mmx cpu... alleen nu lukt het niet om een netwerk+ inet te draaien, of het een of het andere werkt... Daarbij komt het "probleem" dat ik in een shell bezig ben.. is nie mijn sterkste kant. Ik kan mn video kaart nie "compileren".. dan zou ik in kde (kut door eenvoud???).. bezig kenne gaan. Sugestiesz mijn waarde vrienden? ( i net= kabel, essent /sbin/ifconfig geeft wel een lading ip's+ d "Rest" aan, pingenkan soms wel soms nie...)

chatjunkies.nl #dutch ..<-- irc
    Geef eens wat meer informatie (in fatsoenlijk nederlands aub).
    Wat voor netwerkkaart heb je? Initializeren van die kaarten lukt? Welke distro gebruik je? Geef de uitvoer van ifconfig eens. Welke error krijg je bij het compileren van je videokaartdriver? Om welke kaart gaat het?

Meer informatie dus. Met alleen 'hij doet het niet' kunnen we niks.
    pi_18689772
    En het noapic werkt ook niet...
      maandag 26 april 2004 @ 13:34:39 #70
    28498 smoking2000
    dpkg-reconfigure reality
    pi_18692286
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 11:37 schreef yootje het volgende:
    En het noapic werkt ook niet...
    heb je zowel noapic als noacpi geprobeerd?
    pi_18693946
    yootje waarom gebruik je eigelijk de 2.4 kernel? ik zou als ik jouw was gewoon een 2.6 proberen (gentoo-dev-sources) ik had namelijk zelf problemen met m'n kt600 die door 2.4 niet goed werd ondersteunt en door 2.6 perfect....
    pi_18701548
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 14:42 schreef Falcon4ever het volgende:
    yootje waarom gebruik je eigelijk de 2.4 kernel? ik zou als ik jouw was gewoon een 2.6 proberen (gentoo-dev-sources) ik had namelijk zelf problemen met m'n kt600 die door 2.4 niet goed werd ondersteunt en door 2.6 perfect....
    Ik heb ook kernel 2.6.6-rc1
    pi_18701586
    quote:
    Op maandag 26 april 2004 13:34 schreef smoking2000 het volgende:

[..]

heb je zowel noapic als noacpi geprobeerd?
    Ik krijg telkens tegenstellende reacties, de ene zegt dat apci er niks mee te maken heeft en de ander wel. Maar ik zal het eens proberen. Moet ik het dan ook uit de kernel slopen? Overigens kan ik geen apic vinden in menuconfig.
    pi_18706175
    Ok, ik heb SuSe 9.1 Live CD gedownload. Daarna een ISO gebrand en gestart. Dat lijkt in eerste instantie goed te gaan, maar dan ineens een scherm met fouten die voor mij Chinees zijn.

Een heel scherm met Bad character height 0... failed en verwijzingen naar mappen en bestanden en gzip.

Vervolgens de volgende melding:

failed services runlevel 5
    pcmcia sshd postfix kbd cups en nog een paar.

Daaronder:

Welcome to SuSe Linux 9.1

linux login:

met achter de dubbele punt een knipperende cursor. Het zal ongetwijfeld een domme vraag zijn, maar wat moet ik nu doen?

P.S.: Het is voor mij de allereerste keer dat ik Linux start dus ik ben nog helemaal blanco wat kennis betreft. Ik ken verder ook niemand die Linux gebruikt, dus ik probeer mijn geluk hier.
    pi_18706748
    edit: foutje
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')