abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 april 2004 @ 15:51:41 #26
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_18635256
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 15:15 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb vele IPTables rules die gelogd worden en hiervan is de log-prefix telkens anders, dus dat is niet echt een oplossing.
Tenzij je het slim aanpakt. Je kunt natuurlijk voor elke prefix laten beginnen met een vaste kreet waarop je weer kan filteren. Een pre-prefix zeg maar.
pi_18635480
Vertel eens, wat vinden jullie GURU's van Lindows... eh LinSpire? Of ben ik nu aan het vloeken???
  vrijdag 23 april 2004 @ 16:09:03 #28
30106 Hiawatha
pi_18635625
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 16:02 schreef 8op het volgende:
Vertel eens, wat vinden jullie GURU's van Lindows... eh LinSpire? Of ben ik nu aan het vloeken???
Nee, helemaal niet. Hoewel ik er zelf niet aan zou beginnen, zijn LinSpire van Xandros prima desktop distro's. Ideaal voor diegene die er niet zoveel verstand van hebben. En dit soort distro's, net zoals wat Novell met SuSE en IBM met RedHat aan het doen zijn, zijn noodzakelijk om Linux tot een succes te maken. Linux zal eerst door het bedrijfsleven geaccepteerd moeten worden, zij vragen of maken drivers en andere software die de gewone consument dan ook weer kan gebruiken. Dus om die reden vind ik LinSpire en Xandros alleen maar prachtig en goed.

En trek je niks aan van mensen die je maar een noob vinden omdat je eventueel kiest voor LinSpire of Xandros. Er is niks mis met het kiezen voor gebruiksvriendelijkheid en ondersteuning.
  vrijdag 23 april 2004 @ 16:15:15 #29
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_18635745
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 16:02 schreef 8op het volgende:
Het idee erachter is niet verkeerd, het gebruiksgemak van Windows en de stabileit van Linux.

Ik denk wel dat het een zicht (bewust) op een ander deel v/d markt richt dan de standaard Linux distro's. De gedachte achter Lindows is toch echt anders dan die van Linux, de gedachte achter Linux (als OS, niet slechts de kernel) is de flexibieliteit van een UNIX omgeving.

Voor mensen die meer willen doen met hun OS dan het slechts alleen gebruiken is Lindows niet de weg om te bewandelen, dan zou ik toch echt voor een van de andere distro's gaan. Hierbij denk ik dus aan software development, networking etc
pi_18636393
Dank voor de vriendelijke woorden. Ik als bedrijf aan huis heb iets nodig wat werkt en ik wil eigenlijk van Windows af (geen zin om mijn Win 98 up te daten naar het virusgevoelige XP). Vandaar dat ik in LinSpire een mooi alternatief zag.

Zijn er eigenlijk virussen bekend voor Linux, LinSpire etc.? Of iets van spyware?
pi_18636729
Geen toevallige Gentoo-goeroe? Ach, ik probeer het hier ook even, op GOT heb ik een paar dagen geleden nog een topic geopend, en dit is een nogal domme vraag:

Het zit zo: ik heb Gentoo opnieuw geinstalleerd omdat ik problemen kreeg met het emergen. Alles ging perfect (soepelste installatie die ik heb meegemaakt Ik gebruik Gentoo 1.4 icm 1.4 stage tarballs en development-source (2.6.6-rc2). Bij mijn vorige installatie, die niet perfect ging, had ik geen problemen met het netwerk. Met deze installatie echter wel. Ik heb een onboard nforce-netwerkkaart, dus ik heb nforce-net ge-emerged. Hij kan echter geen device vinden (eth0), dus het lijkt me dat er nog iets mis is met de drivers oid. Ik heb al een hostname en een domainname ingesteld. Het gekke is trouwens ook dat ik nforce-net (en nvidia-kernel) niet kan unmergen. Hotplug kan ik wel unmergen.
  vrijdag 23 april 2004 @ 17:19:40 #32
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_18636985
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 16:47 schreef 8op het volgende:
Dank voor de vriendelijke woorden. Ik als bedrijf aan huis heb iets nodig wat werkt en ik wil eigenlijk van Windows af (geen zin om mijn Win 98 up te daten naar het virusgevoelige XP). Vandaar dat ik in LinSpire een mooi alternatief zag.

Zijn er eigenlijk virussen bekend voor Linux, LinSpire etc.? Of iets van spyware?
Virussen & spyware zijn erg zeldzaam, mocht je het tegenkomen stuur me een copy

Ze zijn wel degelijk mogelijk, maar de wil is er nog niet. De meeste mensen gebruiken Linux omdat ze een stabiel onzin-vrij OS willen en/of zelf aan een OS te werken. Dit komt niet echt in de buurt van de virusschrijvende mentaliteit.

Spyware zal je ook weinig tegenkomen, als het er is is het zelfs makkelijker te ontdekken dan onder Windows, omdat bijna altijd de broncode beschikbaar is.

De meeste software voor Linux wordt ontwikkeld voor het eigenbelang van de ontwikkelaar, deze zal geen spyware gaan schrijven. Een andere reden om Linux software te schrijven is natuurlijk "for the fame", een gerespecteerde reputatie zal je in de OSS wereld niet krijgen door spyware en/of virussen te schrijven.

Zodra de Linux wereld niet meer gedomineerd wordt door de geeks die het gemaakt hebben, zullen er ongetwijfeld virussen, spyware en crap-progsels op de markt komen... Laten we hopen dat dat nog een lange tijd op zicht laat wachten..
  vrijdag 23 april 2004 @ 17:42:51 #33
30106 Hiawatha
pi_18637433
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 16:47 schreef 8op het volgende:

Als je het voor je bedrijf wil gaan gebruiken zeg ik: neem een Apple. De kracht van UNIX (FreeBSD om precies te zijn) met een zeer gebruiksvriendelijke schil (MS heeft niet voor niets veel van Apple afgekeken/gejat). Linux is al geruime tijd zeer geschikt als server, maar als desktop nog niet echt (tenzij je computerhobby-en leuk vind). Ga voor je bedrijf gewoon kijken naar een mooie iBook. Daar draait ook MS office op, iets wat (helaas) toch noodzakelijk is in het bedrijfsleven.

Virussen zijn voor Mac en Linux (en andere UNIX-en) zeer zeldzaam. Waar er voor Windows meer dan 60.000 bekend zijn, zijn er voor Linux en Mac samen iets van 40 bekend. Daarvan zijn er maar 7 in het wild voorgekomen.
  vrijdag 23 april 2004 @ 17:48:21 #34
30106 Hiawatha
pi_18637544
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 17:07 schreef yootje het volgende:
Geen toevallige Gentoo-goeroe? Ach, ik probeer het hier ook even, op GOT heb ik een paar dagen geleden nog een topic geopend, en dit is een nogal domme vraag:[/qoute]
Jep, me! En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

[quote]Het zit zo: ik heb Gentoo opnieuw geinstalleerd omdat ik problemen kreeg met het emergen. Alles ging perfect (soepelste installatie die ik heb meegemaakt Ik gebruik Gentoo 1.4 icm 1.4 stage tarballs en development-source (2.6.6-rc2). Bij mijn vorige installatie, die niet perfect ging, had ik geen problemen met het netwerk. Met deze installatie echter wel. Ik heb een onboard nforce-netwerkkaart, dus ik heb nforce-net ge-emerged. Hij kan echter geen device vinden (eth0), dus het lijkt me dat er nog iets mis is met de drivers oid. Ik heb al een hostname en een domainname ingesteld. Het gekke is trouwens ook dat ik nforce-net (en nvidia-kernel) niet kan unmergen. Hotplug kan ik wel unmergen.
In kernel 2.4.26 zit support voor de nForce netwerkkaart (welliswaar nog experimenteel, maar toch). Heb je die al geprobeerd? En wat voor een foutmeldingen krijg je bij het emergen van de nForce / nVidia drivers?
pi_18637803
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 17:48 schreef Hiawatha het volgende:

[..]

In kernel 2.4.26 zit support voor de nForce netwerkkaart (welliswaar nog experimenteel, maar toch). Heb je die al geprobeerd? En wat voor een foutmeldingen krijg je bij het emergen van de nForce / nVidia drivers?
Ik krijg geen foutmeldingen bij het mergen, maar bij het unmergen. Hij kan simpelweg het pakket niet vinden, terwijl ik 100% zeker weet dat ik ze heb ge-emerged.
pi_18637860
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 18:02 schreef yootje het volgende:

[..]

Ik krijg geen foutmeldingen bij het mergen, maar bij het unmergen. Hij kan simpelweg het pakket niet vinden, terwijl ik 100% zeker weet dat ik ze heb ge-emerged.
Ik heb toch niks te doen, ik installer hem ff nog ene keer

Ben zo terug
  vrijdag 23 april 2004 @ 18:21:31 #37
30106 Hiawatha
pi_18638098
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 18:02 schreef yootje het volgende:

[..]

Ow, oeps, verkeerd gelezen. emerge de tool 'qpkg' eens. Met 'qpkg -I' (hoofdletter i, dus geen kleineletter 'L' ) kan je zien welke packages je geinstalleerd heb. Het is de Gentoo versie van de Debian tool 'dpkg'.
pi_18642033
Net 2 keer opnieuw geinstalleerd, de eerste keer kwam hij niet verder nadat hij gentoo had geladen, nu loopt ie vast als hij pci hotplugging doet. Dit begint erg frustrerend te worden, dit is zo ongeveer de 7e keer dat ik gentoo installeer, de ene keer is het netwerk fout, de andere keer gaat emergen kut, dan weer dit...

[insert schreeuw van frustratie]

Woensdag weer proberen...
  zaterdag 24 april 2004 @ 10:39:21 #39
30106 Hiawatha
pi_18649005
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 21:44 schreef yootje het volgende:
Net 2 keer opnieuw geinstalleerd, de eerste keer kwam hij niet verder nadat hij gentoo had geladen, nu loopt ie vast als hij pci hotplugging doet.
Hmmm, weet je zeker dat je hardware helemaal in orde is?
pi_18655826
Ik heb een SUSE boot cd gedownload en gebrand. Deze image is er voor om SUSE via FTP of HTTP te installeren. Oke al goed. Mijn netwerkkaart ziet ie na een beetje te lopen pielen met de modules, maar hoe stel ik mijn hostname in? Deze is namelijk best wel van belang bij @home. Als ik nu DHCP wil doen, gebeurt er niets.

En wat is een beetje een fatsoenlijke FTP/HTTP mirror om SUSE van te installeren?
pi_18657083
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 10:39 schreef Hiawatha het volgende:

[..]

Hmmm, weet je zeker dat je hardware helemaal in orde is?
Als hij eerst 5 keer hierover geen foutmledingen geeft, ben ik daar wel vrij zeker van
pi_18657354
Ik heb problemen met het installeren van OpenLDAP, ik heb de tarball er schijnbaar al half opgezet, maar als ik de RPM wil installeren zegt-ie al dat hij geinstalleerd is. Wil ik hem weghalen, dan zegt-ie dat-ie al weg is! vaag! :S

Ik wil dus gewoon OpenLDAP op mn Fedora Core 1 systeem hebben, klaar.
url
pi_18659277
Okee, ff een vraagje om zelfs de grootste guru's ineen te laten kruipen.. Hoe sla ik instellingen op op een fat32 schijf, met een mandrake live CD (gedownloade versie, dus niet retail). Liefst zo dat als hij opstart, hij m'n instellingen onthoud, en automatisch gebruikt (bij inloggen)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_18668020
Ok, ik ben heet zat, ik stap over naar Fedora

Maar daar had ik een vraagje over: Fedora core 1, kan die makkelijk geupdate worden naar Fedora core 2 (als hij uitkomt). Want ik heb geen zin om een maand te wachten en de testversie is ook niet zo aanlokkelijk.
pi_18668044
quote:
Op zondag 25 april 2004 09:30 schreef yootje het volgende:
Ok, ik ben heet zat, ik stap over naar Fedora

Maar daar had ik een vraagje over: Fedora core 1, kan die makkelijk geupdate worden naar Fedora core 2 (als hij uitkomt). Want ik heb geen zin om een maand te wachten en de testversie is ook niet zo aanlokkelijk.
Ik denk dat het niet zo'n probleem zal zijn. Ik meen dat RedHat ook redelijke ok tools had om te upgraden naar een nieuwere versie.

Waarom kies je trouwens voor Fedora?

Ik kan zelf niet wachten tot ik mijn AMD 64 heb, en er dan SuSE op draaien. Gezien de ontwikkelingen van SuSE verwacht ik er heel erg veel van. Ik vermoed dat SuSE ervoor gaat zorgen, dat binnen een jaar of twee drie, een groter gedeelte van de computer gebruikers, Linux op de desktop gaat draaien
pi_18668056
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 20:56 schreef Bensel het volgende:
Okee, ff een vraagje om zelfs de grootste guru's ineen te laten kruipen.. Hoe sla ik instellingen op op een fat32 schijf, met een mandrake live CD (gedownloade versie, dus niet retail). Liefst zo dat als hij opstart, hij m'n instellingen onthoud, en automatisch gebruikt (bij inloggen)
De gratis live verie van Mandrake ondersteunt dat denk ik niet. Ik dacht dat het zou werken, en ik had net een USB key gekocht om samen met MDK live te gebruiken, en kwam er toen via Inet achter dat het niet mogelijk is. Weet niet 100% zeker of het ook voor HDD's geldt dat het niet werkt.
pi_18668112
quote:
Op zondag 25 april 2004 09:38 schreef ToBe het volgende:

[..]

Ik denk dat het niet zo'n probleem zal zijn. Ik meen dat RedHat ook redelijke ok tools had om te upgraden naar een nieuwere versie.
Fijn Ik bedoel trouwens met makkelijk updaten dat er geen extra cd'tje te pas bij hoeft te komen. Overigens kan ik op het moment geen makkelijke manier vinden om van core 1 naar core 2 test2 te gaan, dus zal het dan wel gaan bij core 2? Of zie ik wat over het hoofd?
quote:
Waarom kies je trouwens voor Fedora?
Nou, Gentoo viel dus af: ik heb aardig wat egduld, maar als hij na 10 keer installeren om 5 verschillende reden niet goed geinstalleerd is gaat voor mij de lol er ook een beetje af (zal vast aan mij liggen, geen kwaad woord over Gentoo). Bij Debian vind ik het erg irritant dat de packages zo outdated zijn (ik maak zelf wel uit of ik de nieuwste versie van iets wil installeren, ook al gaat mijn computer er van naar de klote). Mandrake en Suse vind ik te commercieel, en dat heeft zo zijn nadelen en zijn beperkingen (ook voordelen, maar die gelden niet voor mij ). Nou, en dan kom je al aardig bij Fedora uit Al blijft Gentoo mijn favoriete distibutie, maar ja, als het niet draait...

edit: Hm, fedora heeft 3cd's nodig! Even verder zoeken...

[ Bericht 2% gewijzigd door yootje op 25-04-2004 09:58:51 ]
  zondag 25 april 2004 @ 10:15:11 #48
64288 Bensel
Ladderzat
pi_18668314
quote:
Op zondag 25 april 2004 09:40 schreef ToBe het volgende:

[..]

De gratis live verie van Mandrake ondersteunt dat denk ik niet. Ik dacht dat het zou werken, en ik had net een USB key gekocht om samen met MDK live te gebruiken, en kwam er toen via Inet achter dat het niet mogelijk is. Weet niet 100% zeker of het ook voor HDD's geldt dat het niet werkt.
BTW, na wat snuffelen op de CD, ben ik erachter gekomen dat er her en der toch wat tooltjes zijn om je instellingen op te slaan.. zit alleen heel erg goed verstopt (kheb ergens een backup utilitie gevonden, en bij het opstarten van de CD kun je wat instellingen meegeven) maar hoe of wat precies weet ik niet.. Het is me nog niet gelukt om m'n instelingen op een gemounte fat32 te op te slaan... Any help?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_18668458
quote:
Op zondag 25 april 2004 09:49 schreef yootje het volgende:
Nou, Gentoo viel dus af: ik heb aardig wat egduld, maar als hij na 10 keer installeren om 5 verschillende reden niet goed geinstalleerd is gaat voor mij de lol er ook een beetje af (zal vast aan mij liggen, geen kwaad woord over Gentoo)
misschien eerst zo klein/makkelijk mogelijk beginnen?
dus:stage3-tar, fdisk-gedoe, kernel + grub/lilo
en als dat draait na een reboot: updaten en alle andere packages erop zetten
(vergeet niet je fstab en root-pwd)
One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.
  zondag 25 april 2004 @ 10:35:24 #50
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_18668499
quote:
Op zondag 25 april 2004 09:49 schreef yootje het volgende:
Bij Debian vind ik het erg irritant dat de packages zo outdated zijn (ik maak zelf wel uit of ik de nieuwste versie van iets wil installeren, ook al gaat mijn computer er van naar de klote).
Voor desktopsystemen kun je in principe gewoon de unstable-tree gebruiken. Dat Debian het unstable noemt komt omdat zij onder stable iets ander verstaan dan de andere distro's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')