De slavernij wordt eind deze maand besproken op een grote anti-racisme conferentie van de Verenigde Naties in het Zuid-Afrikaanse Durban. Tijdens een voorbereidende bijeenkomst in Genève die tot 10 augustus duurt, wordt flink geruzied tussen een aantal westerse en Afrikaanse landen over de gevolgen van slavenhandel en slavernij.
Europese landen waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland maar ook de Verenigde Staten willen best de slavenhandel in algemene termen betreuren, maar excuses en daarmee ook een schuldbekentenis en eventuele erkenning van aansprakelijkheid gaan voor hen te ver. Afrikaanse landen dringen wel aan op schadevergoedingen.
© Telegraaf
===========================================================
Hulde voor dit wijze besluit. Vergelijkingen met de excuses en herstelbetalingen die Duitsland aanbiedt voor de WOII zijn totaal onzinnig. Slachtoffers en/of directe nakomelingen van die oorlog leven nog. Bij de slavenhandel gaat het om verre, verre voorouders van mensen die nu nog slachtoffer menen te zijn.
Bovendien is de verantwoordelijkheid van de Afrikaanse landen voor de handel, die toen volkomen legaal was, ook niet gering. Vele Afrikanen deden zelf volop mee aan de lucratieve slavenhandel.
Ook hebben ze zolangzamerhand zoveel ontwikkelingshulp van de westerse samenleving ontvangen, dat ze die dan maar als ''herstelbetaling'' moeten beschouwen.
Want waar is het einde als aan dit soort waanzin wordt toegegeven? Zodirect klopt Nerderland bij Spanje aan inzake de 80 jarige oorlog. En Frankrijk zou ook zijn borst kunnen natmaken omdat Napoleon zich ook niet onbetuigd heeft gelaten.
Uiteindelijk zouden zelfs de Romeinen ter verantwoording kunnen worden geroepen, en niet te vergeten de Noormannen; die onze kuststreken en kerken in de 9e eeuw geplunderd hebben.
---- ---- ----
Een Surinamer zei ooit tegen mijn oom dat hij niet hard hoefde te werken, omdat Nederland genoeg verdiend had aan zijn hard werkende voorouders. Waarop mijn oom zei dat hij daar nog steeds moe van was zeker.....
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 02-08-2001 04:03]
quote:Inderdaad, die Surinamer was een volkomen sufkop. Terecht dat je hem de bek volkotst.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:01 schreef zo het volgende:
Sufkop..
quote:Je vindt jezelf nu ook al spitsvondiger dan je bent he? Met wat voor een intellectuele ondergroei heb ik eigenlijk te maken?
Op donderdag 02 augustus 2001 04:05 schreef R@b het volgende:
Inderdaad, die Surinamer was een volkomen sufkop. Terecht dat je hem de bek volkotst.
quote:kom eerst maar met een onderbouwing van je mening. Tot nu toe alleen maar geneuzel van je gelezen.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:11 schreef zo het volgende:[..]
Je vindt jezelf nu ook al spitsvondiger dan je bent he? Met wat voor een intellectuele ondergroei heb ik eigenlijk te maken?
quote:Mijn mening is dat ik het van harte met je eens ben in deze. Het verleden is het verleden, daar hebben wij niets mee te maken. Onze voorouders hadden wel hun excuses moeten aanbieden, die waren wel degelijk medeschuldig aan de opkomst der slavernij.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:13 schreef R@b het volgende:
kom eerst maar met een onderbouwing van je mening. Tot toe alleen maar geneuzel van je gelezen.
Stel je voor...
ik zou bv: de Italianen kunnen gaan aanklagen wegens de Romeinse invasie
quote:En toen? Toen kreeg je oom een lintje van de Koningin wegens bewezen moed?
Op donderdag 02 augustus 2001 04:00 schreef R@b het volgende:
Een Surinamer zei ooit tegen mijn oom dat hij niet hard hoefde te werken, omdat Nederland genoeg verdiend had aan zijn hard werkende voorouders. Waarop mijn oom zei dat hij daar nog steeds moe van was zeker.....
quote:Ik zal 'm ff voor R@b inkoppen (straks gaat hij zichzelf nog meer overschatten): nee, hij kreeg een waarschuwing wegens discriminatie.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:21 schreef Roache_ het volgende:
En toen? Toen kreeg je oom een lintje van de Koningin wegens bewezen moed?
quote:Nee, de bovenste beste Surinamer stond met de bek vol tanden
Op donderdag 02 augustus 2001 04:21 schreef Roache_ het volgende:[..]
En toen? Toen kreeg je oom een lintje van de Koningin wegens bewezen moed?
quote:Je hoeft voor mij niets in te koppen vriend. Beter is het om je te richten je op je eigen bijdragen aan dit forum. Wellicht dat die daardoor wat waardevoller kunnen worden.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:24 schreef zo het volgende:[..]
Ik zal 'm ff voor R@b inkoppen
quote:Sorry, waar slaat dit op? Iemand zoals jij die beweert alles perfect te kunnen onderbouwen moet toch echt eens wat meer aan argumentatie doen, en niet zoveel RLS-gezanik en loze kreten in AN&M (zoals 'Je zegt het zelf al, sufkop', en dat tegen iemand die duidelijk vijf keer zo intelligent is als jij - ofschoon links).
Op donderdag 02 augustus 2001 04:46 schreef R@b het volgende:
Je hoeft voor mij niets in te koppen vriend. Beter is het om je te richten je op je eigen bijdragen aan dit forum. Wellicht dat die daardoor wat waardevoller kunnen worden.
quote:Kennelijk zegt intelligentie dan ook niet alles. De door jouw schijnbaar aanbeden Schorpioen ziet ondanks zijn ''razend hoge intelligentie'', de zaken vaak verre van helder.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:50 schreef zo het volgende:[..]
en dat tegen iemand die duidelijk vijf keer zo intelligent is als jij
quote:Dat is zo. Maar jij had het over sufkop, he. Dit is niet alleen niet-netjes, het voegt ook weinig toe. Je gaat niet eens in op wat je zegt (je 'perfecte onderbouwing' ontbrak in dit geval).
Op donderdag 02 augustus 2001 04:53 schreef R@b het volgende:
Kennelijk zegt intelligentie dan ook niet alles.
Je ziet b.v. in suriname wat er gebeurt als ze hun land weer zelf mogen besturen, en hiervan zijn er nog legio andere voorbeelden op te noemen in de wereld.
De blanke dictatuur verdwijnt en er komt een zwarte dictatuur voor in de plaats.
Gaan we Bouterse straks om een excuus vragen???
en al die andere zwarte leiders die vele duizenden mensen onderdrukken en vermoorden.
Zo, ik ben wakker!!
Ik geloof dat iedereen het er mee eens is dat een officieel excuus voor de slavenhandel op dit moment in de tijd overbodig is (in principe is ontwikkelingshulp een soort van genoegdoening), maar er kan zeker stilgestaan worden bij de onmenselijke activiteiten op dat gebied van de Westerse slavenhandel. Daar zijn de huidige mensen smokkelaars lieverdjes bij...
quote:Ik denk dat de afrikaanse landen niet zo heel veel recht op schade vergoeding zouden hebben, daar de nakomelingen van de slaven daar naar alle waarschijnlijkheid niet zullen wonen, die zijn over de de grote plas ergens gedumpt in die tijd kortom de VS moet aan haar eigen inwoners dan een schadevergoeding gaan betalen ...
Op donderdag 02 augustus 2001 04:00 schreef R@b het volgende:
Nederland is niet van zin om excuses aan te bieden voor de slavenhandel van eeuwen geleden. Ook het uitbetalen van schadevergoedingen aan de nakomelingen van slaven is voor ons land niet aan de orde.De slavernij wordt eind deze maand besproken op een grote anti-racisme conferentie van de Verenigde Naties in het Zuid-Afrikaanse Durban. Tijdens een voorbereidende bijeenkomst in Genève die tot 10 augustus duurt, wordt flink geruzied tussen een aantal westerse en Afrikaanse landen over de gevolgen van slavenhandel en slavernij.
Europese landen waaronder Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland maar ook de Verenigde Staten willen best de slavenhandel in algemene termen betreuren, maar excuses en daarmee ook een schuldbekentenis en eventuele erkenning van aansprakelijkheid gaan voor hen te ver. Afrikaanse landen dringen wel aan op schadevergoedingen.
© Telegraaf
===========================================================
Hulde voor dit wijze besluit. Vergelijkingen met de excuses en herstelbetalingen die Duitsland aanbiedt voor de WOII zijn totaal onzinnig. Slachtoffers en/of directe nakomelingen van die oorlog leven nog. Bij de slavenhandel gaat het om verre, verre voorouders van mensen die nu nog slachtoffer menen te zijn.Bovendien is de verantwoordelijkheid van de Afrikaanse landen voor de handel, die toen volkomen legaal was, ook niet gering. Vele Afrikanen deden zelf volop mee aan de lucratieve slavenhandel.
Ook hebben ze zolangzamerhand zoveel ontwikkelingshulp van de westerse samenleving ontvangen, dat ze die dan maar als ''herstelbetaling'' moeten beschouwen.Want waar is het einde als aan dit soort waanzin wordt toegegeven? Zodirect klopt Nerderland bij Spanje aan inzake de 80 jarige oorlog. En Frankrijk zou ook zijn borst kunnen natmaken omdat Napoleon zich ook niet onbetuigd heeft gelaten.
Uiteindelijk zouden zelfs de Romeinen ter verantwoording kunnen worden geroepen, en niet te vergeten de Noormannen; die onze kuststreken en kerken in de 9e eeuw geplunderd hebben.---- ---- ----
Maar daar buiten vrees ik dat je ook voor dit soort dingen met een soort verjaring zou moeten werken .. en dus dingen uit het verre verleden zou moeten laten rusten, kunnen toch moeilijk voor elke oorlog uit het verleden de schade nog eens gaan verhalen ?
quote:Inderdaad. Want iedereen die het niet eens is met de Geweldige Verlichte ideeen van meneer R@b kan de zaken natuurlijk nooit helder zien.
Op donderdag 02 augustus 2001 04:53 schreef R@b het volgende:[..]
Kennelijk zegt intelligentie dan ook niet alles. De door jouw schijnbaar aanbeden Schorpioen ziet ondanks zijn ''razend hoge intelligentie'', de zaken vaak verre van helder.
Steek de hand ook eens in eigen boezem man!
On topic:
Waarom doet men nou zo moeilijk? Ik vind best dat Nederland op zijn minst excuses aan mag bieden. Gewoon zeggen: "sorry, we zaten fout, we hebben vreselijke dingen gedaan, nostra culpa." Wat Nederland (en andere landen) nu zegt is: "laten we het vergeten, het is al zo lang geleden, we doen alsof het niet gebeurd is, ok?" En dat vind ik niet kunnen.
Het feit dat het zo lang geleden is doet er niks aan af. Wij lopen nu met ons vermanende vingertje naar anderen te wijzen, bijv naar China, terwijl we zelf vroeger net zo fout zijn geweest. En zolang we daar geen verantwoording voor hebben afgelegd, blijven we schuldig. Een land moet gewoon verantwoording nemen voor zijn daden, ook al zijn die lang geleden gebeurd.
Ik vind overigens niet dat die excuses in de vorm van geld moeten komen, want inderdaad, en dat ben ik met je eens Rob, de nakomelingen hebben daar geen recht op, alleen de slachtoffers zelf mogen daar aanspraak op maken. Bovendien, hoeveel geld moet er dan betaald worden? En aan wie? Omdat het al zo lang geleden is is dat nauwelijks meer betrouwbaar na te gaan.
Maar als ik een nakomeling van slaven was geweest, en ik had geweten dat mijn voorouders door Nederland verkocht, mishandeld en vernederd waren, dan had ik op zijn minst een sorry gewild. Als Nederland zelfs daar al te beroerd voor is...
quote:Sterker nog, jouw voorouders zijn mishandeld, vernederd en geplunderd door de Romeinen, Noormannen, Spanjaarden en Fransen.
Op donderdag 02 augustus 2001 10:10 schreef Schorpioen het volgende:
Maar als ik een nakomeling van slaven was geweest, en ik had geweten dat mijn voorouders door Nederland verkocht, mishandeld en vernederd waren, dan had ik op zijn minst een sorry gewild. Als Nederland zelfs daar al te beroerd voor is...
Zit je daar trouwens op te wachten?
Het is erg makkelijk om slavernij in een wit-zwart kader te bespreken, terwijl dat in de werkelijkheid gewoon niet waar was. Ik wil best zeggen dat slavernij een verwerpelijk instituut was, en dat - ook in die tijd - er geen morele rechtvaardiging voor te vinden was. Maar ik bedank er toch hartelijk voor om mensen die hun landgenoten verkocht hebben aan gewetenloze handelaren nu tot slachtoffer te verklaren zodat hun nakomelingen het handje op kunnen gaan houden.
Als er al compensatie zou moeten worden gegeven dan zou die moeten gaan naar de VS. En ik hoop dat iedereen het met me eens is dat het nogal idioot zou zijn als het rijkste land van de wereld nu gaat incasseren voor de slavernij.
quote:Nederland zegt nu: ''het is al zo lang geleden, we doen alsof het niet gebeurd is'' ????
Op donderdag 02 augustus 2001 10:10 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik vind best dat Nederland op zijn minst excuses aan mag bieden. Gewoon zeggen: "sorry, we zaten fout, we hebben vreselijke dingen gedaan, nostra culpa." Wat Nederland (en andere landen) nu zegt is: "laten we het vergeten, het is al zo lang geleden, we doen alsof het niet gebeurd is, ok?" En dat vind ik niet kunnen.
Ik dacht het niet hoor. Kijk eens hier naar: http://www.slavernijmonument.nl
quote:Nou, ik weet niet zozeer of dat wel kan verjaren. Ga eens na waarvoor de christelijke kerk zoal niet spijt betuigd heeft, honderden jaren na dato. Japan heeft (volgens mij) officieel ook nog geen spijt betuigd voor de Tweede Wereldoorlog (wel medeleven) en aan de slavernij is nog niet veel langer geleden een einde gekomen.
Op donderdag 02 augustus 2001 08:57 schreef Doc het volgende:
Ik geloof dat iedereen het er mee eens is dat een officieel excuus voor de slavenhandel op dit moment in de tijd overbodig is (in principe is ontwikkelingshulp een soort van genoegdoening), maar er kan zeker stilgestaan worden bij de onmenselijke activiteiten op dat gebied van de Westerse slavenhandel. Daar zijn de huidige mensen smokkelaars lieverdjes bij...
quote:Waarom zou je de handelaren nu tot slachtoffer verklaren? Er wordt geen spijt betuigd tegenover een land specifiek, maar over daden uit het verleden. Daarbij hoeft het helemaal niet samen te gaan met een financiële genoegdoening, dus die vlieger gaat ook niet op. Is iedereen bang dat Nederland als nederig wordt gezien of zo? Ik vind het juist van veel meer kracht getuigen als iemand z'n eigen daden kan beschouwen en kan zeggen dat hij fout is geweest.
Op donderdag 02 augustus 2001 12:31 schreef HiZ het volgende:
Maar ik bedank er toch hartelijk voor om mensen die hun landgenoten verkocht hebben aan gewetenloze handelaren nu tot slachtoffer te verklaren zodat hun nakomelingen het handje op kunnen gaan houden.
quote:Daar vind ik dit: http://www.slavernijmonument.nl een uitstekend voorbeeld van.
Op donderdag 02 augustus 2001 13:08 schreef Lithion het volgende:
Ik vind het juist van veel meer kracht getuigen als iemand z'n eigen daden kan beschouwen en kan zeggen dat hij fout is geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |