abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18583728
kom net van het ziekenhuis met mijn schoonvader, we hebben net te horen gekregen dat hij prostaatkanker heeft in een milde/agresieve vorm.
nu is mijn schoonvader natuurlijk helemaal aan het eind van zijn latijn, opzich is dit goed te genezen doormiddel van een zware operatie door zijn hele prostaat te verwijderen,alleen is de kans dat hij dan wel incontinent wordt. dus een heel moeilijk iets voor hem en voor ons. heeft iemand hier ervaring mee? met deze operatie? alvast bedankt.
Samantha: Men, they may have you on your knees, but you've got them by the balls
pi_18584497
Wat info:

Wat gebeurt er precies bij een prostaatoperatie?

Een prostaatoperatie kan op twee manieren worden uitgevoerd:
- via de plasbuis;

- via een snede in de buikwand.

Welke manier van opereren de arts in uw geval kiest is afhankelijk van de grootte van de prostaat en van uw algehele conditie.
- Operatie via de plasbuis
Via de plasbuis worden, onder plaatselijke verdoving, stukjes weefsel weggenomen. Na de operatie wordt een catheter in de blaas gebracht om de weefselstukjes weg te spoelen en het wondvlak schoon te houden. De catheter blijft een paar dagen zitten.

Een operatie via de plasbuis heeft twee grote voordelen: er ontstaat geen uitwendige, zichtbare operatiewond en de opnameduur is kort. Gemiddeld blijft men 4 tot 5 dagen in het ziekenhuis.

- Operatie via de buikwand
De ingreep kan plaatsvinden onder algehele verdoving of plaatselijke verdoving via een ruggenprik. Ook bij een open prostaatoperatie wordt na de ingreep een catheter in de blaas gebracht om bloedstolseltjes weg te spoelen en het wondvlak schoon te houden. Een catheter moet ongeveer zeven dagen blijven zitten.

Vooral de eerste weken na de ingreep is het mogelijk dat u vaker moet plassen dan normaal. Tot twee maanden na de operatie kan er zo nu en dan bloed in de urine zitten.

Waar moet ik rekening meer houden na de operatie?

Na beide operaties kan het enkele maanden duren voordat de blaas weer normaal functioneert. Ongeveer 6 tot 8 weken na de operatie zal het plassen weer normaal gaan en heeft u minder last van aandrang. Voor een goede genezing zijn er een aantal regels die u in acht moet nemen:

- U moet per dag minstens 1_ liter drinken om de blaas schoon te spoelen. Gebruikt u liever geen alcoholische dranken.

- De eerste weken na de ingreep kunt u het beste rustig aandoen en moet u uzelf ontzien. Gedurende 3 tot 4 weken na de operatie mag u geen zwaar lichamelijk werk doen, geen zware dingen tillen en niet fietsen.

- Tot drie weken na de operatie maag u geen gemeenschap hebben.

Komen stoornissen in de seksualiteit na een prostaatoperatie vaak voor?

Het is een onjuiste gedachte dat mannen na een prostaatoperatie impotent zijn. Bij een operatie van de prostaat wordt niets weggenomen dat te maken heeft met de seksuele potentie: erectie en orgasme blijven hetzelfde. De beleving van het orgasme kan wel iets anders zijn dan voor de operatie.

Het is belangrijk om te weten dat er na de operatie sprake is van een zogenaamde "droge zaadlozing": er wordt geen sperma naar buiten getransporteerd wanneer de man klaarkomt. Het sperma komt in de blaas terecht en wordt dan met de urine uitgeplast. Dit is in geen enkel opzicht schadelijk.

Wat zijn de behandelmogelijkheden van prostaatkanker?

Als prostaatkanker vroegtijdig wordt ontdekt, dat wil zeggen als de kankercellen zich alleen nog maar binnen de prostaat bevinden en niet buiten de prostaat zijn doorgegroeid, dan kan zowel bestraling als een operatie volledige genezing brengen.

Bestraling kan inwendig en uitwendig worden uitgevoerd. In beide gevallen worden de kankercellen zodanig beschadigd dat het gezwel wordt vernietigd. De bestraling tast echter ook onringende gezonde cellen aan, maar deze herstellen zich vanzelf weer.

Wanneer u bestraald wordt heeft dat meestal geen gevolgen voor de potentie. Indien gekozen wordt voor een operatie, dan zal de prostaat in zijn geheel worden verwijderd.

Veel sterkte voor je schoonvader, de familie en voor jezelf!
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_18586815
he bedankt brennie, hier heb ik inderdaad veel aan zal het aan mijn schoonvader laten lezen groetjes
Samantha: Men, they may have you on your knees, but you've got them by the balls
pi_18591614
quote:
Op woensdag 21 april 2004 15:17 schreef medina het volgende:
he bedankt brennie, hier heb ik inderdaad veel aan zal het aan mijn schoonvader laten lezen groetjes
Ok, veel sterkte allemaal
Misschien dat anderen nog wat info/ervaringen hebben...
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  woensdag 21 april 2004 @ 19:43:41 #5
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_18593169
Mijn opa had vorig jaar wel een niet zo agresieve prostaatkanker. Die is toen bestraald en 100% genezen. Met zo'n agresieve vorm, en ook de hele prostaat verwijderen heb ik echter geen ervaring.

Sterkte in ieder geval.
pi_18595095
Mijn opa is aan prostaatkanker overleden... Opereren had geen zin meer. Dus als het kan, zou ik het zeker doen.
amokaapjeeh O+
  woensdag 21 april 2004 @ 21:15:41 #7
63890 bugeye
Fok verlaten heeft :'(
pi_18595121
sterkte
Ik zit niet langer meer hier.... snik....
pi_18595295
Ik wens je veel sterkte toe... En zeker een prachtige informatie Brennie

Sterkte
pi_18603081
Mijn pa heeft het vorig jaar ook gehad en is er weer helemaal van genezen !
Ze hebben de hele prostaat eruit gehaald. En de operatie is echt niet mis !
Hij heeft ook therapie gekregen voor de incontinentie. En nu kan hij zijn urine gewoon weer goed ophouden alleen bij het niesen of als je je verslikt wil er nog wel eens wat meekomen. Maar al met al is het goed gekomen !
pi_18612875
fijn om te horen dat het toch nog goed kan komen bramoizo, voor de opertatie is hij eigenlijk niet heel erg bang maar het woordt incontinent dat vindt hij het ergste en dat kan ik me eigenlijk ook wel voorstellen het is ook niet niks om met je 68 ste met een incontinentie slip te moeten lopen maarja als het le leven verlengt dan moet het maar vinden wij, het is eigenlijk heel sneu voor hem want zijn zoon, mijn man dus kan bij de operatie niet eens aanwezig zijn omdat hij dus in afghanistan zit, en dus pas een maand of wat later er weer is. en dat nu hij zijn zoon nu erg nodig heeft. maar we houden ons wel groot voor hem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')