abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator donderdag 15 juli 2004 @ 21:17:11 #101
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_20650654
Wat ik het meest zwaar vond was het herstel na de keizersnee. En, als ik er nu op terug kijk, de paniek en de angst vanwege die onverwachte beslissing. Ik denk zeker dat als ik het van te voren had geweten ik me er beter op had kunnen voorbereiden.
Het herstel, al die weken moe en slap, vond ik enorm tegenvallen. Ik heb nog steeds het idee dat ik sneller op de been was na mijn gewone bevalling. Daar spelen verschillende factoren mee natuurlijk, ik had nu veel meer bloedverlies en had al een kleintje rondlopen die ook haar aandacht wilde.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 15 juli 2004 @ 21:26:40 #102
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_20650890
Sugar, als ik heel eerlijk ben, en als ik kon kiezen, zou ik weer een ks kiezen (maar dan een geplande ). Mijn verhaal staat in het topic dat Karin net al noemde. Ik was na de ks snel weer op de been (hangt ook van jezelf af hoor, of je door wilt zetten - ik had een buurvrouw die op dezelfde dag een ongeplande ks kreeg en zichzelf erg zielig vond, zij was veel later weer mobiel dan ik).

Ik vond er ook voordelen aan zitten: je onderkantje is niet kapot, je hebt geen problemen met zitten (wel met lopen door de spierpijn - de napijn is pure spierpijn omdat ze door je buikspieren snijden), en met vrijen...

Nadelen: je moet een dag of 5 in het ziekenhuis blijven en krijgt kortere kraamhulp. In overleg kun je misschien de uren die je nog krijgt over wat meer dagen uitsmeren, dat mocht bij ons Verder mag je niet tillen gedurende 6 weken (en niet stofzuigen en zo ).

Tip: vraag op de kraamafdeling/verlosafdeling/gynpoli eens of ze een ks-boek hebben. Daarin wordt aan de hand van foto's precies uitgelegd wat ze allemaal doen bij een ks. Ik kreeg het pas na mijn bevalling in handen maar heb er toch een hoop aan gehad.

Je hebt nog even de tijd om aan het idee van een eventuele ks te wennen. Gebruik die tijd om je in te lezen in zowel stuitbevallingen als ks. Dan kun je de keuze maken die je zelf het beste lijkt.

Succes, en als je nog wat wilt weten over de ks vraag je maar
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 15 juli 2004 @ 21:27:44 #103
13151 crew  Rewimo
pi_20650921
Lois, mij is het herstel juist erg meegevallen. Maar ik had geen kindje rondlopen, dat scheelt een hoop denk ik.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † donderdag 15 juli 2004 @ 21:31:22 #104
43556 miss_dynastie
pi_20651026
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 20:52 schreef Sugar het volgende:
het feit dat vriendje dan maar af en toe mag komen (schijnt in dit zh zo te zijn!)
Sugar, dat is hier dus ook:
Kraamafdeling
Dagelijks: 13.45 - 14.30, 19.30 - 20.15 uur
Partnerbezoekuur: 20.15 - 22.00 uur
pi_20651029
Sugar, wat je misschien ook kunt meewegen is of de baby na afloop 's nachts bij jou mag slapen of niet, en of hij/zij dan in een apart wiegje komt te liggen (zodat je elke keer de verpleging moet bellen als je je baby wilt vasthouden, wat zeer irritant is), of dat ze een clip-on-crib gebruiken (zie dit bestand voor foto en uitleg van dat systeem).
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 15 juli 2004 @ 21:33:54 #106
13151 crew  Rewimo
pi_20651098
Wat een slim ding zeg! Dat had ik ook wel willen hebben, je kindje zo lekker dicht bij je
pi_20652405
Sugar wat ontzettend balen zeg! Maar het is wel goed dat ze zo goed opletten en niks forceren natuurlijk...

Ik kom trouwens net terug van de pufclub en heb daar toevallig nog 2 dingen gehoord die je misschien een beetje hoop geven/geruststellen:

1. Bij onze pufjuf draaide haar kindje nog in week 38!!!!
schijnt overigens ook niet echt fijn te zijn Maar dan ligt het tenminste wel goed
2. Mocht het uiteindelijk toch uitdraaien op een ks: Ik raakte aan de praat met een meid die al een kindje had en die een geplande ks had gehad ivm stuitligging. En zij zou het liefst deze keer weer een ks willen, dat gewone bevallen lijkt haar niks
De operatie vond ze reuze meevallen en ook het herstel ging heel voorspoedig (sneller zelfs dan sommige kennissen die een zware natuurlijke bevalling hadden gehad zei ze). De enige tip die ze me gaf was als het bij mij op een ks uit zou draaien (om welke reden dan ook), is om hulp (in de vorm van moeder, zus, buurvrouw of zo) in te schakelen de eerste periode thuis. Dat had zij niet gedaan, vond dat ze alles zelf wel weer moest kunnen. En achteraf gezien heeft ze daar meer last van gehad dan dat het opleverde....
  donderdag 15 juli 2004 @ 22:23:07 #108
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_20652435
Sjoeg, ik heb mijn verhaal idd in dat topic gezet, maar voor jou nog eventjes:
De keizersnee is me reuze mee gevallen. Was vooral stiknerveus.
Toen de beslissing gevallen was om niet te draaien is mij direkt de keuze voorgelegd: bevalling of ks. Ik had al heel veel via internet opgezocht en heb de beslissing heel overwogen genomen. Kijk eens hier www.nvog.nl onder het kopje verloskunde. Daar vindt je heel duidelijke info over stuitligging en keizersnee. Dit heeft voor mij veel vragen beantwoord. Is ook een site die me door het ziekenhuis is aangeraden.
De keuze voor een ks was voor mij vanwege dit: Ik kan aangeven of ik pijn heb, zo'n kleintje niet. Tuurlijk wordt de kleine tijdens zo'n bevalling streng in de gaten gehouden, maar toch. Het was ook wel een gevoelskwestie hoor.
En tuurlijk zag ik er niet naar uit om 5 dagen in het ziekenhuis te liggen, maar je hebt een volledig medisch team dag en nacht ter beschikking en dat is ook wel wat waard. En ik heb me nooit verveeld. Had een leuke buuf en geweldige verpleging. Het sfeertje wat daar hing was super.

Tijdens de keizersnee ben je er helemaal bij. Als je tenminste kiest voor een ruggeprik. Je moet het zo zien dat de operatie voor 20% bestaat uit het apie eruit halen en 80% om alles dicht te maken. Je mannetje mag er gewoon bij zijn en hij gaat ook met de kleine mee als die gecontroleerd wordt. Het gaat allemaal best snel, achteraf gezien. Op het moment lijkt het uren te duren, want je bent zo verwachtingsvol. En daarna duurt het dichtmaken zo lang, omdat je graag naar je kleintje toe wilt. Maar dat is puur je gevoel.

Weet je wat het is Sjoeg? Je bent snel geneigd om de negatieve verhalen te onthouden. Het kan natuurlijk fout gaan, maar dat kan een gewone bevalling ook. Maar het gaat meer goed dan fout moet je maar denken. En als je mijn mening vraagt, ik zou zo weer een keizersnee doen.

Het herstel gaat ook goed, je moet jezelf gewoon heel goed in de gaten houden. Niet denken, ach dat kan best. Gewoon niet doen.

Maar ik vertrouw erop dat je je eigen weloverwogen beslissing neemt. Succes ermee!
Als je niet lacht, ben je dood.
  vrijdag 16 juli 2004 @ 07:50:20 #109
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_20658268
Sugar, misschien helpen je eigen woorden je ook wel een beetje:
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 06:13 schreef Sugar het volgende:
LadyS, veel sterkte met herstellen, ik weet zeker dat Amber je zó laat genieten, dat het te doen is voor je! Dikke, dikke, dikke kus!!!!!!!
... ♥ ik mis je ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 juli 2004 @ 08:24:43 #110
13151 crew  Rewimo
pi_20658397
Tja Sugar, als ik lees hoe vaak ook een gewone bevalling uiteindelijk toch op een ks uitloopt... dat versterkt mij in mijn mening dat ik liever een geplande ks zou hebben, waar je uitgerust aan kunt beginnen, in plaats van eerst urenlang te moeten worstelen en pijn lijden waardoor je al doodmoe bent en dan alsnog een operatie moet ondergaan.
  vrijdag 16 juli 2004 @ 11:28:56 #111
16245 CarOnline
met lange O
pi_20660674
Die paar dagen in het ziekenhuis kan je ook als voordeel zien hoor! Je bezoek gedoseerd, je komt echt aan je rust toe en je wordt heerlijk vertroeteld. Als je verlengde kraamzorg kan krijgen lig je thuis ook nog een aantal dagen op rozen.
Ik heb bij beide gewone bevallingen nog 4 dagen moeten blijven.
Bij Lara lag ik met iemand op een kamer die op dezelfde dag bevallen was met een keizersnede en zij mocht nog eerder naar huis dan ik! Scheelde maar 2 uurtjes, maar toch
Sterkte met het maken van een beslissing!
Screw them.
We're going home.
  vrijdag 16 juli 2004 @ 11:41:24 #112
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20660929
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 21:26 schreef Rewimo het volgende:
Ik was na de ks snel weer op de been (hangt ook van jezelf af hoor, of je door wilt zetten - ik had een buurvrouw die op dezelfde dag een ongeplande ks kreeg en zichzelf erg zielig vond, zij was veel later weer mobiel dan ik).
Wil een wel een hele kleine kanttekening hierbij plaatsen, want elk lichaam is anders, en de mentale gesteldheid van de een is ook weer anders dan de ander en dan bedoel ik niet 'niet willen'. Dus ik vind het eigenlijk wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het verloop van het herstel aan jezelf ligt...
  vrijdag 16 juli 2004 @ 11:43:04 #113
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_20660971
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 11:41 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Wil een wel een hele kleine kanttekening hierbij plaatsen, want elk lichaam is anders, en de mentale gesteldheid van de een is ook weer anders dan de ander en dan bedoel ik niet 'niet willen'. Dus ik vind het eigenlijk wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het verloop van het herstel aan jezelf ligt...
Ik zat dit net te lezen en wilde precies hetzelfde doen, maar je was me voor.
  vrijdag 16 juli 2004 @ 11:50:29 #114
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_20661155
Great Minds Think Alike Luchtbel, hoewel ik er ook van overtuigd ben dat Rewimo het niet zo kort bedoelde als het er staat...
  † In Memoriam † vrijdag 16 juli 2004 @ 12:01:25 #115
43556 miss_dynastie
pi_20661411
De eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik mezelf denk ik ook wel een beetje zielug zou vinden als het zo zou gaan als bij bijvoorbeeld LadyS
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 juli 2004 @ 13:10:30 #116
13151 crew  Rewimo
pi_20662813
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 11:41 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik bedoel het inderdaad niet zo cru, sorry Als je lichamelijk gezien niet kunt (door bloedverlies bijvoorbeeld of zoiets) is het wat anders.

Misschien ben ik gewoon een harde voor mezelf, maar als ze tegen mij na 2 dagen zeggen dat ik zelf mag douchen sta ik al naast mijn bed
  † In Memoriam † vrijdag 16 juli 2004 @ 13:54:35 #117
7074 moussy
kuttekop
pi_20663106
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 13:10 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik bedoel het inderdaad niet zo cru, sorry Als je lichamelijk gezien niet kunt (door bloedverlies bijvoorbeeld of zoiets) is het wat anders.

Misschien ben ik gewoon een harde voor mezelf, maar als ze tegen mij na 2 dagen zeggen dat ik zelf mag douchen sta ik al naast mijn bed
Maar dan nog.... Ik liep na de bevallingen met een week al door de stad te slenteren voor andere kleren. Bij Mink zelfs na 3 dagen al, er zijn meiden die weken nodig hebben om te herstellen van een vaginale bevalling, dan zijn het in mijn ogen écht geen piepers hoor.

Het gaat niet alleen om het lichamelijke, ook om het geestelijke en de een is er gewoon sneller bij dan de ander.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_20663307
ik vind dat je nu wel erg veel pro-keizersnede tips krijgt Sugar. mij lijkt het eerlijk gezegd toch het fijnst als het zonder keizersnede kan, dus ik zou die mogelijkheid nog niet verwerpen. hopelijk kun je de voor en nadelen van beide varianten nog eens rustig afwegen en dan je eigen keuze maken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 juli 2004 @ 14:36:23 #119
13151 crew  Rewimo
pi_20663915
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 13:54 schreef moussy het volgende:

[..]

Maar dan nog.... Ik liep na de bevallingen met een week al door de stad te slenteren voor andere kleren. Bij Mink zelfs na 3 dagen al, er zijn meiden die weken nodig hebben om te herstellen van een vaginale bevalling, dan zijn het in mijn ogen écht geen piepers hoor.
Dat heb ik toch ook niet gezegd? En al helemaal niet bedoeld, mocht iemand dat denken.
pi_20663936
Is het niet dat ze standaard een meting van je bekkendoorgang doen om te kijken of een stuitbevalling wel verantwoord is of niet? Mss heb ik er overheen gelezen, maar hier zou ik toch wel naar vragen als ik voor deze beslissing zou staan. Het is ook nog eens je eerste kindje, dus ze kunnen ook niet uitgaan van eerdere ervaringen. Verder lijkt het me echt ontzettend moeilijk, aan beide opties hangen voor- en nadelen. Je wilt het beste voor apie, maar tegelijkertijd wil je ook jezelf niet uit het oog verliezen.

Sterkte met je besluit
pi_20664347
Sugar, heb je dit al geprobeerd?
Ik heb van beide manieren weleens positieve verhalen gelezen, maar dat kan natuurlijk ook puur toeval geweest zijn. Maar het valt natuurlijk te proberen..

Manieren om de baby te draaien:

Van de vroedvrouw leert u een oefening die de "Indische brug" wordt genoemd en waarbij buik en bekken twee keer per dag 10 minuten lang hoog worden gelegd. Deze houding is voor het kindje blijkbaar onprettig zodat er een kans bestaat dat het uit zichzelf draait.

Een andere manier om de baby ertoe te brengen zich te draaien, komt voort uit de traditionele chinese geneeskunde en wordt "moxibustion" genoemd waarbij een bepaald punt aan de buitenkant van de kleine teen met een rokende alsemsigaar wordt gestimuleerd. Hoewel succes niet altijd is verzekerd, zijn beide methoden de moeite van het proberen waard.
  vrijdag 16 juli 2004 @ 16:21:43 #122
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_20666606
Dank voor de extra tips en ervaringen, mensen! Ik heb inderdaad al een keer op mijn kop gelegen (twee keer vijf minuten), maar vond dat een behoorlijke opgave! Ga het wél nog eens proberen! Wie weet helpt het!

Bixis, ik snap je opmerking wel en heb het zelf ook lastig met die pro-ks-verhalen en opmerkingen. Trouwens niet zozeer van jullie hier, maar meer van mensen om mij heen die zeggen "je moet doen wat voor het kindje het veiligste is". Tuurlijk wil ik niets doen dat onveilig is voor het kindje, maar geen enkele bevalling (normaal, stuit- of ks) is zonder gevaren voor kind en moeder. Dus dit soort opmerkingen klinkt best verwijtend...

Ik had sinds gisteravond het gevoel dat ik "niet meer echt zwanger was", puur en alleen doordat ik de mogelijkheid heb om te beslissen dat ik niets mee zal maken van de natuurlijke gang van zaken rond een bevalling. En dat gevoel van ineens niet meer echt zwanger zijn, dat valt me heel zwaar. Juist nu ik 8 maanden zwanger ben, zou ik die spanning moeten en willen voelen van "het kan strakjes ineens zover zijn", "straks breken mijn vliezen", "komt ie vroeg of laat?", "hoe voelen weeën?", "hoe doen vriendje en ik dat zo samen".... Al die dingen vallen weg voor mijn gevoel, wanneer we nu beslissen het te plannen en dus via een ks doen. Dat vind ik echt heel moeiilijk. Het voelt alsof ik nu ineens voor "spek en bonen" zwanger zou zijn, ofzo. Ik kan dat maar moeilijk nu uit handen geven, bij voorbaat. Snapt iemand dat?

Aan de andere kant lees ik wel het ks-topic door en kom ik ook daar heel wat "rustig positieve" verhalen tegen. En ik denk natuurlijk aan de risico's voor het kindje! Die wil ik nog beter uitpluizen en er nog meer over lezen, voordat we echt kunnen beslissen.

Maar mijn neiging is vanuit mijn gevoel: ik wil het proberen, want ik wil dit deel van zwanger zijn niet missen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 16 juli 2004 @ 16:43:33 #123
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_20667235
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 16:21 schreef Sugar het volgende:
-knip-
Maar mijn neiging is vanuit mijn gevoel: ik wil het proberen, want ik wil dit deel van zwanger zijn niet missen.
Zjuustem. Het is JOUW keuze, dus JOUW gevoel wat van belang is. En JOUW gevoel is altijd het beste, want wij weten niet wat jij voelt. Ik vind je mega-dapper
... ♥ ik mis je ♥
pi_20667354
Sugar, probeer je eigen gevoel te volgen! Het is natuurlijk wel verstandig om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Maar ik vind het altijd heel lastig als je heel veel adviezen gaat vragen. Dan vind ik het zelf altijd nog moeilijker om een keuze te maken.
Laat je daarom niet overtuigen door iemand, maar volg je eigen gevoel. Je moet je er zelf lekker bij voelen.
pi_20669314
Lieve Sugar,
Als ik je zo hoor ben je er eigenlijk al uit en wil je gewoon graag via de natuurlijke weg bevallen. Als het enige wat je nog een beetje tegenhoudt de mening van anderen is, dan moet je die heel snel naast je neer gaan leggen Die doet er namelijk niet toe! Hierin is het het allerbelangrijkste om je eigen gevoel te volgen. Doe niet iets waar je spijt van krijgt, hoor!

Ik neem aan dat je nog een keer een overleg hebt met de vlos of gyn voor je een definitieve beslissing moet nemen? Zo niet, dan vraag je die desnoods aan!
Laat je op dat moment gewoon nog eens heel goed informeren over wat je kunt verwachten van een stuitbevalling en de risico's die er aan vast kleven. Vraag ook na hoe groot de kans is dat het alsnog op een ks uitloopt (althans, dat zou ik persoonlijk belangrijke informatie vinden...)
En 1 ding is zeker: ze geven je geen keuze als het onverantwoord zou zijn!
Dikke
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')