Als je nichtje dat had dan zou ik het hoe dan ook laten checken. Het kan namelijk erfelijk zijn. Dit doen ze met een echo dus het onderzoek stelt niet zoveel voor en geloof me als je kabouter dit heeft dan wil je er zo snel mogelijk bij zijn.quote:Op woensdag 21 april 2004 10:48 schreef dutchie het volgende:
Nee, geen vruchtwaterpunctie. We hebben expres voor een nekplooimeting gekozen, omdat dat het minste risico voor het kind met zich meebrengt. Dat het niet 100% garantie geeft hebben we voor lief genomen. Als daar niks uit zou komen, hebben we besloten het erbij te laten.
Dat van die heup dysplasie had ik nog niet gelezen. Klinkt wel logisch. Mijn nichtje had het ook, maar is via een vaginale bevalling ter wereld gekomen. Wel iets om rekening mee te houden dus.
quote:Oorzaken stuitligging
Hoewel er bij meer dan 85% van de stuitliggingen geen aanwijsbare oorzaak te vinden is, kan een stuitligging worden veroorzaakt door:de aanwezigheid van meerlingen. een vrij slappe buikwand. een voorliggende placenta. de vorm van het bekken. te veel vruchtwater. afwijkingen van de baarmoeder.
Ik had daar al gekeken, maar toch bedankt.quote:Op woensdag 21 april 2004 10:51 schreef devlinmr het volgende:
PS, ik heb nog een link toegevoegd in m'n 1ste post.
Mijn dochter had zelfs een heupluxatie (er was dus helemaal geen kom en het heupgewricht zat dus boven de normale plaats) aan beide benen, maar dit is helemaal genezen. 2 weken tractie 6mnd gips en 6mnd spreidbroek. Hoe kan het zijn dat jij er nog wel last van hebt? Is de behandeling zoveel beter geworden?quote:Op woensdag 21 april 2004 11:07 schreef Bubsel het volgende:
Ik ben zelf geboren in een stuitligging en heb ook heupdysplasie aan beide heupen. Toen ik een beebje was heb ik ook in het gips gezeten en daarna nog in een tuigje. Nu heb ik er geen last meer van kan alleen niet zo lang staan.
quote:Op woensdag 21 april 2004 12:30 schreef poemojn het volgende:
Knip
Als je daarvoor kiest wil men waarschijnlijk eerst proberen het kind naar een normale ligging te draaien. Sommige verloskundigen willen dit zelf doen, maar volgens mijn info is dit niet aan te raden. Als het in het ziekenhuis geprobeerd wordt, wordt er mbv echo eerst gecontroleerd hoe de navelstreng en de placenta liggen, en wordt er een CTG van het kind gemaakt. Je loopt nl een klein risico dat bij het draaien het kind verstrikt raakt in de navelstreng of dat de placenta beschadigd raakt. In die gevallen wordt dan met spoed een keizersnee uitgevoerd (ca 1-2% van de draaipogingen).
Mijn gyn had het erover dat dat maar in 1% tot 5% van alle gedraaide gevallen voorkomtquote:Wanneer de keerpoging niet gelukt is of het kind alsnog weer in stuitligging draait en je kiest voor de vaginale bevallingswijze, heb je een groter risico dat er complicaties optreden dan bij een normale ligging vh kind (je bevalt dan ook altijd in het ziekenhuis). Het kan overigens ook zo zijn dat de indaling moeizamer of niet op gang komt
Vandaar ok dat mijn gyn dus ook mijn buik ging hangen om het hoofdje dus zo snel mogelijk geboren te laten worden.quote:Zodra het kind in de buitenlucht komt zal het over het algemeen beginnen te ademen. Als het hoofd dan nog binnen is kan het hierdoor stikken.
Soms wordt daarom aan de baby getrokken om 'm naar buiten krijgen, soms blijft men met de armen over elkaar toekijken omdat het risico dat de baby begint te ademen groter geacht wordt als hij/zij aangeraakt wordt..
quote:Ruim 40% van de vaginale stuitbevallingen eindigt alsnog in een (spoed)keizersnee. (En voor zover ik weet is een spoedkeizersnee gewoonlijk onder narcose, zodat je niets meekrijgt van de geboorte.).
In mijn foldertje staat het juist andersom...quote:Bij een vaginale bevalling heb je een kans van 1 op 20 dat je baby in de couveuse terecht komt; bij een geplande keizersnee is deze kans 1 op 200..
Dit is nav onderzoeksresultaten van een meta-onderzoek met de gegevens van allerlei ziekenhuizen rond 2000; daarna zijn dacht ik de richtlijnen mbt stuitbevallingen aangepast: bleek toch risicovoller dan gynaecologen iha dachten.quote:De kans op complicaties bij de moeder is bij een stuitbevalling niet groter dan bij de bevalling van een kind in hoofdligging. Wel is de kans groter dat de gynaecoloog tijdens de bevalling besluit tot een keizersnede. Bijvoorbeeld omdat de stuit (de billen) niet goed indaalt of niet goed ligt, of omdat de ontsluiting te langzaam gaat. Bij ongeveer 40% van de vrouwen die vaginaal willen bevallen wordt alsnog een keizersnede gedaan.
De kans dat uw baby na de bevalling opgenomen moet worden op de couveuseafdeling is groter. Na een vaginale bevalling is bij ongeveer een op de twintig kinderen couveuseopname nodig. Dat is ruim tien keer vaker dan na een keizersnede. Er bestaan verschillende redenen voor couveuseopname:
uw kind kan na de geboorte behoefte hebben aan extra zuurstof of hulp bij de ademhaling;
uw kind kan een beschadiging hebben opgelopen bij de geboorte. Bijvoorbeeld een botbreuk, zenuwbeschadiging of hersenbloeding. Dit komt zelden voor (bij ongeveer 1% van alle kinderen in stuitligging), maar tweemaal vaker na een gewone bevalling dan na een keizersnede. Of de couveuseopname gevolgen heeft voor de gezondheid en ontwikkeling van uw kind op lange termijn, is nog niet bekend.
Zo had ik het dus ook begrepen.quote:Op woensdag 21 april 2004 12:49 schreef Angel22 het volgende:
In mijn foldertje staat het juist andersom...
En de Richtlijn Stuitligging van de Nederlandse Vereniging voor Gynaecologie en Obstetrie is ook online te lezen.quote:Fetuses that present by the breech are at increased risk of trauma and hypoxia during delivery. The threshold for Caesarean section for breech presentation had been low for several years. The result of the term breech trial confirms that planned Caesarean section is the best method of delivering the singleton frank or complete breech at term. The best mode of delivery for the pre-term breech is less clear. Vaginal breech delivery will be unavoidable in certain circumstances and it is therefore important to be adept with the techniques of vaginal breech delivery. The atraumatic technique of delivery of the baby presenting by the breech at times of Caesarean section is similar to that of assisted vaginal breech delivery. The number of vaginal breech deliveries is falling, and regular teaching using video clips or practising with mannequins will be necessary to preserve the skills of vaginal breech delivery. Copyright 2002 Elsevier Science Ltd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |