abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 april 2004 @ 14:11:18 #1
92555 430n
Vlaflip!?
pi_18535437
Mijn eerste receptposting. Be gentle

Hierbij mijn recept voor Courgette soep met zalm. Het is makkelijk te maken en leuk als voorgerecht. Dit recept gaat uit van 4 personen. Halveer de ingredienten voor 2 personen.

Wat heb je nodig

- 4 courgettes
- Roomboter (ongeveer 1/4 pakje. iets minder)
- Bloem
- 1 bakje rauwe zalm in blokjes.
- Wat kervel of dille.
- Een staafmixer met een pureer-opzet-stuk-of-weet-ik-hoe-je-ze-noemt

Neem een paar courgettes Snij deze in plakken, daarna in blokjes.

Gebruik 1.5 keer zoveel water wat je gaat serveren. Bijvoorbeeld 6 borden water als je 4 borden soep wilt serveren. Doe dit in de pan met een boullionblokje, en kook het geheel zo'n 25 minuten.

Pureer het geheel met een staafmixer (gewoon in de pan)

Nu het lastige gedeelte. (iig om uit te leggen) De soep moet gebonden worden met "Roux."
Neem een stukje roomboter, en smelt dit in een pannetje. Voeg is een lepel bloem toe, en meng het goed door de gesmolten boter. Herhaal dit lepel voor lepel totdat het boter/bloem mengsel net niet blijft plakken aan je lepel. Niet te droog, anders vermengt het niet goed in de soep. Niet te nat, anders gaat de soep naar boter smaken.

Doe 1 lepel van het boter/bloem mengsel in de pan met soep, en roer dit goed door de soep. Herhaal dit tot de soep de gewenste "dikte" aanneemt. Let op; niet teveel, want dan gaat de soep naar boter smaken.

Soep op smaak brengen met peper en zout en wat Kervel. (Dille kan ook)

Zelf doe ik altijd de zalm rauw op het bord, en serveer ik de soep aan tafel. (de zalm wordt snel gaar door de warmte van de soep, en het staat leuk)

ipv zalm kan je ook rivierkreeftjes gebruiken.

Smakelijk
pi_18535564
klinkt goed!
pi_18536001
Makkelijk recept voor op vakanties ook en lekker. Tevens is het goed eetbaar met rijst er bij
  maandag 19 april 2004 @ 16:27:25 #4
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_18538668
roux is boter met bloem in een verhouding van 50/60 voor een liter soep heb je 110 gram roux nodig dus 50 gram boter en 60 gram bloem.

laat de boter uit uitbruisen en haal het van het gas af , voeg de bloem toe en roer dit goed door, verhit de groei goed tot je een bal krijgt en deze vn de bodem lost komt dus dat ie vrij door de pan kan glijden..

en onthoe een van de produkten moet koud zijn , ik zelf gebruik altijd koude roux en warme stoffe(bv. bouilon)

daarna helemaal door verhitten voor de optimale binding
pi_18538708
Ik probeer een plaatje te vormen van het resultaat, lijkt me echt er uit zien als iets wat je leuk als nepkots zou kunnen gebruiken
  maandag 19 april 2004 @ 16:30:46 #6
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_18538764
valt reuze mee.

trouwens een leuk aanvullend idee: gooi het mengel klaar in een soepkom en dek deze af met blader deeg door de stoom zal de blader deeg omhoog komen en een smakkelijk aroma vrijg geven waneer deze wordt door geprikt
  maandag 19 april 2004 @ 17:41:52 #7
92555 430n
Vlaflip!?
pi_18540594
Ik zal eens een foto maken als ik het weer maak.

Ik doe de roux meestal op gevoel/zicht. Ik maak meestal voor een paar lepels, en doe de roux erbij totdat de soep de juiste dikte heeft.
  maandag 19 april 2004 @ 17:47:58 #8
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_18540724
quote:
Op maandag 19 april 2004 17:41 schreef 430n het volgende:
Ik zal eens een foto maken als ik het weer maak.

Ik doe de roux meestal op gevoel/zicht. Ik maak meestal voor een paar lepels, en doe de roux erbij totdat de soep de juiste dikte heeft.
niet doorvertellen hoor maar ik maak heb gewoon zo als ik hem wil hebben maar dat van mij is de officele werkwijze
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')