abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18525280
Van alle mensen die hier zitten moeten er vast wel wat meer zijn met diabetes.
Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie je diabetes ervaren.
Ik zal een soort van vragenlijstje typen:

- Welk type diabetes heb je?
Ik heb type 1 diabetes.

- Sinds wanneer heb je diabetes, en hoe oud ben je nu?
Ik heb diabetes sinds ik 3 ben, nu ben ik 18.

- Welke medicatie gebruik je? Bevalt dat?
Ik spuit 3 x actrapid (15,16,17) en 1x insulatard (21).
Dat bevalt op zich wel goed, al merk ik dat mn ochtendwaarden nogal schommelen. Ik ga misschien op een andere nachtinsuline overstappen.

- Welke controleapperatuur gebruik je? Bevalt dat?
Ik heb Accu-Check compact. Op zich een ideaal apparaatje. Hij is ongeveer zo lang als een Nokia 33-10, wel wat dikker. Er gaat een klein rolletje in, waar 17 stripjes inzitten. Als je hem aanzet, komt er automatisch een stripje uit. Ideaal.
Nu heb ik er wel last van, dat hij erg slecht aangaat. Ik moet soms wel twintig keer op dat knopje zitten voordattie een keer aan is. Mijn zusje heeft hetzelfde apparaat, maar zij heeft er geen last van. Verder zit er een soort klepje aan de bovenkant, over het beeldschermpje en het aanknopje heen (er moet natuurlijk wel bescherming overheen zitten, want anders verspil je kostbare stripjes als je perongeluk op de aanknop drukt). Dat klepje zit maar heel slecht vast, en is er bij mij dan ook afgebroken. Je moet er ook aan denken om een nieuw potje met zo''n rolletje stripjes mee te nemen.
Met het oude systeem - als je gewoon een potje met 50 stripjes meeneemt - zie je namelijk gelijk: ik ehb er nog maar 1, moet een nieuw potje pakken. Er staat op de achterkant van mn Accucheck compact wel hoeveel er nog inzitten, maar regelmatig verkijk ik me erop of vergeet ik het.

- Heb je vaak hypo / hypers?
Ik heb ongeveer eens in de twee dagen een lage bloedsuiker (zegmaar tussen de 2,5 en 4), waar ik nooit echt last van heb. Echt een hypo met flauwvallen enz. heb ik maar een keer of 8 gehad.
Hoogzitten doe ik bijna elke dag wel eens, zo 14 ofzo. Na het uitgaan zit ik vaak wel op 20 ofhoger, maar ik ben altijd erg voorzichtig met bijspuiten. Als je drinkt voel je een hypo minder goed aankomen, en ik zit liever wat hoger dan dat ik flauwval tijdens het uitgaan.
Mn HBA1c ligt op het moment op 8 geloof ik.

- Heb je veel last / belemmeringen van je diabetes?
Ik geloof dat ik er niet zoveel last van heb. Tis wel eens vervelend om laag te zitten, maar daar is ook alles mee gezegd. Op zich vind ik het niet zo erg, en ik heb er ook nooit heel veel last van. Ik ken mn eigen lijf vrij goed, en ik weet wat ik kan doen en wat ik niet kan doen. Sociaal gezien vind ik diabetes geen belemmering.

- Ziekenhuisopnamen, of "toen ging het echt fout"?
Ik ben in de eerste en tweede klas van de middelbare school opgenomen geweest met uitdrogingsverschijnselen en een bloedsuiker van boven de 40. Ik was koppig, wou graag eten en had geen zin om te prikken / spuiten.
Een half jaar terug weer, maar om een andere reden. Ik had mn prikspullen (incl. spuit) vergeten, zat net op kamers en had nog geen reserve. Ik kwam maandagavond aan en had zoiets van: ik ga morgen wel terug, komt wel goed, vergeet wel vaker de nachtspuit. (tis overigens een afstand nijmegen - goes, deur tot deur 3 uur). Ik de volgende dag nog even naar een werkcollege, dat ik erg belangrijk vond. Toen om een uur of 12 naar de trein, anderhalf uur vertraging. Toen begon ik ziek te worden, een aantal keer overgegeven op het perron. Uiteindelijk in tilburg, om een uur of half 3, is mijn vriend ingestapt, die wel een reservepen had. Een hoop bijgespoten, heel veel gekotst in de trein. Thuis (in goes) in bed gaan liggen, heel veel overgegeven enzovoorts. Na twee dagen toch maar naar het ziekenhuis, het trok niet echt bij en ik was weer een end uitgedroogd. Een nachtje aan het infuus, volgende dag weer kiplekker. Toch nog een nachtje gebleven, en ik was weer de oude.

- Doe je aan sport?
Ik doe zelf niet aan sport, dat moet ik veranderen. Niet alleen voor mn diabetes vind ik dat belangrijk, ook voor mezelf. Ik heb nu in mei een fitnesscursus, waarna ik kan gaan fitnessen, dus daar komt verbetering in.

- Overig (en voeg zelf een vraag toe als je dat wilt)
Wat heel opvallend is, is dat mn zusje en ik allebei diabetes hebben, maar verder niemand in de familie (zelfs geen oudtante ofzo).
pi_18525368
Er zijn al wel wat topics over diabetes, maargoed.. deze is zeer uitgebreid en algemeen.
Als dit loopt maak ik er misschien een centraal topic van
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_18525396
quote:
Op zondag 18 april 2004 23:05 schreef Brennie het volgende:
Er zijn al wel wat topics over diabetes, maargoed.. deze is zeer uitgebreid en algemeen.
Als dit loopt maak ik er misschien een centraal topic van
sorry, ik heb te topiclijst doorgelopen maar kon er geen vinden.
pi_18525665
quote:
Op zondag 18 april 2004 23:06 schreef Gutnre het volgende:

[..]

sorry, ik heb te topiclijst doorgelopen maar kon er geen vinden.
Is ok
Ze zijn net wat anders dan die van jou.. volgens mijn zoekopdracht is die van jou het uitgebreidst
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_18562976
zijn er hier nou gewoon geen diabetici of zijn die er wel maar lui?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')