abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 augustus 2001 @ 13:08:16 #1
3542 Gia
User under construction
pi_1310431
Bron: De Spits 31 juli 2001
quote:
Caïro - Een rechtbank in de Egyptische hoofdstad Caïro heeft gisteren een verzoek van een advocaat afgewezen waarin werd gevraagd om een dwangscheiding voor de feministische schrijfster Nawal el-Saadawi wegens afvalligheid.
De rechtbank oordeelde dat een individu zo'n verzoek niet kan indienen. Een dergelijke zaak wordt alleen in behandeling genomen als het door een officier van justitie is ingediend, aldus de rechter.

Volgens de advocaat is de 70-jarige schrijfster strafbaar omdat zij als 'atheïst', in strijd met de regels, getrouwd is met een moslim.
El-Saadawi toonde haar afvalligheid, aldus de raadsman, in een interview waarin zij zich onder meer uitsprak tegen polygamie en de discriminatie van de vrouw in het islamitische erfrecht.

El-Saadawi geniet in Egypte en in het Westen grote bekendheid met enkele tientallen romans waarin ze de onderdrukking van vrouwen in naam van de islam aanklaagt.
In het Nederlands zijn van haar onder meer 'De gesluierde Eva', 'God stierf bij de Nijl' en 'De val van de Imam' verschenen.

In Egypte heeft ze geregeld met aanvallen van behoudende moslims en tegenwerking van de overheid te maken. Behoudende moslims noemen haar wegens haar kritische opvattingen over de islam 'atheïst'. Zij bestrijdt dergelijke beschuldigingen.

El-Saadawi heeft steeds gezegd dat zij en haar echtgenoot, de auteur Sherif Hetata, niet voor aanklachten van fundamentalisten zullen wijken.
"Ze willen me het zwijgen opleggen of me dwingen in ballingschap te gaan leven. Er is geen macht die ons kan scheiden of ons uit Egypte kan verjagen. Ik ben niet bang om gedood te worden. We hebben hier schoon genoeg van", zei zij enkele maanden geleden in een interview.

Hoezo worden vrouwen in de islam niet onderdrukt?
Er worden zelfs boeken vol over geschreven.

Hier probeert men zelfs een bejaarde vrouw van haar echtgenoot te scheiden, terwijl beide echtelieden dit niet willen, uit naam van de Islam.

Er worden wel degelijk vrouwen onderdrukt, uit naam van het geloof. Velen beweren hier dat dit niet waar is en dat onderdrukking niets te maken heeft met het Moslim zijn. Maar er zijn voldoende citaten te vinden in de Koran, die onderdrukking van de vrouw goedkeuren.

Dit is dus waar deze schrijfster tegen strijd.

En nogmaals: Ik ben niet tegen buitenlanders, maar ik heb wel een grote antipathie tegen de Islam, waar het de 'vrouwen' betreft.

Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 1 augustus 2001 @ 13:16:39 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_1310502
Ach, hetzelfde gebeurde hier jaren geleden ook. Ooit zal het besef dat vrouwen niet minderwaardig zijn aan mannen ook daar doordringen, hoop ik.

Sinds wanneer mogen vrouwen hier stemmen. En zouden vrouwen hier mogen stemmen als de SGP dat zou mogen beslissen?

woensdag 1 augustus 2001 @ 13:39:50 #3
14281 KomMaar
I've got the power
pi_1310673
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]

Heb jij wel de betrouwbare bronnen gelezen?

Hier probeert men zelfs een bejaarde vrouw van haar echtgenoot te scheiden, terwijl beide echtelieden dit niet willen, uit naam van de Islam.

Er worden wel degelijk vrouwen onderdrukt, uit naam van het geloof. Velen beweren hier dat dit niet waar is en dat onderdrukking niets te maken heeft met het Moslim zijn. Maar er zijn voldoende citaten te vinden in de Koran, die onderdrukking van de vrouw goedkeuren.

En nogmaals: Ik ben niet tegen buitenlanders, maar ik heb wel een grote antipathie tegen de Islam, waar het de 'vrouwen' betreft.

Zo we hebben hier dus te maken met een moslim geleerde,
Meid, bekijk eens de betrouwbare bronnen van de koran.
En geen Anti-Islamitische websites.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 14:00:35 #4
3542 Gia
User under construction
pi_1310799
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 13:39 schreef KomMaar het volgende:

[..]

Zo we hebben hier dus te maken met een moslim geleerde,
Meid, bekijk eens de betrouwbare bronnen van de koran.
En geen Anti-Islamitische websites.

De citaten waar ik het over heb, komen niet van een Anti-Islamitische website, maar gewoon uit de Koran.

Ik vind de Islam een dommer geloof dan welk christelijk geloof dan ook. Hoewel ik streng christelijk zijn ook wel erg dom vind, vind ik het Moslim zijn nog vele malen dommer.

Dit is geen discriminatie, maar mijn mening.
Ik ben niet tegen bevolkingsgroepen, wel tegen dat geloof.

pi_1310833
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:00 schreef Gia het volgende:
Dit is geen discriminatie, maar mijn mening.
Ik ben niet tegen bevolkingsgroepen, wel tegen dat geloof.
Haat is geen goede grond voor objectieve meningvorming. Het Christendom is trouwens ook "niet alles" wat dit betreft (hoe lang geleden kwam die emancipatie ook alweer? hoeveel is dat op 2000 jaar Christendom?). Er is al eens eerder gezegd: de islam is als religie zeer tolerant, het is de politieke structuur in de islamitische landen die de ongelijkheid van de vrouw erdoor heeft gedrukt.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 14:21:11 #6
3542 Gia
User under construction
pi_1310910
Onderdrukking van de vrouw staat in de Koran, dat is niet door de politiek bedacht. Ze maken er alleen handig gebruik van.

En dat het christendom ook niet alles is, had ik geloof ik al gezegd, maar de Islam is nog veel stommer.

Die Mohammed heeft gewoon alles gepikt uit het oude testament en de thora en dit verder uitgewerkt naar eigen goeddunken.
Als Mohammed een politicus was, dan heb je gelijk, dat de politiek de vrouwen onderdrukt.

pi_1310937
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:21 schreef Gia het volgende:
En dat het christendom ook niet alles is, had ik geloof ik al gezegd, maar de Islam is nog veel stommer.
Hier ben ik het niet mee eens. Ze zijn allebei op hun eigen punten stom.
quote:
Die Mohammed heeft gewoon alles gepikt uit het oude testament en de thora en dit verder uitgewerkt naar eigen goeddunken.
En de thora, dat is me toch een origineel werkje! Dat is niet vol-le-dig gebaseerd op aftreksels van oude Babylonische wetgeving en scheppingsverhalen zeker?? Lamenielache. Alles wat in de Pentateuch staat, was toen de canon in die vorm ontstond al stokoud. Gejat. Allemaal.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 14:35:57 #8
3542 Gia
User under construction
pi_1310995
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:24 schreef zo het volgende:

En de thora, dat is me toch een origineel werkje! Dat is niet vol-le-dig gebaseerd op aftreksels van oude Babylonische wetgeving en scheppingsverhalen zeker?? Lamenielache. Alles wat in de Pentateuch staat, was toen de canon in die vorm ontstond al stokoud. Gejat. Allemaal.

Kun je nagaan wat er in de 7e eeuw nog over was van die oude teksten, toen Mohammed het op papier liet zetten, en daarmee de Islam bedacht!

Dan is het christendom, in de zin van het NT, in elk geval een stuk orgineler. Dat is namelijk hoe Jezus wilde dat de mensen leefden en met elkaar omgingen. Jezus verwierp de oude geschriften grotendeels en had een heel eigen visie.

pi_1311040
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:35 schreef Gia het volgende:
Dan is het christendom, in de zin van het NT, in elk geval een stuk orgineler. Dat is namelijk hoe Jezus wilde dat de mensen leefden en met elkaar omgingen. Jezus verwierp de oude geschriften grotendeels en had een heel eigen visie.
Mee eens. Maar de Koran is zeker geen aftreksel van het OT, zoals jij lijkt te beweren. Weet je er echt wel voldoende vanaf om een oordeel in de geest van "de islam is geen volwaardige religie" te vellen? In de Koran staat een enorme hoeveelheid 'contemporaine' materie. De 'traditionele' zaken waren bedoeld om de mensen een vertrouwd gevoel te schenken, maar de Islam was bij het ontstaan een heel 'actuele' religie. Bedoeld om de zwervende en plunderende nomadenvolkeren een gemeenschappelijke binding te bieden. Met leefregels en -aanwijzingen die op de keper beschouwd dus 600 actueler zijn dan die van de heer Christus.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 14:45:49 #10
3542 Gia
User under construction
pi_1311072
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:41 schreef zo het volgende:

[..]

Mee eens. Maar de Koran is zeker geen aftreksel van het OT, zoals jij lijkt te beweren. Weet je er echt wel voldoende vanaf om een oordeel in de geest van "de islam is geen volwaardige religie" te vellen? In de Koran staat een enorme hoeveelheid 'contemporaine' materie. De 'traditionele' zaken waren bedoeld om de mensen een vertrouwd gevoel te schenken, maar de Islam was bij het ontstaan een heel 'actuele' religie. Bedoeld om de zwervende en plunderende nomadenvolkeren een gemeenschappelijke binding te bieden. Met leefregels en -aanwijzingen die op de keper beschouwd dus 600 actueler zijn dan die van de heer Christus.

Ik zal één dezer dagen toch eens wat teksten naast elkaar gaan zetten. De koran naast het oude testament.
Dan zul je zelf de overeenkomsten kunnen vaststellen.
Mij zijn ze in elk geval wel opgevallen.

Maar daar moet ik dan eerst de tijd voor vinden. En dat is niet vandaag of morgen, maar ik ga het doen.

pi_1311115
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:45 schreef Gia het volgende:
Ik zal één dezer dagen toch eens wat teksten naast elkaar gaan zetten. De koran naast het oude testament.
Dan zul je zelf de overeenkomsten kunnen vaststellen.
Mij zijn ze in elk geval wel opgevallen.
Doh, beetje onzinnig werk. Ik heb ze zelf ook uitputtend doorgenomen: been there, done that. Alleen heb jij er enige weet van hoeveel teksten uit de K. *niet* in het OT staan? Die dus uit 622 en iets daarvoor stammen?

Bovendien, waar in het OT vind je dat de slang een vermomming is van Satan, die door God uit de vergadering der engelen is gezet? In de Koran staat dat wel. Dus jatwerk is het ten enenmale niet: een (deels) gemeenschappelijke bron lijkt veel aannemelijker.

pi_1312779
quote:
[..]

Gia, ik weet niet of jij de boeken van Nawal El Saadawi hebt gelezen, maar uit haar boeken blijkt dat zij de onderdrukking van vrouwen ziet als een produkt van historische, politieke en met name economische ontwikkelingen en niet zozeer als een produkt van de islam. Wat zij juist betoogt is dat er in de Koran zelf hele positieve zaken staan over de positie van de vrouw, maar dat de politiek-economische machthebbers (dat waren altijd mannen) in islamitische landen de Koran en bepaalde teksten daaruit hebben misbruikt om hun superieure positie te behouden. Tenslotte, als er 1 iemand is die van mening is dat de onderdrukking van vrouwen een wereldwijd fenomeen is, waaraan ook christenen zich schuldig maken, dan is dat mevrouw Nawal El Sadaawi, zoals ook blijkt uit het volgende citaat uit het Nawoord bij haar boek 'De gesluierde Eva'.

"Ik heb het volgende willen zeggen:
1 Niet alleen de islamitische, Arabische of oosterse beschavingen hebben de vrouw tot koopwaar of als slaving omgevormd. De westerse cultuur en het christendom hebben de vrouwen aan precies hetzelfde lot onderworpen. In feite was de onderdrukking van de vrouw door de christelijke kerk en degenen die haar leerstelling steunden, nog wreder.
2 De onderdrukking van de vrouw is niet wezenlijk toe te schrijven aan godsdienstige ideologieën of aan het feit of ze in een westerse of oosterse maatschappij zijn geboren, maar vindt zijn oorsprong in het patriarchale systeem dat sinds het ontstaan van de slavernij mensen aan zich heeft onderworpen
4 De grote wereldgodsdiensten verdedigen dezelfde principes ten aanzien van de onderwerping van de vrouw aan de man. Al die godsdiensten schrijven aan hun God mannelijke eigenschappen toe. De islam en het christendom zijn allebei belangrijke stadia in de vooruitgang en de evolutie van de mensheid.Ze hebben beide echter aan de ketenen van de vrouw nog een nieuwe last toegevoegd."

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_1312788
Mwah, ze kan alleen niet tellen.
pi_1312889
Speciaal voor meneer zo en om te bewijzen dat ze wel degelijk kan tellen, nummertje drie van haar stellingen:

"3. Vrouwen zijn geestelijk niet inferieur aan mannen, zoals veel mensen graag geloven. Integendeel: de geschiedenis heeft aangetoond dat vrouwen hun geestelijke vermogens eerder zijn gaan gebruiken dan mannen en als eersten op zoek zijn gegaan naar kennis. de eertse Godin van de Kennis was Eva, in de tijd van de farao's werd zij opgevolgd door Isis"

Dit vond ik eerlijk gezegd zo'n open deur dat ik dit citaat in eerste instantie maar weg heb gelaten

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 1 augustus 2001 @ 23:41:16 #15
3542 Gia
User under construction
pi_1313589
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:51 schreef zo het volgende:

Bovendien, waar in het OT vind je dat de slang een vermomming is van Satan, die door God uit de vergadering der engelen is gezet? In de Koran staat dat wel. Dus jatwerk is het ten enenmale niet: een (deels) gemeenschappelijke bron lijkt veel aannemelijker.

Ik zal de letterlijke tekst nog wel zoeken, maar volgens mij was de slang in de hof van Eden, die Eva verleidde tot het eten van de appel, wel degelijk de personificatie van de duivel.
pi_1313620
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 23:41 schreef Gia het volgende:
Ik zal de letterlijke tekst nog wel zoeken, maar volgens mij was de slang in de hof van Eden, die Eva verleidde tot het eten van de appel, wel degelijk de personificatie van de duivel.
Jaaa, maar dat hele verhaal over de vergadering der engelen lees je nergens (zeker niet in Genesis, dat ken ik goed genoeg om dat te kunnen zeggen). Er wordt geloof ik wel op gezinspeeld in andere boeken in het OT, maar alleen in de Koran staat het hele verhaal. En zo is het wel met meer dingen.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 23:49:50 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1313650
Hoezeer ik dit ook erg interessant vind, het heeft weinig met het originele topic-onderwerp te maken.

Voor verdere uitdieping en discussie over de Bijbel, Koran of Thora is er het Theologie-forum.

Probeer een beetje bij de kwestie Nawal el-Saadawi te blijven.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1313753
Bah! Dit is dus gewoon een payback van de regering, dat moge duidelijk zijn.

Waarom is het nou altijd zo dat in landen waar de islam de hoofdcultuur is dat je daar geen vrijheid van meninguiting hebt?

[b]You are an insult to my intelligence...[/b]
pi_1313774
quote:
Topic: Schrijfster El-Saadawi hoeft niet te schelden.
Dat vind ik nou ook. Al dat gescheld tegenwoordig, het wordt metterhand veel te gek.

www.bondtegenvloeken.nl

pi_1313872
quote:

Caïro - Een rechtbank in de Egyptische hoofdstad Caïro heeft gisteren een verzoek van een advocaat afgewezen waarin werd gevraagd om een dwangscheiding voor de feministische schrijfster Nawal el-Saadawi wegens afvalligheid.
De rechtbank oordeelde dat een individu zo'n verzoek niet kan indienen. Een dergelijke zaak wordt alleen in behandeling genomen als het door een officier van justitie is ingediend, aldus de rechter.
Volgens de advocaat is de 70-jarige schrijfster strafbaar omdat zij als 'atheïst', in strijd met de regels, getrouwd is met een moslim.
El-Saadawi toonde haar afvalligheid, aldus de raadsman, in een interview waarin zij zich onder meer uitsprak tegen polygamie en de discriminatie van de vrouw in het islamitische erfrecht.

De tolerantie is ver te zoeken wanneer je niet eens je geloof op je eigen manier mag belijden of je eigen mening mag uiten. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als de zaak door een officier van justitie zou zijn ingediend. Het zou toch van de zotte zijn als ze zou moeten scheiden alleen maar omdat ze tegen Polygamie is en de discriminatie in het islamitisch erfrecht ter discussie stelt. Godsdienstwaanzin!

Njah, daar hebben de christenen zich (voornamelijk) in het verleden ook schuldig aan gemaakt...

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_1313943
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 00:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

De tolerantie is ver te zoeken wanneer je niet eens je geloof op je eigen manier mag belijden of je eigen mening mag uiten. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als de zaak door een officier van justitie zou zijn ingediend. Het zou toch van de zotte zijn als ze zou moeten scheiden alleen maar omdat ze tegen Polygamie is en de discriminatie in het islamitisch erfrecht ter discussie stelt. Godsdienstwaanzin!

Njah, daar hebben de christenen zich (voornamelijk) in het verleden ook schuldig aan gemaakt...

Lees eens wat boeken van El-Saadawi en je zult zien dat deze vrouw niet echt mild is in haar bewoordingen (of dat terecht is doet er even niet toe), het verbaasd mij overigens dat ze nog steeds in Egypte woont, het merendeel van de bevolking zal niet tot haar "fanclub" behoren.
Klopt het bericht wel dat ze 70 is? Ik dacht toch echt dat ze jonger was.
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1313950
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 00:09 schreef Kaaswous het volgende:
Waarom is het nou altijd zo dat in landen waar de islam de hoofdcultuur is dat je daar geen vrijheid van meninguiting hebt?
Dat had je hier tweehonderd jaar terug ook. Ik noem ene Immanuel Kant, die een mooie brief van de regering kreeg. '[...] Wij zijn u genadig gezind.</dreigende ondertoon>'
Wittgenstein
  donderdag 2 augustus 2001 @ 00:51:27 #23
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1313972
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 00:09 schreef Kaaswous het volgende:
Bah! Dit is dus gewoon een payback van de regering, dat moge duidelijk zijn.

Omdat die lui er *heilig* van overtuigd zijn dat hun en niemand anders het bij het rechte eind hebben.....
Bij dat hoort ook de bezopen redenatie dat de Islam de enige juiste en dus acceptabele godsdienst is.
Hevig kunne kwatsu is een gave
  donderdag 2 augustus 2001 @ 01:01:44 #24
3542 Gia
User under construction
pi_1314017
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 23:49 schreef golfer het volgende:
Hoezeer ik dit ook erg interessant vind, het heeft weinig met het originele topic-onderwerp te maken.

Voor verdere uitdieping en discussie over de Bijbel, Koran of Thora is er het Theologie-forum.

Probeer een beetje bij de kwestie Nawal el-Saadawi te blijven.

Ik heb dit topic ook niet geopend om een vergelijking te trekken tussen christendom en islam, maar feit is wel dat wanneer je iets zegt ten nadele van de islam, sommige mensen meteen op de proppen komen met onzinnige vergelijkingen naar het christendom.

En inderdaad, ik heb me laten verleiden en ben hier op ingegaan.

Ik heb dit topic geopend om nogmaals een actueel voorbeeld aan te halen waarin het duidelijk wordt dat vrouwen in de moslim-cultuur daadwerkelijk onderdrukt worden. En dan kan iedereen nog honderd keer zeggen dat dit niet mag, het gebeurt wel! En het is fout!

In Nederland mag zoiets never nooit getolereerd worden en ik blijf ageren tegen de onderdrukking van de vrouwen in de moslimcultuur, vooral in Nederland.

pi_1314023
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 01:01 schreef Gia het volgende:
Ik heb dit topic ook niet geopend om een vergelijking te trekken tussen christendom en islam, maar feit is wel dat wanneer je iets zegt ten nadele van de islam, sommige mensen meteen op de proppen komen met onzinnige vergelijkingen naar het christendom.
Krek! Lekker natrappen is dat dame! Ik zou zeggen, open een nieuw topic en maak dat maar eens hard! Me dunkt dat ik er nogal wat tegenin wist te brengen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')