abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 april 2004 @ 22:03:53 #26
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18547878
quote:
Op maandag 19 april 2004 19:57 schreef Wolfjesfan het volgende:
[quote]Op maandag 19 april 2004 19:31 schreef Pearly het volgende:
Hier zitten inmiddels weer hopen mussen .... Héérlijk om ze te zien !!!!
Daarnaast .... wie klopt er nog zijn tafelkleedje of placematje buiten uit ? Toch niemand meer !!

Ik ga ook maar weer brood strooien.
Ja hoor! Dat brood strooien moet je zeker doen .... of klokhuizen en aardappel en vogelzaad e.d. neerleggen ...
Mussen mogen gewoon het hele jaar door gevoerd worden. Dat gezeur van "vogels mag je na de winter niet meer bijvoeren" . Wat is dat nou voor onzin?
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  maandag 19 april 2004 @ 22:07:48 #27
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18547998
quote:
Op maandag 19 april 2004 21:10 schreef deedeetee het volgende:
Ik vraag me wel af waar de musjes blijven Zouden die verjaagd worden door de vele koolmeesjes ?
Nee ! .... zie boven .... de mussen hebben geen dakpannen meer om onder te nestelen. Alles is te goed aangesloten of te goed geissoleerd.
Samen met het tafelkleedjes verhaal sterft de mus op bepaalde plekken toch uit!
Jammer!

LET OP : mussen pikken het liefst kleine deeltjes van de grond af!
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  maandag 19 april 2004 @ 22:30:15 #28
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18548692
bij mijn ouders thuis hadden we op de dak van ons schuurtje altijd een vogelhuisje en daar gooiden we ook wel eens brood of eten in, daar kwamen ook vaak mussen op af Het zijn schattige vogeltjes...
patat ftw :)
pi_18549912
Mussen zijn lief!
Sinds ik een musje uit een zwembad gered had (toen ik 5 was ofzo)
heb ik toch wel een beetje een zwak voor die beestjes.
Dr zit ook altijd zoon gezellige zwerm musjes in onze struik.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_18552431
Dit is ook een informatieve site :

http://www.ysbaan.demon.n(...)smus.htm#_Toc2917578

"Er wordt drie tot vier keer in het jaar gebroed. Per keer legt het vrouwtje maximaal 6 eieren, die na 2 weken uitkomen. De jongen blijven dan nog 2 weken op het nest."

Bezige vogeltjes
pi_18566581
In mijn buurt zat musjes hoor Maar ja, ik woon dan in een jaren 60/70 huis met een flinke heggen in de omgeving. Inderdaad: geef ze gewoon zaad, oud brood, nootjes, aardappels en appels (voor de merel dan) en je hebt een boel gezelligheid in de tuin .

En de koolmeesjes verjagen niet de musjes... nee, de musjes verjagen de koolmeesjes!
  dinsdag 20 april 2004 @ 19:18:32 #32
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_18567277
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:47 schreef Pandorah het volgende:

En de koolmeesjes verjagen niet de musjes... nee, de musjes verjagen de koolmeesjes!
Hmm, zo ziet het er in mijn boom anders niet uit
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 20 april 2004 @ 22:36:54 #33
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18573209
idd deedeetee !!!!
In mijn boom ziet er dat ook anders uit .....
Maar mussen zijn ook sterker op de grond heb ik het idee. In de boom winnen de koolmezen het bij mij ook maar op de grond winnen de mussen het weer.
En als er koolmezen in de boom zitten en er komt ineens een pimpelmees..... dan gaan de koolmezen weer aan de kant.
Het lijkt wel ....... hoe enger de vogels de mensen vinden, des te eerder ze ook weer opvliegen voor andere vogels.
Hieruit begrijp je wel dat pimpelmezen enorm brutaal zijn hé!
pi_18575444
Oei... dan heb ik wel eigenaardige vogels in de tuin als die pimpelmees een brutaal is!
De brutaalsten hier in de tuin zijn toch echt wel de turkse tortel, merel en van de kleine beestjes: de heggenmus!

Na een paar maanden heb ik de hierarchie een beetje door in de tuin :
- Ekster / Vlaamse gaai
- Kauw
- Turkse tortel (ooit in een ruzie met de houtduif heeft deze gewonnen)
- Houtduif (alhoewel de kauw toch best ontzag voor dit beestje heeft)
- Merel (alhoewel die vrolijk overal doorheen hopst en nergens wat van aantrekt)
- Huismus
- heggenmus
- vink
- koolmees
- pimpelmees.
En dan vergeet ik nog enkelen maar die lopen er gewoon tussendoor...

Euhm... die pimpelmeesjes zijn hier bangerds hoor. Van de mussen is de heggenmug (jawel!) het brutaalst. Wij hebben hier zo'n voederbak voor kool/pimpelmeesjes ooit eens gekocht bij de vogelbescherming. Eerst gingen alleen de kool/pimpelmeesjes daaruit eten eten en later heeft de mus (de heggenmus is lui, die eet de restjes op beneden) ontdekt hoe hij op dat dingetje moet gaan zitten. Naja... de koolmees (en de pimpelmees mag pas als de koolmees is geweest) moet dan wachten op zijn beurt!
pi_18575857
Jammer hier zie je ze ook steeds minder (jaren 70 buurt) vroeger hadden we altijd hele groepen in de voortuin maar nu niet meer .

Ik vond het altijd wel leuk om te kijken naar ze als ze aan het eten waren. Er staat altijd één op de wacht en die moet roepen als er gevaar dreigt, alleen slaan ze som wel eens aan als er niets is. Dan vliegt de hele groep op en gaat die ene mus snel zoveel mogelijk op pikken. Het is ook wel geinig dat ze vaak toch wel voor dat gedrag worden gestraft door de andere mussen.
pi_18594563
(lekker offtopic)
Ik herinner me iets:
Mijn opa had altijd koolmezen in de tuin en die waren op een gegeven moment zo tam dat ze pinda's uit je hand aten. (je hield je hand uit de deur en dan kwamen ze het ervan af plukken om zo snel mogelijk weer weg te vliegen)

Iemand vogels zo tam gemaakt???
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  woensdag 21 april 2004 @ 22:47:13 #37
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18597725
Pandorah en 4EverBlackEyed ..... Ik weet niet beter dan dat als ik mijn deur uit loop de pimpelmees bij mij het meest brutaal blijft zitten en de koolmees als eerste weg schiet. De heggemus is een grond scharrelaar idd maar komt mijn boom niet écht in !
Het lijkt er bij mij ook op dat de mussen, koolmezen, pimpels en merels een tijd-afspraak hebben gemaakt eigenlijk !!
Wie mag wanneer.
De Merel is mooi om te zien maar ollie-dom. Als ik buiten in de zon (dood)stil in mijn tuinstoel zit hebben "alle" vogelsoorten mij in de gaten .... behalve die gekke merel

Het tam maken is ons ooit eens bij een kraai gelukt .... maar ja, die had toen ook écht honger en was behoorlijk in nood op dat moment.
  woensdag 21 april 2004 @ 22:54:18 #38
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18597927
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 22:36 schreef Pearly het volgende:

Hieruit begrijp je wel dat pimpelmezen enorm brutaal zijn hé!
maar ze zingen wel heel mooi
  woensdag 21 april 2004 @ 23:34:56 #39
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_18598963
Hier staat wat info over het verdwijnen van de huismus:
http://www.huismussen.nl/
  woensdag 21 april 2004 @ 23:39:09 #40
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_18599036
Musjes zijn lief
Zijn hier idd ook bijna weg
  donderdag 22 april 2004 @ 01:25:34 #41
85882 Wolfjesfan
Morgen ga ik de ramen lappen.
pi_18600654
quote:
Op woensdag 21 april 2004 20:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
(lekker offtopic)
In Baarn hebben we het gras eruit gehaald En iedere keer dat we~`n worm zagen gooide we die in de richting van een merel, Maar telkens `n stukje dichter bij ons zelf. Het beestje ad nog ner niet uit ons hand, maar die zomer zat de merel zijn jongen wel pal naast onze stoel te voeren en we konden heen en weer lopen ze vlogen niet weg.
pi_18615080
quote:
Op donderdag 22 april 2004 01:25 schreef Wolfjesfan het volgende:

[..]

In Baarn hebben we het gras eruit gehaald En iedere keer dat we~`n worm zagen gooide we die in de richting van een merel, Maar telkens `n stukje dichter bij ons zelf. Het beestje ad nog ner niet uit ons hand, maar die zomer zat de merel zijn jongen wel pal naast onze stoel te voeren en we konden heen en weer lopen ze vlogen niet weg.
Lief!

Wij hebben nu ook een merel in de tuin met een nestje, die is waarschijnlijk in onze tuin geboren.
Jammergenoeg heb ik al 2 kapotte merel eitjes gezien.
Eten kraaien of grotere vogels die eieren soms op???
  donderdag 22 april 2004 @ 20:01:56 #43
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18617113
nee hoor.. volgens mij eten kraaien geen merel eieren.
Ik heb ze hier namelijk in koeievlaaien zien pikken ... en verder eten ze ook pieren denk ik !
Het zijn eerder de roofvogel soorten als buizerd of valk die dat soort dingen doen.
maar dan moet je een super grasvlakte met een bosrandje achter je tuintje hebben.
Ik denk in jouw situatie eerder aan ee poes/ kat
pi_18618648
Hmm... ik heb de kauwen hier wel eieren zien eten...
Maar dat waren meer kwarteleieren (die we een beetje vergeten waren om op te eten en besloten hadden om dat maar aan de vogels te geven)...
... of heb ik gewoon gekke vogels in de tuin zitten? De merel sprong net namelijk gezellig bij de musjes in de heg!
pi_18618697
Edit: offtopic

[ Bericht 93% gewijzigd door erodome op 22-04-2004 21:12:52 ]
pi_18620393
Welke kleur hebben mereleieren eigenlijk? Lichtblauw toch?
Ik meende ergens een topic erover gelezen te hebben.
En welke kleur hebben mussen eieren?
  vrijdag 23 april 2004 @ 00:14:20 #47
85882 Wolfjesfan
Morgen ga ik de ramen lappen.
pi_18623390
quote:
(lekker offtopic)
Ik herinner me iets:
Mijn opa had altijd koolmezen in de tuin en die waren op een gegeven moment zo tam dat ze pinda's uit je hand aten. (je hield je hand uit de deur en dan kwamen ze het ervan af plukken om zo snel mogelijk weer weg te vliegen)

Bij mijn schoonvader zat `n roodborstje op de schop.
  vrijdag 23 april 2004 @ 00:23:08 #48
6941 APK
Factual, I think.
pi_18623593
quote:
(lekker offtopic)
Ik herinner me iets:

Bijna.
Ik slaap in de zomer altijd met mijn slaapkamerramen open (Midden in Amsterdam). Voor de vogeltjens koop ik altijd papegaaienvoer. Het schaaltje heb ik steeds dichter bij mijn raam gezet totdat het op een gegeven moment binnen op de vensterbank stond, 20cm van mijn slapende hoofd.
De kool- en Pimpelmeesjes kwamen gewoon binnen om te eten.

Alle mussen zijn hier sinds een jaar of twee ook verdwenen, terwijl de omgeving vrijwel hetzelfde is gebleven.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  vrijdag 23 april 2004 @ 21:44:00 #49
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18642026
mussen zijn iig geen park vogeltjes... ik ben door het park gelopen vanaf de bus naar huis (heb daarvoor een halte eerder uitgestapt (maar niet om de wandeling, ik moest langs de bank)), en genoot van het gezang van kool- en pimelmeesjes, merels en roodborstjes!
  vrijdag 23 april 2004 @ 21:49:38 #50
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_18642118
quote:
Op donderdag 22 april 2004 22:14 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Welke kleur hebben mereleieren eigenlijk? Lichtblauw toch?
Zal hier wel staan:
http://home.planet.nl/~west3763/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')