quote:
Op maandag 19 april 2004 08:27 schreef Blackheart het volgende:
Uit ervaring weet ik dat de oudere types van die luchtmeters wat kwetsbaarder zijn, Die van Bosch in de generatie A Omega op de 2.0I motor dus.
En in elke andere opel met multi-point injectie,alle bmw's,veel volkswagens,ford's,peugeot,citroen en ga zo nog maar ff door.
De oude luchtmassameter werkte mechanisch/elektronisch,door backfire kon de "meetklep" kromslaan,of door normale slijtage ging de printplaat ook wel us kapot,2 slepers gingen immers constant op en neer over een variabele weerstand(en die slijt dan door op den duur)
Later zijn de luchtmassameters voorzien van een "gloei"draad,deze word verwarmd,en met de aangezogen lucht koelt ie af,door die afkoeling verandert de weerstand in de draad, door die verandering kan de computer berekenen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden.
Het grote voordeel van dit systeem is dat je geen bewegende delen meer hebt en dat je de luchtinlaat niet meer voor de gasklep blokkeert met een klep.
Dus niet alleen de omega A had wel eens problemen met de luchtmassameter, maar bijna iedere multipoint injectieauto van het westelijk halfrond(is nl. allemaal BOSCH)