abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18520560
We spreken over een Citroën C5 Berline 2.0i 16v uit volgens mij 2002 met +/- 75000 op de teller. De auto heeft verder nog een LPG installatie.


Hier is dan de vraag:

Ik heb 'm afgelopen week meegehad naar Oostenrijk en toen begonnen de problemen pas echt. De auto heeft al vanaf de aankoop een knipperend lampje voor motor management en service. Op het schermpje verschijnt een bericht dat er "storing uitlaatgassen" is of "storing katalysator".

Nu hebben we over heuvels op de snelweg veel vermogenverlies gehad (zeg van 130kmh naar 70kmh) en tijdens het optrekken in de 1ste en de 2de versnelling ook veel vermogenverlies.

Daarnaast komt er vanonder ongeveer de voorwielen een metalig geluid tijdens optrekken.

Het vermogensverlies trad op tijdens het rijden met LPG en het rijden met benzine. Verder verbruikt ie vrij veel, meer dan 1 op 10.

De chip is al meerdere keer gereset en een keer vervangen ivm de storingsmeldingen, maar blijft terugkomen. Het resetten is door 2 garages en de ADAC (ja vorige week dus ) gebeurd.

Nou weet ik dat citroens rampenbakken zijn maar maak dat maar aan m´n vader duidelijk!

Het lijkt me wel interessant om te weten of er hier hier iemand is die weet wat het probleem is, want de ADAC en 2 citroen garages konden er niet achter komen.

Geef uw mening!
  zondag 18 april 2004 @ 19:46:29 #2
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_18520651
Kat naar zijn grootje?
Kan gebeuren dat het materiaal van de kat de uitlaat verstopt waardoor er trekkracht verloren gaat en het verbruik toe.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_18520764
Dat vermoedde ik ook al, maar het zou toch te gek zijn als de garage dat niet kan vinden en vervolgens dus maar de chip reset!

P.S. ben morgen ochtend pas weer aanwezig voor vragen
pi_18521148
Klinkt alsof ie zijn "choke" open blijft houden.

In dit geval is dat dus het motormanagment systeem dat reageert op de verbandingstemperatuur en/of lambdasonde. De programatie hoeft niet verkeerd te zijn,maar foutieve gegevens van de sensoren kunnen perfect.

maar het is maar een idee, ik ben geen citroenkenner, of zelfs maar een automechanieker. Ik ben gewoon een all rounder met ervaring in van alles en nog wat.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  zondag 18 april 2004 @ 23:43:50 #5
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_18526277
Lambdasonde stuk
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_18527828
volgens mij is er nieuwe "firmware"voor de motormanagement chip,informeer hiervoor even bij je dealer die kunnen de boel opnieuw programmeren.
Citroën DSuper bjr 1972-118 pk--Citroën C4 bjr 2021-110pk
pi_18528458
quote:
Op maandag 19 april 2004 01:20 schreef D-super het volgende:
volgens mij is er nieuwe "firmware"voor de motormanagement chip,informeer hiervoor even bij je dealer die kunnen de boel opnieuw programmeren.
Vermoedelijk heeft ie dit dus al een x gehad,

en lambdadinges, wat is dat precies?
pi_18528501
quote:
Op maandag 19 april 2004 02:46 schreef Goya het volgende:

[..]

Vermoedelijk heeft ie dit dus al een x gehad,

en lambdadinges, wat is dat precies?
Die checkt de gegevens die naar de comp. gaan. Die deugen niet vandaar ook 't lampje.
pi_18529391
Het kan volgens mij een aantal zaken zijn:

* een defecte lambdasonde
* een defecte MAF (Mass airflow meter)
* een andere sensor voor het motor management (BV anti-pingel sensor)
* een storing in je elektrich circuit (redelijk onwaarschijnlijk, dan krijg je meestal ook andere symptomen)

Ik vind het wel slecht dat niemand je verder kan helpen, al navraag gedaan bij citroen Nederland?
succes met je probleem
pi_18529604
Lambdasonde is de sensor die meet hoevvel vrije O2 er nog in de uitlaatgassen zit.Daarmee kan het motormanagment systeem bepalen hoe het Benzine/luchtmengsel aangepast kan worden.Om zo een optimaal resultaat te halen.
De MAF, oftewel luchtvolumemeter is duidelijk, da's de sensor die meet hoeveel lucht er aangezogen word, en daarmee kan de computer bepalen hoeveel brandstof erbij moet.Weerom om het optimale mengsel te halen.

Uit ervaring weet ik dat de oudere types van die luchtmeters wat kwetsbaarder zijn, Die van Bosch in de generatie A Omega op de 2.0I motor dus.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  maandag 19 april 2004 @ 11:37:36 #11
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_18532018
quote:
Op maandag 19 april 2004 08:27 schreef Blackheart het volgende:

Uit ervaring weet ik dat de oudere types van die luchtmeters wat kwetsbaarder zijn, Die van Bosch in de generatie A Omega op de 2.0I motor dus.
En in elke andere opel met multi-point injectie,alle bmw's,veel volkswagens,ford's,peugeot,citroen en ga zo nog maar ff door.

De oude luchtmassameter werkte mechanisch/elektronisch,door backfire kon de "meetklep" kromslaan,of door normale slijtage ging de printplaat ook wel us kapot,2 slepers gingen immers constant op en neer over een variabele weerstand(en die slijt dan door op den duur)

Later zijn de luchtmassameters voorzien van een "gloei"draad,deze word verwarmd,en met de aangezogen lucht koelt ie af,door die afkoeling verandert de weerstand in de draad, door die verandering kan de computer berekenen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden.
Het grote voordeel van dit systeem is dat je geen bewegende delen meer hebt en dat je de luchtinlaat niet meer voor de gasklep blokkeert met een klep.

Dus niet alleen de omega A had wel eens problemen met de luchtmassameter, maar bijna iedere multipoint injectieauto van het westelijk halfrond(is nl. allemaal BOSCH)

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_18532110
quote:
Op maandag 19 april 2004 11:37 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Dus niet alleen de omega A had wel eens problemen met de luchtmassameter, maar bijna iedere multipoint injectieauto van het westelijk halfrond(is nl. allemaal BOSCH)
en daardoor dus ook de Carina E
alleen die kregen een mod. met een japanse variant, probleem opgelost

b.t.w. dit gebeurde ook met de computers, die BOSCH dingen zijn vrij probleemgevoelig, heb er thuis nog een paar liggen
  maandag 19 april 2004 @ 12:41:18 #13
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_18533496
quote:
Op maandag 19 april 2004 11:41 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

en daardoor dus ook de Carina E
alleen die kregen een mod. met een japanse variant, probleem opgelost

b.t.w. dit gebeurde ook met de computers, die BOSCH dingen zijn vrij probleemgevoelig, heb er thuis nog een paar liggen
Computers van BOSCH zijn op zich niet zo slecht, alleen NOOIT een snelstarter gebruiken als je accu plat is,hier kunnen ze absoluut niet tegen.
De computers van Delco zijn wel echt bagger.(kadett/astra 12i,13i,14i,16i)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_18533908
quote:
Op maandag 19 april 2004 12:41 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Computers van BOSCH zijn op zich niet zo slecht, alleen NOOIT een snelstarter gebruiken als je accu plat is,hier kunnen ze absoluut niet tegen.
De computers van Delco zijn wel echt bagger.(kadett/astra 12i,13i,14i,16i)
we hebben nog nooit een snelstarter gebruikt en toch gingen vooral de computers voor de magermengsel motoren vaak kaputt.. heb er zat liggen thuis, terwijl der echt nog NOOIT een japanse computer kapot is gegaan.

de 1ste serie Carina E's werden ook standaard als ze bij de dealer aankwamen gemodificeert, met japanse onderdelen, omdat er gewoon veel troep tussen zat (BOSCH e.d.). In de ophanging zat zelfs een foutief onderdeel (weet niet meer precies hoe of wat ) gelukkig is dit gemodificeert voordat de auto's bij de klanten terecht komen maar toch, dit kwam ECHT bijna nooit voor, helaas wel sinds er eu onderdelen in Toyota's worden gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')