Wie heeft hier nog meer een afwijking of ziekte? Welke? Wat houd het in? Is het een groot probleem in je leven?
Ik stotter vanaf m'n 3e. Vroeger was het heel erg, zo erg dat ik elk woord moest spellen en doodmoe werd als ik meer dan een paar zinnen moest zeggen. Het was echt een hel. Toen ben in medicijnen gaan slikken (voor een andere rede) en het stotteren is meer dan 95% minder geworden. Ik stotter heel weinig nu!!! Echt geniaal, pillen!!
Verder heb ik Gilles de la Tourette syndroom, dwangmatige stoornis, ADHD (maar ben niet echt extreem hyper ofzo), en een lichtere (hoewel vervelende) vorm van bipolaire stoornis (manische depressie). Erg vervelend allemaal, moet een hoop pillen slikken, maar heb verder een erg leuk leventje en heb er (als ik m'n pillen in neem) in het algemeen weinig last van. Alleen die pillen zijn vervelend. 4 keer per dag moet ik er aan denken, dan moet ik ze ook nog eens met eten nemen (en ik heb niet altijd honger of eten bij me). Vaak vergeet ik ze als ik ergens heen moet, etc. Ik wordt er ook heel moe van af en toe als ik ze te vroeg in neem, moet heel goed plannen!!
En een week geleden ben ik erachter gekomen dat ik een HEEL zeldzame stoornis heb dat "benign paroxysmal tonic upgaze of childhood" heet. Dat hebben maar iets van 50 kinderen op de hele wereld!!
![]()
Erg fijn dus, want niemand, geen enkele arts, kent het en er staat ook nergens wat over in boeken of internet. Kon er maar 4 artikeltjes over vinden op internet. Het komt vooral voor bij kleine kinderen. Het probleem is als volgt: af en toe ga ik vanzelf omhoog kijken. Dan kan ik niet meer recht uit of naar beneden kijken, hoe hard ik het ook probeer. Het lijkt wel of er een switch in m'n ogen zit die m'n ogen omhoog draaien. Soms duurt het uren en kan ik dus haast niks doen, alleen maar me er enorm aan zitten ergeren!!
Nou, dat was mijn verhaal zo'n beetje. Vervelend, maar verder heb ik een best wel fijn leventje hoor!! (ik ben nu 18) Genoeg vriendjes gehad en die vonden het allemaal prima!!
Wie heeft er nog meer een afwijking/stoornis/chronische ziekte?? Ben wel benieuwd!!