abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18518178
quote:
Britse eliteschool krijgt een imam

LONDON - De Britse eliteschool Eton heeft voor het eerst in haar bestaan een imam aangesteld. Monawar Hussein moet er volgens de Britse krant Sunday Times voor zorgen dat de leerlingen (schoolgeld 31.000 euro per kind per jaar) een beter begrip krijgen van de islam.

De iets ten westen van Londen gevestigde kostschool telt ongeveer 20 islamitische scholieren. Tot voor kort konden die niet terecht bij een geestelijke van hun eigen geloof. Eton beschikte tot nog toe alleen over Anglicaanse huisgeestelijken. De komst van de imam is niet de enige noviteit. Eton, dat de opleiding van onder anderen achttien Britse premiers en de prinsen William en Harry verzorgde, biedt in het nieuwe schooljaar ook het vak Arabisch aan.

"De relatie tussen het westen en de islamitische wereld wordt naar alle waarschijnlijkheid een van de dominante onderwerpen voor onze jongens in de komende jaren'', verklaart directeur T. Little de noodzaak van de komst van de imam en de invoering van het Arabisch als nieuw vak. "Ze moeten uitstekende kennis hebben van de islamitische cultuur om geslaagde burgers te kunnen zijn.''
Nederlandse Scholen moeten dit voorbeeld volgen , niet alleen om Arabisch te kennen , maar te leren wat Islaam betekent .
Lijkt me een goed idee

[ Bericht 1% gewijzigd door Meki op 18-04-2004 18:08:27 ]
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 18 april 2004 @ 17:55:11 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18518254
Waarom zouden we moeten leren wat Islam betekent? Of staat er ook een cursus Hindoeïsme, Christendom, Taoïsme en wat voor andere vage geloven er nog meer zijn tegenover?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_18518283
Ach, als ik ¤ 30.000 zou betalen aan schoolgeld voor mijn kind zou ik zelfs kunnen eisen dat ze lessen kantklossen gaan geven. Ergo: ik denk dat de ouders van die Islamitische leerlingen grote invloed hebben gehad hierin.
pi_18518329
quote:
Op zondag 18 april 2004 17:55 schreef Dagonet het volgende:
Waarom zouden we moeten leren wat Islam betekent? Of staat er ook een cursus Hindoeïsme, Christendom, Taoïsme en wat voor andere vage geloven er nog meer zijn tegenover?
Ik weet zeker dat je alleen de " Negatieve dingen " weet van de Islaam . Maar er juist veel Positief te vertellen over de Islaam en die weet je nog niet

Natuurlijk mogen ze Joods ook geven
  zondag 18 april 2004 @ 17:58:58 #5
88849 Extend
Nee vast niet...
pi_18518348
Umm... zijn er ergens lessen van andere geloven? nee, en waarom is de islam nou zo belangrijk? Ik vind het meer een belachelijk geloof.
  zondag 18 april 2004 @ 17:59:23 #6
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_18518363
Ik ben sowieso niet tegen dat leerlingen wat godsdienstlesjes krijgen, ook op een openbare school, waar alle wereldgodsdiensten snel worden behandeld. Dat kan prima bij het vak geschiedenis of maatschappijleer. Kennis over wereldgodsdiensten hoort bij je algemene kennis en de meeste middelbare scholen onderwijzen de leerlingen dat ook.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_18518387
Van mij mag het...als iedere Nederlander de Nederlandse taal beheerst.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  zondag 18 april 2004 @ 18:01:09 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18518396
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:00 schreef MaartenGrendel het volgende:
Van mij mag het...als iedere Nederlander de Nederlandse taal beheerst.
Eton is in Engeland
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 18 april 2004 @ 18:02:20 #9
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_18518417
Op mijn middelbare school kregen we bij het vak levensbeschouwing uitleg over alle grote godsdiensten. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld dat je iets weet over de diverse religies, aangezien het grootste deel van de wereldbevolking wel een of andere god op de een of andere manier aanbidt.
pi_18518428
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Eton is in Engeland
Ja, en? De TS wil toch dat "Nederlandse scholen deze dit voorbeeld volgen"?
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  zondag 18 april 2004 @ 18:03:42 #11
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_18518437
quote:
Op zondag 18 april 2004 17:58 schreef Extend het volgende:
Umm... zijn er ergens lessen van andere geloven? nee, en waarom is de islam nou zo belangrijk? Ik vind het meer een belachelijk geloof.
Dat komt omdat je er geen reet vanaf weet.
pi_18518444
quote:
Op zondag 18 april 2004 17:58 schreef Extend het volgende:
Islaam is geen achterlijke geloof , Islaam is hetzelfde als jouw geloof
pi_18518452
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:02 schreef Miwe het volgende:
Op mijn middelbare school kregen we bij het vak levensbeschouwing uitleg over alle grote godsdiensten. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld dat je iets weet over de diverse religies, aangezien het grootste deel van de wereldbevolking wel een of andere god op de een of andere manier aanbidt.
Ja, dat is ook heel normaal. Maar als het met de Islam te maken heeft is het ineens weer bijzonder. Of de Moslims willen weer eens bijzonder zijn, of de media heeft weer een mooie kop te pakken met Islam er in.
  zondag 18 april 2004 @ 18:05:20 #14
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18518460
Zou men ook een cursus bommen maken krijgen?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18518466
Oh, en deze stelling is achterhaald, bij de lessen levensbeschouwing die ik op de middelbare school kreeg werd ook aandacht besteed aan de Islam, alsmede andere geloofsovertuigingen.
  zondag 18 april 2004 @ 18:05:54 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18518472
quote:
Op zondag 18 april 2004 17:58 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik weet zeker dat je alleen de " Negatieve dingen " weet van de Islaam . Maar er juist veel Positief te vertellen over de Islaam en die weet je nog niet
Dat weet je niet
quote:
Natuurlijk mogen ze Joods ook geven
De vraag is, doen ze dat ook? Waarom specifiek deze religie en niet de drie monotheïstische geloven bij elkaar gooien, zelfde god, zelfde stamvader en slechts een paar verschillende regels. Kan makkelijk bij elkaar.

En Arabisch als keuzevak, tja waarom niet, je kan zoveel talen kiezen op school, een grotere keuze is nooit slecht.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_18518486
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:05 schreef MaartenGrendel het volgende:
Oh, en deze stelling is achterhaald, bij de lessen levensbeschouwing die ik op de middelbare school kreeg werd ook aandacht besteed aan de Islam, alsmede andere geloofsovertuigingen.
Wat Miwe dus ook al postte.
pi_18518494
quote:
Op zondag 18 april 2004 17:51 schreef Meki het volgende:

[..]

Nederlandse Scholen moeten dit voorbeeld volgen , niet alleen om Arabisch te kennen , maar te leren wat Islaam betekent .
Lijkt me een goed idee
  zondag 18 april 2004 @ 18:07:27 #19
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18518508
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:05 schreef HarigeKerel het volgende:
Zou men ook een cursus bommen maken krijgen?
Het ging over arabische studenten, geen Ierse.
  zondag 18 april 2004 @ 18:07:36 #20
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_18518509
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:04 schreef Toeps het volgende:

[..]

Ja, dat is ook heel normaal. Maar als het met de Islam te maken heeft is het ineens weer bijzonder. Of de Moslims willen weer eens bijzonder zijn, of de media heeft weer een mooie kop te pakken met Islam er in.
Gezien het feit dat de Islam de laatste tijd heel veel, en voornamelijk negatief, in het nieuws is, is het wel noemenswaardig dat een vooraanstaande school het initiatief neemt om iets te doen aan de negatieve beeldvorming over de Islam.
pi_18518523
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:07 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Bommen maken kan iedereen leren.
pi_18518526
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Eton is in Engeland
Kijk eens naar het discussiepunt, wijsneus.

Van mij mogen de op 'Elitescholen' doen wat ze willen, zolang dit maar buiten het reguliere onderwijs blijft.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  zondag 18 april 2004 @ 18:08:24 #23
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18518527
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:07 schreef Dagonet het volgende:

Nee, de Ieren kochten ze vaak van de Libische moslims.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18518566
quote:
Op zondag 18 april 2004 17:55 schreef Dagonet het volgende:
Vanwege het feit dat er heel erg negatief tegen de Islam/de moslims gekeken wordt op dit moment.
pi_18518578
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:07 schreef Miwe het volgende:

[..]

Gezien het feit dat de Islam de laatste tijd heel veel, en voornamelijk negatief, in het nieuws is, is het wel noemenswaardig dat een vooraanstaande school het initiatief neemt om iets te doen aan de negatieve beeldvorming over de Islam.
Absoluut, maar op de meeste scholen is er volgens mij wel tijd om te discussieren over actuele onderwerpen. Ik denk dat door het te verplichten je voor sommige scholieren de negatieve gevoelens tegenover de Islam alleen maar versterkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')