Nederlandse Scholen moeten dit voorbeeld volgen , niet alleen om Arabisch te kennen , maar te leren wat Islaam betekent .quote:Britse eliteschool krijgt een imam
LONDON - De Britse eliteschool Eton heeft voor het eerst in haar bestaan een imam aangesteld. Monawar Hussein moet er volgens de Britse krant Sunday Times voor zorgen dat de leerlingen (schoolgeld 31.000 euro per kind per jaar) een beter begrip krijgen van de islam.
De iets ten westen van Londen gevestigde kostschool telt ongeveer 20 islamitische scholieren. Tot voor kort konden die niet terecht bij een geestelijke van hun eigen geloof. Eton beschikte tot nog toe alleen over Anglicaanse huisgeestelijken. De komst van de imam is niet de enige noviteit. Eton, dat de opleiding van onder anderen achttien Britse premiers en de prinsen William en Harry verzorgde, biedt in het nieuwe schooljaar ook het vak Arabisch aan.
"De relatie tussen het westen en de islamitische wereld wordt naar alle waarschijnlijkheid een van de dominante onderwerpen voor onze jongens in de komende jaren'', verklaart directeur T. Little de noodzaak van de komst van de imam en de invoering van het Arabisch als nieuw vak. "Ze moeten uitstekende kennis hebben van de islamitische cultuur om geslaagde burgers te kunnen zijn.''
Ik weet zeker dat je alleen de " Negatieve dingen " weet van de Islaam . Maar er juist veel Positief te vertellen over de Islaam en die weet je nog nietquote:Op zondag 18 april 2004 17:55 schreef Dagonet het volgende:
Waarom zouden we moeten leren wat Islam betekent? Of staat er ook een cursus Hindoeïsme, Christendom, Taoïsme en wat voor andere vage geloven er nog meer zijn tegenover?
Eton is in Engelandquote:Op zondag 18 april 2004 18:00 schreef MaartenGrendel het volgende:
Van mij mag het...als iedere Nederlander de Nederlandse taal beheerst.
Ja, en? De TS wil toch dat "Nederlandse scholen deze dit voorbeeld volgen"?quote:Op zondag 18 april 2004 18:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Eton is in Engeland
Dat komt omdat je er geen reet vanaf weet.quote:Op zondag 18 april 2004 17:58 schreef Extend het volgende:
Umm... zijn er ergens lessen van andere geloven? nee, en waarom is de islam nou zo belangrijk? Ik vind het meer een belachelijk geloof.
Islaam is geen achterlijke geloof , Islaam is hetzelfde als jouw geloofquote:Op zondag 18 april 2004 17:58 schreef Extend het volgende:
Umm... zijn er ergens lessen van andere geloven? nee, en waarom is de islam nou zo belangrijk? Ik vind het meer een belachelijk geloof.
Ja, dat is ook heel normaal. Maar als het met de Islam te maken heeft is het ineens weer bijzonder. Of de Moslims willen weer eens bijzonder zijn, of de media heeft weer een mooie kop te pakken met Islam er in.quote:Op zondag 18 april 2004 18:02 schreef Miwe het volgende:
Op mijn middelbare school kregen we bij het vak levensbeschouwing uitleg over alle grote godsdiensten. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld dat je iets weet over de diverse religies, aangezien het grootste deel van de wereldbevolking wel een of andere god op de een of andere manier aanbidt.
Dat weet je nietquote:Op zondag 18 april 2004 17:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat je alleen de " Negatieve dingen " weet van de Islaam . Maar er juist veel Positief te vertellen over de Islaam en die weet je nog niet
De vraag is, doen ze dat ook? Waarom specifiek deze religie en niet de drie monotheïstische geloven bij elkaar gooien, zelfde god, zelfde stamvader en slechts een paar verschillende regels. Kan makkelijk bij elkaar.quote:Natuurlijk mogen ze Joods ook geven
Wat Miwe dus ook al postte.quote:Op zondag 18 april 2004 18:05 schreef MaartenGrendel het volgende:
Oh, en deze stelling is achterhaald, bij de lessen levensbeschouwing die ik op de middelbare school kreeg werd ook aandacht besteed aan de Islam, alsmede andere geloofsovertuigingen.
quote:Op zondag 18 april 2004 17:51 schreef Meki het volgende:
[..]
Nederlandse Scholen moeten dit voorbeeld volgen , niet alleen om Arabisch te kennen , maar te leren wat Islaam betekent .
Lijkt me een goed idee
Het ging over arabische studenten, geen Ierse.quote:Op zondag 18 april 2004 18:05 schreef HarigeKerel het volgende:
Zou men ook een cursus bommen maken krijgen?
Gezien het feit dat de Islam de laatste tijd heel veel, en voornamelijk negatief, in het nieuws is, is het wel noemenswaardig dat een vooraanstaande school het initiatief neemt om iets te doen aan de negatieve beeldvorming over de Islam.quote:Op zondag 18 april 2004 18:04 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ja, dat is ook heel normaal. Maar als het met de Islam te maken heeft is het ineens weer bijzonder. Of de Moslims willen weer eens bijzonder zijn, of de media heeft weer een mooie kop te pakken met Islam er in.![]()
Bommen maken kan iedereen leren.quote:Op zondag 18 april 2004 18:07 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het ging over arabische studenten, geen Ierse.
Kijk eens naar het discussiepunt, wijsneus.quote:Op zondag 18 april 2004 18:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Eton is in Engeland
Nee, de Ieren kochten ze vaak van de Libische moslims.quote:Op zondag 18 april 2004 18:07 schreef Dagonet het volgende:
Het ging over arabische studenten, geen Ierse.
Vanwege het feit dat er heel erg negatief tegen de Islam/de moslims gekeken wordt op dit moment.quote:Op zondag 18 april 2004 17:55 schreef Dagonet het volgende:
Waarom zouden we moeten leren wat Islam betekent? Of staat er ook een cursus Hindoeïsme, Christendom, Taoïsme en wat voor andere vage geloven er nog meer zijn tegenover?
Absoluut, maar op de meeste scholen is er volgens mij wel tijd om te discussieren over actuele onderwerpen. Ik denk dat door het te verplichten je voor sommige scholieren de negatieve gevoelens tegenover de Islam alleen maar versterkt.quote:Op zondag 18 april 2004 18:07 schreef Miwe het volgende:
[..]
Gezien het feit dat de Islam de laatste tijd heel veel, en voornamelijk negatief, in het nieuws is, is het wel noemenswaardig dat een vooraanstaande school het initiatief neemt om iets te doen aan de negatieve beeldvorming over de Islam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |