FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [Hoe zit dat met...] Foto's maken van je auto.
Tjabbozondag 18 april 2004 @ 14:57


Hoe zit dat met... Foto's maken van je eigen bolide.

Gescheven/vertaald door: Tjabbo
(Origineel door Paul Economou voor everythingcelica.com,
Bron )

Meer informatie en andere [Hoe zit dat met...] Topics zijn hier te vinden:
[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic


Voorwoord

Elke autofreak is er mee bezig, die éne mooie foto maken die de auto er zo mooi uit laat zien als je altijd beweert op fora.
De eerste vereiste is natuurlijk een goede camera, maar daarnaast zijn een aantal richtlijnen niet verkeerd, zeker niet als je de foto wilt laten zien aan andere mensen waarbij de auto dan toch wel zo mooi moet uitkomen als je altijd beweerde. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Ik ben zelf geen fotograaf, zelfs de naam amateurfotograaf ben ik niet waardig. Deze tutorial heb ik vertaald van uit het engels, veel vragen mbt maken van foto's kan ik dus niet beantwoorden. gelieve hiervoor gebruik te maken van het fotografieforum.

1, Een goede achtergrond.


De eerste stap in de goede richting is een goede achtergrond. Als de achtergrond niet goed is, zal de kijker snel interesse voor de auto verliezen en meer en meer naar de achtergrond kijken. Probeer daarom altijd een achtergrond te zoeken die bij de auto past, of waarbij de auto goed uitkomt.


* Het slechte voorbeeld



De achtergrond leidt erg af van de foto van mijn corvette.
Door nu ergens anders te gaan staan, en dus de auto op exact dezelfde plaats te fotograferen, komt mijn corvette veel beter uit:

* Het goede voorbeeld



* Voorbeeld van een foto met een mooie achtergrond.



2, Afleidende voorwerpen in de foto

Elk voorwerp dat in de foto voorkomt leidt af van de auto, het is dus van belang dat je zo mogelijk probeert objecten uit de foto te laten, of later door middel van nabewerking de foto bijwerkt zodat afleidende voorwerpen worden weggewerkt.

* Het slechte voorbeeld




* Het goede voorbeeld



3, De goede hoek.


De volgende stap is het kiezen van een goede hoek. Een extreme of vreemde hoek kan de auto een aggresief of 'gemeen' aangezicht geven, als dat de bedoeling is.
Niet alleen daarvoor is de hoek belangrijk, ook kun je op deze manier de achtergrond verbeteren.
Eventuele extra voorwerpen weglaten kun je doen door de foto's lager te nemen, of juist op oog-hoogte.
Door te experimenteren met de hoek kun je de auto een heel ander aangezicht geven. (bijv. vriendelijker of juist iets meer de bad-ass look)


* Het slechte voorbeeld

Geen slechte foto, maar zoals te zien is op de foto hieronder, kan een mooier effect verkregen worden door op de foto wat lager te nemen.




* Het goede voorbeeld

De foto wat lager genomen:




Ook door het schuin houden van de camera kan een mooie, aparte look verkregen worden. Het is echter best lastig, omdat je moet uitkijken dat je de camera niet te schuin houdt, anders zijn mensen er teveel door afgeleid, en komt de foto niet mooi uit. Houd je de camera niet schuin genoeg, dan lijkt het net of je de foto niet goed genomen hebt, alsof je een beetje scheef stond. Aan de foto kan dan niet worden afgeleid dat het de bedoeling was er een artistieke draai aan te geven.
Probeer dit een beetje uit, en als je het erg goed doet, kan het net lijken alsof er een soort beweging in de foto zit. Net alsof de auto zo van de foto af wil komen rijden.


Een voorbeeld van een schuin genomen foto. Probleem is dat het vaak een kwestie van smaak is. De ene keer lijkt het precies gaaf, de andere keer zit je naar de foto te kijken en je hoofd schuin te houden en zit je te denken of het niet een tikkeltje té is geweest.

* Een voorbeeld foto
Bepaal voor jezelf of je dit mooi vindt, of juist te veel.




Als het kan, probeer dan de auto vanuit een hoogte te fotograferen. Het geeft vaak een erg cool effect:

* Een voorbeeld foto van boven genomen.



Ook het nemen van een foto vanaf de grond kan een mooi effect opleveren. Kijk uit naar een drempel, heuvel of ander hoogteverschil om een leuk contrast te krijgen met de achtergrond. Op deze manier kun je een leuke voorgrond creëren voor je foto.


* Een voorbeeld foto, genomen van vlak achter een kleine bult in het asfalt. Het geeft een mooie, niet afleidende voorgrond en een leuk contrast met de auto en het groen op de achtergrond.




4, Verschillende posities

Mensen willen niet alleen de voor- of achterkant van je auto zien, maar ook een zijaanzicht of een foto schuin genomen zodat de gehele auto (voor- en zijkant) zichtbaar is.
Er zijn verschillende manieren om dat te doen, maar het belangrijkste is dat je af en toe de auto verplaast. Zo lijken de plaatjes minder saai, en kun je experimenteren met verschillende achtergronden en lichtvallen. Schroom ook niet om bij schemer de lampen/mistlampen en eventueel zelfs groot licht op te zetten voor wat meer drama!

5, 'Bewegende' beelden

Niets, maar dan ook niets kan daar tegenop. Als je een goede kunt maken, zal het haast zeker een van je favoriete foto's worden.
Niet alleen laat je auto zien waar hij het best in is, maar het geeft wat meer emotie mee aan de foto. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Als eerste kun je de met de camera de baan van de auto volgen, en als maar foto's blijven schieten. Hoe meer foto's, hoe meer kans dat er een echte mooie bij zit.
Over het algemeen levert dit een wat wazige foto op (wazige achtergrond, wazige wielen, maar de auto moet redelijk scherp blijven) maar het geeft echt het gevoel dat de auto beweegt.
Sluiterstijden wil je in dit geval niet sneller hebben dan 1/125 en een F stop van F8.0 of meer, afhankelijk van de hoeveelheid zoom en belichting.
Een statief is een pré, je kunt dan langzamere sluiterstijden hanteren waardoor weer meer blur (dat wazige effect) op de foto verschijnt.

* Een minder goed voorbeeld



* Een beter voorbeeld




Een mooiere manier, maar minstens net zo moeilijk, is het maken van de bewegende foto vanuit een andere auto.
Ga uit het raam hangen, of doe de kap van je cabrio omlaag, en fire away!
Ook hier zal het meerdere pogingen vergen om een goed resultaat te krijgen. Het mooiste is niet zo heel hard rijdend, aangezien de wind ook nogal een factor is.
let wel op dat ook hier geldt dat de achtergrond niet te afleidend mag zijn.

* Een goed voorbeeld vanuit een andere auto genomen.




6, Belichting


Belichting is nog een onderdeel dat een foto kan maken of breken. Een algemene regel is dat je de foto's neemt een uur na zonsopgang, of een uur vooor zonsondergang.
Dit geeft een mooie, natuurlijke belichting en gloed over je auto. De foto krijgt een wat 'warmere' uitstraling en mooie reflectie wordt zichtbaar.
Uiteraard hangt alles af van het weer en de ene dag zul je een wat mooiere zonsopgang hebben dan de andere keer, en je moet zorgen dat je altijd het te fotograferen deel van de auto 'in' de zon zet. (Dus de zon in je rug.)
Een nadeel is dat je erg moet uitkijken voor schaduwen van bomen, of nog erger, van jezelf. Als je dit kunt voorkomen bij het maken van de foto scheelt dit behoorlijk veel retoucheren.


* Het slechte voorbeeld




7, Zoom!

Gebruik de optische zoom van je camera. Door zoom te gebruiken trek je de aandacht binnen de foto naar de auto toe, weg van de achtergrond.
Digitale zoom is iets waar je je verre van moet houden, digitale zoom zorgt meestal voor foto's van mindere qualiteit.


* Voorbeeld van een foto zonder zoom.




* Voorbeeld van een foto genomen mét zoom.




8, Digitaal nabewerken!

Kom op mensen, dit is de 21e eeuw! Schroom niet om programma's als Photoshop, paintshop pro, en andere nabewerkingssoftware op je foto's los te laten.

Als je niet goed bent met Photoshop, kun je altijd een aantal standaardopties gebruiken om je foto toch nét iets aantrekkelijker te maken.

1) Auto Levels and Auto Contrast.
(Image>Adjust>Auto Levels) (Image>Adjust>Auto Contrast)

Voor AC & AL




Na AC & AL
Ook al is het verschil minimaal, de onderste foto is nét ene tikkeltje aantrekkelijker om te zien:




2) Sharpening (verscherpen).


Photoshop heeft geen eigen sharpening tool, maar kan hier gratis gedownload worden.
Mocht je camera net niet helemaal zijn werk goed gedaan hebben, dan is het met deze tool zeer eenvoudig toch de foto wat mooier en strakker te krijgen.

* Foto na verscherpen




3) Cropping (verwijderen van ongewenste delen.)

Als er toch, ook na het lezen van deze geweldige handleiding , onverhoopt wat ongewenste delen in de foto zijn gekomen, dan kunnen deze eenvoudig met cropping worden weggehaald.

* Voorbeeld 1



* Voorbeeld 2, het betere voorbeeld.




8, De regel van derden

Dit is iets voor de meer gevorderde amateurfotograaf, maar desondanks toch leuk om een beetje aandacht aan te schenken.
Het druist soms wat tegen je gevoel in, omdat normaal iedereen denkt dat de beste plaats voor het te fotograferen onderwerp altijd precies in het midden is.
Dit is vaak zo, maar niet altijd. De foto kan op deze manier makkelijk saai worden, of zelfs onaantrekkelijk om naar te kijken.
De regel van derden is deze: Deel de foto in drieën. zowel horizontaal als verticaal.
Plaats je nu het te fotograferen onderwerp precies op één van die drie lijnen, en een beetje afhankelijk van de foto kan het de foto een heel ander 'gevoel' geven.

* Foto met een gecentreerd onderwerp



* Foto gezoomed en op de meest rechtse denkbeeldige lijn geplaats



Het zoomen heeft niet echt iets extra's bijgedragen aan de foto, maar het verplaatsen van het onderwerp wel!

9, Een aantal vuistregeltjes

- Was de auto voordat je begint met fotograferen.
- Reflecties van bomen en andere objecten zijn ongewenst. Parkeer niet onder/naast bomen en gebruik eventueel een 'Circular Polarizing filter'.
- Draai de velgen van de auto naar de camera toe. Mensen zien veel liever je velg dan je zwarte vieze band. Niet teveel en te ver draaien, een klein beetje is genoeg.
- Als je op een parkeerplaats gaat fotograferen, vermijdt dan de geschilderde parkeervaklijnen. De lijnen leiden je van de auto af.
- Maak foto's op de hoogst mogelijke resolutie. Stel dat je een hele mooie foto gemaakt hebt, en je komt erachter dat je 640x480 gebruikt hebt, zul je het jezelf niet vergeven.
- Vermijdt sterke belichting door de zon. Het creeërt scherpe, harde reflecties en schaduwen. Als je niet anders kunt, probeer dan wel een UV filter of Circular Polarizing filter te gebruiken. Eventueel kun je juist wél de flitster gebruiken om eventuele schaduwen af te zwakken of zelfs volledig te laten verdwijnen.


Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ikzelf had dat wel toen ik het voor het eerst las.
tongytongylickylickyzondag 18 april 2004 @ 15:02
Mooie tekst!
Tjabbozondag 18 april 2004 @ 15:09
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:02 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Mooie tekst!
thnx.

Ik heb zelf gister ook even wat foto's gemaakt aan de hand van deze tekst.

vb:
ook_gekzondag 18 april 2004 @ 15:10
ik zie het verschil niet bij de eerste porsche foto
SkipZzondag 18 april 2004 @ 15:12
Wauw, erg mooi
Tjabbozondag 18 april 2004 @ 15:12
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:10 schreef ook_gek het volgende:
ik zie het verschil niet bij de eerste porsche foto
de kabel die bovenin de foto loopt
ConQuestadorzondag 18 april 2004 @ 15:13




sja... volgens mij voldoen mijn foto's redelijk aan de eisen
Knoekiezondag 18 april 2004 @ 15:14
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:10 schreef ook_gek het volgende:
ik zie het verschil niet bij de eerste porsche foto
Dat lijntje in de lucht
Tjabbozondag 18 april 2004 @ 15:15
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:13 schreef ConQuestador het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

sja... volgens mij voldoen mijn foto's redelijk aan de eisen
bijna ja. bij de bovenste foto moet dan o.a. de boom rechts worden weggewerkt
verder nice foto's ja.

oh ja. en je band staat verkeerd om
ook_gekzondag 18 april 2004 @ 15:17
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:12 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

de kabel die bovenin de foto loopt
god god wat knapt die foto er van op zeg
Knoekiezondag 18 april 2004 @ 15:17
Lijkt me hardstikke leuk om zoiets te doen.

heb alleen geen auto
Tjabbozondag 18 april 2004 @ 15:17
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:17 schreef ook_gek het volgende:

[..]

god god wat knapt die foto er van op zeg
Het gaat ook om het maken van de 'perfecte' foto.
ConQuestadorzondag 18 april 2004 @ 15:18
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:15 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

oh ja. en je band staat verkeerd om
damm ja, toch nog wat geleerd van deze hoe zit dat met
Knoekiezondag 18 april 2004 @ 15:18
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:17 schreef ook_gek het volgende:

[..]

god god wat knapt die foto er van op zeg
Ik zat ook al te zoeken
MaartenGrendelzondag 18 april 2004 @ 15:20
(Deze foto heb ik al een tijdje geleden gemaakt, maar hij voldoet redelijk aan de algemene eisen voor een goede autofoto)

BoJozondag 18 april 2004 @ 15:21
Mooi man, heb ik echt wat aan... zodra het weer zonnig is ga ik erop uit. Alleen kleine opmerking ik vind persoonlijk auto's in beweging mooier als je de beweging kunt zien.

Ik jat even een voorbeeld van de site van user Alfisti :

Auto op snelheid die op de foto stil lijkt te staan:


Foto genomen met panning, scherp stellen op de plek waar je de foto wilt nemen, daarna tijdens het volgen van de auto de foto nemen op de plek waar je scherp gesteld hebt:


Copyright @ Alfisti.nl
ThaFreakzondag 18 april 2004 @ 16:26
nice en erg duidelijk uitgelegd
StefanPzondag 18 april 2004 @ 17:21
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:20 schreef MaartenGrendel het volgende:
(Deze foto heb ik al een tijdje geleden gemaakt, maar hij voldoet redelijk aan de algemene eisen voor een goede autofoto)

[afbeelding]
Niet mee eens...

1. de bandjes die naar de kijker toegedraaid zijn vind ik enorm storend
2. hij niet scherp
3. de rechterkant van de auto is erg donker
4. er zit een irritante verticale witte veeg/streep rechtsonder
5. er is geen ruimte meer om de auto heen, het is alleen maar auto. Storend.

Sorry

Dit vind ik voorbeelden van perfecte kwaliteits foto's. Let met name op de achtergronden en de hoeken:



















Het is niet mijn bedoeling om hier een supra topic van te maken, maar toevallig is dat de enige auto waar ik veel fotos' van op m'n pc van heb. Bovenstaande zijn de meest professionele foto's die daartussen staan.

Iedereen kan zoals gezegd makkelijk een mooie auto ergens neerzetten en er foto's van maken, maar vaak zie je dan inderdaad foto's die van een hele slechte hoek genoemen zijn, veel 'storende' extra's in beeld, slechte belichting, enz enz.
#ANONIEMzondag 18 april 2004 @ 18:03
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:21 schreef BoJo het volgende:
Mooi man, heb ik echt wat aan... zodra het weer zonnig is ga ik erop uit. Alleen kleine opmerking ik vind persoonlijk auto's in beweging mooier als je de beweging kunt zien.

Ik jat even een voorbeeld van de site van user Alfisti :

Auto op snelheid die op de foto stil lijkt te staan:
[afbeelding]

Foto genomen met panning, scherp stellen op de plek waar je de foto wilt nemen, daarna tijdens het volgen van de auto de foto nemen op de plek waar je scherp gesteld hebt:
[afbeelding]

Copyright @ Alfisti.nl
Foto's linken he! Dat gaat je koffie kosten!

Sluitertijd om te bevriezen zoals de bovenste foto is 1/1000 of 1/2000 sec, de onderste foto zijn met sluitertijden van 1/60 tot 1/100 genomen.
Ultimorazondag 18 april 2004 @ 18:21
erg duidelijke uitleg, top!
Tjabbozondag 18 april 2004 @ 19:10
quote:
Op zondag 18 april 2004 18:03 schreef Alfisti het volgende:

[..]

Foto's linken he! Dat gaat je koffie kosten!

Sluitertijd om te bevriezen zoals de bovenste foto is 1/1000 of 1/2000 sec, de onderste foto zijn met sluitertijden van 1/60 tot 1/100 genomen.
Op statief neem ik aan?
ThaFreakzondag 18 april 2004 @ 19:15
quote:
Op zondag 18 april 2004 19:10 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Op statief neem ik aan?
met dat soort sluitertijden is een statief niet echt nodig.....
beetje vaste hand lukt het ook wel goed mee.....
Tjabbozondag 18 april 2004 @ 19:22
quote:
Op zondag 18 april 2004 19:15 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

met dat soort sluitertijden is een statief niet echt nodig.....
beetje vaste hand lukt het ook wel goed mee.....
Ah okay.
Niet dat ik dat heb ofzo, maar goed. we gaan es wat proberen binnenkort
ConQuestadorzondag 18 april 2004 @ 19:23


deze vind ik indd. wel erg mooi. Die rode gloed die mooi weerkaatst op de lak van de auto.... idee voor mijn volgende shoot
ThaFreakzondag 18 april 2004 @ 19:25
quote:
Op zondag 18 april 2004 19:22 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Ah okay.
Niet dat ik dat heb ofzo, maar goed. we gaan es wat proberen binnenkort
ik zag al dat je een nieuwe cam had.....
goede keus de canon.....
erg erg goede aparaatjes zijn het met mooie scherpe foto's
#ANONIEMdinsdag 20 april 2004 @ 22:14
quote:
Op zondag 18 april 2004 19:15 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

met dat soort sluitertijden is een statief niet echt nodig.....
beetje vaste hand lukt het ook wel goed mee.....
Statief is niet nodig nee, ik geloof geschoten op 200mm dus best te doen. Ik gebruik overigens vaak wel een monopod want camera + lens wegen samen ruim 2 kilo en dat voel je wel na enige tijd in je armen. Om het pannen goed onder de knie te krijgen is er maar 1 optie: veel oefenen!
stefimkewoensdag 21 april 2004 @ 15:05
quote:
Op zondag 18 april 2004 14:57 schreef Tjabbo het volgende:
Hoe zit dat met... Foto's maken van je eigen bolide.
Gescheven/vertaald door: Tjabbo
(Origineel door Paul Economou voor everythingcelica.com,
Goed initiatief Tjabbo!!!
quote:
3, De goede hoek.
Over 't algemeen is het nemen van foto's op hoofdsteun-hoogte een veilig begin.
quote:
5, 'Bewegende' beelden
* Een minder goed voorbeeld
[afbeelding]

* Een beter voorbeeld
[afbeelding]
Ik vind de eerste foto mooier, hij is misschien iets te onscherp door de beweging maar je kunt tenminste zien dat 't allemaal beweegd. Op de tweede foto lijkt het net of de auto geparkeerd staat.

Beste om te proberen: camera in shutter-priority (vaak "Tv") en kies een sluitertijd van 1/180s om mee te beginnen. Als dit goed gaat kun je de sluitertijd langzaam verlengen.
quote:
7, Zoom!

* Voorbeeld van een foto zonder zoom.
[afbeelding]

* Voorbeeld van een foto genomen mét zoom.
[afbeelding]
Ik neem aan dat de auteur hiermee duidelijk wilde maken dat je met een wideangle lens een behoorlijke vertekening krijgt, en dat een object wat gefotografeerd is in de tele-stand wat platter overkomt?
quote:
8, Digitaal nabewerken!
2) Sharpening (verscherpen).
Photoshop heeft geen eigen sharpening tool, maar kan hier gratis gedownload worden.
Huh? In Photoshop zit wel degelijk een sharpening tool. Ideaal voor het verscherpen van foto's is de Unsharp Mask. Zie hier voor een korte tutorial: http://www.luminous-lands(...)st-enhancement.shtml Gebruik de in deze tutorial aangegeven parameter-waardes maar 'ns op een foto en je zult versteld staan van 't verschil.
quote:
3) Cropping (verwijderen van ongewenste delen.)

Als er toch, ook na het lezen van deze geweldige handleiding , onverhoopt wat ongewenste delen in de foto zijn gekomen, dan kunnen deze eenvoudig met cropping worden weggehaald.

* Voorbeeld 1
[afbeelding]

* Voorbeeld 2, het betere voorbeeld.
[afbeelding]
Sorry maar een portrait foto van een auto vind ik dus niks, zeker niet in deze vorm. De auto oogt veel smaller op deze manier. Not done.
quote:
9, Een aantal vuistregeltjes

- Reflecties van bomen en andere objecten zijn ongewenst. Parkeer niet onder/naast bomen en gebruik eventueel een 'Circular Polarizing filter'.
Een CIRCULAR polarizing filter wat duurder is dan een lineair filter is alleen nogig bij (digitale) spiegelreflex-camera's. Compact-camera's doen 't ook prima met een LINEAR polarizing filter.
quote:
Eventueel kun je juist wél de flitster gebruiken om eventuele schaduwen af te zwakken of zelfs volledig te laten verdwijnen.
Vaak verpest en flitser de foto dan echter door oplichtende kentekenplaten, reflectors, flits-reflecties op ruiten of metalen panelen.
Meggie2woensdag 21 april 2004 @ 15:41
Hier wat foto's die ik pas genomen heb op een clubmeeting:











Xtreemwoensdag 21 april 2004 @ 15:45
<geheel offtopic>
Mocht de blauwe Coupe van jou zijn, wil ik je vriendelijk vragen om de koplamp units weer terug te zetten, want dit vind ik er niet uitzien
Meggie2woensdag 21 april 2004 @ 16:01
quote:
Op woensdag 21 april 2004 15:45 schreef Xtreem het volgende:
<geheel offtopic>
Mocht de blauwe Coupe van jou zijn, wil ik je vriendelijk vragen om de koplamp units weer terug te zetten, want dit vind ik er niet uitzien
Inderdaad, zwaar off topic, laten we dit geweldige topic niet doen uitlopen of een auto mooi is of niet.
Ieder heeft zijn eigen smaak.
den_laefwoensdag 21 april 2004 @ 17:26
Ik heb een week of 2 geleden ook fotootjes gemaakt van mijn mazda.. erg goed gelukt IMO.






Alleen de auto in de hoek op de bovenste foto had iets verder weg moeten staan.
Tjabbowoensdag 21 april 2004 @ 18:15
quote:
Op woensdag 21 april 2004 17:26 schreef den_laef het volgende:
Ik heb een week of 2 geleden ook fotootjes gemaakt van mijn mazda.. erg goed gelukt IMO.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


Alleen de auto in de hoek op de bovenste foto had iets verder weg moeten staan.
en de schaduw op de onderste foto is niet goed.
Tjabbowoensdag 21 april 2004 @ 18:26
quote:
Op woensdag 21 april 2004 15:05 schreef stefimke het volgende:

[..]

Goed initiatief Tjabbo!!!
[..]

Over 't algemeen is het nemen van foto's op hoofdsteun-hoogte een veilig begin.
[..]

Ik vind de eerste foto mooier, hij is misschien iets te onscherp door de beweging maar je kunt tenminste zien dat 't allemaal beweegd. Op de tweede foto lijkt het net of de auto geparkeerd staat.

Beste om te proberen: camera in shutter-priority (vaak "Tv") en kies een sluitertijd van 1/180s om mee te beginnen. Als dit goed gaat kun je de sluitertijd langzaam verlengen.
[..]

Ik neem aan dat de auteur hiermee duidelijk wilde maken dat je met een wideangle lens een behoorlijke vertekening krijgt, en dat een object wat gefotografeerd is in de tele-stand wat platter overkomt?
[..]

Huh? In Photoshop zit wel degelijk een sharpening tool. Ideaal voor het verscherpen van foto's is de Unsharp Mask. Zie hier voor een korte tutorial: http://www.luminous-lands(...)st-enhancement.shtml Gebruik de in deze tutorial aangegeven parameter-waardes maar 'ns op een foto en je zult versteld staan van 't verschil.
[..]

Sorry maar een portrait foto van een auto vind ik dus niks, zeker niet in deze vorm. De auto oogt veel smaller op deze manier. Not done.
[..]

Een CIRCULAR polarizing filter wat duurder is dan een lineair filter is alleen nogig bij (digitale) spiegelreflex-camera's. Compact-camera's doen 't ook prima met een LINEAR polarizing filter.
[..]

Vaak verpest en flitser de foto dan echter door oplichtende kentekenplaten, reflectors, flits-reflecties op ruiten of metalen panelen.
Zo hey, jij hebt veel meer verstand hiervan dan ik!
Maar goed dat je gereageerd hebt, zo vult dit topic zich met nuttige informatie, wat in eerste instantie ook de bedoeling is

Die sharpening van photoshop, dat kan makkelijk natuurlijk. Ik denk dat deze tutorial al wat ouder was, en het dus over een voorgaande versie ging. Ook de link die gegeven staat werkt niet meer zag ik later.

En kun je de leken (mij ) uitleggen wat een circulair filter is en het verschil met een liniair filter?

grtz
stefimkedonderdag 22 april 2004 @ 08:31
quote:
Op woensdag 21 april 2004 18:26 schreef Tjabbo het volgende:
Zo hey, jij hebt veel meer verstand hiervan dan ik!
Maar goed dat je gereageerd hebt, zo vult dit topic zich met nuttige informatie, wat in eerste instantie ook de bedoeling is
Ik vind het een erg leuk initiatief. Zeker met het mooie weer en al die Auto(maxx)-festivals voor de boeg is het leuk om over auto-fotografeer-tips te praten. Zeker op zo'n festivals is het echter erg moeilijk omdat de "achtergrond" meestal niet echt mooi is en er vaak mensen in de weg staan, de lichtinval is nooit echt goed, en het moet toch allemaal wat gehaast.

Ik hoop niet dat nu iedereen zich geroepen voelt om tig foto's te gaan plaatsen waar weer discussies over al dan niet mooie auto's over gaan voortvloeien maar dat we het wel informatief kunnen houden.
quote:
Die sharpening van photoshop, dat kan makkelijk natuurlijk.
Met USM kun je echt erg veel... (en Luminous Landscape is een geweldige site over fotografie in 't algemeen trouwens).
quote:
En kun je de leken (mij ) uitleggen wat een circulair filter is en het verschil met een liniair filter?
Ehm... wat precies het fysische verschil is tussen de twee typen polarizers weet ik niet. Ik _denk_ dat de polarisatie-lijnen in het lineaire geval parallel aan elkaar lopen, terwijl ze in het circulaire geval ja ehm.. circulair zijn. Maar wil je het zeker weten zou ik even Googlen.

Wat ik wel redelijk zeker weet (LP=Linear Polarizer, CP=Circular Polarizer):
LPs werken prima in niet-SLR AF digicams en zijn over 't algemeen goedkoper dan CPs. Zowel LPs als CPs polariseren prima. Wat betreft pure polarisatie-performance op een niet-SLR is de kwaliteit van de polarizer belangrijker dan of het nu een LP of een CP is. Een dure, hoge-kwaliteits (B+W, Hoya) CP is beter dan een een goedkope, lage-kwaliteits (nassi-tec) LP wat betreft zowel polarisatie en contrast. LPs welke ongeveer dezelfde prijs hebben als CPs zullen waarschijnlijk beter presteren dan deze CPs, zeker wat betreft contrast, maar dat ligt aan 't gebruikte glass en de coatings. Probeer altijd een multi-coated exemplaar te verkrijgen, meestal met aanduiding MRC, deze voorkomen hinderlijke reflecties. Om vignettering (donkere hoeken) te voorkomen is het raadzaam om een "slim" (==dun) filter te kopen.

Zij-noot: om filters te kunnen gebruiken heb je een schroefdraad nodig op de voorzijde van je lens. De meeste "echte" compacts hebben dit niet of er is een aparte adapter voor nodig. De wat serieuzere camera's zoals een Konica-Minolta Dimage A1/A2, Sony F828, Canon Pro1, Olympus 8080, Fuji S7000 en natuurlijk de (digitale) spiegelreflexen (Canon 300D, Nikon D70, ...) bieden out-of-the-box de mogelijkheid om filters te gebruiken.
Tjabbodonderdag 22 april 2004 @ 13:50
geweldige uitleg stefimke, maar nu de hamvraag voor de echte leek (ik wederom )

wat is in de vrede een polarisatiefilter? wat doet zoiets? circulair of liniair maakt me niet uit.

(Ik weet dus écht niet wat dat is he )
LowJoedonderdag 22 april 2004 @ 14:26
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:13 schreef ConQuestador het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

sja... volgens mij voldoen mijn foto's redelijk aan de eisen
Nee niet helemaal!De boom rechts is storend en zeker de boom groeiend uit het dak van de tweede foto is erg storend!
z-stardonderdag 22 april 2004 @ 14:26
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:20 schreef MaartenGrendel het volgende:
(Deze foto heb ik al een tijdje geleden gemaakt, maar hij voldoet redelijk aan de algemene eisen voor een goede autofoto)

[ergflauw]Mooie foto, alleen jammer van die witte auto in het midden[/ergflauw]
PCRodentdonderdag 22 april 2004 @ 14:28
Eigenlijk, om je foto's in 1x een stuk beter te maken hoef je in het begin maar één regel te onthouden: bij mensen hou je de lens onder de hoogte waarop de ogen zitten. Bij een auto onder de koplampen. C'est tout...
LowJoedonderdag 22 april 2004 @ 14:28
quote:
Op donderdag 22 april 2004 13:50 schreef Tjabbo het volgende:
geweldige uitleg stefimke, maar nu de hamvraag voor de echte leek (ik wederom )

wat is in de vrede een polarisatiefilter? wat doet zoiets? circulair of liniair maakt me niet uit.

(Ik weet dus écht niet wat dat is he )
Dat doet dus net zo iets als een polaroidzonnebril!En circulair en niet circulair geeft gewoon een verschillend effekt.Overigens bestaat volgens mij een niet circulaire niet eens.....
stefimkedonderdag 22 april 2004 @ 14:52
quote:
Op donderdag 22 april 2004 13:50 schreef Tjabbo het volgende:
wat is in de vrede een polarisatiefilter? wat doet zoiets? circulair of liniair maakt me niet uit.
Een filter is een stukje glas wat je voor je camera-lens kunt schuiven/schroeven. Een UV-filter wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt alleen al voor de bescherming van een lens.

Voor een goede uitleg over polarisatie-filters kan ik je deze link aanbevelen: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/polarizers.shtml
stefimkedonderdag 22 april 2004 @ 15:01
quote:
Op donderdag 22 april 2004 14:28 schreef LowJoe het volgende:
Dat doet dus net zo iets als een polaroidzonnebril! En circulair en niet circulair geeft gewoon een verschillend effekt.Overigens bestaat volgens mij een niet circulaire niet eens.....
Het effect is hetzelfde, ze polariseren allebei. Wat voor verschillend effect dacht je dat het zou geven dan?

Lineaire polarisatie-filters bestaan wel degelijk. Zie bijvoorbeeld: http://www.2filter.com/prices/products/bwfom1.html
Flutsdonderdag 22 april 2004 @ 22:59





Flutsdonderdag 22 april 2004 @ 23:04





Flutsdonderdag 22 april 2004 @ 23:13
Hier zijn ook mooie technieken gebruikt, terug te vinden in post van TS, zoek ze er maar uit.











Rood kleurfilter aan bovenzijde





Zo. genoeg pontiac voor een dag
Fulcrum_Xdonderdag 22 april 2004 @ 23:55
helaas heb ik een digitale flutcamera...

van de 30 foto's waren er maar een paar goed, de rest was wazig en/of slechte kleuren... gras en bomen waarvan de groene kleur niet vol was, maar wat grijzig
Maja, wat anders kun je verwachten van een Medion 1.3 Megapixel camera

zit trouwens zo wel met reflectie van bomen etc... maja de lak op mijn motorkap en dak is toch al naar de klote



blupdonderdag 22 april 2004 @ 23:58
17 plaatjes.
17 kruisjes.

Een BX.. NEE.. Wat doe je?!.. .
LowJoevrijdag 23 april 2004 @ 11:07
quote:
Op donderdag 22 april 2004 15:01 schreef stefimke het volgende:

[..]

Het effect is hetzelfde, ze polariseren allebei. Wat voor verschillend effect dacht je dat het zou geven dan?

Lineaire polarisatie-filters bestaan wel degelijk. Zie bijvoorbeeld: http://www.2filter.com/pr(...)l
Ik denk dat een circulaire is eentje die je kan draaien om het effekt te vergroten of verkleinen(die bestaan) en een niet circulaire is dan b.v eentje die een vast gedeelte van het filter wat polariseert.B.v beneden niet en boven wel.Net zo als je wel hebt met kleur filters die b.v de hemel rood kleuren.....
Youpvrijdag 23 april 2004 @ 12:07




ik vind het best een redelijk resultaat gekeken naar de cheap ass kwailteit van de camera

alleen jammer van al die auto's op de achtergrond enzo...
Fulcrum_Xvrijdag 23 april 2004 @ 12:14
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 12:07 schreef Youp het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

ik vind het best een redelijk resultaat gekeken naar de cheap ass kwailteit van de camera

alleen jammer van al die auto's op de achtergrond enzo...
das niet je eigen bolide gast

En ik vindt de mijne mooier
Slabberdewatskivrijdag 23 april 2004 @ 12:21
zie hier de perfecte foto



Youpvrijdag 23 april 2004 @ 12:27
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 12:14 schreef Fulcrum_X het volgende:

[..]

das niet je eigen bolide gast

En ik vindt de mijne mooier
njah dit was onze 'test 6' we hebben dr een besteld daar komen ook nog wel foto's van

(ik heb nog geen echte eigen bolide aangezien ik nog geen 18 ben... al weet ik wel welke auto ik dan heb ook een citroen )
stefimkevrijdag 23 april 2004 @ 13:44
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 11:07 schreef LowJoe het volgende:
Ik denk dat een circulaire is eentje die je kan draaien om het effekt te vergroten of verkleinen(die bestaan) en een niet circulaire is dan b.v eentje die een vast gedeelte van het filter wat polariseert.
Nee. Beide typen polarisatie-filters zijn qua "bediening" en polarisatie-effect. Je kunt ze allebei draaien om tot het gewenste polarisatie-effect te komen.

Hier nog een beschrijving als je 't nu nog niet geloofd:
quote:
If you do not have a polarizer, stop reading this and get one! I use a polarizer on almost every shot with a blue sky. Without a polarizer, blue skies appear a tepid, light blue on film; with a polarizer filter, they come out in a rich, deep color. The filter works by cutting out reflected glare and it's also useful for water (lakes, ponds), window glass, and tree leaves. A polarizer is more expensive than most other filters but worth the investment.

Regardless of the type of shooting you do, a polarizer is the most useful and versatile filter you can own. It's a very visual filter with which to work: As you rotate it in its mount, the effects are immediately noticeable. A polarizing filter can deepen the color and contrast in a sky (the most intense effects are always 90° from the sun or light source), eliminate glare from wet or reflective surfaces and cut through atmospheric haze to increase clarity and contrast in a scene. Since the effect of a polarizer is most pronounced when it is used perpendicular to the light source (the sun usually), try this trick... Make an "L" with your thumb and forefinger. Point your forefinger at the sun and your thumb will point in the direction that the polarizer will have its greatest effect. You can rotate your thumb around the axis of your forefinger, pointing the lens in any of these directions will let you take full advantage of the polarizers capabilities. Polarizers have little or no effect when they are used in the same direction as the light source.


Polarizers come in two varieties: Linear and Circular. Each has the same effect visually; the difference is just in the way they polarize the light passing through. If you own an auto focus or auto-exposure camera (basically any modern camera), use a Circular polarizer, which won't interfere with its automatic functions. Digital cameras in general do not have reflection mirrors, and, as a result, can use both (linear or circular) polarizers.

LINEAR
Produces deeper colored blue skies, which at the same time creates a striking contrast with white clouds. Minimizes light reflections from glass and water Reduces glare from non-metallic surfaces. Provides a general color saturation to both cool and warm tones. Can be used in extremely bright light situations to reduce the amount of light entering the camera; this enables more selective depth of field control. Manufactured in self-rotating and drop-in formats. Note: using a Linear Polarizer on an auto focus camera with a beam-splitting meter will result in under-exposure of approximately 2-3 f:stops. Light is polarized by both the filter and the beam-splitting meter which results in double polarization. However, Linear Polarizers can be used with both non-auto focus and auto focus video cameras.
Light Loss: 2 f:stops

CIRCULAR POLARIZER
Provides the same filter effects as a Linear Polarizer, but is designed to work with auto focus cameras with beam splitting metering. The Circular Polarizer has linear polarizer construction plus a built-in "Wave Retardant" to ensure proper exposure. The linear element polarizes the light, and the wave retardant de-polarizes it, and then the beam-splitting meter polarizes the light again for proper exposure. The use of a Linear Polarizer with a beam-splitting meter will result in underexposure.
Ultimoradonderdag 27 mei 2004 @ 00:18

Zelf gemaakt zonder de lessen
GiSHdonderdag 27 mei 2004 @ 00:55
ik ben lid van een frans new beetle forum daar hebben ze elke maand wel een foto wedstrijd met elke keer met ander thema

thema winter


thema lente


thema round for a reason


thema herfst


het leuke is dat er mensen mee doen over de hele wereld
BoJodonderdag 27 mei 2004 @ 09:15

Met Circ, Pola Filter genomen.
matigdonderdag 27 mei 2004 @ 10:25
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 00:55 schreef GiSH het volgende:
ik ben lid van een frans new beetle forum daar hebben ze elke maand wel een foto wedstrijd met elke keer met ander thema

thema round for a reason
[afbeelding]
[
die is GAAAAAAAF zo onder de eiffeltoren
PteVzaterdag 29 mei 2004 @ 20:14


Iemand opmerkingen/suggesties voor de volgende keer?
E.r.w.i.nzaterdag 29 mei 2004 @ 21:43
quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 20:14 schreef PteV het volgende:
[afbeelding]

Iemand opmerkingen/suggesties voor de volgende keer?
rag dat grassprietje bij je linkervoorwiel weg
GiSHzaterdag 29 mei 2004 @ 21:50
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:25 schreef matig het volgende:

[..]

die is GAAAAAAAF zo onder de eiffeltoren
in parijs is toch wel leuk met de beetle,



we hebben het zelfs voor elkaar gekregen dat mensen die in het louvre waren foto's maakte van wat er buiten gebeurde we stonden toen met een beetle of 20 voor de deur
PeuRaczaterdag 29 mei 2004 @ 22:40
quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 20:14 schreef PteV het volgende:
[afbeelding]

Iemand opmerkingen/suggesties voor de volgende keer?
Jazeker, een hele boel. Maar ik zal je deze 2 geven, klim of in een boom, op een ladder, busje, maakt niet uit, als je maar hoog zit, en maak dan de foto.

OF kniel, ga in het gras liggen (niet te laag, je moet niet onder de auto door kijken), en maak dan de foto.

Nog een 3e gratis en voor niets (3 voor de prijs van 2 ), maak 10, 20 100 foto's van elke hoek, doe één stap een andere richting op en maak em opnieuw, maak heel veel foto's, en kies later, thuis rustig, de mooiste er uit.
PteVzondag 30 mei 2004 @ 12:06
Oke thanx , zal eens kijken of ik er binnenkort nog een paar kan gaan schieten. Was gewoon in het wilde weg foto's gaan maken en had er dus ook maar een stuk of 4.
sdkzondag 30 mei 2004 @ 12:50





Ik heb wat foto's gemaakt met wat oude foto's erbij.
Heeft iemand nog foto suggesties behalve dat de achtergrond vrij druk is
_VoiD_zondag 30 mei 2004 @ 12:59
niet alleen de auto in beeld nemen, maar wat meer van de (beter te kiezen) omgeving.
PteVzondag 30 mei 2004 @ 13:36
quote:
Op zondag 30 mei 2004 12:50 schreef sdk het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb wat foto's gemaakt met wat oude foto's erbij.
Heeft iemand nog foto suggesties behalve dat de achtergrond vrij druk is
De auto wassen voordat je de foto's neemt
sdkzondag 30 mei 2004 @ 14:50
ja de voorkant foto's zijn nogal vies
Ultimorazondag 30 mei 2004 @ 16:11
quote:
Op zondag 30 mei 2004 12:50 schreef sdk het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb wat foto's gemaakt met wat oude foto's erbij.
Heeft iemand nog foto suggesties behalve dat de achtergrond vrij druk is
even wat meer afstand nemen.. je ziet niks anders als auto...
PeuRaczondag 30 mei 2004 @ 16:14
quote:
Op zondag 30 mei 2004 12:50 schreef sdk het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb wat foto's gemaakt met wat oude foto's erbij.
Heeft iemand nog foto suggesties behalve dat de achtergrond vrij druk is
Mooie foto's en de achtergrond is niet eens zo verkeerd, alleen had de auto er ander bij geplaatst moeten worden, meer dat het duidelijk is dat hij voor een woonhuis/garage staat. Dat het 'stationwagen' deel geaccentueerd wordt. En bij die velg, had de auto 30 vooruit gereden dan stond t logo nl goed.
PeuRaczondag 30 mei 2004 @ 16:15
quote:
Op zondag 30 mei 2004 16:11 schreef Ultimora het volgende:

[..]

even wat meer afstand nemen.. je ziet niks anders als auto...
sdkzondag 30 mei 2004 @ 18:47
ok zal er aan denken bij de volgende foto's
D-Devilzondag 30 mei 2004 @ 20:51
quote:
Op zondag 18 april 2004 15:20 schreef MaartenGrendel het volgende:
(Deze foto heb ik al een tijdje geleden gemaakt, maar hij voldoet redelijk aan de algemene eisen voor een goede autofoto)

[afbeelding]
Op de auto na .
smash789zondag 30 mei 2004 @ 22:20
Heheh, ik kwam toevallig dit topic tegen.

M'n pa heeft vorige week foto's van mij genomen terwijl ik lol aan het hebben was op het strand.
Ik vind deze foto's wel erg mooi gelukt, wat vinden jullie ervan? (Niet mooi qua kwaliteit, maar gewoon qua beweging/actie)






[ Bericht 6% gewijzigd door smash789 op 30-05-2004 22:28:26 ]
smash789zondag 30 mei 2004 @ 22:23
En een paar foto's achter elkaar geplakt


Jammer dat het strand best druk was... Daardoor moest ik wel op het wat hardere en nattere zand rijden... Het dwarsgaan lukte daar iets minder goed. Op het wat zachtere zand kon ik gewoon iedere keer 90 graden dwars gaan en dankzij de voorwielaandrijving 180 draaien en gewoon verder gaan met 90 graden dwars woehoe!