Beetje eigenaardig probleem. Wel, het komt vaker voor en ik zie dan ook een aantal oplossingen die hier dan worden gegeven. Sommigen kan ik zelf ook wel bedenken. Wat is er nu aan de hand zou je zeggen.
Ik wordt de laatste week geplaagd door een Startpage hijack. Je weet wel. Je opent Internet Explorer en je ziet heel iets anders dan de startpagina die jij ingesteld hebt. Meestal een soort zoekpagina die je naar allerlei meuk stuurt. Een hele reeks maatregelen heb ik uitgevoerd en het schijnt tijdelijk te helpen. Wat heb ik gedaan?
Ad-aware. Dacht dat die up-to-date was tot ik in een verborgen regeltje las dat het hele programma eraf moest worden gehaald voor een nieuwe versie. Ik vond het de laatste tijd al vreemd dat de updates lang op zich lieten wachten. Ik heb de nieuwe versie opgehaald en de laatste update regels ingevoegd. Schrok ik toch wel even van toen ik de resultaten zag.... Niet minder dan 50 elementen werden gevonden waaronder twe programma's die veranderen van startpagina blokkeerden...
![]()
Het was inderdaad de laatste tijd al niet mogelijk dit op de normale manier te doen, maar niet onmogelijk. Via het register was het mogelijk de juiste pagina in te voeren. Anyway, al die crap heb ik er afgehaald. Dat probleem dus opgelost.
Spywareblaster Die update ik al zeer geregeld maar is korte tijd drastisch veranderd. Van versie 2.6.1. ging men over naar versie 3.0, en sinds deze week al 3.1.
Spybot S&D. Update, draaien, meuk killen, klaar is Kees. Zelfde geldt voor
X-cleaner,
Bazooka en
Microsoft Baseline security. Na al die programma's nog een check gedaan met
Hijack this maar er werd niet veel narigheid gevonden. Zag er allemaal vrij goed uit.
Nu zul je denken, ziet er vrij grondig uit die schoonmaak operatie. Dacht ik ook. Maar toch gebeurde het weer. En het eigenaardige is, is dat het lijkt of het willekeurig gebeurd. Ik start mijn systeem op en start IE. Niets aan de hand. Juiste scherm, juiste startpagina. Open ik een volgende pagina via de snelkoppeling van IE staat de pagina op een andere startpagina die vanaf de c:-schijf schijnt te komen. Van eerdere zoektochten over internet heb ik vernomen dat vooral het programma C:Windows\start.chm hier mee te maken heeft. Kan het steeds weggooien maar het komt terug.
Vraag: Waddafuckisgoingon???