Ja, dit is een bericht over de moraal. En niet zomaar een moraal, mensen. Het gaat hier over de moraal op dit forum, of beter gezegd: de afwezigheid ervan. Oke, afwezigheid is misschien op dit moment een te groot woord, maar van een verval van de moraal kunnen we wel spreken. Ik ga hier geen lang verhaal van maken, want daar zit niemand op te wachten. Ik geeft kort een klein aantal puntjes van kritiek en hoop daarbij een startsein gegeven te hebben voor een wederopbouw van de moraal:
Schelden, vloeken, discrimineren
Er wordt wat af gescholden, gevloekt en gediscrimineerd en ik vraag mij af: waarom? Reacties als "kankerhomo", "mongool", "bosneger", "godverdomme", "klootzak" enzovoort zijn eerder regel dan uitzondering. En dan niet te vergeten al die aanvallen op het geloof.
Relativerende reacties
Waar ik ook een gruwelijke hekel aan begin te krijgen zijn die constante relativerende reacties. Bah, wat vind ik dat toch verschikkelijk. Reacties als "laat iedereen in zijn waarde", "iedereen bepaalt zelf wel wat ie doet", "bepaal jij wat ik moet doen?" of "bemoei je met je eigen zaken, lul" bijvoorbeeld. Stuk voor stuk dooddoeners die weinig ruimte open laten voor discussie. Ja, we leven in een individualistische samenleving, maar dat betekent niet dat je over onderwerpen niet meer kunt discussiëeren. Als je het er niet mee eens ben, kom je met argumenten en niet met dooddoeners.
Geloofstereotypering
Telkens als ik ook maar over iets begin dat neigt naar moralisme, wordt ik uitgemaakt voor EO'er, domme christen, grevo, Jehova's getuige, of wat dan ook. Klinkklare onzin is dat. De meeste discussies gaan over maatschappelijke issue's, zoals strings, korte truitjes, seks enzovoort en daar heeft het geloof in die context niets mee te maken. Maar ik begrijp dat het moeilijk te aanvaarden is, dat ook dergelijke standpunten onderstreept kunnen worden buiten de context van het geloof.
Oh die goede oude tijd
Ook een veelvoorkomende reactie is een reactie in de zin van het sarcasme van vroegah. Het lijkt erop dat men een definitieve afkeer heeft tegen vroeger, zonder ook maar na te denken over de inhoud. Dat is met oogkleppen op redeneren. Niet alles van vroeger is goed, maar sommige dingen kunnen als voorbeeld dienen. Maar ondanks dat, je moet helemaal niet kijken naar vroeger, maar naar nu. Wat zijn de problemen nu en hoe kunnen we ze oplossen en dat een mogelijke oplossing zijn oorsprong heeft in vroeger, so be it. En dan dat argument van "tijden veranderen". Bah, wat een dom argument. Tijden veranderen niet, mensen veranderen. Je moet niet doen alsof de tijd iets magisch die ons oplegt hoe wij ons moeten gedragen. Daar zijn wij altijd nog zelf bij.
Zo en tot zover even een opsomming van een aantal punten aangaande het verval van de moraal hier. Ik zou hier graag een serieuze discussie van willen maken en kijken in hoeverre men dit onderschrijft. Waarschijnlijk zullen in het verloop van de discussie nog regelmatig punten worden toegevoegd, door mij of een ander. Bij voorbaat dank voor de inbreng.