abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 april 2004 @ 16:41:04 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18470928
Bij de minste of geringste misdaad in de relatiesfeer staan er tegenwoordig mensen klaar om te roepen dat het eerwraak betreft. Maar wat is het nu precies, is het zoals de crime passionelle in Frankrijk?

Wie kan het me precies uitleggen?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_18470959
als je eer aangetast is en je wilt wraak.......d.m.v. geweld.

Dat is eerwraak.
  vrijdag 16 april 2004 @ 16:46:08 #3
78424 cloonclown
Me and my killer smile
pi_18471045
bron: http://www.taalvorming.nl/Literatuur/KN34L.htm

Eerwraak is een fenomeen dat afkomstig is van het platteland en uit traditionele samenlevingen, die patriarchaal en hiërarchisch zijn. In deze samenlevingen speelt familie en eer een zeer belangrijke rol. In Turkije wordt die eer "namus" genoemd. Man én vrouw hebben namus. Voor vrouwen betekent dit kuisheid, voor mannen en jongens het hebben van kuise vrouwelijke familieleden. Namus kun je alleen maar verliezen. Een potentieel huwbaar meisje is een doorlopend gevaar voor haar vader en broers, vroeg uithuwelijken en snel trouwen heeft het voordeel dat de verantwoordelijkheid voor de namus bij haar echtgenoot komt te liggen. Clementine van Eck: 'een bruid komt bij voorkeur uit de eigen familie, dan weet je dat het met de eer goed zit. Eer heb je of heb je niet. Het is niet zo dat een meisje haar namus gedeeltelijk verliest als ze met een vriendje zoent en helemaal kwijt is als ze met hem naar bed gaat. Wat telt is of er over haar geroddeld wordt. Zo ja, dan is zij haar namus kwijt, en met haar de hele familie. Dat is een regelrechte ramp en in extreme gevallen kan dat leiden tot eerwraak.'

Behalve namus heeft de man seref, wat staat voor aanzien, status, prestige. Van Eck: 'In tegenstelling tot namus is seref wel variabel. Als je je eer kwijtraakt, daalt je aanzien maar die is niet per sé direct nul . Aanzien ontleent de man behalve aan namus ook aan onafhankelijkheid, vandaar het grote aantal kleine zelfstandigen onder Turken: kruideniers, eigenaars van een shoarmazaakje of een videowinkel. Of aan moed, eerlijkheid, rijkdom- mits getoond- en aan zonen die respect tonen. Het gaat steeds om het beeld naar buiten. Veel Turken begrijpen niets van Nederlanders die, gecomplimenteerd met een nieuwe jas, reageren met: ´voor een prikje op de markt gekocht´. Het is juist de truc om iets goedkoops zo duur mogelijk te laten lijken. Iemand met veel aanzien zal bij verlies van zijn eer minder snel tot eerwraak overgaan dan iemand die haast geen prestige geniet.´

Eer speelt een hoofdrol in homogene gemeenschappen waar iedereen elkaar kent, waar iedereen van elkaar afhankelijk is en waaruit ontsnappen onmogelijk is. Men is tegelijk buren, collega´s op het werk en familie. Gecombineerd met een traditie van gastvrijheid en veelvuldig onverwacht bezoek leidt dit tot roddel als eerste mechanisme om sociale controle uit te oefenen. Wie dan zijn dochter of vrouw niet in de hand heeft, in het koffiehuis geridiculiseerd wordt en zich nergens meer kan vertonen, die zal alles in het werk stellen om de schade te beperken, in het besef dat het verkeerde gedrag van één persoon de hele familie te schande zet.

Vroeger speelde namus vooral op het Turkse platteland. Sinds de jaren zestig, toen de migratie naar de grote steden, inclusief die in Europa, een vlucht nam, doet het zich daar ook gelden. In een stedelijke omgeving is de kans op erekwesties groter.
Van Eck: 'in Turkije sprak ik vrouwen die vanuit een dorp naar de grote stad waren verhuisd. "In ons dorp speelt eerwraak nauwelijks" zeiden ze. "De sociale controle is er zo sterk dat het nooit zover komt. " Zelf heb ik dat ook gemerkt. Als je in zo'n dorp logeert en je gaat de deur ook maar even uit, hangt iedereen direct uit het raam: nereye? Of als je terugkomt: nereden? Waar ga je heen? Waar kom je vandaan? Het bestaat niet dat je zomaar ergens heen kan. In de stad kun je veel makkelijker ontsnappen, ook al zitten in Nederland de Turken uit één streek in dezelfde wijk bij elkaar. Meisjes gaan naar hun werk, naar school en in een grote flat is minder sociale controle. Maar de normen en waarden zijn dezelfde gebleven, dus als ongeoorloofd contact uitkomt, dan is het goed mis. '

De regel bij (Turkse) eerwraak is dat de veroorzaker van het eerverlies wordt gedood. Is een meisje verkracht, dan is dus niet zij het slachtoffer maar de dader. Gedraagt een vrouw zich als een hoer, wordt zij gedood. In geval van overspel hebben beiden de dood verdiend. De man wordt omgebracht door de familie van de vrouw wier eer hij schond. De vrouw wordt gedood door eigen familieleden. Maar in de praktijk houdt de familie de dochter vaak de hand boven het hoofd. De man die haar minnaar is, heet ineens verkrachter. Of dat waar is doet er niet toe, het gaat om de reputatie naar buiten, die blijft op die manier intact.
Ook een pasgeboren buitenechtelijk kind is soms het slachtoffer van eerwraak. Alternatief is de baby te vondeling te leggen. Een bijkomende straf kan zijn dat het slachtoffer van eerwraak niet de normale eervolle begrafenis in het land van herkomst krijgt, maar buiten de aanwezigheid van de familie in Nederland ter aarde wordt besteld.

Eerwraak is een zuiveringsritueel. Idealiter vindt hij plaats op een openbare plek, bij daglicht en met vele omstanders.
Er is sprake van vele messteken, of van een serie pistoolschoten van heel dichtbij. Verwonden is niet genoeg, het slachtoffer moet dood. De dader wil door het slachtoffer gezien worden, handelt koel en rustig en pleegt zijn daad niet op grond van roddel maar op basis van bewijzen. Na afloop geeft hij zich direct aan bij de politie, onder het uitspreken van de woorden: 'ik heb mijn eer gezuiverd'. De eerwraakpleger heeft geen spijt. Van Eck: 'het is vaak allemaal zeer gepland. Vooraf wordt tijdens een familieberaad vastgesteld waar en wanneer de eerwraak gepleegd gaat worden en wie het zal doen. Omdat voorkomen moet worden dat de kostwinner in het gevang belandt en na het uitzitten van zijn straf Nederland wordt uitgezet, komt het regelmatig voor dat een minderjarige zoon ervoor opdraait. Die krijgt immers minder straf. Dat is niet extra slecht van de vader, zo gaat dat. Maar er zijn ook ongeplande eerwraken, met als klassiek voorbeeld de man die zijn vrouw op heterdaad met een minnaar betrapt en haar of hem of beiden terstond ter dood brengt.'

Om te voorkomen dat andere familieleden medeplichtigheid wordt aangewreven, behoort de dader alle schuld op zich te nemen. Met het oog op de strafmaat stellen de dader en zijn raadsman de eerwraak achteraf voor als een daad die in een opwelling is gepleegd.

Schaking heeft binnen een systeem waarin meisjes op jonge leeftijd worden uitgehuwelijkt een ventielfunctie. Vooral in West-Turkije komt het veel voor. De jongen, in regel van eenvoudige komaf, ontvoert het meisje met als doel haar te trouwen. In de praktijk is het meisje vaak geen willoos slachtoffer maar degene die het initiatief neemt.
Soms vinden de wederzijdse ouders schaking prima omdat ze zo onder de kosten van een dure bruiloft uitkomen.
Omdat bij een schaking de eer van het meisje- en daarmee van de familie- is aangetast, draait het er meestal op uit dat ze met de schaker mag trouwen. Van Eck: 'Ook al is het meisje vrijwillig meegegaan, de jongen krijgt de schuld. Een schaking wordt hem aangerekend. Een meisje heeft minder te vrezen, ze kan altijd nog een verkrachting voorwenden. Maar haar eer is ze wel kwijt en trouwen kan alleen nog maar met een mindere partij dan de vader graag had gewild.'

Eerwraak is een uiterst middel. Het gaat om extreme gevallen, de regel is dat erekwesties niet in bloedvergieten eindigen. Daartoe bestaan diverse mogelijkheden.
Als het even kan wordt een ongehuwd meisje dat haar namus kwijt is meteen uitgehuwelijkt, aan de jongen die haar heeft geschaakt of aan een andere man. In het laatste geval fungeert een oudere of gehandicapte man, of een weduwenaar, als 'schanddekker'. Voor een Turks meisje in Nederland geldt dat er altijd wel jonge mannen in Turkije te vinden zijn die graag met haar trouwen om zo aan een felbegeerde verblijfsvergunning te komen. Voor een vader is dat natuurlijk geen troost, hij wil een goede partij: een familielid of een zoon van een kennis. Soms wordt een Turks meisje dat zich in Nederland te vrij gedraagt naar familie in Turkije gestuurd.

Een echtscheiding kan een erekwestie oplossen, waarbij de man zijn vrouw overigens in veel gevallen wel als zijn namus blijft zien, wat betekent dat zij er geen vriend op mag nahouden. Drastischer is een verstoting. Andere manieren zijn: als gezin wegtrekken, doen alsof er niets aan de hand is, de schande accepteren, volstaan met excuses, alleen een flinke scène schoppen, de vrouw fysiek mishandelen, een externe bemiddelaar inschakelen of een rechtzaak beginnen. Van Eck: 'De schande met geld uitwissen kan niet. Toch kwam ik een geval tegen waarin de familie van een pasgetrouwd meisje dat door een vriend zwanger was gemaakt 10.000 gulden eiste. Maar dat was vooral omdat er geld voor een abortus moest komen.'

Als alle alternatieven falen, en er spelen speciale factoren een rol die de zaak doen escaleren, komt eerwraak alsnog in beeld. Van Eck beschrijft aan de hand van de twintig casussen in haar proefschrift een aantal factoren die de kans op het plegen van eerwraak verhogen. Allereerst is dat de druk van de Turkse gemeenschap. Door alle geroddel kan men in een isolement raken, of er zijn economische consequenties. Provocaties van de eerschender brengen een vreedzame oplossing niet dichterbij. De politie inschakelen is soms olie op het vuur. Een eerwraak op een gewezen echtgenote kan tot doel hebben zeggenschap over de kinderen te krijgen. Ook kan eerwraak dienen om het meisje weer uit te kunnen huwelijken aan een eersteklas partij.

Opvallend is hoeveel daders werkeloos zijn. Van Eck: 'in Turkije leef je als werkeloze altijd nog in de Turkse context, hier ben je direct afgesneden van de maatschappij, met alleen nog de Turkse tv en het koffiehuis. Als je eer dan geschonden wordt omdat je vrouw vreemd gaat, is het weinig aan prestige dat je nog bezat weg en zal de man dit verlies snel willen herstellen, desnoods met inzet van zware middelen. Te meer omdat de roddels zijn geboortedorp in Turkije snel zullen bereiken en een gastarbeider van de eerste generatie graag terug wil. Maar het plegen van eerwraak geeft geen extra aanzien. Je eer mag gezuiverd zijn, voor de rest veranderd er niets. Het plegen van eerwraak maakt je niet tot een held.'
pi_18471265
eerwraak ...gebruik je hersens niet . .en denk dat je gelijk hebt. . .en dan kun je zomaar mensen afmaken . ..
Religion : Mankind's worst invention !
pi_18471558
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 16:57 schreef Flierp het volgende:
eerwraak ...gebruik je hersens niet . .en denk dat je gelijk hebt. . .en dan kun je zomaar mensen afmaken . ..
Dit is het spel en dat zijn de knikkers in die cultuur.

Ik vraag me eigenlijk af of de ene cultuur (de Nederlandse) over een andere (de Turkse bijvoorbeeld) een waardeoordeel zouden mogen vellen.
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:22:20 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18471743
Maar in hoeverre verschilt dit bijv. van een crime passionelle waar in Frankrijk wel terdege mee rekening gehouden wordt en zo zijn er wel meer culturen/landen waar men tegen een bepaald soort relationele misdaad toch een heel aparte kijk op heeft.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_18474989
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:13 schreef Manager het volgende:

[..]

Ik vraag me eigenlijk af of de ene cultuur (de Nederlandse) over een andere (de Turkse bijvoorbeeld) een waardeoordeel zouden mogen vellen.
Tuurlijk wel. Waarom niet? Het gaat om de beargumentatie.
  vrijdag 16 april 2004 @ 20:14:15 #8
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_18475470
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:22 schreef Dagonet het volgende:
Maar in hoeverre verschilt dit bijv. van een crime passionelle waar in Frankrijk wel terdege mee rekening gehouden wordt en zo zijn er wel meer culturen/landen waar men tegen een bepaald soort relationele misdaad toch een heel aparte kijk op heeft.
Het is ook niet een specifiek Turks 'cultuurgoed' maar meer een oost-mediterrane aangelegenheid. Het komt ook in Zuid-Italië (bekend van bijv. de Mafia, maar ook gewoon door simpele boeren), de Balkan en ik dacht ook Griekenland voor. Overigens komt het buiten het oosten van de Middellandse zee ook voor in India en Pakistan.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_18576367
Eerwraak is een excuus voor een misdaad !
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  woensdag 21 april 2004 @ 11:42:16 #10
3542 Gia
User under construction
pi_18581522
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:22 schreef Dagonet het volgende:
Bij een crime passionelle is er volgens mij nog sprake van een vlaag van verstandsverbijstering. De dader draaide door. Gebeurde in een opwelling.
Eerwraak is meer rationeel. Wordt ook vaak vantevoren in de familiekring besproken. Is dus met voorbedachte raden.
  † In Memoriam † woensdag 21 april 2004 @ 12:03:33 #11
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_18581994
In je eer aangetast worden...
quote:
Eer speelt een hoofdrol in homogene gemeenschappen waar iedereen elkaar kent, waar iedereen van elkaar afhankelijk is en waaruit ontsnappen onmogelijk is. Men is tegelijk buren, collega´s op het werk en familie. Gecombineerd met een traditie van gastvrijheid en veelvuldig onverwacht bezoek leidt dit tot roddel als eerste mechanisme om sociale controle uit te oefenen. Wie dan zijn dochter of vrouw niet in de hand heeft, in het koffiehuis geridiculiseerd wordt en zich nergens meer kan vertonen, die zal alles in het werk stellen om de schade te beperken, in het besef dat het verkeerde gedrag van één persoon de hele familie te schande zet.
Als je het woordje "koffiehuis" weg zou halen is het op elke gesloten gemeenschap van toepassing.

Een soort "wraak uit schaamte voor het mislukken van een relatie " o.i.d.
pi_18582044
De meest zwakke smoes voor een moord!
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_18582775
in dit linkje mi nuttige informatie hierover (wel wat summier, maar het geeft toch een beeld)
http://www.groene.nl/2004/0403/ivdp_essay.html
  woensdag 21 april 2004 @ 17:11:40 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_18589701
Ik word altijd kwaad als ik dit soort dingen lees. Het zal ongetwijfeld de cultuur zijn, maar ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij dat iemand gewoon een familielid vermoord om die zogenaamde eer van de familie te redden.
Wat is dat nu toch voor iets?
Je eigen kind doden omdat deze bijvoorbeeld verliefd is op een man die niet van het juiste geloof is oid. Wat is dat toch?
Je wil toch dat je kind gelukkig is....

Norma Albqaeen heeft er overigens een boek aan gewijd. Haar beste vriendin werd vermoord door diens eigen vader om de eer van de familie te redden, nadat zijn dochter verliefd was geworden op een man met een geloof.
'Verboden Liefde' heet het boek.
Heel aangrijpend
(Un)masking for the greater good.
pi_18779066
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:13 schreef Manager het volgende:

[..]

Natuurlijk mag je oordelen over een andere cultuur, het gaat daarbij om de argumentatie.
En in de kwestie van eerwraak, die mensen denken met hun gevoel i.p.v. hun verstand.
Ik denk dat het in culteren waar men eerwraak hanteerd, slecht gesteld is met de individuele vrijheid.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_18894495
Als bijvoorbeeld een jonge ongetrouwde vrouw v 19 naar bed gaat met een man, is dat een schande voor haar en haar familie. De mensen zullen over haar praten en haar als hoer bestempelen, ze zal niet meer in de smaak bij mannen vallen want ze is een hoer, de familie is slecht word door iedereen gepraat en de vrouwen van die familie zijn hoeren.

Voor zulke vrouwen is het heeeel moeilijk nog een man te vinden en ook voor haar (eventuele) zussen/nichten.

Dit komt mede doordat de sociale controle heel streng is en er ergggg op elkaar word gelet.
X
pi_18894517
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 01:17 schreef Alulu het volgende:
Als bijvoorbeeld een jonge ongetrouwde vrouw v 19 naar bed gaat met een man, is dat een schande voor haar en haar familie. De mensen zullen over haar praten en haar als hoer bestempelen, ze zal niet meer in de smaak bij mannen vallen want ze is een hoer, de familie is slecht word door iedereen gepraat en de vrouwen van die familie zijn hoeren.

Voor zulke vrouwen is het heeeel moeilijk nog een man te vinden en ook voor haar (eventuele) zussen/nichten.

Dit komt mede doordat de sociale controle heel streng is en er ergggg op elkaar word gelet.
Conclusie
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')