abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 april 2004 @ 12:52:48 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_18466038
Het valt me steeds vaker op dat kinderen (en ook volwassenen) niet meer weten waarvoor de feestdagen staan.

Dagen als Hemelvaartsdag (HemelvaartsDAG ja, Jezus is al duizenden jaren gelden ten hemel gestegen en dat gebeurd niet elk jaar opnieuw) en Pinksteren moet je al helemaal niet mee aan komen zetten. Carnaval is gewoon een zuipfeest en is helaas ook bij bijna iedereen losgekoppeld van het vasten

Veel kinderen denken dat palmpasen om het broodhaantje gaat en dat kerst het feest is van het vele eten...

Geven jullie jullie kinderen wel mee waarvoor deze feesten zijn of maakt het jullie niet zo heel veel uit?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18466232
je kan het vertellen zoals je zelf wilt, niet iedereen is hier gelovig.
Every culture is different. Respect and try to learn it.
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:01:40 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_18466269
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:00 schreef Tha_Dijkstra het volgende:
je kan het vertellen zoals je zelf wilt, niet iedereen is hier gelovig.
Dat begrijp ik ook wel...

Maar wil je later dat je kinderen blij zijn dat ze vrij zijn op 2e paasdag als ze niet eens weten waarom het pasen heet en waarom het pasen heet?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18466340
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:01 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar wil je later dat je kinderen blij zijn dat ze vrij zijn op 2e paasdag als ze niet eens weten waarom het pasen heet en waarom het pasen heet?
Waarom zou je de achtergrond van christelijke feestdagen willen weten als je niet gelovig bent?
Het zou mij boeien of mijn zoon wel of niet weet wat pasen inhoudt.
Als hij bevrijdingsdag maar weet.
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:06:16 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_18466381
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:04 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Als hij bevrijdingsdag maar weet.
Dodenherdenking niet eens?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18466406
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:06 schreef Troel het volgende:

[..]

Dodenherdenking niet eens?
Is dat een feestdag voor jou?
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:08:58 #7
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_18466448
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:07 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Van het heengaan van Jezus Christus wordt ook een feest gemaakt... Of je er nu in gelooft of niet, dat hoort niet vind ik...
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:09:11 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_18466453
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:07 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Zoiets heet een feestdag, daar kan ik ook niets aan doen. 4 mei valt onder de zon- en feestdagen... Kijk maar bij elk bushokje en dergelijke...

Een feestdag heet zo omdat je iets viert. Dat hoeft niet per se positief te zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18466541
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:09 schreef Troel het volgende:

[..]

Zoiets heet een feestdag, daar kan ik ook niets aan doen. 4 mei valt onder de zon- en feestdagen... Kijk maar bij elk bushokje en dergelijke...

Een feestdag heet zo omdat je iets viert. Dat hoeft niet per se positief te zijn.
Welke lijst met feestdagen hou jij aan dan?
Ik ben namelijk nog nooit vrij geweest op dodenherdenking (behalve als het in het weekend valt natuurlijk)
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:13:42 #10
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_18466551
Ik vind het zelf best wel vreemd dat vieringen ervoor zorgen dat wij hier niet hoeven te werken (uitzonderingen daargelaten) De meeste dingen weet ik wel, niet alles. Je hebt natuurlijk ook suikerfeesten enz. Hier weet ik het fijne niet van en hier krijgt men dacht ik geen vrij voor. Wie weet verandert dit nog wel eens. Hier wil ik me nog wel in verdiepen zodat ik van alle vieringen wat weet. Zo kan mijn kind later ook bepalen wat ze wel of niet wil geloven en waar ze wel of niet achter staat.
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:16:02 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_18466609
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:13 schreef Greyfox het volgende:

[..]

Welke lijst met feestdagen hou jij aan dan?
Ik ben namelijk nog nooit vrij geweest op dodenherdenking (behalve als het in het weekend valt natuurlijk)
Zeg ik dan dat je vrij moet hebben bij een feestdag??
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:17:53 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_18466648
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:13 schreef Jessicaa het volgende:
Ik vind het zelf best wel vreemd dat vieringen ervoor zorgen dat wij hier niet hoeven te werken (uitzonderingen daargelaten) De meeste dingen weet ik wel, niet alles. Je hebt natuurlijk ook suikerfeesten enz. Hier weet ik het fijne niet van en hier krijgt men dacht ik geen vrij voor. Wie weet verandert dit nog wel eens. Hier wil ik me nog wel in verdiepen zodat ik van alle vieringen wat weet. Zo kan mijn kind later ook bepalen wat ze wel of niet wil geloven en waar ze wel of niet achter staat.
Nederland is van oorsprong een Christelijk land. Daarom is in principe het suikerfeest geen feestdag. In de meeste agenda's staat het ook als een Joods feest aangegeven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:23:16 #13
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_18466765
Troel, waarom hou je het zelf niet iets meer ontopic, als je zelf dit topic bent gestart?

Ik ben het wel eens met je, sommige dingen horen gewoon bij de algemene ontwikkeling. Weten waarom we iets vieren of waarom iets een vrije dag oplevert, vind ik dus wel normale wens. Maar ja, helaas, de tendens is inderdaad anders, want ik moet bekennen dat ik zelf ook niet alles weet! Misschien ga ik mijn leven beteren en ons kindje al die dingen wèl meegeven, steek ik er zelf ook nog iets van op...
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_18466799
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:01 schreef Troel het volgende:

[..]

als ze maar vrij hebben en een leuke dag hebben.
Every culture is different. Respect and try to learn it.
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:31:54 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_18466963
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:23 schreef Sugar het volgende:
Troel, waarom hou je het zelf niet iets meer ontopic, als je zelf dit topic bent gestart?
Sorry, ik ga ook alleen maar in op antwoorden van de anderen

Zal het niet meer doen...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:35:02 #16
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_18467049
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:08 schreef QuietGuy het volgende:

Van het heengaan van Jezus Christus wordt ook een feest gemaakt... Of je er nu in gelooft of niet, dat hoort niet vind ik...
Nee hoor, wat met Pasen gevierd wordt, is juist zijn opstandig uit den dood. Lijkt me wel een feestje waard, ja toch?
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:39:09 #17
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_18467164
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:35 schreef Frollo het volgende:

[..]

Nee hoor, wat met Pasen gevierd wordt, is juist zijn opstandig uit den dood. Lijkt me wel een feestje waard, ja toch?
En op goede vrijdag neem ik lekker een dagje vrij, eerder op vakantie! ...
Dat is een betreurenswaardige dag officieel, toch?
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:43:03 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_18467283
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:39 schreef QuietGuy het volgende:

[..]

En op goede vrijdag neem ik lekker een dagje vrij, eerder op vakantie! ...
Dat is een betreurenswaardige dag officieel, toch?
Ja en nee...

Het is natuurlijk wel zo dat Jezus op die dag gestorven is, maar het is juist heel mooi dat hij voor ons gestorven is, en dat hij onze zonden weggenomen heeft. Wat dat betreft zou het ook een fijne dag kunnen zijn zeg maar...

Maarja, zoals ik ook al eerder tegen jou zei, ik denk vast te ouderwets hiervoor...

Ik had gewoon 100 jaar eerder moeten leven ofzo...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18467348
Ik zal mijn kinderen wel vertellen waarom WIJ (ons gezin dus) pasen vieren en dat is niet vanwege de wederopstanding van JC maar de viering van de lente en het jonge leven eromheen.
dat is voor mij pasen en niet dat christelijke gedoe waar het oorspronkelijk mee begonnen is.
Kerst is volgens velen de geboorte van JC maar ik denk dat die datum al zodanig veranderd is dat we er maar gewoon een datum aan hebben gegeven en dat ie ergens in juli geboren is ... ik geloof best dat er iemand met die naam toen geboren is, alleen geloof ik niet in god dus ook niet in het idee dat hij de zoon van god zou zijn.
Kesrt is voor mij een tijd van gezelligheid rond de boom en wat lekker ( is wat anders dan veel) eten, kadootjes horen daar ook natuurlijk bij.
Sinterklaas zal ik (als ik op tijd erbij ben) zelf uitleggen dat die man al JAREN dood is en dat we het door te doen alsof in ere houden dat die man een goede man was en zijn halve manbtel aan een vreemde (zwerver??) gaf.
Pinksteren en hemelvaarts dag doen wij niet aan... t zijn gewoon lekkere vrije dagen die we besteden aan ons gezin
Dodenherdenking en Bevrijdingsdag zijn twee belangrijke datums en zal ik zeker doorgeven aan mijn kinders. Ik vind zowiezo geschiedenis ( de nederlandse) een onmisbaar iets voor de opvoeding want je moet m.i wel weten waar je roots liggen en hoe dat ontstaan is.

Dus het moraal van dit verhaal aan de christelijke feestdagen geven wij (inons gezin) een heel eigen draai want we geloven absoluut niet in god of een andere hogere macht wat mij betreft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Angel22 op 16-04-2004 13:48:15 (tipoo) ]
  † In Memoriam † vrijdag 16 april 2004 @ 13:58:24 #20
7074 moussy
kuttekop
pi_18467613
angel, met pasen, het vieren van het begin van de lente is ook een onderdeel van ik dacht de RK-kerk.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 16 april 2004 @ 14:06:41 #21
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_18467793
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:45 schreef Angel22 het volgende:
Sinterklaas zal ik (als ik op tijd erbij ben) zelf uitleggen dat die man al JAREN dood is en dat we het door te doen alsof in ere houden dat die man een goede man was en zijn halve manbtel aan een vreemde (zwerver??) gaf.
Ho, stop! Wel goed vertellen aan je kinderen he? Die gozer van die mantel was Sint Maarten, wiens feest op 11 november in sommige streken van ons land wordt gevierd.
Maar inderdaad, Sint Nicolaas was ook behoorlijk vrijgevig. Daar kan ik zat legenden over vertellen, maar ik neem aan dat je ook zelf wel kunt Googlen
pi_18468728
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:45 schreef Angel22 het volgende:
Ik zal mijn kinderen wel vertellen waarom WIJ (ons gezin dus) pasen vieren en dat is niet vanwege de wederopstanding van JC maar de viering van de lente en het jonge leven eromheen.
dat is voor mij pasen en niet dat christelijke gedoe waar het oorspronkelijk mee begonnen is.
Pasen is van oorsprong een lentefeest waarin inderdaad het begin van het nieuwe leven/het ontwaken van de natuur wordt gevierd. Je ziet dit ook in verschillende culturen en overleveringsverhalen terugkomen (denk ook aan het Griekse verhaal van Persephone, dochter van Demeter*). De katholieke kerk heeft verschillende heidense feesten en rituelen in hun religie opgenomen waardoor velen nu de werkelijke oorsprong niet meer kennen (zo wordt het kerstfeest gevierd in de periode van de vroegere Duitse joelfeesten, waarin gevierd werd dat de dagen weer lengen en de winter op zijn einde loopt).

*Het kan zijn dat ik het verhaal niet helemaal goed heb onthouden maar de grote lijnen zullen wel kloppen. Demeter is moeder natuur in de Griekse mythologie. Haar dochter Persephone wordt ontvoerd door Hades, de god van de onderwereld. Demeter vindt haar uiteindelijk maar krijgt haar niet mee terug. Ze weet na veel onderhandelen ten slotte wel voor elkaar te krijgen dat Persophone de helft van het jaar boven de aarde mag leven. Aan het einde van het halfjaar moet ze echter weer terug naar de onderwereld.
Demeter is verdrietig als haar dochter bij Hades is waardoor ze niet voor de natuur kan zorgen. Het wordt herfst en winter. Als haar dochter weer boven de aarde komt, komt ook de natuur weer tot leven.
pi_18469173
Ik denk zeker dat het tot de algemene ontwikkeling behoord om je kinderen te laten weten waar feestdagen voor staan. Ik kan me eigenlijk best wel ergeren aan kinderen van een jaar of 10 die niet weten wat een hoop mensen met kerst of pasen vieren. Prima dat je zelf niet gelovig bent maar sommige dingen vallen onder algemene ontwikkeling. Zo hoort wat mij betreft een kind te weten dat er mensen zijn die in god en jezus geloven en dat mensen die de islam aanhangen ook geen god hebben maar deze allah noemen.
Mijn kinderen zullen later zeker ook een kinderbijbel krijgen. Al ben ik compleet niet gelovig. Daniel en de leeuwenkuil en de ark van noach horen net zo goed tot de algemene ontwikkeling als hans en grietje en sneeuwwitje. (excuses als ik mensen beledig door bijbelverhalen met sprookjes te vergelijken).
Ik denk dus dat het zeker belangrijk is om kinderen mee te geven waarvoor feestdagen staan, al is het maar zodat ze begrijpen wat andere mensen doen en geloven zo'n dag.
  vrijdag 16 april 2004 @ 21:05:47 #24
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_18476748
Sinterklaas is de beschermheilige der bierdrinkers, heb ik mij laten vertellen! Dus wat we eigenlijk moeten doen op 5 december, is een kratje bier erbij pakken en lekker drinken
patat ftw :)
  vrijdag 16 april 2004 @ 22:16:30 #25
24188 Belana
kloon van belana
pi_18478706
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 14:51 schreef sombie het volgende:

Pasen is van oorsprong een lentefeest waarin inderdaad het begin van het nieuwe leven/het ontwaken van de natuur wordt gevierd. Je ziet dit ook in verschillende culturen en overleveringsverhalen terugkomen (denk ook aan het Griekse verhaal van Persephone, dochter van Demeter*). De katholieke kerk heeft verschillende heidense feesten en rituelen in hun religie opgenomen waardoor velen nu de werkelijke oorsprong niet meer kennen
Pcies! Met kerst vier ik de terugkeer van het licht, met Pasen de lente. Dit zijn oude "heidense" gebruiken die opgenomen zijn door de kerk. Dat maakte het in het verleden makkelijker om mensen te bekeren. Dat is ook algemene ontwikkeling. Persoonlijk geef ik liever dit mee dan een warrig verhaal over iemand die uit de dood opstaat e.d Hoewel dat gerust ook een stuk algemene ontwikkeling is. Verder zijn het over het algemeen gewoon lekker vrije dagen.
stormy waters...
sailin'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')