Dat begrijp ik ook wel...quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:00 schreef Tha_Dijkstra het volgende:
je kan het vertellen zoals je zelf wilt, niet iedereen is hier gelovig.
Waarom zou je de achtergrond van christelijke feestdagen willen weten als je niet gelovig bent?quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook wel...
Maar wil je later dat je kinderen blij zijn dat ze vrij zijn op 2e paasdag als ze niet eens weten waarom het pasen heet en waarom het pasen heet?
Dodenherdenking niet eens?quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:04 schreef Greyfox het volgende:
[..]
Als hij bevrijdingsdag maar weet.
Is dat een feestdag voor jou?quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:06 schreef Troel het volgende:
[..]
Dodenherdenking niet eens?
Van het heengaan van Jezus Christus wordt ook een feest gemaakt... Of je er nu in gelooft of niet, dat hoort niet vind ik...quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:07 schreef Greyfox het volgende:
[..]
Is dat een feestdag voor jou?
Zoiets heet een feestdag, daar kan ik ook niets aan doen. 4 mei valt onder de zon- en feestdagen... Kijk maar bij elk bushokje en dergelijke...quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:07 schreef Greyfox het volgende:
[..]
Is dat een feestdag voor jou?
Welke lijst met feestdagen hou jij aan dan?quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Zoiets heet een feestdag, daar kan ik ook niets aan doen. 4 mei valt onder de zon- en feestdagen... Kijk maar bij elk bushokje en dergelijke...
Een feestdag heet zo omdat je iets viert. Dat hoeft niet per se positief te zijn.
Zeg ik dan dat je vrij moet hebben bij een feestdag??quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:13 schreef Greyfox het volgende:
[..]
Welke lijst met feestdagen hou jij aan dan?
Ik ben namelijk nog nooit vrij geweest op dodenherdenking (behalve als het in het weekend valt natuurlijk)
Nederland is van oorsprong een Christelijk land. Daarom is in principe het suikerfeest geen feestdag. In de meeste agenda's staat het ook als een Joods feest aangegeven.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:13 schreef Jessicaa het volgende:
Ik vind het zelf best wel vreemd dat vieringen ervoor zorgen dat wij hier niet hoeven te werken (uitzonderingen daargelaten) De meeste dingen weet ik wel, niet alles. Je hebt natuurlijk ook suikerfeesten enz. Hier weet ik het fijne niet van en hier krijgt men dacht ik geen vrij voor. Wie weet verandert dit nog wel eens. Hier wil ik me nog wel in verdiepen zodat ik van alle vieringen wat weet. Zo kan mijn kind later ook bepalen wat ze wel of niet wil geloven en waar ze wel of niet achter staat.
als ze maar vrij hebben en een leuke dag hebben.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook wel...
Maar wil je later dat je kinderen blij zijn dat ze vrij zijn op 2e paasdag als ze niet eens weten waarom het pasen heet en waarom het pasen heet?
Sorry, ik ga ook alleen maar in op antwoorden van de anderenquote:Op vrijdag 16 april 2004 13:23 schreef Sugar het volgende:
Troel, waarom hou je het zelf niet iets meer ontopic, als je zelf dit topic bent gestart?
Nee hoor, wat met Pasen gevierd wordt, is juist zijn opstandig uit den dood. Lijkt me wel een feestje waard, ja toch?quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:08 schreef QuietGuy het volgende:
Van het heengaan van Jezus Christus wordt ook een feest gemaakt... Of je er nu in gelooft of niet, dat hoort niet vind ik...
En op goede vrijdag neem ik lekker een dagje vrij, eerder op vakantie! ...quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:35 schreef Frollo het volgende:
[..]
Nee hoor, wat met Pasen gevierd wordt, is juist zijn opstandig uit den dood. Lijkt me wel een feestje waard, ja toch?
Ja en nee...quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:39 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
En op goede vrijdag neem ik lekker een dagje vrij, eerder op vakantie! ...
Dat is een betreurenswaardige dag officieel, toch?
Ho, stop! Wel goed vertellen aan je kinderen he? Die gozer van die mantel was Sint Maarten, wiens feest op 11 november in sommige streken van ons land wordt gevierd.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:45 schreef Angel22 het volgende:
Sinterklaas zal ik (als ik op tijd erbij ben) zelf uitleggen dat die man al JAREN dood is en dat we het door te doen alsof in ere houden dat die man een goede man was en zijn halve manbtel aan een vreemde (zwerver??) gaf.
Pasen is van oorsprong een lentefeest waarin inderdaad het begin van het nieuwe leven/het ontwaken van de natuur wordt gevierd. Je ziet dit ook in verschillende culturen en overleveringsverhalen terugkomen (denk ook aan het Griekse verhaal van Persephone, dochter van Demeter*). De katholieke kerk heeft verschillende heidense feesten en rituelen in hun religie opgenomen waardoor velen nu de werkelijke oorsprong niet meer kennen (zo wordt het kerstfeest gevierd in de periode van de vroegere Duitse joelfeesten, waarin gevierd werd dat de dagen weer lengen en de winter op zijn einde loopt).quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:45 schreef Angel22 het volgende:
Ik zal mijn kinderen wel vertellen waarom WIJ (ons gezin dus) pasen vieren en dat is niet vanwege de wederopstanding van JC maar de viering van de lente en het jonge leven eromheen.
dat is voor mij pasen en niet dat christelijke gedoe waar het oorspronkelijk mee begonnen is.
Pcies! Met kerst vier ik de terugkeer van het licht, met Pasen de lente. Dit zijn oude "heidense" gebruiken die opgenomen zijn door de kerk. Dat maakte het in het verleden makkelijker om mensen te bekeren. Dat is ook algemene ontwikkeling. Persoonlijk geef ik liever dit mee dan een warrig verhaal over iemand die uit de dood opstaat e.d Hoewel dat gerust ook een stuk algemene ontwikkeling is. Verder zijn het over het algemeen gewoon lekker vrije dagen.quote:Op vrijdag 16 april 2004 14:51 schreef sombie het volgende:
Pasen is van oorsprong een lentefeest waarin inderdaad het begin van het nieuwe leven/het ontwaken van de natuur wordt gevierd. Je ziet dit ook in verschillende culturen en overleveringsverhalen terugkomen (denk ook aan het Griekse verhaal van Persephone, dochter van Demeter*). De katholieke kerk heeft verschillende heidense feesten en rituelen in hun religie opgenomen waardoor velen nu de werkelijke oorsprong niet meer kennen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |