abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 juli 2001 @ 16:01:19 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1304155
STRAATSBURG Het Europese hof voor de Mensenrechten vindt dat het verbod van de Welvaartspartij in Turkije niet in strijd is met de Europese conventie voor de mensenrechten.

De partij werd in 1998 verboden omdatze de scheiding tussen staat en kerk in gevaar bracht. Volgens het hof in Straatsburg moet het verbod worden beschouwd als noodzaak om de Turkse democratie te beschermen. Want de partij streeft naar een islamitische wetgeving die niet-moslims achterstelt, zo menen vier van de zeven rechters.
De Welvaartspartij, die het verbod bij het hof aanvocht, kan in hoger beroep gaan. Of dat gebeurt, is nog onduidelijk.

© Teletekst
==========================================================

Hulde, een overwinning voor de democratie, dat elementen die haar willen vernietigen een halt kan worden toegeroepen.

Tevens een gevoelige, en terechte, klap op de vingers van fundamentalistische moslims

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  dinsdag 31 juli 2001 @ 16:03:04 #2
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_1304170
Ik stel voor dat het partijbestuur uitwijkt naar Den Haag. Hier zijn we tenminste tolerant. Volgens mij staat er een leuk pandje vrij naast het kantoor van de PKK.
Haalt gelijk bij rechter.
pi_1307396
Big suprise indeed, zullen ze in Turkije wel blij mee zijn, want daar hebben ze pas nog weer zo'n partij verboden.
  dinsdag 31 juli 2001 @ 23:59:07 #4
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1307834
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 16:01 schreef R@b het volgende:

Hulde, een overwinning voor de democratie, dat elementen die haar willen vernietigen een halt kan worden toegeroepen.

Tevens een gevoelige, en terechte, klap op de vingers van fundamentalistische moslims

Inderdaad prima zaak, die fundamentalistische moslims
hebben nog nooit van tolerantie gehoord, andere geloven achterstellen, wat een kapsones zeg........
Hevig kunne kwatsu is een gave
  woensdag 1 augustus 2001 @ 12:43:16 #5
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_1310300
Het verbieden van een partij om de democratie te beschermen!!!????!!!!

Als dat geen contradictio in terminis is.

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_1310388
Dan heb je dus geen fuck van democratie begrepen.

Vrijheid van partijvorming is 1 van de fundamenten van democratie. Op het moment dat een land partijen gaat verbieden wiens standpunt hun niet aanstaan dan is het PER DEFINITIE geen democratie meer. Dan ben je een dictatuur. Blijkbaar leef jij graag in een dictatuur.

Ga eerst eens wat leren over staatsinrichting voordat je weer het zoveelste bullshitverhaaltje ophangt, sukkel.

Unox, the worst operating system.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 13:02:24 #7
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_1310402
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 13:00 schreef Schorpioen het volgende:

Vrijheid van partijvorming is 1 van de fundamenten van democratie. Op het moment dat een land partijen gaat verbieden wiens standpunt hun niet aanstaan dan is het PER DEFINITIE geen democratie meer. Dan ben je een dictatuur. Blijkbaar leef jij graag in een dictatuur.

Ga eerst eens wat leren over staatsinrichting voordat je weer het zoveelste bullshitverhaaltje ophangt, sukkel.

Tegen wie loop jij nou te schelden?
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_1310416
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 13:02 schreef DiEr het volgende:

[..]

Tegen wie loop jij nou te schelden?

Niet tegen jou iig
Tegen de topicopener.
Ik had wel wat kunnen quoten
  woensdag 1 augustus 2001 @ 13:05:27 #9
11488 UTO
Unidentified Typing Object
pi_1310420
quote:

Dat is alleen in de hypothetische 100% democratie, iets dat gelukkig nergens bestaat.

Weg met die fundamentalisten!

Jij bent zeker wel blij met de CP, KKK en andere groepsvormingen die allemaal eigenlijk niet toegestaan zouden mogen worden!?

Daarbij...dit besluit is door een meerderheid genomen en ook door een meerderheid van de rechters goedgekeurd. Hoe democratisch wil je het hebben.

From outer space
pi_1310581
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 13:05 schreef UTO het volgende:

[..]

Dat is alleen in de hypothetische 100% democratie, iets dat gelukkig nergens bestaat.

Gelukkig?
quote:
Jij bent zeker wel blij met de CP, KKK en andere groepsvormingen die allemaal eigenlijk niet toegestaan zouden mogen worden!?
Verbieden heeft gewoon geen zin. Grote kans dat het dan ondergronds verder gaat. Verbieden is de kop in het zand steken, er zijn veel betere, effectievere, en democratischer manieren om dergelijke excessen aan te pakken.
quote:
Daarbij...dit besluit is door een meerderheid genomen en ook door een meerderheid van de rechters goedgekeurd. Hoe democratisch wil je het hebben.
Partijen verbieden kan nooit democratisch zijn. De enige reden om een partij te laten stoppen is als er geen stemmen op worden uitgebracht.
Als je zomaar partijen gaat verbieden is het hek van de dam. Ik zou het er ook niet mee eens zijn als bijv de extreemrechtse partijen verboden zouden worden. En wie weet wordt de volgende keer wel de partij verboden waar JIJ je hart aan verpand hebt. Standpunten en denkbeelden mag je gewoon niet verbieden, je kan ze hoogstens proberen te bestrijden met argumenten en door stevige oppositie te voeren.
Dat is het enige gerechtvaardigde middel binnen een democratie. En zo hoort het ook.
Als je het niet eens bent met een partij begin dan je eigen partij, ga niet de partij verbieden.
Anders hol je democratie uit tot een loze niets zeggende huls.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 13:31:47 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1310616
Als een partij in strijd met de grondwet van een land handelt, dan mag die wel degelijk verboden worden.

Partijen hebben zich te houden aan de grondwet van het land waarin ze willen opereren.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1310989
Ja, ik sluit me aan bij de opmerking dat er 'gelukkig nergens pure democratie is'. Want pure democratie betekent weinig meer dan pure ellende. Elke keer als er een minderheid in het verdomhoekje komt is er in een pure democratie niets wat de meerderheid tegenhoudt om ze allemaal af te laten maken of het land uit te jagen. Het zou een einde maken aan elke soort van rechtszekerheid, omdat in een pure democratie alleen maar de soevereiniteit van het volk telt en die kan leiden tot elke beslissing. Ook beslissingen die wij volstrekt onrechtvaardig zouden vinden.

Voor de WO II was de nazi-partij ook een 'democratische partij' die aan de macht is gekomen met verkiezingen. En vervolgens de democratie totaal vernietigd heeft, en Europa in een van de ergste oorlogen van de menselijke geschiedenis heeft gestort.

Pure democratie lijkt mij dus de ergste fout die je kunt maken als je een maatschappij wilt hebben die een beetje klopt. Die heeft namelijk grondrechten enzovoort nodig die ook tegen de wil van de meerderheid geldig blijven.

woensdag 1 augustus 2001 @ 15:00:46 #13
272 R@b
No-nonsens
pi_1311172
quote:

In Nederland zijn extreem rechtse partijen die het fascisme aanhangen óók verboden.

Wie is hier nou de sukkel?. Degene die de democratie probeert gaande te houden, of de ''multikul'' -alles moet mogen- dwaas, die onder het mom van vrijheid voor alles, de kans aan een Hitler oid geeft om aan de macht te komen.

Hitler zei ooit: ''Ik zal de democratie gebruiken om haar te vernietigen''.

woensdag 1 augustus 2001 @ 15:12:25 #14
272 R@b
No-nonsens
pi_1311246
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:34 schreef HiZ het volgende:
Ja, ik sluit me aan bij de opmerking dat er 'gelukkig nergens pure democratie is'. Want pure democratie betekent weinig meer dan pure ellende.
Exact.

Zelfde geldt voor Anarchisten. Wanneer er daadwerkelijk een anarchie zou ontstaan, zijn zij waarschijnlijk de eerste die door een of ander rechts moordescader uit de weg worden geruimd.

Anarchisten zijn ertegen dat iemand over een ander kan beslissen zonder dat die ander daar iets aan kan doen, waarbij men dat moet aanvaarden of men wil of niet.
Dat kunnen rechtstreekse bevelen zijn die de bevolking gedwongen moet uitvoeren of beslissingen die levensomstandigheden bepalen.

De macht is zeer ongelijk verdeeld in de wereld. Een minister heeft meer te zeggen dan de man in de straat die alleen kan gaan stemmen. Een rijke ondernemer heeft veel meer te zeggen dan een fabrieksarbeider. Anarchisten willen dat iedereen evenveel macht heeft over een ander.
----

Klinkt allemaal heel verlokkelijk, werkt alleen voor géén meter.

[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 01-08-2001 15:14]

woensdag 1 augustus 2001 @ 15:12:56 #15
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_1311250
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 13:31 schreef golfer het volgende:
Als een partij in strijd met de grondwet van een land handelt, dan mag die wel degelijk verboden worden.

Partijen hebben zich te houden aan de grondwet van het land waarin ze willen opereren.

Een grondwet is niet statisch. Ook een grondwet kan aangepast worden naar veranderde inzichten. Partijen die standpunten hebben die strijdig zijn met de grondwet hoeven dus niet per definitie verboden te worden.
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 13:26 schreef Schorpioen het volgende:

Partijen verbieden kan nooit democratisch zijn. De enige reden om een partij te laten stoppen is als er geen stemmen op worden uitgebracht.
Als je zomaar partijen gaat verbieden is het hek van de dam. Ik zou het er ook niet mee eens zijn als bijv de extreemrechtse partijen verboden zouden worden. En wie weet wordt de volgende keer wel de partij verboden waar JIJ je hart aan verpand hebt. Standpunten en denkbeelden mag je gewoon niet verbieden, je kan ze hoogstens proberen te bestrijden met argumenten en door stevige oppositie te voeren.
Dat is het enige gerechtvaardigde middel binnen een democratie. En zo hoort het ook.
Als je het niet eens bent met een partij begin dan je eigen partij, ga niet de partij verbieden.
Anders hol je democratie uit tot een loze niets zeggende huls.

Amen!
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 14:34 schreef HiZ het volgende:
Elke keer als er een minderheid in het verdomhoekje komt is er in een pure democratie niets wat de meerderheid tegenhoudt om ze allemaal af te laten maken of het land uit te jagen. Het zou een einde maken aan elke soort van rechtszekerheid, omdat in een pure democratie alleen maar de soevereiniteit van het volk telt en die kan leiden tot elke beslissing. Ook beslissingen die wij volstrekt onrechtvaardig zouden vinden.
In de meeste gevallen zal het fatsoen van de meerderheid en de heersende grondwet deze excessen tegenhouden.
quote:
Voor de WO II was de nazi-partij ook een 'democratische partij' die aan de macht is gekomen met verkiezingen. En vervolgens de democratie totaal vernietigd heeft, en Europa in een van de ergste oorlogen van de menselijke geschiedenis heeft gestort.
We krijgen alleen een filosofisch probleem indien de meerderheid beslist dat ze geen democratie meer willen. Is dit democratisch of juist niet???
  woensdag 1 augustus 2001 @ 15:15:55 #16
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_1311274
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 15:00 schreef R@b het volgende:

[..]

''multikul''

Probeer eens tien postings op rij zonder dit woord.
pi_1312825
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 15:12 schreef DiEr het volgende:

[..]

Een grondwet is niet statisch. Ook een grondwet kan aangepast worden naar veranderde inzichten. Partijen die standpunten hebben die strijdig zijn met de grondwet hoeven dus niet per definitie verboden te worden.
[..]

Amen!
[..]

In de meeste gevallen zal het fatsoen van de meerderheid en de heersende grondwet deze excessen tegenhouden.
[..]

We krijgen alleen een filosofisch probleem indien de meerderheid beslist dat ze geen democratie meer willen. Is dit democratisch of juist niet???

Het is helemaal niet zeker dat het 'fatsoen van de meerderheid' zal overheersen. Een mooi voorbeeld is dat referendum in Ierland. Een minderheid van de bevolking weet in een stemming de meerderheid te vormen waardoor nu Ierland, nota bene een van de arme landen die het meest heeft geprofiteerd van de EU nu dwars ligt bij het toelaten van nieuwe leden in de EU. Met andere woorden, extremistische minderheden kunnen stemmingen kapen in een democratie.

En punt blijft dat als de meerderheid besluit een democratie te vervangen voor een totalitair systeem de rechten van de minderheden met voeten worden getreden. Dat heeft dan dus ook niets meer te maken met filosofische discussies, maar het een rauwe strijd om het overleven.
  donderdag 2 augustus 2001 @ 03:25:09 #18
272 R@b
No-nonsens
pi_1314443
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 15:15 schreef DiEr het volgende:

[..]

Probeer eens tien postings op rij zonder dit woord.

Zolang er een hoop van dergelijke lieden hun mening in de rondte spuien zal dat moeilijk worden.....
  donderdag 2 augustus 2001 @ 03:37:58 #19
272 R@b
No-nonsens
pi_1314448
quote:

Wel lulig als dat één keer niet goed gaat en een uit die misser ontstaan regime de democratie om zeep helpt en een complete bevolkingsgroep om zeep helpt / probeert te helpen.

Ik ben democratisch ingesteld, maar wanneer iemand probeert om mijn democratisch verkregen rechten om zeep te helpen, zal ik hem op alle mogelijke manieren bestrijden. Never nooit zal ik me zonder strijd naar de slachtbank laten leiden. Één Joodse bevolking, ruim 50 jaar geleden, is voor mij als voorbeeld afschrikwekkend genoeg........

De dag dat Nederland onder een zogenaamd democratisch verkregen Islamitisch, Fascistisch of Communistisch bestuur met dito wetten wordt gesteld, zal niet zonder bloedvergieten van mijn kant passeren.

donderdag 2 augustus 2001 @ 04:39:10 #20
4613 Roache_
Troika hier, Troika daar
pi_1314473
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 15:12 schreef R@b het volgende:

De macht is zeer ongelijk verdeeld in de wereld. Een minister heeft meer te zeggen dan de man in de straat die alleen kan gaan stemmen. Een rijke ondernemer heeft veel meer te zeggen dan een fabrieksarbeider. Anarchisten willen dat iedereen evenveel macht heeft over een ander.

Gelukkig staat het niemand in onze Nederlandse non-anarchistische staat tegen ook Minister te worden, noch wordt iemand de kans ontnomen een rijk ondernemer te worden. Je mot er echter wel wat aan doen. Wachten op een presenteerblaadje met aanbiedingen werkt niet. Als je wat veranderd wilt zien zul je er echt zelf aan moeten trekken, dus wordt eens lid van een politieke partij, zet je er voor in, wordt opgemerkt, weest lijsttrekker, wordt gekozen en verandert! Succes! Ik laat het aan jou, ik heb er geen zin in, maar met een beetje een verkiezingsprogramma krijg je vast en zeker wat stemmen.

Ben te zaai voor een signature
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 augustus 2001 @ 09:02:50 #21
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1314655
quote:
Liever een betoog zonder het woord "sukkel".
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 augustus 2001 @ 09:16:17 #22
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_1314684
quote:

[..]
1.
[..]
2.
[..]
3.

1. De grondwet kan veranderd worden. Ik hoop alleen dat de grondwet nooit zo zal veranderen dat discriminatie en wetsongelijkheid op basis van geloof wettelijk goedgekeurd worden. Ik ben dus blij dat een partij die voorstander is van dergelijke grondwetswijzigingen verboden wordt (stel dat je een partij met als doelstelling dat 75% van de bevolking de overige 25% van de bevolking marginaliseert, dan ben ik blij dat een dergelijke partij op basis van de grondwet verboden kan worden voordat ze hun populistisch program uitvoeren).

2. Ik geloof niet in "het fatsoen van de meerderheid". Ik heb wellicht een pessimistische houding als het gaat om grote relatief machtige groepen. Er zijn helaas te veel voorbeelden in de recente geschiedenis waarin "de meerderheid" zich verre van fatsoenlijk gedroeg (understatement...)

3. Als je de meerderheid brood en spelen beloofd is men bereid daar vrijheid voor op te geven. Op individueel niveau kan het opgeven van de democratie gunstig werken (als je bevoorbeeld tot de bevoorrechtte groep behoort), maar voor de maatschappij als geheel niet (iedereen zou in principe plots tot de de niet bevoorrechtte groep kunnen behoren). Om de bevolking als geheel "te beschermen" is het maar goed dat anti-democratisch partijen verboden zijn...

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  donderdag 2 augustus 2001 @ 11:33:51 #23
272 R@b
No-nonsens
pi_1315348
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 04:39 schreef Roache_ het volgende:

Gelukkig staat het niemand in onze Nederlandse non-anarchistische staat tegen ook Minister te worden, noch wordt iemand de kans ontnomen een rijk ondernemer te worden. Je mot er echter wel wat aan doen. Wachten op een presenteerblaadje met aanbiedingen werkt niet. Als je wat veranderd wilt zien zul je er echt zelf aan moeten trekken, dus wordt eens lid van een politieke partij, zet je er voor in, wordt opgemerkt, weest lijsttrekker, wordt gekozen en verandert! Succes! Ik laat het aan jou, ik heb er geen zin in, maar met een beetje een verkiezingsprogramma krijg je vast en zeker wat stemmen.

???

Ga je ervan uit dat ik het anarchisme een warm hart toedraag?, dan heb je mijn post verkeerd gelezen.

donderdag 2 augustus 2001 @ 15:19:20 #24
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_1317268
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 09:16 schreef Doc het volgende:

[..]

1. De grondwet kan veranderd worden. Ik hoop alleen dat de grondwet nooit zo zal veranderen dat discriminatie en wetsongelijkheid op basis van geloof wettelijk goedgekeurd worden. Ik ben dus blij dat een partij die voorstander is van dergelijke grondwetswijzigingen verboden wordt (stel dat je een partij met als doelstelling dat 75% van de bevolking de overige 25% van de bevolking marginaliseert, dan ben ik blij dat een dergelijke partij op basis van de grondwet verboden kan worden voordat ze hun populistisch program uitvoeren).

2. Ik geloof niet in "het fatsoen van de meerderheid". Ik heb wellicht een pessimistische houding als het gaat om grote relatief machtige groepen. Er zijn helaas te veel voorbeelden in de recente geschiedenis waarin "de meerderheid" zich verre van fatsoenlijk gedroeg (understatement...)

3. Als je de meerderheid brood en spelen beloofd is men bereid daar vrijheid voor op te geven. Op individueel niveau kan het opgeven van de democratie gunstig werken (als je bevoorbeeld tot de bevoorrechtte groep behoort), maar voor de maatschappij als geheel niet (iedereen zou in principe plots tot de de niet bevoorrechtte groep kunnen behoren). Om de bevolking als geheel "te beschermen" is het maar goed dat anti-democratisch partijen verboden zijn...

In deze post en een paar anderen in deze thread wordt er van uitgegaan dat de democratie zaligmakend is en dat ben ik zelf ook van mening. Maar normen en waarden in een maatschappij kunnen veranderen en over een tijd zou (in theorie) de heersende mening kunnen zijn dat een democratie helemaal niet zo gewenst is.

Deze veranderde mening zou dan bijv. tegengehouden kunnen worden door een beroep te doen op de grondwet, die dus niet veranderd wordt omdat de partij(en) die een verandering eventueel zouden willen niet gekozen kunnen worden omdat ze zijn verboden.

In een democratie moeten alle stemmen gehoord worden, ook de stemmen van degenen die geen democratie willen.

donderdag 2 augustus 2001 @ 16:40:55 #25
13644 freya99
98 staat niet
pi_1317996
Dat een partij verboden word vind ik niet erg democratisch maar dat dat gedaan word om de scheiding van kerk en staat te garanderen kan ik volledig begrijpen.
Het verenigen van kerk en staat is volgens mij een grotere bedreiging voor de democratie dan een partij verbieden. Vrijheid van religie is belangrijker dan de vrijheid om al dan niet een fundamentalistische partij op te richten. Het ene weegt niet op tegen het andere...ze hebben een goede keuze gemaakt....
Com an schnala
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')